Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jacob Frøsig
|
Hold
|
2022 MA/t (1t MA, 2t MA, 3t MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regneteknikker og ligninger
Grundlæggende regneteknikker
- Kvadratsætningen
- Brøker
- Potensregneregler
- Opløsning i faktorer
- Nulreglen
Ligninger
- Førstegradsligninger
- Problemløsning med ligninger
- Isolerer variable
- Andengradsligning med bevis for løsningsformlen.
VTMABC s. 64-81 + s. 88-99
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Forløb om deskriptiv statistik hvor der er gennemgået:
Deskriptiv statistik af ugrupperede datasæt:
- Nøgletal (typetal, observationsstørrelse, variationsbredde, middelværdi, kvartilsæt, standardafvigelse, frekvenser, kumuleret frekvenser)
- Grafer (stolpediagram, boxplot, pindediagram, trappediagram mm.)
Deskriptiv statistik af grupperede datasæt:
- Nøgletal (typeinterval, observationsstørrelse, variationsbredde, middelværdi, kvartilsæt, standardafvigelse, frekvenser, kumuleret frekvenser)
- Grafer (Histogram, boxplot, sumkurve mm.)
Indeholder aflevering 2.
Bygger op til tværfagligt TU1 forløb med samfundsfag hvor eleverne arbejder med indsamlet data omkring elevernes mobilforbrug.
Materiale: VTM AB1+C: s. 189-196 og 201-206 og opgaver på 217-218.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Funktioner 1
Formålet med forløbet er at klargøre eleverne til arbejde med fordobling og halveringskonstanter. Til det skal eleverne forstå hvad inverse funktioner.
Vi arbejder kort med følgende:
Generelt om funktioner:
- Funktionsbegrebet
- Definitionsmængde
- Værdimængde
- Sammensatte funktioner
- Inverse funktioner
- Regression
Vi arbejder med følgende funktionstyper
- Lineære funktioner
- Parabler
- Eksponentielle funktioner
- Logaritmer
Materiale:
Vejen til matematik AB1+C - Side 278-280, 298-314
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Regnskabsmatematik
Vi vil i dette forløb beskæftige os med noget af den matematik som bliver brugt i bankverdenen. Vi vil arbejde med
- Renter
- Relativ ændring
- Renters rente
- Annuitetslån
- Annuitetsopsparing
- Gennensnitlig rente
Vi arbejder med virkelighedsnære opgaver med det formål at blive opmærksom på de store besparelser ved at undgå lån og opspare penge med en god rente.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Geometri og vektorregning
Repetition af trigonometri i retvinklede trekanter, forholdsberegninger i ensvinklede beregninger fra folkeskolen og linjer i trekanter.
CAS - nspire:
- Lave beregninger og bruge skabelonerne til dette.
- Beregne eksakt og tilnærmet.
- Tage screenshot, indsætte i word og konvertere til pdf.
- Lave trigonometriske beregninger, herunder inverse trigonometriske funktioner.
- Tegne skitser i geometri.
Vektorer i planen:
Grafisk bestemmelse af:
Modsat vektor, nulvektor, gange vektor med et tal, parallelle og ortogonale vektorer, sum og differens af vektorer.
Algebraisk arbejde med, at:
Aflæse koordinater for vektorer (herunder nulvektor), beregne længden af vektor, beregne sum og differens ud fra vektorkoordinater, gange tal med vektor ud fra ud fra vektorkoordinater herunder modsat vektor t=-1. Kontroller beregning ud fra geometrisk fortolkning for sum, differens og et tal gange med en vektor herunder modsat vektor.
Forbindelsesvektor og afstandsformlen samt stedvektoren og anvendelse af forbindelsesvektoreren til at bestemme siderne i en trekant ud fra tre kendte punkter.
Indskudsreglen og anvendelse til midtpunktsbestemmelse af en side i en trekant.
Skalarprodukt og vinklen mellem to vektorer, herunder ortogonale vektorer, bestemme den stumpe vinkel ud fra den spidse vinkel mellem to vektorer.
Anvende skalarproduktet til at afgøre om vinklen mellem to vektorer er ret, spids eller stump.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat aflevering 4-Kapital og annuiteter
|
22-02-2023
|
Mat aflevering 5 - Vektorer
|
15-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Sansynlighed og kombinatorik
I forløbet kommer vi ind på bekreberne:
- Stokastiske variable
- Diskrete stokastiske variable
- Sandsynligheder
- Sandsynglighedsfordelinge
- Kombinatorik
- Tilbagelægning
- Additions princippet
- Multiplikationsprincippet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Funktioner II
Vi afslutter 1G med et projekt indenfor modellering med funktioner hvor eleverne skal programmere robotter til at visualliere lyd.
Efter sommerferien fortsætter vi med funktioner. Vi arbejder med følgende typer af funktioner
- Eksponentielle funktioner (genopfriskning)
- Potensfunktioner
- Polynomier (genopfriskning)
- Logaritme funktioner (samt regnereglerne)
- Trigonometriske funktioner
- Stykkevis definerede funktioner
Vi arbejder med kendetegnene for funktionerne og hvornår de forskellige funktioner kan benyttes til at modellere virkeligheden.
Derudover skal vi også arbejde med/ genopfriske
- Sammensatte funktioner
- Invserse funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Differentialregning
I forløbet starter vi med at opbygge en forståelse af differentialkvotienten og ser på hvordan den kan blive brugt til at beskrive vigtige egenskaber for funktioner. Vi arbejder med at se om en funktioner er kontinuert/differentiabel ud fra grafens forløb.
Vi ser på hvordan vi kan finde differentialkvotienten for følgende funktioner:
- Lineære
- Potens
- Eksponentielle
- Trigonometriske
- Logaritme
Beviser:
- Sum reglen
- Produkt reglen
- Differentiation af potensfunktioner
- Kædereglen.
- Differentiation af brøker.
Forløbet bliver afsluttet af en temaopgave hvor eleverne i grupper skal løse et optimeringsproblem vha deres viden omkring differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Funktioner af 2 variable
Hvor vi tidligere kun har betragtet funktioner med en fri variabel, ser vi nu på funktioner af to frie variable. Vi starter med lærestyret undervisning og arbejder os hen til at arbejde i grupper omkring et projektarbejde hvor et bjergs højde bliver modelleret vha. punkter.
Vi arbejder med
- Tværsnitsfunktioner
- Niveaukurver
- Partielle afledte
- Gradienter
- Stationære punkter (Maksimum/minimum/saddel punkt)
- Optimering af funktioner af to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integration
Vi vil i løbet af dette forløb arbejde med følgende:
Indledende:
- Integration som modsatte af differentiation.
Integration:
- Integration af lineære funkioner, polynomier, potens funktioner, exponentielfunktioner, den naturlige logaritme og trigonometriske funktioner.
- Integration af summmer og differens
- Integration af funktioner ganget med konstant
- Bestemte integraler
- Sum som integral approximation
Anvendelser:
- Arealet under en graf
- Arealet mellem grafer
- Volumen af omdrejningslegeme
- Nummerisk integration
Forløbet afsluttes af en temaopgave hvor eleverne skal benytte deres viden om integration til at bestemme et volumen og overfladen af et dige.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
ENIGMA
Dette forløb er et tværfagligt forløb med historie, hvor vi ser på nogen af de matematiske problematikker i forbindelse med løsningen af ENIGMA koden under anden verdenskrig.
Vi benytter i matematik kombinatorik.
Projektet ender ud med et besøg til ENIGMA muséet, en fremlæggelse omkring hvorfor ENIGMA var svær at bryde, samt hvordan det alligevel lykkedes englænderner og så skal eleverne aflevere en temaopgave.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Afrunding af 2G
Afrunding af 2G med selvstændig opgaveregning og forberedelse til årsprøver samt studieturs moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
A - Plangeometri
Vi genopfrisker:
- Vektorer
- Linjer, som en ligning på formen y=a*x+b
Vi skal derefter arbejde med følgende emner:
- Forskellige ligninger til at repræsentere linjer.
- Parameterfremstillingen af linjen.
- Hvordan man går fra mellem linje og parameterfremstilling.
- Skæring mellem linjer.
- Cirklens ligning og kvadratkomplettering.
- Skæring mellem cirkler og linjer.
- Generelle vektorfunktioner.
- Hvordan vi differentierer vektorfunktioner.
- Hastighed, fart og acceleration af vektorfunktioner.
- Tangenter til vektorfunktioner.
Beviser:
- Linjens ligning.
- At hastighedsfunktionen står ortogonalt på stedfunktionen i en jævn cirkelbevægelse med centrum i origo.
Ti- Nspire:
- solve() funktionen til at bestemme skæringer.
- completesquare() funktionen til at lave kvadratkomplettering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
A - Differentialligninger
Vi starter med at genopfriske:
- Det ubestemte integral
Vi arbejder herefter med:
- Definitionen af differentialligninger.
- Første ordens lineære differentiallininger og løsningsformer.
- Fuldstændige og partikulære løsninger.
- Vi lægger særligt vægt på den logistiske ligning og beviser løsningsformlen.
- Modelleringsarbejde med den logistiske ligning.
- Modellering med simple differentialligninger.
- Linje elementer og hældningsfelt.
- Numerisk løsning via Eulers metode.
Beviser:
- Løsningsformlen til den logistiske ligning.
- Panserformlen.
Ti-Nspire:
- DeSolve() til at løse differentialligninger og hvordan man også bestemmer partikulære løsninger.
- Opstille løsningsformlen direkte.
- Tegne hældningsfelt og numerisk løsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen m.fl.: VEJEN TIL MATEMATIK A2- 3. udgave, Forlaget HAX; sider: 216-220, 228-229
-
Det er vigtigt at I ser videoen inden modulet!
-
3d PMB K1, 3e JBA E2, 3v MMA E3, 3m SHP E6, 3n MVI F3, 3p MRA H1, 3r MBP AudB, 3t JFR H4, 3x KBE F1, 3z MLU H3
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
A- Stokastiske variable II
Vi genopfrisker:
- Stokastiske variable, herunder udfaldsrum og sandsynlighedsfordeling.
Vi arbejder med:
- Binomialkoefficienten.
- Binomialfordelt stoskastiske variable.
- Beregne akummulaterede sandsynligheder for en binomialfordelt stokastisk variabel.
- Binomialtest.
- Normalapproximation.
- Normalfordelte stokastiske variable.
- Normale og exceptionelle udfald.
- Beregne akkumulerede sandsynligheder for en normalfordelt stokastisk variable.
- Standard normalfordelingen.
- Vi laver beviset for hvordan vi kan bruge standard normal fordelingen til at opskrive fordelings- og tæthedsfunktionen for en vilkårlig normalfordelt stokastisk variabel.
Beviser:
- At vi kan skrive tætheds- og fordelingsfunktionen for en vilkårlig normalfordelt stokastisk variabel vba de tilhørende funktioner for standard normalfordelingen.
Ti-Nspire:
- Grafisk arbejde med tæthed- og fordelingsfunktioner.
- solve() funktionen til at bestemme parametre.
- binompdf() til at beregne sandsynlighed for bestemt udfald
- binomcdf() til at beregne sandsynligheden for en akummulerede sandsynlighed.
- normpdf() til at beregne tæthedsfunktionens funktionsværdi.
- normcdf() til at beregne den akkumulerede sandsynlighed eller funktionsværdien for fordelingsfunktionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
A - Forberedelsesmateriale
Selvstændigt arbejde med forberedelsesmaterialet omkring betinget sandsynlighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Afslutning 3G
Afrundig af matematik og træning frem mod eksamener.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52800930158",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52800930158",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52800930158"
}