Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Pernille Aagaard Sparre
|
Hold
|
2022 id/r (1r id, 2r id, 3r id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning - planlægning og udførelse
Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutter
OBS: Alle grupper pånær 2 fremførte deres program via en videooptagelse pga. corona-nedlukning foråret '20.
Faglige mål:
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
̶ beherske færdigheder inden for musik og bevægelse (musik- og kropsforståelse).
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
̶ træne fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Forstå bevægelseselementer i et grundtræningsprogram + arbejde med at tælle musik samt bruge musik til bevægelse.
- Udarbejde et opvarmningsprogram praktisk og som skriftligt produkt.
- Gennemføre opvarmningsprogram for klassen.
Teoristof i forløbet:
-Grundbog: C - det er idræt, s. 22-30
- Øvelser og opbygning: http://idraetsportalen.gyldendal.dk/idraetsdiscipliner.aspx
- Link til et program til at redigere lydfilen/musikken: klippe, fade ind og ud samt ændre tempo: http://audacity.sourceforge.net/
- God musik til idræt – direkte på Spotify: www.idraetsmusik.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed
Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)
Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.
Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)
Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet
Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stepaerobic
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At opnå kropsbevidsthed.
- At bevæge sig i koreografier knyttet til musik.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på).
- at opnå træningseffekt og snakke om, hvordan idræt kan forebygge skader.
- at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
- at træne den rytmiske forståelse og koordinationen.
- at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.
Teoristof i forløbet:
C - det er idræt, s. 142-147
Små skriv om: "Hvad er aerobic?", "Stepbænken", "Aerobic - betegnelser", "Musik"
Videoer, der supplerer "Aerobic betegnelser:
- Basic: https://www.youtube.com/watch?v=VaD1TaXmLHM (de første 50 sekunder – prøv med både højre og venstre fod op først)
- V-step og Turnstep: https://www.youtube.com/watch?v=ijZBxS5F7pk
- L-step: https://www.youtube.com/watch?v=YohCNwPLSOA
- Grapevine: https://www.youtube.com/watch?v=z_3s977dpjA (uden stepbænk, men kan laves med bænk, hvor første skridt frem er op på bænken, næste skridt er nede igen)
- Mambo cha cha: https://www.youtube.com/watch?v=oQp1KOg9TGM
- Mambo + Pivot: https://www.youtube.com/watch?v=0KCfn8U7Abw
- Basic + lunge: https://www.youtube.com/watch?v=vfONwK52-iM
- Step touch: https://www.youtube.com/watch?v=jaSGU9cj5vA
- A-step: https://www.youtube.com/watch?v=aNxAAgW-E74
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At beherske grundlæggende skud.
- At forstå grundlæggende taktiske elementer i floorball.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Pasninger med fokus på trækpasning - og modtagning.
- Forhånds- og baghåndsdribling.
- Afslutning: særligt trækafslutning
- Opspil, bandespil.
- Mandsopdækning eller zoneopdækning.
- Forståelse af 2-1-2-opstilling eller 2-2-1-opstilling samt at arbejde i kæder.
- Være hjemme i: Kredsløbskondition, stofskiftekondition samt fremmende træningsformer, restitution og superkompensation + hvordan finder man træningsintensitet.
Teoristof i forløbet:
- C - det er idræt, s. 32-41
- Grundlæggende regler
- "Introduktion" på Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=510
- Video om boldkontrol i Floorball: https://www.youtube.com/watch?v=esRzpsKmaDQ&t=68s
- Videoer og indlæg fra Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/index.php?id=512#c2274
Teknik - driblinger
Stående pasninger
Trækskud - fokuspunkter
- Læsning i kompendiet "Floorball", s. 5-15 + s. 21-29
- AG-skriv: "Opstilling og udskiftning på stor bane"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At beherske grundlæggende slag indenfor badminton.
- At forstå grundlæggende taktiske elementer i henholdsvis single- og doublekampen.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Basisslag: kort serv, lang serv, netdrop, lob, clear, baglinjedrop.
- Bevægelse på banen og spillecentrum.
- Forståelse af singlespillet samt offensiv doubletaktik.
Teoristof i forløbet:
- Grundlæggende regler
- Repetition fra grundforløbet: C - det er idræt, s. 11-21
- "Introduktion" på Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=578
- Videoer på Idrætsportalen - https://idraetsportalen.systime.dk/?id=580#c3974
Boldtilvænning - udgangsgreb, og baghåndsgreb, underarmsrotation
Forbane - forhånds- og baghåndsnetdrop, benarbejde til nettet
Serv og modtagning - kort og lang doubleserv samt lang singleserv
Clear og variation af denne - drop og smash
Badminton - benarbejde
Double defensiv og offensiv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Yoga - lille forløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt - crossfit
Forløbslængde: 10 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- Fysisk kapacitet og evnen til at kunne redegøre for centrale begreber inden for især anaerob træning, men også med et blik på aerob træning, gennem crossfit i praksis.
- Forståelse for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- At kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at udarbejde egen planlægning og gennemførsel af træningsprogram- og forløb.
- At udarbejde en skriftlig rapport om forløbet med fokus på at kunne inddrage relevante begreber fra den anaerobe og aerobe træningsteori, dog primært fokus på anaerob.
- At kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at udarbejde egen WOD undervejs i forløbet med træningsprojektet.
Beskrivelse af fokuspunkter i forløbet:
- Centrale færdigheder indenfor Crossfit: squat/lunges, planke, burpees, kettlebell swings, double unders
- At arbejde sammen i grupper om at udarbejde WOD.
- Være hjemme i anaerob træningsteori: anaerob effekt og - tolerance, styrketræning og hvilke forskellige muskelkvaliteter, man kan træne.
- At kunne planlægge og gennemføre eget træningsforløb.
- At kunne reflektere over sin egen praksis efterfølgende.
- At føre træningsdagbog og i forlængelse heraf at have styr på sin dokumentation for de respektive træningspas.
- Være hjemme i, hvordan sundhed, motion og livsstil påvirker os - kigge ind i biologiske forudsætninger, levevilkår og igen livsstil.
Teoristof i forløbet:
- Wolf, Hammer & Hammer (2009): C- det er idræt: s. 45-57 + s. 80-83
- CF Teminologi (Michael Sinclair, Nørre G)
- Crossfit – funktionel styrketræning i gymnasiet (1 side)
- + FLERE VIDEOER
- 2 selvvalgte artikler fra Videnskab.dk/Krop og sundhed til spml. 5 i rapporten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for basket.
- At udvikle brugbar holdtaktik i selvstændigt holdsamarbejde.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Basisteknik: V-cut, driblinger og cross-over, afleveringer, lay-up, skud
- Taktik: spille sig fri, bruge tripple-threat-position
- 3 mod 3 spil
Teoristof i forløbet:
- Repetition af Gyldendal Idrætspsykologi: ”Teampsykologi”, s. 85-89
- Kompendium: uddrag fra Basketball ABC - teknik og taktik (s. 11-13, s. 21-24, s. 34-36)
- Basketball - om spillet og grundlæggende regler
- Passing: https://www.youtube.com/watch?v=SbOsxamKyzY
- Cross-over: https://www.youtube.com/watch?v=Pe9m_AN_iOo
- Nøglebegreber til forløbsprøven
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk gymnastik
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- Gennem alsidig træning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for rytmisk gymnastik.
- Beherske centrale færdigheder inden for rytmisk gymnastik. .
- Opnå kropsbevidsthed.
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkel og konkret problemstilling: At udarbejde egen rytmisk koreografi.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Beskrivelse af fokuspunkter i forløbet:
- Arbejde med musik: kende til at tælle 8 taktslag og få bevægelser til passe til samt tænke over, at musikken passer til de 4 bevægelseskvaliter.
- Træne koordination, totalbevægelser og evne til at følge hinanden og musikken.
- Basale gang- og hoppeserier.
- Akrobatik som elementer i den klassiske rytmiske gymnastik.
- Arbejde med afgrænsede selvstændige koreografier i grupper også med fokus på opstillinger.
- Have kendskab til skoleidrættens udvikling, foreningsidræt og idrættens organisationsformer.
- Have kendskab til grundprincipperne i BESS.
Teoristof i forløbet:
- Skriv “Hvad er rytmisk gymnastik?_intro” fra Gyldendals idrætsportal
- C- det er idræt: s. 68-78, "Idræt i skole og fritid"
- BESS: 1 opsummerende side fra Fodfæste og Himmelkys + Intro til BESS fra Idrætsportalen.
Kommentar:
Klassen arbejdede dels lærerstyret, dels mere selvstændigt idet de i slutningen af hver modul i grupper skulle lave en lille koreografi med fokus på dagens fokus/tema. Forløbet sluttede med, at de - også i grupper - skulle lave en længere koreografi, som de skulle vise for de andre grupper. Forløbsprøven var altså en gymnastikopvisning! De forskellige gruppers serier blev filmet, og eleverne udarbejdede drejebøger i grupper. Alt materiale er samlet i Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
2 moduler á 90 minutter
Repetition af rammer og vilkår for idræt C-eksamen.
Generel opsamling på de 6 udvalgte forløb:
- Boldspil: Basketball og floorball.
- Musik og bevægelse: Rytmisk gymnastik og stepaerobic.
- Klassiske og nye idrætter: Crossfit og badminton.
Tid til at lave drejebøger for disse i eksamensgrupperne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247987423",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247987423",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247987423"
}