Titel
9
|
Fra kold krig til ny verdensorden
Forløb med hovedvægt efter 1900 til i dag
I forløbet har vi haft fokus på den kolde krig, dens begyndelse, dens forløb, dens afslutning samt den nye verdensorden (nye brud og konflikter). Afslutningsvis har vi diskuteret, om der er begyndt en ny kold krig mellem Vesten og Rusland, hvor vi har inddraget konflikten om Ukraine.
Arbejdet med den kolde krigs forløb har været tilrettelagt som et projektforløb, hvor eleverne har forberedt præsentationer, som er blevet holdt i matrix-grupper - se nedenstående afsnit: "Projektarbejde og præsentationer".
Gennemgået på klassen:
Historisk fremstilling:
Kai Otto von Barner: "Den kolde krig", Systime (2011):
- Kapitel 1: "Den kolde krig - Kamp uden krudt og kugler", s. 11-16
- Kapitel 2: "Optakten til den kolde krig", s. 17-24
- Kapitel 12: ”Hvem vandt den kolde krig?”, s. 163-170
Historisk kilde:
- Harry S. Truman: "Tale til den amerikanske kongres 12. marts 1947", s. 18-21, i (uddrag):
Carl-Johan Bryld & Harry Haue: "Kilder til den nye verden", s. 1997
Dokumentarer:
- "Den kolde krig: Marshallhjælpen 1947-52", DR2, 2006 - kan findes på CFU
- "Den kolde krig: Murens fald 1989", DR2, 2006 - kan findes på CFU
- "Den kolde krig: Status 1989-1991", DR2, 2006 - kan findes på CFU
Artikler om krigen i Ukraine og den nye verdensorden:
- Andrey Kazankov: "Skiftende forklaringer på krigen", Weekendavisen, 18. november 2022, sektion 1, side 12
- Anna Libak: "Farvel til fremskridtet", Weekendavisen.dk, 26. september 2024
Projektarbejde og præsentationer:
På baggrund af nedenstående historiske fremstilling og historiske kilder har eleverne formuleret problemstillinger på de taksonomiske niveauer, som er blevet præsenteret og besvaret t i matrix-grupper.
Fremstilling anvendt i projektarbejdet:
- Kai Otto von Barner: "Den kolde krig", Systime (2011)
Koreakrigen (gruppe 1):
Fremstilling:
- Kapitel 3: ”Fronterne fryser fast” (s. 31-43)
Historiske kilder:
- ”Maos svar til Stalin” (3.10. 1950)
- ”Referat af samtale mellem Mao og den sovjetiske ambassadør” (13.10 1950)
Begge kilder i bogen ”Den kolde krig”, s. 45-46
Berlinmurens opførelse (gruppe 2):
Fremstilling:
- Kapitel 5: ”Ny krise i Berlin. DDR opfører Berlinmuren” (s. 63-71)
Historiske kilder:
- ”Berlin-muren fra vesttysk synsvinkel” (1981)
- ”Berlin-muren fra østtysk synsvinkel” (1979)
Cubakrisen (gruppe 3):
Fremstilling:
- Kapitel 6: ”Cubakrisen: På afgrundens rand” (s. 77-86)
Historiske kilder:
- ”Khrustsjovs erklæring af 28/10 1962”
- ”Udskrift af lydbånd fra møde mellem Kennedy og hans rådgivere 27/10 1962
Begge kilder i bogen ”Den kolde krig”, s. 88-90
Vietnamkrigen (gruppe 4):
Fremstilling:
- Kapitel 7: ”Vietnamkrigen” (s. 93-103)
Historiske kilder:
- ”Paul Meadlo om My Lai-massakren” (1969)
- ”Studenter mod krigen i Vietnam” (12. november 1969)
- Røde Mor: ”Folket Sejrer” (1975), i bogen ”Den kolde krig”, s. 103
Våbenkapløbet (gruppe 5):
Fremstilling:
- Kapitel 10: ”Konfrontation og stjernekrig. Højeste alarmberedskab” (s. 133-143)
Historiske kilder:
- ”Præsident Reagans tale om forholdet til Sovjetunionen” (8.3. 1983)
- ”Den sovjetiske partisekretær Andropovs tale om forholdet til USA” (9.1. 1983)
Begge kilder i bogen ”Den kolde krig”, s. 145-146
Murens fald og den kolde krigs afslutning (gruppe 6):
Fremstilling:
-Kapitel 11: ”Murens fald” (s. 149-158)
Historiske kilder:
- ”Bogomolov-kommissionens betænkning om Østeuropa” (Februar 1989)
- ”Møde mellem Gorbatjov og DDR’s partisekretær Egon Krenz” (1.11.1989)
Begge kilder i bogen ”Den kolde krig”, s.159-160
Om kildekritik:
- Anders Hassing og Christian Vollmond: "Fra fortid til historie", Columbus, 2. udgave, 2017, s. 44-47
Om historiebrug:
- Anders Hassing og Christian Vollmond: "Fra fortid til historie", Columbus, 2. udgave, 2017, s. 11 og s. 25-27
Kernestofområder:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|