Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Benjamin la Cour Sveistrup, Rasmus Thomsen, Rune Røboe Fabech
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Boldbasis
I modulerne vil der være fokus på:
• Boldtilvænning, spilbarhed, kommunikation, spiljustering vha. spilhjulet, spilkonstruktion (innovativ gruppeopgave, hvor eleverne skal skabe deres egne spil) Hensigten er at få præsenteret eleverne for boldspillenes forskellige elementer gennem en række småspil. Lav undervejs i de forskellige spil masser af time-outs, og stil spørgsmål til eleverne, så deres refleksion over spillets elementer sættes i spil.
• Dette sætter dem i stand til selv at kunne kreere et spil, hvor de gerne skulle kunne tænke ’ud af boksen’ i forhold til de etablerede spil, som de allerede kender.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Bordtennis, sundhed, motion og livsstil
Bordtennis
At give eleverne en introduktion til bordtennisspillet, herunder regler, basisslag (forhånds- og baghåndskontra), serv og stik/prik. Det er ligeledes i fokus, at der arbejdes med benstilling/benarbejde i bordtennisspillet samt rotation i overkroppen særligt ved forhåndskontra.
Det har desuden været en målsætning at arbejde med kønsintegrering og niveaudifferentiering, ved at de 4 spillere ved hvert bord er blevet sammensæt på forskellige måder.
Teoretisk har vi gennemgået teori om sundhed, motion og livsstil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip Hop og dansekoreografi
Faglige mål:
• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
○ Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball - aerob eller anaerob idræt?
Indledningsvist blev der i forløbet arbejdet med grundslagene og i mindre grad det endelige spil. Dog blev hver lektion afrundet med 15 minutters spil 6 mod 6. Timerne har involveret fejlretning og teknik-justering i forhold til grundslagene. Eleverne har arbejdet individuelt såvel i grupper med forskellige øvelser.
Grundslag: Følgende grundslag og teknikker er der i timerne blevet arbejdet med.
Baggerslag
Fingerslag
Overhåndsserv/underhåndsserv.
Smash
Blokade
Spiltaktik
(W-modtagning, rotationer, opstillinger, hæverfunktion)
I teorien arbejdes der med aerobt og anaerobt arbejde. Ved at opnå en forståelse for energiomsætningen i kroppen i hvile og i arbejde, skal eleverne bliver i stand til i 3g at vælge træningsmetoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt i crossfit og træningslære
Træningsprojekt i crossfit og træningslære
Beskrivelse:
Gennem forløbet præsenteres eleverne for crossfit som idrætsdisciplin, herunder de 10 domæner og forskellige WOD-strukturer, og arbejder med at kunne gennemføre og udforme WOD’s bestående af øvelser både med og uden rekvisitter (KB, slamballs, wallballs, sjippetorv, pull-up bars). Dette gøres både gruppevis og individuelt.
Der er et gennemgående fokus på den teknisk korrekte udførelse af udvalgte kettlebell-øvelser og generelt arbejde med bevægelseskvalitet for at møde crossfitdisciplinens indbyggede konkurrenceaspekt.
Sammen med et isoleret crossfit-forløb løber træningsprojektet sideløbende i minimum 8 uger, hvor eleverne planlægger egen træning med krav til løbende justering og afsluttende afrapportering.
Start- og sluttesten:
Del 1
Andersen-testen
Del 2
Crossfit-test: Fight gone bad (man skal nå så mange reps som muligt på 1 minut)
• 1 min atomic situps
• 1 min burpees
• 1 min air squat
• 1 min shuttle run
• 1 min push ups
• 1 min pause/rest
Der gennemføres 2 runder. Total tid: 12 min.
Faglige mål for forløb:
At have fysisk kapacitet til at kunne gennemføre lærerstyrede og elevgenererede WOD’s, start- og sluttest og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende begreber inden for træning og crossfit
Kunne lave teknisk korrekt udførelse af:
- KB swing (double+single)
- KB clean & jer
- KB snatch
- KB goblet squat
- KB flow bestående af samtlige af de gennemgåede KB-øvelser
- Assisterede pull-ups
- Burpees (hand release)
- Push-ups
- Atomic situps
- Wall-balls
Kettlebell-øvelserne (KB) har haft et teknisk fokus og der har været trænet med lav vægt (2,5-12 kg)
Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og redegøre for relevant fysiologisk teori
Gennemføre start- og sluttest med en forståelse for fagets praktiske metode
Kunne træningsplanlægge i løbet af træningsperioden og afrunde dette med et skriftligt træningsprojekt med anvendelse af den gennemgåede teori samt kritisk stillingtagen til eget træningsprojekt (træningsdagbog, træningsprogrammer, testresultater, fysisk udvikling og teoretisk forståelse)
Kunne bruge pulsmålere til at træningsplanlægge og evaluere enkelte træningspas
Materiale:
Kompendier uddelt på moduler
C - det er idræt (Wolf & Hammer, 2005): s.12-22, 32-38, 45-56
Teknik-videoer via moduler
Estimeret tekstmateriale på 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt i crossfit
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball og idrætspsykologi
Basketball og idrætspsykologi
Beskrivelse:
Forløbet præsenterer eleverne for fundamentale dele af basketball, det værende driblinger, afleveringer (bryst-, studs-, skip-), pivoteringer, skudform, lay-up (underhånd, overhånd og reverse). Hovedfokus er at arbejde med de individuelle, tekniske færdigheder i isolerede og dynamiske øvelser.
3 imod 3; i undervisningen er der spillet en afgrænset version af 3 imod 3 på halv bane med et fokus på positionering (angrebsmæssigt og forsvarsmæssigt), løbemønstre, typer af afleveringer og samspil. Forsætteligt er dette forløb afgrænset for store dele af reglementerne i det fulde basketballspil.
Der var afsat et modul til at præsentere eleverne for video af det OL-aktuelle format 3x3, hvilket blev sammenlignet med den klassiske 5 imod 5-version af spillet. Fokus var på hvordan spillets strukturer og regler havde indflydelse på taktikker, spillertyper og seværdighed i et kommercielt lys.
De teoretiske begreber, som der er arbejdet med i undervisningen er:
- spænding/arousal og præstation
- muskelspænding
- koncentration og opmærksomhedsfelt (bredt/smalt)
- kognitive omfortolkninger
- mentale forestillinger og visualisering
- den psykoneuromuskulære teori
- symbolsk læringsteori (ifht. visualisering)
Faglige mål:
Primære faglige mål:
• Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, brug af benene samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og driblinger (dominant, nondominant, crossover, gennem benene, bag om ryggen)
• Beherskelse af taktisk forståelse: spilbarhed, positionering i angrebet og forsvaret iht. andre spilleres placeringer
• Kunne redegøre for samt anvende idrætspsykologiske begreber på tænkte/erfarede spilsituationer eller perspektiverer til idrætspsykologiske udfordringer i andre idrætsdiscipliner
Materiale
Basket ABC (Hauge et al, 2005) siderne 12-13, 20-22, 22-24
Teknikvideoer (se moduler)
Kompendium om idrætspsykologi
Estimeret tekstmateriale på 15 sider
Supplerende stof:
Som en del af dette forløb har vi, på et tidligere tidspunkt, været på ekskursion til Farum Arena, hvor vi så en ligakamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Stepaerobic og idrættens organisering
Stepaerobic og idrættens organisering
Beskrivelse:
Dette forløb præsenterer eleverne for basale trin og serier inden for stepaerobic, hvor der løbende tages stilling til tempo (bpm), varighed, bevægelseskvalitet samt bevægelsesudslag iht. et træningsrelateret udbytte. Der arbejdes med individuelle serier, enkelte spejlede parserier og hyppigt gruppearbejde med at opfinde egne serier, at undervise medstuderende i disse samt at indlære andres serier.
Der er fokus på synkronitet og asynkronitet, bevægelseskvalitet og opvarmningen har haft et gennemgående fokus på kroppens udtryksformer, sansninger, historiefortællinger, rytmik, performance og det relationelle.
Som supplerende stof har vi arbejdet med en samfundsfaglig vinkling på de tendenser i danskernes idrætsvaner der opstod under og efter covid-19 perioden.
Teoretisk har der været et gennemgående fokus på idrættens organisering med mindre teoretiske opgaver om at skulle opfinde koncepter ud for viden om udviklingen af befolkningens idrætsvaner over tid. Eksempelvis post covid-19 perioden.
For at forstå træningseffekten af stepaerobic er der arbejdet med pulsmålinger og pulszoner.
Faglige mål:
- udføre forskellige trin og serier i kombination til musik i tempoet 126 bpm
- koordinere med både arme og ben i takt til musikken
- have en kontrolleret kropsholdning og kunne udføre korrekt teknik med høj bevægelseskvalitet
- være i passende fysisk form til at kunne gennemføre en stepserie i loop til et musiknummer på 135 bpm
- skal kunne sammensætte koreografier i grupper og fremføre dem synkront
- skal kunne forstå og gengive det udvalgte og gennemgåede teori i modulerne
Udover den praktiske undervisning har holdet været afsted til The Club i Allerød, hvor vi afprøvede en times "step max" med instruktør.
Materiale:
Kompendium med uddrag fra IDAN (se modul) 12 sider
Supplerende stof:
Mindre projektarbejde med hvordan musikkens opbygning og udtryk kan påvirke det kropslige udtryk. Vi gennemgik en gruppeøvelse hvor eleverne opfandt egne narrativer og udtryk til to forskellige versioner af det samme musiknummer.
Udover denne øvelse har modulernes opvarmning bestået af alternative øvelser med rytmik og kollektiv koordinering i fokus.
Estimeret tekstmateriale på 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247988848",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247988848",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247988848"
}