Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Maibom Eriksen, Nathalie Halphen
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtlighed_Brobygningsforløb
Titel 2 Det litterære perspektiv_Novellen som genre
Titel 3 Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm
Titel 4 Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)
Titel 5 Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)
Titel 6 Forløb#6: Mellem virkelighed og fiktion (værk3+4)
Titel 7 Forløb#7: Identitet og klasser (værk 5)
Titel 8 Forløb#8 Sprog og kommunikation
Titel 9 Forløb#9 Romantikken
Titel 10 Forløb#10 Sport i sprog, medier og tekster
Titel 11 Forløb#11 "Ting og mennesker" inkl. værk 5 (lyrik)
Titel 12 Forløb#12 Journalistik: Krig og kærlighed
Titel 13 Forløb#13 Den ny realisme inkl. værk 6 "Tyverier"
Titel 14 Forløb#14 Eksistentialisme
Titel 15 Forløb#15 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtlighed_Brobygningsforløb

Brobygningsforløb mellem grundforløb og studieretningsklasse

Vi trækker viden om argumentation, retorik samt analyse/produktion af taler fra grundforløbet over i dette forløb og fokuserer nu på den mundtlige dimension.
Fokus ligger på den faglige samtale og den mundtlige fremstilling. Eleverne genbruger deres selvproducerede materialer fra grundløbet, men de skal nu fremføre det mundtligt for hinanden med fokus på mimik, gestik, stemmeføring, tempo osv.

Baggrundslitteratur:
- Faglige Forbindelser s. 192-204
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det litterære perspektiv_Novellen som genre

I forløbet har vi indledningsvis arbejdet med begreberne læserforventninger, forfatter-tekst-læserkontrakt samt de skønlitterære hovedgenrer: Epik, lyrik og drama. Vi har haft fokus på de forskellige genrers form og indhold, og dernæst har vi indskærpet fokus til novellen.
I arbejdet med noveller har vi skelnet mellem den klassiske og den moderne novelle og arbejdet med relevant teori herfor.

Materialer:
- Håndbog til dansk (grundbog), s. 46-51, s. 71-74, s. 79-80

- Aarestrup: Angst
- Ibsen: Et dukkehjem (uddrag)
- Rifbjerg: Operaelskeren (uddrag)
- Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Seeberg: "Stilladset"
- Helle: "En stol for lidt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm

Eleverne skal stifte bekendtskab med kortfilmen som genre. Derudover skal de præsenteres for filmiske virkemidler og trænes i at anvende disse som analyseredskaber.

Vi introducerer med Raskins syv parametre som genretræk og arbejder herefter med en Raskin-kortfilm (“Seven minutes in the Warsaw Ghetto”). Fortsat arbejde på klassen med kortfilmen “Void” og derefter arbejder eleverne mere projektorienteret med selvvalgte kortfilm. Eleverne skal fremlægge deres arbejde og skabe en PP, som udgør en aflevering på 2 elevtimer. De får mundtlig respons fra læreren efterfølgende. Fremlæggelserne udarbejdes i to grupper, så der er ca. 30 minutter pr. gruppe (svarende til en eksamenssituation – fungerer hermed som en mundtlig prøve).   

Efter forløbets afslutning skal eleverne skrive en opgave, hvor man omskriver sit mundtlige oplæg til en analyserende artikel med et mediemæssigt perspektiv.

Materialer:
- Ind i dansk om Raskins 7 parametre (https://indidansk.dk/kortfilm-2)
- DR Undervisning, Kortfilm (http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm)
- Håndbog til dansk s. 316-317 + s. 325-337

Film_fælles:
- Johan Oettinger: Seven minutes in Warsaw ghetto (2012)
- Milad Alami: Void (2014)

Film_gruppefremlæggelser:
- Afterparty
- 13
- Pistol
- Beast
- Under Bæltestedet
- Højdeskræk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)

Forløbet har til formål at trække de lange linjer i litteraturhistorien op fra middelalderen og frem til 1800-tallet. Forløbet vil fokusere i højere grad på middelalderen (folkeviser) og oplysningstiden (Holberg) end på de mellemliggende perioder, renæssancen og barokken, som blot vil berøres i et enkelt modul hver.
Forløbet har endvidere til formål at forberede eleverne på at læse tekster litteraturhistorisk frem mod dansk-historieforløbet, som følger herefter, og som endvidere vil tage udgangspunkt i 1800-tallet. Således vil eleverne tilegne sig et overblik over centrale tanker og strømninger i hele den litterære periode fra middelalderen og til det moderne gennembrud.

Materialer:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 19-21 + 34-42 (folkeviser og folkeeventyr)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 44-46 + 50-54 (renæssancen)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 56-59 + 63-66 + 70-71 (barokken)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s.73-75 + 81-85 + 89-90 (oplysningstid)

Folkeviser/folkeeventyr:
- Ebbe Skammelsen
- Harpens Kraft
- Prinds Hvidbjørn

Renæssancen:
- Tycho Brahe: "Om Urania" (uddrag)
- TV-udsendelse: "Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe" ( https://www.youtube.com/watch?v=7gMuPJc0r_8)

Barokken:
- Kingo: "Keed af verden, Kier ad Himmelen"
- Diverse barokbilleder med fokus på vanitas symboler (se præsentation)

Oplysningstid:
- Holberg: Epistel nr. 395 (fokus på censur)
- Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag om Potu og Mardak)

Film: En kongelig affære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)

Der læses Henrik Ibsens "Et dukkehjem" som værk i forlængelse af DHO. Vi arbejder løbende med teksten og fokuserer på temaet om ægteskab og køn og derfor på personkarakteristik af Nora og Helmer.

Der perspektiveres til SKAM. Vi ser afsnit 4, sæson 4, med fokus på Noora og Williams forhold som en moderne udgave af Nora og Helmer.
Desuden trækkes der tråde til feminisme i dag og #metoo.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: Mellem virkelighed og fiktion (værk3+4)

I forløbet skal vi arbejde med grænserne mellem fakta og fiktion i medietekster med fokus på radiodrama og dokumentarfilm. Eleverne skal kunne identificere og analysere autenticitetsmarkører (faktakoder) og fiktionalisering (fiktionskoder) og hvordan grænserne mellem dem ofte er flydende eller legende. Vi vil diskutere, hvilken effekt grænsesøgningen har for vores oplevelse og tolkning af værkerne, og hvilken hensigt afsenderen har.

Faglige mål fra læreplanen:
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke fiktive tekster i alle medier
Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag  
Forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
VÆRK: "Supermodel" af Alberte Clement Meldahl (radiodrama i 5 afsnit, DR), 2017
”Flugt” af Johan Poher Rasmussen, 2021 (dokumentar)
VÆRK: ”Gensynet” af Anna Odell (svensk), 2014 (15 s.)
Mia Bang Nedergaard: Krop, skam og stolthed, Dansklærerforeningens for-lag, s.19-31 (12s)
Uddrag fra forskellige dokumentarfilmtyper:
- ”Super Size Me”, Morgan Spurlock, 2004 (0-ca. 3 min): https://www.youtube.com/watch?v=H156Z08Pck0
- ”Dømt til behandling”, DR, 1997 (0-5.30): https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
- ”En syg forskel”, afsnit 1, DR, 2016 (0-5.35): https://www.dr.dk/tv/se/en-syg-forskel/-/en-syg-forskel-1-4#!/

Supplerende stof:
- Ole Shultz Larsen: Håndbog til dansk, kap. 5.8 Podcast, (11,7s)
- ”DOX” af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 32-44 om de tre dokumentar-hovedtyper (11 s.)  
- Lærerudarbejdede power points om podcast og analyse, fakta og fiktion, psyko-logiske forsvarsmekanismer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 dansk (fakta og fiktion i dok/spillefilm) 16-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb#7: Identitet og klasser (værk 5)

Forløbet er overvejende litterært og skal undersøge, hvordan sociale tilhørsforhold præger menneskers identitet, og om klassebegrebet har relevans som kategori i dag.
Der inddrages primært nyere litteratur, opinionstekster og medietekster.

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
Kernestof – litterært:
– teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidstheds-historisk kontekst.
– litteraturanalyse, fortolkning, perspektivering


Kernestof – sprogligt:
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Kernestof – medie:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler og analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materialer:

Introduktion og teori:
A.N.B Albertsen, D.H. Mikkelsen & D.E Timmermann: "Introduktion til klasser idag", "Klasseteori", fra "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark", Forløbsbøgerne, Dansklærerforeningens Forlag, 2023

Litterære tekster:
Værk: Askov, Stine (2022): ”Nøjsomheden”, Gyldendal, roman, 366 s
Yahya Hassen: "Ghettoguide" fra digtsamlingen "Yahya Hassan", 2013, 2s
Morten Pape: "Planen", 2015, uddrag af roman, s.32-40 + 320-330, = 19 s.
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017, uddrag af roman, s. 134-143 = 9s
Herman Bang: ”Franz Pander” fra novellesamlingen ”Excentriske noveller”, 1885. 14s

Medier:
Eva Marie Rødbro: "Prinsesser fra blokken", uddrag fra reality serie, 2016, DR, 12s
Orgi-E & Tessa: “Blæstegnen”, 2020 (musikvideo + tekst), 3s
Vakili, Babak: "Generationen", 2021, (podcast), 18s
Artikler:
Geeti Amiri: “Berlingske-skribent i kikset omklaring af rapstjerne” i EKSTRA BLADET, 28.05.2020, 1s
Wilken, Thomas: “Polarisering handler ikke kun om ikke-vestlige ghettoer”, 24.4.2019, Information, 2s

Supplerende stof:
Diverse læreroplæg (power points) om hjemstavnsbegrebet, argumentation, analyse af rapgenren, realitygenren
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 dansk (analyserende artikel) 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Sprog og kommunikation

I forløbet har vi haft fokus på sproglig analyse - begreber og metoder.

Vi har gennemgået diverse sproglige analysemetoder og elementer med særlig fokus på argumentation, retorik, diskursanalyse, stilistik – sproglige billeder og figurer, samtale-analyse

Metoderne er blevet anvendt på forskellige teksttyper, især taler, debatindlæg, diskurs (politik, klima, abort) og tv-serier/satire/sketches

Eleverne har øvet sig i at anvende og kombminere begreber fra diskursanalysen som nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, hegemonisk og antagonistisk diskurs, antagonismepar med argumentationsanalyse især Toulmins argumentationsmodel og argumenttyper samt argumentkneb.  Herefter arbejdede vi med samtaleanalyse med fokus på: kommunikationssituationen/konteksten, turtagning, gambitter, Grices maksimer særligt samarbejds- og høflighedsprincippet, sproghandlinger og facework.

Faglige mål:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kompetencer:
Eleverne skal kunne foretage diskurs-, argumentations-, retorisk og samtaleanalyse med brug af centrale elementer og begreber på forskellige teksttyper

Tekster:

Debattekster: og taler:
”Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab”, af Ketty Dahl, i Kristeligt Dagblad, 28.5-2013 = 2s
”Abort gør dig ked af det”, CHOOSE LIFE kampagnesport, Retten Til Liv = 1s
”Den borgerlige krise er selvforskyldt, leder i Berlingske Tidende, 02.09.2019 = 1s
Diverse debattekster om klima (små uddrag) = 3s:
- Søren Astrup: Dansker er blandt 11.000 bekymrede forskere: "Jeg kan vågne om natten og snappe efter vejret", Politiken 6. november 2019
- Jacob Sørensen: 1,5 gradersmålet: Lad hensyn til klima veje tungere end vækst og fortjeneste, Noah.dk, 8. oktober 2018
- Lars Dahlager: Oliebranche: Vi er del af den grønne omstilling, vi deler bekymringen om klimaet, Politiken, 25. oktober 2019
- Ritzau, "DF'er i tvivl om klimaforandringer er menneskeskabte", Berlingske, 10. august 2018
- danskfolkeparti.dk, 12. november 2019
- Johannes Krüger: KLIMAMYTEN – et opgør med tidens CO2-panik, People´s Press, 2016, s. 195.
- Emilie Stein & Anders Gabel-Jørgensen: Interview med Sophia Møller Straarup - klimaaktivist, Politiken, nov.2021
Valgfri til skriftlig aflevering og mdt. fremlæggelse (enten klumme eller tale):
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/ali-aminali-maend-der-ikke-graeder-skal-ogsaa-hyldes (refleksion)
Taler:
- Anna Juuls nytårstale 31.12.2022
- Dronning Margretes nytårstale 31.12.2022
- Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene, 2019
- Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi, 2022
- Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris, 2021
- Laura Vinstrups tale ved klimastrejken Fridays for Future, 2019

Medietekster:
”Benzin i blodet”, norsk tv-serie, DRTV, 2021, sæson 1, afsnit 1, 5 udvalgte scener: https://www.dr.dk/drtv/saeson/benzin-i-blodet_242010 = 2s
Diverse reklame/kampagnefilm:
- Gorilla Agency Denmark: #JegErDansk (2017): https://youtu.be/e7mqfmZS5xM?feature=shared
- DBU: ”Råb pænt”: https://www.dbutv.dk/video/70580937/rab-paent-film (2021)
- Landbrug og fødevarer (reklamebureauet ”Mensch”): Noget at leve af, noget at leve for”: https://youtu.be/4Z8ErUJwVUs?feature=shared (2020)
- McDonalds: ”Mere på menuen end du lige ser” (2024):https://youtu.be/c73sBt4uLcI?feature=shared
- Danske spil (Mensch): ”Danske spil er mange ting” (2023): https://youtu.be/QhLxkL_RCy4?feature=shared

Litterære tekster:
Stine Pilgaard: Meter i sekundet, Gutkind, 2020, uddrag af roman, s.19, 24-27

Baggrundstekster (teori, metode):
”Diskursanalyse i dansk”, af Anne B. Græsborg & Mette M. Jørgensen, Systime, 2014/22, s.8-33
”Håndbog til dansk”, Ole Schultz Larsen, kap.4, Systime

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 dansk Analyse af tale/debattekst 08-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Romantikken

Klassen har i 1g ifm. DHO arbejdet med romantikken som optakt til Det moderne gennembrud. Fokus i det forløb var nationalromantik og patriotiske sange.

I dette forløb om romantikken arbejdes videre med de mange forskellige strømninger indenfor romantikken: Universalromantik, Nationalromantik, Beidermeier, Poetisk realisme, romantisme, Nyplantonisme Vi koncentrerer os især om forståelsen af mennesket, naturen, det åndelige og kunsten – herunder begreber som dualisme, panteisme, ideernes/fænomenernes verden, geniet.

Forløbet er afviklet som projektarbejde, hvor vi startede med "almindelig" fælles undervisning om perioden og strømningerne. Her arbejdede vi med fællesteksten af Oehlenschläger: ”Lær mig o skov at visne glad” (1813) og uddrag fra Disney filmen "Pocahontas".

Derefter arbejdede eleverne selvstændigt i projektgrupper med at formidle karakteristika ved en tildelt strømning, 2 tekster som repræsenterer strømningen (tekst + billede) og udvikling af 40 min. undervisning af klassekammeraterne. Alle gruppernes tekster er læst af alle.

Faglige mål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster og kunst
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Tekster:
Oehlenschläger”: Lær mig o skov at visne glad” (1813) + Per Vers version
Oehlenschläger: Simon Peder (1805)
Schack von Staffeldt, Indvielsen (1804)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820) (KANON)
Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838, fra digtsamlingen Trækfuglene (Kanon)
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845, (Kanon)
Emil Aarestrup: Paa sneen, Digte 1838

Kunst og medier:
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet, 1818
Johan Th. Lyndbye, Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup, 1847
P. C. Skovgaard, En bøgeskov i maj, 1857
Constantin Hansen: Kunstnerens søstre Signe og Henriette læsende i en bog, 1826
Martinus Rørbye: Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter, 1829
C. W. Eckersberg, En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl, 1841
Disney: Pocahontas (uddrag), 1995

Baggrundslitteratur:
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime 2013, s. 91-97
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens veje: Romantikkens strømninger, 4.udgave (i-bog), Systime, 2024
https://forfatterweb.dk/

Lærerens power points:
Intro - litteraturhistorie
Romantikken - intro og overblik
Indvielsen - Pocahontas

Anslået: 30 normalsider

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling

Kompetencer:

Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder

Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Læreroplæg
Projekt- og gruppearbejde
Diverse "kreative" aktiviteter med fokus på bevægelse osv.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4: Generalprøve/skrivedag 2g dansk 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Sport i sprog, medier og tekster

OVERORDNET OM FORLØBET

Forløbet ‟Sprog i medier og litteratur” er udviklet for at skabe studieretningstoning i en samf-mat-idræt klasse og danskfokuserer på, hvordan medier og litteratur fremstiller sport, sportens betydning for identitet og fællesskaber, herunder samspillet mellem sport og politik.  

Der vil især være fokus på at lyrik og journalistik. Eleverne skal kunne genkende og analysere forskellige journalistiske genrer (leder, essay). I analysearbejdet arbejdes både med sproglig, medie- og litterær analyse, og der perspektiveres primært til samfundsmæssige og litteraturhistoriske (nationalromantikken) forhold.
Der inddrages især teori om identitet, fællesskaber og heltefiguren.
Forløbet skal give elever værktøjer til at arbejde med den personlige stemme i den reflekterende skrivegenrer og det trænes på flere forskellige måder gennem tekstvalget, læreroplæg om sprog og skriveteknik, øvelser, skriftligt arbejde.

FAGLIGE MÅL

Eleverne skal kunne:
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

KERNESTOF
• dansksprogede tekster
• teksterne læses i en litteratur-, kultur-, samfundsmæssig kontekst.
• tekster fra 2000-tallet og enkelte fra xxx
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

TEKSTER

Sagprosa - journalistiske tekster:
Erik Jensen: ”Iranske fans protesterede på stadion. Men hvad med os foran tv-skærmen?”,
Politiken, 23.11.2022
Inddrag Rune Lykkebergs leder ”Landsholdet har forløst Danmark
som et frit land igen” fra Information, 7.juli 2021
Aders Haahr Rasmussen: “Hvor står vi nu” (2021), uddrag om de to kvindelige tennisspillere Serena Williams og Naomi Osaka

Litterære tekster:
Holm, Benn Q. (1998): "Hafnia punk", Munksgaard-Rosinante, uddrag af roman
Malthe Tellerup: "Jeg er målmand", Information, 28.1.2019

Medier:
Kampagnespot: ”Danmarks trup til VM”, DBU, 7.11.2022
Rune Skyum-Nielsen & Andreas Koefoed: Nicklas Bendtner - vejen tilbage, afsnit 1 (dokumentar i 3 afsnit, TV3, 2024

Supplerende - baggrundstekster:
Philipson, Preben Kærsgaard (2022): Atlet, supporter, helt - idrætslitteratur, uddrag: Introduktion til idrætslitteratur (Journalistik og litteratur, identitetsteori) + Helten (intro, hvad er en helt), Dansklærerforeningens Forlag
Kasper Lezuik Hansen, ”Smæk metaforen” (uddrag): Sportsmetaforer - krig og maskine, Dansklærerforeningens forlag, 2022

Lærerens power points:
Reklamespot analyse - teori

Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppe- par og individuelt arbejde, læsekreds "shared reading", IT baserede quizzer, analog refleksions- og analyseskrivning




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 dansk (debatterende artikel) 23-03-2024
Opgave 6 dansk (reflekterende artikel) 05-05-2024
Opgave 7 dansk 22-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 "Ting og mennesker" inkl. værk 5 (lyrik)

FORLØBSBESKRIVELSE:

Forløbet er overvejende litterært og sprogligt. Det overordnede tema er forholdet mellem ting og mennesker, og det centrale spørgsmål er, hvordan ting bruges som et motiv i litteratur og billedkunst til at tematisere den menneskelige eksistens og erfaring. Teoretisk og begrebsmæssigt har fokus været på lyriksproglige begreber, ”ting” som motiv, realisme, modernisme (herunder surrealisme) og kort eksistentialisme – herunder begrebet ”fremmedgjorthed”. Metodisk har vi beskæftiget os med litterær analyse (prosa og lyrik), sproglig analyse og billedanalyse. Det skriftlige arbejde (5+2 fordybelsestimer) indeholder analyse af lyrik, perspektivering til både kunsthistorien og litteraturhistorien samt produktiv/kreativ skrivning af lyrik. Vi har læst Søren Ulrik Thom-sens digtsamling ”Det værste og det bedste” (2002) som værk og andre lyriske og især kortprosatekster, herunder oversat litteratur.

FAGLIGE MÅL:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilisti-ske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tider-ne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

MATERIALER:

Litterært perspektiv (hovedfokus):
- tekster fra 1900-tallet og 2000 tallet, herunder realisme og modernisme
- dansk litteraturs kanon: Klavs Rifbjerg, Peter Seeberg
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Sprogligt perspektiv:
- stilfigurer og troper (billedsprog)
- rytme og rim - skandering

Det mediemæssige perspektiv:
- Filmisk analyse (portrætdokumentar)

Kernestof:

Litterære tekster (de fleste er samlet i et kompendie):
Søren Ulrik Thomsen: "Det værste og det bedste" (værk), Vindrose, 2005 (booket som fysisk bog på CFU) = 56s
Klaus Ribjerg: "Livet i badeværelset", in: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime = 1s
Per Højholdt: "Jeg – en sukkerskål" (essay), in ”Stenvaskeriet og andre stykker”, Gyldendal, 1994 = 4s
Peter Seeberg (kanon): ”Kosteskaft”, ”Støvsuger”, in: ”Halvdelen af natten”, 1997 = 2s
Pipi Langstrømpe: ”Pipi er tingfinger og kommer i slagsmål”, in: ”Tingfinderbogen”, s.22-34, Gyldendal, 2019 = 12s
Christina Hesselholdt: ”Tingene”, ”Shake”, ”Garagetaget”, in: ”Hovedstolen”, Rosinante, 1998 = 3s
Julio Cortázar: ”Indledende bemærkninger til vejledning i at trække ure op”, Vejledning i at trække ure op”, ”Lænestolen”, in: Historier om kronoper og famøser, Basilisk, 2003 = 4s

Litteraturhistorie:
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær-Hansen mfl., Systime, 2014-17: ”Modernisme og realisme”: Introduktionsvideo til perioden fra i-bogsversionen: https://litthist.systime.dk/?id=126#c989 + s.138-187 = 49s

Billedkunst:
Diverse malerier af Poul Ancher Bech (fordelt i grupper): Efterårsmail fra en kabeltromle (2007),  ”Sene tider”, 2000, ”Bagsidetrods”, 1997, ”Skal ikke”, 2009, ”Gåden”, 2001, ”Atlantis – sidste mand lukker og slukker”, 1998, ”Muren”, 1984, ”I drift, 2003, ”Fordybelse”, 1999, ”Ved plankeværket”, 2004 = 10s

Dokumentar og TV-udsendelser:
Jørgen Leth: ”Jeg er levende”, 1999 = ca. 45s
Om Søren Ulrik Thomsen: Deadline 29.08.21, CFU, minut 17.35: link

Supplerende stof:
Om Rifbjerg: https://forfatterweb.dk/oversigt/rifbjerg-klaus
Om Seeberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/zsee
https://forfatterweb.dk/oversigt/thomsen-soren-ulrik
”Håndbog til dansk” af Ole Schultz Larsen: 5.5 ”Billeder” s.249-262, ”Billedanalyse” s.310-311, Systime, 2015-17 = 15s
Diverse lærerproducerede power points og oversigter

Omfang i alt: ca.210s

ARBEJDSFORMER:

Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, læsekreds, CL øvelser, elevfremlæggelser, skriftligt arbejde, diverse IT baserede arbejdsformer: quizzer fx quizlet.com og quia.com, kahoot.com, padlet.com, mentimeter.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 3t Opg.#1 Kreativ lyrikopgave 22-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Forløb#12 Journalistik: Krig og kærlighed

OVERORDNET FORLØBSBESKRIVELSE:

Forløbet ‟Krig og kærlighed i nyhedskredsløb” giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger to nyheder – nemlig nyheden om krigen i Ukraine og fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop – i deres kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.

FAGLIGE MÅL:

– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

KERNESTOF:

Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, især journalistiske: informations (nyheder, reportager) og opinionsgenrer (leder, debat, anmeldelse), politisk fiktionssatire. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse. Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse
– billeder (pressefotos) og øvrige multimodale tekster (reportager)
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation
-  medietekster: politisk satire (fiktion)
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ medieanalytiske begreber (fx nyhedskredsløb, nyhedskriterier, nyhedstrekant, vinkling, diverse kompositionsbegreber, gatekeeping, gatewatching, fake news), metoder og mediehistorie.

MATERIALER:

Kernetekster:

Om krigen i Ukraine:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved + udsendelsen: TV2 Nyhederne kl. 18:00 den 24.02.22.  https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=022202241800
https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/
Nagieb Khaja (2022): Dagbog fra Kyiv, DR1 på www.dr.dk/drtv/program/dagbog-fra-kyiv_319974: Uddrag - de første 4 min.
Anne-Marie Steen Petersen https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art8644727/Vi-skal-holde-op-med-at-v%C3%A6re-s%C3%A5-hykleriske-n%C3%A5r-det-g%C3%A6lder-menneskeliv ”Vi skal holde op med at være så hykleriske, når det gælder menneskeliv”, politiken.dk 02.03.2022
Mellemfolkeligt Samvirke i august 2022. Kampagnen argumenterer for at give alle flygtninge samme vilkår: https://www.facebook.com/msactionaid/photos/a.110234199398/10159759601629399/?type=3
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022: https://politiken.dk/internationalt/art8641154/»Selv-om-jeg-er-læge-har-jeg-gjort-op-med-mig-selv-at-jeg-er-parat-til-at-dræbe«
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
Jensen, Kristian Ditlev: “Folkets tjener”, ekkofilm.dk 16.05.2022
Netflix-serien ‟Folkets tjener”, afsnit 1 (44 minutter) https://www.netflix.com/watch/80119383?trackId=255824129

Om Christian Eriksen:
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
Facebookopslaget på side 49 i forløbsbogen + https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-06-16-det-tog-77-minutter-saa-var-christian-eriksens-kollaps-koblet-til-vaccinen + skemaet s.15 i forløbsbogen
Artikel: Syn på Mai Manniches misinformation: https://www.bt.dk/em/haard-kritik-af-mai-manniche-efter-eriksen-opslag-dumt-og-usmageligt
Podcast: Sommeren '21 | 1:3: På kanten af sammenbrud | DR LYD.

Supplerende stof
Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag
Diverse lærerudarbejdede power points

Omfang: 8 moduler

Arbejdsformer:
Læreroplæg og lærerstyret gennemgang, par- og gruppearbejde, individuelt arbejde, (kladdehæfteskrivning, læringsrefleksioner, begrebsoversigter med forklaring), CL øvelser, diverse IT baserede quizøvelser, walk and talk, skriftligt arbejde (analyse, reflekterende, produktivt)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13 Den ny realisme inkl. værk 6 "Tyverier"

Vi har arbejdet med begrebet "realisme" og "ny realisme". Vi har især fokuseret på karakteristika ved realismen som genre og skrivestil, og hvad der kendetegner den "nye realisme" i forhold til tidligere realismer og dermed trukket linjer tilbage til især Det moderne gennembrud, den folkelige realisme og socialrealismen. I forløbet har vi repeteret novellen om genre, fortælleteori (fortællertype og synsvinkel - særligt jegfortælleren og en personbunden 3.person fortæller, fremstillingsformer - særligt gengivelse af tanke og tale, elementer fra sproglig analyse især samtaleanalyse.

Vi har arbejdet med følgende primære materialer:
Værk: Novellesamlingen "Tyverier" (2019) af Thomas Korsgaard
2 andre noveller: "Sofus er læge og mor er syg" af Jens Blendstrup og "En flinker fyr" af Pia Juul
Uddrag af roman (de første 3 sider): "Nordkraft" (2002) af Jakob Ejersbo samt set uddraget i filmatiseringen og fokuseret på ændringerne fra roman til filmatisering og de forskellige valg af filmiske virkemidler og fortælleform

Sekundære materialer:
R. Grøn og S. Johannesen, Nye øjne at se med - virkelighedstemaet i ny realisme, s.11-16 Dansklærerforeningens forlag, 2006
Forfatterweb: om Thomas Korsgaard: https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas, om Pia Juul: https://forfatterweb.dk/oversigt/zjuul00

Til støtte for det skriftlige arbejde:

Minlæring: "God stil": https://app.minlaering.dk/bog/45
Maja Bødtcher-Hansen & Susan Mose: "Skriftlig eksamen i dansk, STX og HF", Systime, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14 Eksistentialisme

I forløbet har vi arbejdet med eksistentialisme som begreb og forståelse af mennesket og tilværelsen.  Vi har undersøgt typiske eksistentialistiske temaer som valg, ansvar, meningsløshed,  angst og absurditet. Der er introduceret til Kierkegaards eksistensfilosofi "Stadier på livets vej" og Camus' tanker om eksistens, mening og absurditet i Sisifosmyten. Vi har kort set på både kristen og ateistisk eksistentialisme. Metodisk har vi lært, hvordan man læser eksistentialistisk.

Der er lagt vægt på både at inddrage forskellige typer tekster og at læse de sidste kanonforfattere.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs hi-storie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
[Angiv hvilket kernestof fra læreplanen, der har været centralt i dette forløb]

Især fokus på det litterære perspektiv:
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- dansk litteraturs kanon: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Repetition af det sproglige perspektiv:
- argumentationsanalyse

Det mediemæssige perspektiv:
Analyse af tv-serie med inddragelse af filmiske virkemidler

Materialer (fordelt på kernestof og supplerende stof):

Kernestof:
- Karen Blixen: ”Ringen”, 1958, i: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Kjær-Hansen mfl, Systime, 2012. 7s
- Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne”, 1953. 6s
- Tom Kristensen: ”Angst”, 1930, i: ”Samlede digte”, Gyldendal, 1997 + intro til TK. 2s
- Johannes V. Jensen: ”Interferens”, 1906, in: ”Digte”, Gyldendal, 1906. + intro til JVJ. 2s
- Albert Camus: ”Sisyfos-myten”, 1942, i ”Litteraturens huse” af Lütken, Fibiger og Kristensen, Systime, 2025, ibogen. 3s
- Henrik Jensen: ”Det ordentlige menneske”. Kristeligt Dagblads Forlag, 2009, s. 9. 1s
- Anslaget til ”Fight Club” af David Fincher (minut 0-02.13.22). 1s
- Tv-serien ”Limbo – når sabbatår er fucked” (afsnit 1), DR3, 2019. 8s
- Michael Kvium: Kor

Supplerende stof:
- Intro til eksistentialisme, i: Litteraturportalen, Systime: afsnittene: ”Eksistens og humanisme” og ”Eksistentialisme og modernisme” & i: ”Eksistentialisme i dansk – fra Kierkegaard til Sonnergaard” af Liselotte Henriksen, Systime, 2017: afsnittet ”Hvad er eksistentialisme?”. 3s
- Eksistentialisme, teori, uddrag fra ”Eksistentialisme i dansk” om Kierkegaard og de 4 stadier, 10s
- Forfatteropslag på forfatterweb:
o https://forfatterweb.dk/oversigt/hansen-martin-a-1
o https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00
o https://forfatterweb.dk/oversigt/kristensen-tom
o https://forfatterweb.dk/oversigt/zjvjensen00
- ”Kirkegaard og valget – de 5 skarpe”, DRK (5s): https://youtu.be/vYA8NqMPoOM?si=RamdGlLKNovsMd3n
- Lex opslag om Michael Kvium: https://lex.dk/Michael_Kvium
- Diverse lærerudarbejdede power points og oversigter

Omfang i alt: 50

Arbejdsformer:

Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, elevfremlæggelser, skriftligt arbejde, IT baserede quizzer fx quizlet.com, CL
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15 Opsamling og repetition

Vi samler op på hængepartier i forhold til læreplanen og repeterer de 3 års indhold efter behov

DIREKTE LINKS TIL FORFATTERE PÅ FORFATTERWEB:

Forfatterweb links: I kan læse om mange af nedenstående forfattere i jeres litteraturhistoriebog, men I må også gerne tilgå disse direkte link på forfatterweb men ikke søge frit på hjemmesiden. Jeg har lavet en samlet række links til kanonforfatter og nogle af de andre forfattere vi har læst: Husk at man skal passe på med at komme for meget ind på forfatteres biografiske data (det er ikke forfatterpersonen som privatperson men selve værket, der er interessant), medmindre en tekst eller opgave lægger direkte op til det.

Kanonforfattere:
Adam Oehlenschläger (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/zoehlenschlaeger00
N.F.S: Grundtvig (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/grundtvig-n-f-s
S.S. Blicher (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/blicher-steen-steensen
HC Andersen (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c
Ludvig Holberg (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig
Henrik Pontoppidan (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
Herman Bang (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman
Johannes V. Jensen (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/zjvjensen00
Martin Andersen Nexø (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
Karen Blixen (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00
Martin A. Hansen (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/hansen-martin-a-1
Tom Kristensen (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/kristensen-tom
Klaus Rifbjerg (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/rifbjerg-klaus
Peter Seeberg (kanon): https://forfatterweb.dk/oversigt/zsee

Andre forfattere:
Emil Aarestrup: https://forfatterweb.dk/oversigt/zaarestrup00
Søren Kierkegaard: https://forfatterweb.dk/oversigt/kierkegaard-soeren-aabye
Albert Camus: https://forfatterweb.dk/oversigt/zcamus00
Julio Cortázar:
Henrik Ibsen: https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00
August Strindberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/zstrindberg00
Amalie Skram: https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie
Per Højholdt: https://forfatterweb.dk/oversigt/hojholt-per
Søren Ulrik Thomsen: https://forfatterweb.dk/oversigt/thomsen-soren-ulrik
Astrid Lindgren: https://forfatterweb.dk/oversigt/lindgren-astrid
Pia Juul: https://forfatterweb.dk/oversigt/zjuul00
Helle Helle: https://forfatterweb.dk/oversigt/zhelle00
Benn Q. Holm: https://forfatterweb.dk/oversigt/zqholm00
Christina Hesselholdt: https://forfatterweb.dk/oversigt/hesselholdt-christina-voksenportraet
Jakob Ejersbog: https://forfatterweb.dk/oversigt/zejersboja00
Jens Blendstrup: https://forfatterweb.dk/oversigt/blendstrup-jens-1
Kasper Colling Nielsen: https://forfatterweb.dk/colling-nielsen-kaspar
Morten Pape: https://forfatterweb.dk/pape-morten
Thomas Korsgaard: https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas
Yahya Hassan: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
Stine Askov: https://forfatterweb.dk/askov-stine
Stine Pilgaard: https://forfatterweb.dk/oversigt/pilgaaard-stine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer