Titel
11
|
Forløb#11 "Ting og mennesker" inkl. værk 5 (lyrik)
FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet er overvejende litterært og sprogligt. Det overordnede tema er forholdet mellem ting og mennesker, og det centrale spørgsmål er, hvordan ting bruges som et motiv i litteratur og billedkunst til at tematisere den menneskelige eksistens og erfaring. Teoretisk og begrebsmæssigt har fokus været på lyriksproglige begreber, ”ting” som motiv, realisme, modernisme (herunder surrealisme) og kort eksistentialisme – herunder begrebet ”fremmedgjorthed”. Metodisk har vi beskæftiget os med litterær analyse (prosa og lyrik), sproglig analyse og billedanalyse. Det skriftlige arbejde (5+2 fordybelsestimer) indeholder analyse af lyrik, perspektivering til både kunsthistorien og litteraturhistorien samt produktiv/kreativ skrivning af lyrik. Vi har læst Søren Ulrik Thom-sens digtsamling ”Det værste og det bedste” (2002) som værk og andre lyriske og især kortprosatekster, herunder oversat litteratur.
FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilisti-ske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tider-ne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
MATERIALER:
Litterært perspektiv (hovedfokus):
- tekster fra 1900-tallet og 2000 tallet, herunder realisme og modernisme
- dansk litteraturs kanon: Klavs Rifbjerg, Peter Seeberg
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Sprogligt perspektiv:
- stilfigurer og troper (billedsprog)
- rytme og rim - skandering
Det mediemæssige perspektiv:
- Filmisk analyse (portrætdokumentar)
Kernestof:
Litterære tekster (de fleste er samlet i et kompendie):
Søren Ulrik Thomsen: "Det værste og det bedste" (værk), Vindrose, 2005 (booket som fysisk bog på CFU) = 56s
Klaus Ribjerg: "Livet i badeværelset", in: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime = 1s
Per Højholdt: "Jeg – en sukkerskål" (essay), in ”Stenvaskeriet og andre stykker”, Gyldendal, 1994 = 4s
Peter Seeberg (kanon): ”Kosteskaft”, ”Støvsuger”, in: ”Halvdelen af natten”, 1997 = 2s
Pipi Langstrømpe: ”Pipi er tingfinger og kommer i slagsmål”, in: ”Tingfinderbogen”, s.22-34, Gyldendal, 2019 = 12s
Christina Hesselholdt: ”Tingene”, ”Shake”, ”Garagetaget”, in: ”Hovedstolen”, Rosinante, 1998 = 3s
Julio Cortázar: ”Indledende bemærkninger til vejledning i at trække ure op”, Vejledning i at trække ure op”, ”Lænestolen”, in: Historier om kronoper og famøser, Basilisk, 2003 = 4s
Litteraturhistorie:
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær-Hansen mfl., Systime, 2014-17: ”Modernisme og realisme”: Introduktionsvideo til perioden fra i-bogsversionen: https://litthist.systime.dk/?id=126#c989 + s.138-187 = 49s
Billedkunst:
Diverse malerier af Poul Ancher Bech (fordelt i grupper): Efterårsmail fra en kabeltromle (2007), ”Sene tider”, 2000, ”Bagsidetrods”, 1997, ”Skal ikke”, 2009, ”Gåden”, 2001, ”Atlantis – sidste mand lukker og slukker”, 1998, ”Muren”, 1984, ”I drift, 2003, ”Fordybelse”, 1999, ”Ved plankeværket”, 2004 = 10s
Dokumentar og TV-udsendelser:
Jørgen Leth: ”Jeg er levende”, 1999 = ca. 45s
Om Søren Ulrik Thomsen: Deadline 29.08.21, CFU, minut 17.35: link
Supplerende stof:
Om Rifbjerg: https://forfatterweb.dk/oversigt/rifbjerg-klaus
Om Seeberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/zsee
https://forfatterweb.dk/oversigt/thomsen-soren-ulrik
”Håndbog til dansk” af Ole Schultz Larsen: 5.5 ”Billeder” s.249-262, ”Billedanalyse” s.310-311, Systime, 2015-17 = 15s
Diverse lærerproducerede power points og oversigter
Omfang i alt: ca.210s
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, læsekreds, CL øvelser, elevfremlæggelser, skriftligt arbejde, diverse IT baserede arbejdsformer: quizzer fx quizlet.com og quia.com, kahoot.com, padlet.com, mentimeter.com
|