Holdet 2022 Id/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jesper Hauge, Rune Røboe Fabech
Hold 2022 Id/n (1n Id, 2n Id, 3n Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Hiphop
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Spydkast og bevægeapparatet
Titel 5 Volleyball - en team sport
Titel 6 Hiphop og sundhed (+tværf. projekt Samfundscup)
Titel 7 Crossfit og styrketræning
Titel 8 Fodbold og aerobe processer
Titel 9 Fodbold og aerobe processer (forlænget)
Titel 10 Træningsprojekt i basket og mental processering
Titel 11 House og dansens udtryk
Titel 12 Skitur Hafjell m langrend og alpint
Titel 13 Træningsprojekt i basket og mental processering 2
Titel 14 Pickleball og nervesystemet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter.

Faglige mål:
- Boldtilvænning, spilbarhed, kommunikation, spiljustering vha. spilhjulet.
- Få præsenteret eleverne for boldspillenes forskellige elementer gennem en række småspil.
- Spilkonstruktion: Innovativ gruppeopgave, hvor eleverne skal skabe deres egne spil. Her skal de være i stand til selv at kunne kreere et spil og kunne tænke ’ud af boksen’ i forhold til de etablerede spil, som de allerede kender.

Beskrivelse af fokuspunkter:
- Afleveringer og modtagninger med forskellige typer af bolde.
- Introduktion til spilhjulet.
- Afprøve spilhjulet i praksis: Spillere, bane, mål, bold, betingelser.
- Basalt sammenspil + spilbarhed og kommunikation.

Teoristof i forløbet:
- Introdokument: Hvad er boldbasis?
- Pdf-dokument: Spilbarhed
- Regler for diverse småspil (partibold, mobilmål, boldhelle)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hiphop

Inspiration til hiphop med besøg af instruktør udefra.

Takter, gang, 2-step og mange andre bevægelser blev introduceret i små sekvenser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

ormål:
Basal-viden om opvarmning, principper og virkning, er vigtigt i forhold til den kropslige og teoretiske forståelse af menneskets fysiologi.

Baggrundsstof:
Tager udgangspunkt i den teoretiske gennemgang af  grundbogen ”C-det er idræt”. s. 11-29. I kapitlet bearbejdes både grundlæggende fysiologiske begreber, samt generelle råd til opbygningen af et opvarmningsprogram.

Om opgaven:
Klassen deles i 5 grupper, der hver i sær skal producere et opvarmningsprogram og en mindre skriftlig opgave (indeholdende opvarmningsprogrammet).
Opvarmningsprogrammet præsenteres for klassen i kommende praktiske forløb.
Programmet følger de generelle retningslinjer for opvarmning af kroppen, som beskrevet i baggrundsstoffet, men må gerne have et tema. Fx kunne det henvende sig til en specifik idrætsgren og rekvisitter fra denne idrætsgren må gerne inddrages i programmet.

Det praktiske produkt:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 15 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i  de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.
3) Alle gruppemedlemmer skal have et eksemplar af musikken. For at undgå situationen: ”Personen, der har musikken er her ikke, så vi kan ikke fremføre opvarmningsprogrammet i dag”.

Det skriftlige produkt
1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse. Fx: Kropsvrid med let bredstående og armtræk baud skiftevis 2 til højre og to til venstre.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag

Litteratur:
Wolf, Hammer & Hammer (2009): C- det er idræt. Gyldendal. s. 11-29
Michalsik, L. J. (2007): "Aerobpræstationsevne", DIF. s. 18-22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Spydkast og bevægeapparatet

I forløbet er der arbejdet med den tekniske og teoretiske forståelse for dele af spydkastet.

Det tekniske indhold er afgrænset til at indeholde mellemskridt, impulsskridt, stemskridt og selve kastebevægelsen med fokus på afleveringsvinkel, angrebsvinkel og kantvinkel.
I grupper har eleverne stået for at lave et funktionelt opvarmningsprogram målrettet muskelgrupperne og bevægelserne i spydkastet. Det er justeret løbende.
Starttest og sluttest er foretaget samt optagelse af kast med fokus på teknikken.
Teoretisk har forløbet indeholdt basal anatomi, ledtyper og muskelarbejde. Denne viden er anvendt til at lave basale bevægelsesanalyser af egne kast med fokus på at rette tekniske fokuspunkter.

Der har tilmed været styrketræningspas med overførelsestræning og et enkelt modul, hvor eleverne selv planlagde indholdet ud fra ideen om egne behov.

Forløbet er afsluttet med en aflevering, hvor eleverne analyserer eget tekniske kast ved brug af teknisk og teoretisk indsigt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball - en team sport

Idrætspsykologisk teori:
- spændingsjustering
- motivationsteori
- målsætning
- trænings klima
- proces- eller konkurrenceorientering

Taktik:
- blokadeskygger og aktive forsvarsroller
- taktisk forsvarsopstilling (1-2-3 eller W-opstilling)
- kommunikation
- indløb med 2 faste hævere

Teknik:
- Fingerslag
- Baggerslag
- Underhåndsserv ELLER overhåndsserv
- Smash
- Smashtilløb
- Blokade

Materiale:
Wolf, T & Hansen, J. (2014). Idræt b - for bedre, kapitel 8 + 9, s. 125-154
TEAM DANMARKS SPORTSPSYKOLOGISKE FILOSOFI. Team Danmark https://umbraco.teamdanmark.dk/media/1267/2016-11-10_sportspsykologisk_filosofi.pdf?
Teen Volley, s. 28-45
M. Hammer m fl.: C- DET ER IDRÆT, Gyldendal: side 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fodbold og aerobe processer (forlænget)

Måling af kondital via Andersen testen (Aagaard, 2018) og repetition af teori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Skitur Hafjell m langrend og alpint

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Træningsprojekt i basket og mental processering 2

Udvidelse af forløbet med øget fokus på spilsituationer fra fletløb. 2 vs 1 retur + 3 vs2 til 2 vs 1 samt særlig form for 3 vs 3 på halv kurv, hvor forsvarsspillere starter ud under kurven.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer