Allerød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Allerød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Id/n - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Allerød Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Jesper Hauge, Rune Røboe Fabech
Hold
2022 Id/n (
1n Id
,
2n Id
,
3n Id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Boldbasis
Titel 2
Hiphop
Titel 3
Rytmisk opvarmning
Titel 4
Spydkast og bevægeapparatet
Titel 5
Volleyball - en team sport
Titel 6
Hiphop og sundhed (+tværf. projekt Samfundscup)
Titel 7
Crossfit og styrketræning
Titel 8
Fodbold og aerobe processer
Titel 9
Fodbold og aerobe processer (forlænget)
Titel 10
Træningsprojekt i basket og mental processering
Titel 11
House og dansens udtryk
Titel 12
Skitur Hafjell m langrend og alpint
Titel 13
Træningsprojekt i basket og mental processering 2
Titel 14
Pickleball og nervesystemet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Boldbasis
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter.
Faglige mål:
- Boldtilvænning, spilbarhed, kommunikation, spiljustering vha. spilhjulet.
- Få præsenteret eleverne for boldspillenes forskellige elementer gennem en række småspil.
- Spilkonstruktion: Innovativ gruppeopgave, hvor eleverne skal skabe deres egne spil. Her skal de være i stand til selv at kunne kreere et spil og kunne tænke ’ud af boksen’ i forhold til de etablerede spil, som de allerede kender.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Afleveringer og modtagninger med forskellige typer af bolde.
- Introduktion til spilhjulet.
- Afprøve spilhjulet i praksis: Spillere, bane, mål, bold, betingelser.
- Basalt sammenspil + spilbarhed og kommunikation.
Teoristof i forløbet:
- Introdokument: Hvad er boldbasis?
- Pdf-dokument: Spilbarhed
- Regler for diverse småspil (partibold, mobilmål, boldhelle)
Indhold
Kernestof:
Hej 1n. Vi mødes omklædte kl 12.15 til et modul, der skal handle om boldspil.
Læs vedhæftede dokument om boldbasis. Intro om boldbasis.pdf
Vi mødes omklædte kl 12.15 i hallen.
Læs vedhæftede fil om spilbarhed. Spilbarhed-boldbasis.pdf
Vi mødes omklædte kl 12.15 i hallen - HUSK at ALLE skal have indendørs sko på.
Hej 1n og rigtig godt Nytår! Vi mødes omklædte i hallen kl 12.15 klar til at arbejde videre med boldbasis. Vi kigger sammen på hæftede opgave om spilkonstruktion.
Opgave - Lav jeres eget spil ud fra spilhjulet.pdf
Vi arbejder videre med udvikling af vores spil.
Fremvisning af spil. Alle spils "onepager" uploades til dokumentmappen "Boldbasis" i lectio (husk at skrive gruppe på).
Vi fortsætter med at præsentere jeres selvkonstruerede boldbasisspil.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hiphop
Inspiration til hiphop med besøg af instruktør udefra.
Takter, gang, 2-step og mange andre bevægelser blev introduceret i små sekvenser.
Indhold
Kernestof:
Vi skal inspireres af en hiphop-instruktør og mødes omklædte kl. 12.15 i idrætshallen. Tag hiphop-kasket med, hvis I har en :-)
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Rytmisk opvarmning
ormål:
Basal-viden om opvarmning, principper og virkning, er vigtigt i forhold til den kropslige og teoretiske forståelse af menneskets fysiologi.
Baggrundsstof:
Tager udgangspunkt i den teoretiske gennemgang af grundbogen ”C-det er idræt”. s. 11-29. I kapitlet bearbejdes både grundlæggende fysiologiske begreber, samt generelle råd til opbygningen af et opvarmningsprogram.
Om opgaven:
Klassen deles i 5 grupper, der hver i sær skal producere et opvarmningsprogram og en mindre skriftlig opgave (indeholdende opvarmningsprogrammet).
Opvarmningsprogrammet præsenteres for klassen i kommende praktiske forløb.
Programmet følger de generelle retningslinjer for opvarmning af kroppen, som beskrevet i baggrundsstoffet, men må gerne have et tema. Fx kunne det henvende sig til en specifik idrætsgren og rekvisitter fra denne idrætsgren må gerne inddrages i programmet.
Det praktiske produkt:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 15 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.
3) Alle gruppemedlemmer skal have et eksemplar af musikken. For at undgå situationen: ”Personen, der har musikken er her ikke, så vi kan ikke fremføre opvarmningsprogrammet i dag”.
Det skriftlige produkt
1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse. Fx: Kropsvrid med let bredstående og armtræk baud skiftevis 2 til højre og to til venstre.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag
Litteratur:
Wolf, Hammer & Hammer (2009): C- det er idræt. Gyldendal. s. 11-29
Michalsik, L. J. (2007): "Aerobpræstationsevne", DIF. s. 18-22
Indhold
Kernestof:
C - Det er idræt; sider: 18-30
Læs teoriafsnit i jeres lyseblå idrætsbog (C - det er idræt). Afsnittet omhandler overgangen fra hvile til arbejde og om, hvad der sker i kroppen når den begynder at blive varm.
Vi mødes omklædte kl 12.15 i spejlrummet.
Vi mødes omklædte i spejlrummet kl 12.15.
Opgaveformulering til opvarmningsprogram 1n.pdf
Vi mødes i spejlrummet kl 12.15.
Læs om gymnastikkens historie på dette link.
Vi mødes omklædte i spejlsalen kl 12.15. Her samler I op på udfærdigelsen af jeres opvarmningsprogrammer OG afprøver det (generalprøve), så det står snorlige til fremvisning i de næste idrætsmoduler. Husk, at I skal aflevere en synopse/oversigt over
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Spydkast og bevægeapparatet
I forløbet er der arbejdet med den tekniske og teoretiske forståelse for dele af spydkastet.
Det tekniske indhold er afgrænset til at indeholde mellemskridt, impulsskridt, stemskridt og selve kastebevægelsen med fokus på afleveringsvinkel, angrebsvinkel og kantvinkel.
I grupper har eleverne stået for at lave et funktionelt opvarmningsprogram målrettet muskelgrupperne og bevægelserne i spydkastet. Det er justeret løbende.
Starttest og sluttest er foretaget samt optagelse af kast med fokus på teknikken.
Teoretisk har forløbet indeholdt basal anatomi, ledtyper og muskelarbejde. Denne viden er anvendt til at lave basale bevægelsesanalyser af egne kast med fokus på at rette tekniske fokuspunkter.
Der har tilmed været styrketræningspas med overførelsestræning og et enkelt modul, hvor eleverne selv planlagde indholdet ud fra ideen om egne behov.
Forløbet er afsluttet med en aflevering, hvor eleverne analyserer eget tekniske kast ved brug af teknisk og teoretisk indsigt.
Indhold
Kernestof:
Individuel lektie; spydkast MS uddrag (1).pdf
Grupper spyd og bevægeapparatet.docx
Gruppevis lektie; gruppevis udarbejdes et opvarmningsprogram med et par passende øvelser. Skal vare 5 minutter og sendes til mig i lectio før modulet
Siderne 38-45 læses. Læsefokus på begreberne markeret med blå, ledtyperne og tabel 3.1
Simplificeret atlas skeletmuskulatur (til brug i undervisning)
Kap. 3 Bevaegelsesanalyseskemaer.pdf (til brug i undervisning)
Bevægelseslære opg. s38-45.docx
Lektie #1; lav opgave 1-6 (inkl. opg 6) fra opgavearket vi arbejdede med i sidste modul
Lektie #2; søg dig frem til mulige opvarmnings- og styrketræningsøvelser til spydkast
Opvarmning spydkast 2n
Lektien er læsning + upload af nyt gruppe-opvarmningsprogram. Læs 177 om centralbevægelsen og forstå det, så du kan videreformidle det uden at læse op (i spydkompendiet)
Patricia Madl | Javelin throw + SLOW MOTION TECHNIQUE! #javelinthrow (kig på den her, hvis du har lyst)
styrketræning-hæfte.pdf Læs om overførelsestræning s.28-29 (læs ikke om plyometrisk træning)
OL_opg.docx besvar spørgsmål og upload dine svar i elevfeedback-funktionen på modulet.
SRP 2013 - Teknik i spydkast - Bjarke Laugesen 3.A Kalundborg Gymnasium (til brug i modulet)
Teknisk analyse opg.docx
Falktoft byder Glifberg velkommen til Tokyo: Finaleforventninger, OL-debut og moderne skatekultur
Læs side 45-48 grundigt indtil overskriften "skulderleddet".
tabel figur 3.8.docx
Alle læser et par sider inden timen om en muskelgruppe. Find din lektie i nedenstående oversigt. Det er SUPER VIGTIGT at alle læser lektier til dette modulDifferentieret lektie.xlsx
2n teknikvideoer spydkast '23 – Google Drev
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Volleyball - en team sport
Idrætspsykologisk teori:
- spændingsjustering
- motivationsteori
- målsætning
- trænings klima
- proces- eller konkurrenceorientering
Taktik:
- blokadeskygger og aktive forsvarsroller
- taktisk forsvarsopstilling (1-2-3 eller W-opstilling)
- kommunikation
- indløb med 2 faste hævere
Teknik:
- Fingerslag
- Baggerslag
- Underhåndsserv ELLER overhåndsserv
- Smash
- Smashtilløb
- Blokade
Materiale:
Wolf, T & Hansen, J. (2014). Idræt b - for bedre, kapitel 8 + 9, s. 125-154
TEAM DANMARKS SPORTSPSYKOLOGISKE FILOSOFI. Team Danmark
https://umbraco.teamdanmark.dk/media/1267/2016-11-10_sportspsykologisk_filosofi.pdf?
Teen Volley, s. 28-45
M. Hammer m fl.: C- DET ER IDRÆT, Gyldendal: side 65
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Troels Wolf m.fl: B FOR BEDRE IDRÆT, Gyldendal; sider: 137-141, 145-152, 155-159
Læs den korte tekst inden timen
C - Det er idræt; sider: 65
12_Regler_Level_3_2015-kopi.pdf
Læs om volley her, inden timen volleyball - Læs mere om sporten - lex.dk
2n hoppehøjde.xlsx
Svar på spørgsmålene vi arbejdede med sidste time, hvis du ikke nåede det i modulet.
Karaktersamtale (frivillig)
I dette modul skal I have 30 minutters træning klar i jeres teams. Sørg for at have mindst én kaptajn for træningen i jeres team, én der har en plan for de 30 minutter
Til dette modul skal I have 30 minutters træning klar i jeres teams. Sørg for at have mindst én kaptajn for træningen i jeres team, én der har en plan for de 30 minutter
Læs den korte tekst inden timen.
Medbring evt. høretelefoner
I skal se filmen "Moon Rider" på mitcfu.dk og svare på vedhæftede spørgsmål. Lektien skal være lavet inden næste teori-modul (mandag), så I bestemmer sådan set selv om I får det klaret i dette modul eller om I vil gemme filmen til en weekend aften me
Moon Rider
Vi skal arbejde med Team Danmarks sportspsykologiske filosofi, der er beskrevet i det vedhæftede dokument. I skal IKKE læse det hele men lave nedslag ved at løse følgende opgave: find de to figurer, der hedder "Det mentale hjul" og "Team Danmarks spo
Arbejdsspørgsmål til Team Danmarks Sportspsykologiske model.docx
Cases idrætspsykologi.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hiphop og sundhed (+tværf. projekt Samfundscup)
Indhold
Kernestof:
Læs til og med "hvorfor opstod hiphop" på dette link - kort tekst Hiphop
Hiphop dans
Inden timen skal I have fundet og lært et simpelt hiphop trin fra YouTube, tiktok eller lignende. Vi skal bruge trinnet i timen! Det må godt være simpelt :)
Lektien fra sidste modul er rykket til i dag
Samfundscup onenote
https://nexs.ku.dk/english/research-files/boeger/Rysensteen.pdf
Procesmodel for det samfundsfagslige innovationsarbejde
Størstedelen af danske børn og unge er ikke aktive nok
C - Det er idræt; sider: 14-22
Læs de 3 sider inden timen
VBBK vs Horsens 25-1-24.pdf
Skabelon til mundtligt produkt via
Lektien er, at have koordineret hvad der skal filmes og hvordan det skal filmes. Video skal vare 2 minutter.
Afsnit
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Crossfit og styrketræning
Indhold
Kernestof:
De 10 domæner
Lektie: læs om musklens opbygning i bogen s.105-108
Videoerne er ikke lektier:
CFG23 23.2 Scorecard Rx Scaled 98tuyftf.pdf
23.2 Rich Froning CrossFit Open Workout GIVEAWAY
Crossfit Open Workouts
Samfundscup idræt
Læs om de fire muskelkvaliteter på siderne 118-124
Skærmbillede 2024-02-04 kl. 22.12.08.png
Se de to videoer om teknikken ved et KB snatch igennem
Ksenia Dedyukhina slow motion kettlebell snatch technique
Proper Path of the Kettlebell Snatch | StrongFirst
Kettlebell flow – Google Drev kald fil jeres navne
Lektie: Mat Fraser Has Won 5 Straight CrossFit Games
PROVEN - EP 1 FRASER & HORVATH in Dubai
Men's Mary—2019 CrossFit Games
Vælg to af de fire ovenstående faktorer og læs om dem i vores grundbog
Læs side 17-18 om RM (indtil overskrift "Måling af dynamisk muskelstyrke") + side 19-22 om styrketræningens faser
styrketræning-hæfte-1.pdf
Skabelon til drejebog.docx
Drejebogartikel med farvekoder.pdf
Karaktersamtale (frivillig)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fodbold og aerobe processer
Indhold
Kernestof:
Lektie: se linkede video med simpel forklaring af aerob og anaerob træning
Aerob og anaerob
Siderne 77-84 læses til sidst i modulet
Sådan udfører du korrekt en indersideaflevering
Sådan udfører du en modtagning med indersiden
Sådan udfører du korrekt en "Rundskæv"
Sådan udfører du korrekt et vristspark
Lektie: se og forstå teknikken ved et halvtliggende vristspark
Lektie; se videoer fra tidligere moduler, så du er i stand til at forstå de tekniske forskelle på en rundskæv, et vristspark og et sideliggende vristspark
Forløbsafslutning fodbold.pdf Lektien er at forstå de to øvelser og læse op på teknikken til de individuelle elementer
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fodbold og aerobe processer (forlænget)
Måling af kondital via Andersen testen (Aagaard, 2018) og repetition af teori
Indhold
Kernestof:
Lektie
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Træningsprojekt i basket og mental processering
Indhold
Kernestof:
Dreyfus og Dreyfus (Halling et al, 2006).docx
Grupper .docx
Gyldendals idrætspsykologi (Hansen et al, 2007).docx (hele dokumentet læses - lang lektie, så tag hul på den tidligt)
Basketball ABC.pdf
Læs i "Basket ABC" fra i går
Shooting with Caitlin Clark
The FULL Stephen vs. Sabrina 3-Point Challenge | 2024 #NBAAllStar
TDK sportspsykologisk model.pdf
Lektie: find en basketballspillers rutine for sit straffekast via youtube og beskriv det i elevfeedback før modulets start
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mental processering
22-09-2024
Træningsrapport i basket og mental processering
03-11-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
House og dansens udtryk
Indhold
Kernestof:
10 House Dance Steps You Should Know!
How House Music Was Born (Music Documentary)
House Dance Documentary | Wave Rider
Labans_bevægelsesteori.docx
Grupper til modul
Bevægelseslektie Pas de Bourée
Bevægelseslektie Crossroads
Bevægelseslektie cross step
Bevægelseslektie Stomp
Bevægelseslektie Chase (fra 2:20)
On my mind House serie.png
Karaktersamtale 3n
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
House opgave
15-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Skitur Hafjell m langrend og alpint
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Træningsprojekt i basket og mental processering 2
Udvidelse af forløbet med øget fokus på spilsituationer fra fletløb. 2 vs 1 retur + 3 vs2 til 2 vs 1 samt særlig form for 3 vs 3 på halv kurv, hvor forsvarsspillere starter ud under kurven.
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Pickleball og nervesystemet
Indhold
Kernestof:
Genlæs s. 5 og 6 i dokumentet om pickleball (dokumentmappen) og se videoer om de tre slag
Pickleball 101: The Basics of a Pickleball Serve
Pickleball 101: How to Return A Serve
Pickleball 101: Dinking Form and Technique
Læs siderne 126-130 om nervesystemets opbygning
How & When to Lob in Pickleball!
Lektie; side130-136 er læst. Læs derfor om det videnskabelige studie linket til nedenfor.
Grupper til aflevering i pickleball-forløb
Fysisk træning booster motorisk indlæring - og du glemmer ikke hvad du har lært
Titel link til studiets videnskabelige artikel via ScienceDirect - skal ikke læses!
Karaktersamtale 3n (frivillig)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Pickleball og nervesystemet - et UV-forløb
11-04-2025
Slagserier pickleball
06-05-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247997401", "T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247997401", "H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247997401" }