Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Malthe Risom Lund
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Cellebiologi
Titel 2 2. Kost og sundhed
Titel 3 3. Fysiologi: Når kroppen arbejder
Titel 4 4. Menneskets forplantning
Titel 5 5+6 Genetik og nedarvning og mutationer
Titel 6 7. Ufrivillig barnløshed(Hormonsystemet)
Titel 7 TU2 - Bæredygtighed og fødevareproduktion
Titel 8 8. Nervesystemet
Titel 9 9. Økologi
Titel 10 10. Immunologi
Titel 11 11. Muskelfysiologi
Titel 12 12. Biologien i øl
Titel 13 13. Livets udvikling: Evolution og bioinformatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Cellebiologi

I forløbet introduceres cellens struktur og funktion. Der arbejdes med forskelle mellem prokaryote og eukaryote celler, samt de vigtigste organeller og deres funktioner. Membrantransport belyses både teoretisk og gennem forsøg. Eleverne udfører eksperimenter med  mikroskopi af plante- og dyreceller, samt diffusion/osmose i kartoffelceller. Der arbejdes med databehandling og tolkning af forsøgsresultater, herunder graftegning og usikkerheder.

Kernestof og faglige mål:

Opbygning og funktion af prokaryote og eukaryote celler

Celleorganellers funktion og samspil

Transport over cellemembranen (passiv og aktiv)

Eksperimentelt arbejde og databehandling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 2. Kost og sundhed


Kort beskrivelse:

I dette forløb undersøger eleverne sammenhængen mellem kost, fordøjelse og sundhed. Der arbejdes med næringsstoffers kemiske opbygning, kroppens optag og omsætning af energi samt blodsukkerregulering. Teorien suppleres med eksperimenter, hvor eleverne måler energiindholdet i fødevarer og gennemfører blodsukkermåling på udvalgte elever. Desuden inddrages diskussion af kostråd, energibehov og livsstilssygdomme som diabetes 2.

Faglige mål og kernestof:

Menneskets fysiologi: fordøjelsessystemet og stofskifte

Kroppens energiomsætning og energibalance

Næringsstoffers opbygning og funktion (kulhydrat, fedt, protein)

Homeostase og regulering af blodsukker

Eksperimentelt arbejde, målinger og databehandling

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Osmose 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 3. Fysiologi: Når kroppen arbejder

Kort beskrivelse:

I dette forløb undersøges kroppens funktion under fysisk aktivitet, med fokus på åndedræt, kredsløb og blodets sammensætning. Eleverne arbejder med teorien bag respiration, ilttransport og kredsløbsregulering, og de gennemfører en række fysiologiske målinger på sig selv. Der indgår eksperimenter med vitalkapacitet, hæmatokritværdi, blodtryksmåling og kondital, samt dissektion af svinehjerte for at forstå hjertets opbygning og funktion. Forløbet lægger vægt på forståelsen af kroppens evne til at opretholde homeostase, samt hvordan træning og fysisk form påvirker kroppens effektivitet og sundhed. Data fra forsøg behandles i rapportform med grafer og beregninger.


Faglige mål og kernestof:

Menneskets fysiologi: kredsløb, åndedræt og respiration

Sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kroppens funktioner

Transport af ilt og kuldioxid i blodet (hæmoglobin, hæmatokrit)

Homeostase og fysiologisk tilpasning ved fysisk aktivitet

Eksperimentelt arbejde og databehandling

Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb,, arbejdsfysiologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hæmatokritværdi 22-02-2023
Hjertekarsygdomme 16-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 4. Menneskets forplantning

Kort beskrivelse:

Forløbet giver en introduktion til  menneskets reproduktive system og dets hormonelle regulering. Eleverne arbejder med opbygning og funktion af kønsorganer, samt hvordan hormoner som LH, FSH, østrogen og progesteron styrer menstruationscyklus og ægløsning. Der diskuteres også befrugtning, graviditet og muligheder for fertilitetsbehandling. Aktuelle samfundsmæssige emner som prævention, kunstig befrugtning inddrages, og eleverne øver sig i kritisk anvendelse af biologisk viden.

Derudover holdes der et oplæg fra etisk råd om bl.a. abortgrænsen i Danmark.


Faglige mål og kernestof:

Menneskets forplantningsbiologi: anatomi og fysiologi hos mand og kvinde

Hormonal regulering af kønshormoner, menstruationscyklus og graviditet

Seksuel reproduktion og befrugtning

Fertilitetsbehandling og prævention

Naturvidenskabelig argumentation og anvendelse af biologisk viden i samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Kondital 27-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 5 5+6 Genetik og nedarvning og mutationer

Kort beskrivelse:

Forløbet introducerer eleverne til både klassisk og moderne genetik. Eleverne arbejder med DNA’s opbygning, proteinsyntese og mutationer og genetisk variation. Der lægges vægt på forståelsen af Mendelsk nedarvning, herunder dihybrid krydsningsanalyse ved hjælp af en øvelse med to-gensnedarvning i majs. Forløbet inkluderer eksperimenter med DNA-oprensning fra planteceller og blodtypebestemmelse (ABO- og Rhesus-system), hvor eleverne arbejder med genotype/fænotype-forhold. Endelig inddrages molekylærbiologisk teknik i form af genregulering med pGLO-plasmid, hvor eleverne transformerer bakterier og analyserer resultater ud fra inducerbar genregulering.


Faglige mål og kernestof:

Geners opbygning og funktion (DNA, RNA og proteinsyntese)

Klassisk og molekylærgenetik: nedarvningsmønstre og mutationer

Genetisk variation, fænotype og genotype

Genregulering i prokaryoter og eukaryoter


Eksperimentelt arbejde, herunder genteknologiske metoder


Genetik og molekylærbiologi:
Nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose genteknologi

Metoder:
PCR, elektroforese, DNA-sekventering,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave: Konditionstræning 06-10-2023
Rapport: Blodtyper 24-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 7. Ufrivillig barnløshed(Hormonsystemet)

Kort beskrivelse:

Forløbet fokuserer på det hormonelle samspil i menneskets forplantningsbiologi og sammenhængen mellem hormonproduktion og fertilitet. Eleverne arbejder med feedbackregulering og hvordan ubalancer heri kan føre til ufrivillig barnløshed. Samtidig introduceres medicinske behandlingsmuligheder som hormonbehandling og IVF. Forløbet perspektiveres med eksperimentelt arbejde om østrogens rolle i plantevækst, hvor eleverne undersøger hormoners virkning på cellevækst og differentiering. Gennem projektarbejde opnår eleverne forståelse for både generelle principper for hormonvirkning og specifikke biologiske systemer. Der arbejdes med fortolkning af kurver, hormonprofiler og forsøgsdata.


Faglige mål og kernestof:

Hormonsystemets opbygning og funktion

Regulering af menstruationscyklus og fertilitet via kønshormoner

Årsager til og behandling af ufrivillig barnløshed

Virkning af hormoner i planter og dyr

Eksperimentelt arbejde og databehandling

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave: Hormoner 22-02-2024
Manuskript til video 26-02-2024
Projekt: Barnløshed 11-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 TU2 - Bæredygtighed og fødevareproduktion

BI-En
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Nervesystemet

Kort beskrivelse:

I dette forløb undersøger eleverne, hvordan nervesystemet er opbygget og fungerer som kroppens signalnetværk. De arbejder med neuroners elektriske og kemiske signaler, herunder opbygning af aktionspotentialet, synapsens funktion og impulsledning. Forløbet dækker både refleksbuer, viljestyrede bevægelser og nervesystemets rolle i homeostase. Den eksperimentelle del inkluderer måling af nerveledningshastighed, hvor eleverne registrerer reaktionstider og bruger afstanden mellem stimulus og respons til at beregne impulsens hastighed. Der arbejdes med forsøgsopsætning, måleusikkerhed og tolkning af data. Forløbet perspektiveres med en opgave om et selvvalgt stof der påvirker nervesystemet.



Faglige mål og kernestof:

Opbygning og funktion af centralnervesystem og perifert nervesystem

Neuroners opbygning, aktionspotentiale og synapsefunktion

Sensoriske og motoriske signalveje

Samspil mellem nervesystem, sanser og effektorer

Eksperimentelt arbejde med måling og analyse af nerveaktivitet



Om nervesystemet, og hvordan udefrakommende stoffer kan manipulere med det. Herunder Rusmidler og medicin
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Neurologi 01-06-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 9. Økologi

Kort beskrivelse:

I dette forløb arbejder eleverne med centrale økologiske begreber og metoder gennem både teori og praksis. Forløbet starter med undersøgelser af primærproduktion hos enårige planter og opgørelse af biomasse. Herefter introduceres metoder til populationsundersøgelser via fangst-genfangst, hvor eleverne estimerer størrelsen af en modelpopulation. Forløbet inkluderer også eksperimentelt arbejde med LC50-bestemmelse (letal koncentration af miljøgift) for at vise, hvordan toksikologiske data anvendes til at vurdere miljøpåvirkning.
Som case studeres rewilding af bisoner på Bornholm, hvor eleverne diskuterer konsekvenserne af genindførsel af store græssere for biodiversitet, økosystemstruktur og naturpleje.
Der arbejdes desuden med databehandling og kritisk vurdering af økologiske målemetoder.


Faglige mål og kernestof:

Økologiske grundbegreber: population, økosystem, næringskæde/-net

Energiomsætning og stofkredsløb i økosystemer

Økologiske faktorer og deres betydning for populationers størrelse og udbredelse

Økologiske metoder og databehandling (bl.a. fangst-genfangst og produktion)

Menneskets påvirkning af naturen og bæredygtig forvaltning

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Primærproduktion 29-08-2024
Eksamensopgave: Andemad 12-09-2024
Rewilding af Bisonokser 10-10-2024
Nitratudvaskning fra landbrugsjord 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 10. Immunologi

Kort beskrivelse:

Forløbet giver en grundig introduktion til menneskets immunforsvar og dets rolle i bekæmpelse af sygdomme. Eleverne arbejder med både det medfødte og det erhvervede immunforsvar, herunder aktivering af B- og T-celler, antistofdannelse og vaccination. Forløbet kobles til ELISA-testen, som eleverne selv udfører for at identificere tilstedeværelsen af antistoffer – og dermed simulere diagnosticering af infektion. Dette gøres via det casebaserede forløb "Fight the Bite", hvor eleverne arbejder undersøgende med diagnosticering af slangebid. Fokus er på anvendelse af biologisk viden til at forstå og håndtere smitsomme sygdomme i et globalt perspektiv.

Faglige mål og kernestof:

Immunsystemets opbygning og funktion: det uspecifikke og specifikke immunforsvar

Antistoffer, antigener og immunologisk hukommelse

Patogene vira og bakterier

Immunitet og vaccination

Smitteveje og sygdomsforebyggelse

Eksperimentelt arbejde med immunologisk metode (ELISA)

Anvendelse af biologisk viden i samfundsmæssig kontekst

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af sneglepopulation 01-11-2024
SRP Vejledningsark 25-11-2024
Underskrevet SRP vejlednings skema 29-11-2024
Covid-19 06-12-2024
Fight the Bite 08-12-2024
Skriftlighedsdag - HPV 13-12-2024
Projekt: Immunologi 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 11 11. Muskelfysiologi

Kort beskrivelse:

I dette forløb undersøger eleverne, hvordan muskler arbejder og tilpasser sig fysisk aktivitet. Der arbejdes med muskelfibertyper, energiomsætning i muskelceller og kroppens regulering under arbejde. I et eksperiment måler eleverne laktatudvikling under fysisk aktivitet, og anvender resultaterne til at analysere skiftet mellem aerob og anaerob energiomsætning. Forløbet kobles til et besøg hos LIFE Fonden, hvor eleverne deltager i det anvendelsesorienterede forløb “Hjerteblod”, med fokus på kredsløbets og musklernes samspil, fysisk form og sundhed. Eleverne arbejder med forsøgsdesign, databehandling og kritisk vurdering af biologiske målemetoder.

Faglige mål og kernestof:

Musklernes opbygning og funktion, herunder forskel på muskeltyper

Energiomsætning i celler (aerob og anaerob respiration)

Sammenhæng mellem fysisk aktivitet, muskelarbejde og kredsløbsregulering

Laktatproduktion og iltgæld ved muskelarbejde

Eksperimentelt arbejde og dataanalyse

Anvendelse af biologisk viden i praksis og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjerteblod 31-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 12 12. Biologien i øl

Kort beskrivelse:

I dette eksperimentelt orienterede forløb undersøger eleverne de biologiske processer bag ølbrygning. Forløbet begynder med teori om fotosyntese og respiration som grundlag for planteproduktion og gærens energiomsætning. Eleverne arbejder med mikrobiologi, herunder gærsvampens rolle i gæringsprocessen, samt enzymers funktion i nedbrydning af stivelse til forgærbare sukkerarter. Forløbet inddrager også proteiners struktur. Undervejs brygger eleverne deres egen øl og dokumenterer proces og resultater. Forløbet perspektiveres til bioteknologisk produktion.


Faglige mål og kernestof:

Fotosyntese og respiration som grundlag for energiomsætning

Mikrobiologi: gærsvampes livsprocesser og formering

Enzymers opbygning, funktion og temperaturafhængighed

Proteiners struktur og biologiske betydning

Bioteknologisk produktion og anvendelse af mikroorganismer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologien i øl 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 13. Livets udvikling: Evolution og bioinformatik

Kort beskrivelse:

I dette forløb undersøger eleverne evolutionens mekanismer fra både klassisk og molekylært perspektiv. Der arbejdes med naturlig selektion, genetisk drift og populationsgenetik, herunder simuleringer og beregninger af allelfrekvenser i små og store populationer. Eleverne gennemfører praktiske øvelser og simulationer af naturlig selektion og genetisk drift, og beregner Hardy-Weinberg-ligevægt. Desuden introduceres eleverne til bioinformatik, hvor de bruger værktøjer til at sammenligne DNA- eller proteinsekvenser og konstruere fylogenetiske træer. Forløbet afsluttes med diskussioner om artsdannelse, fælles afstamning og evolutionens rolle i moderne biologi og medicin.


Faglige mål og kernestof:

Evolutionsteori og mekanismer: naturlig selektion, mutationer, genetisk drift

Populationsgenetik: allelfrekvenser og Hardy-Weinberg-ligevægt

Molekylær evolution og artsdannelse

Anvendelse af bioinformatiske metoder til at analysere slægtskab og opbygge fylogenetiske træer

Simuleret arbejde med evolutionære mekanismer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 10-04-2025
Evolution 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde