Allerød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Allerød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Id/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Allerød Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Julie Fensmark Wismann
Hold
2022 Id/t (
1t Id
,
2t Id
,
3t Id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Boldbasis
Titel 2
Rytmisk opvarmning
Titel 3
Fodbold og anatomi
Titel 4
Hip Hop og idræt gennem tiden
Titel 5
Pickelball og arbejdsysiologi
Titel 6
Volleyball og det moderne OL
Titel 7
Crossfit, energiomsætning og sundhed
Titel 8
Basketball og idrætspsykologi
Titel 9
Step aerobic og motivation
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Boldbasis
Formålet med forløbet boldbasis er gennem forskellige småspil at udvikle elevernes boldkompetencer generelt og samtidig skabe indsigt i de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter, der findes i alle boldspil.
Ved hver af de gennemgåede boldspilene skal eleverne kunne reflektere over spillene i forhold til spilhjulet (Bold, Betingelser, Bane, Spillere og Mål). Som afslutningen på forløbet skal eleverne udvikle deres eget boldspil i grupper, som de herefter skal gennemgå med klassen som aktører. Gruppen skal herefter evaluere boldspillet i praksis og komme med eventuelle ændringsforlag.
Indhold
Kernestof:
Intro_ Hvad er boldbasis.docx
Spilhjulet.pdf
Spilbarhed - boldbasis.pdf
Omvendtbold og numsebold.docx
Opgaveformulering
I skal skrive jeres opgave i dette dokument :-)
Grupper:
I skal mere eller mindre have jeres spil færdigt. I bliver sat sammen med en anden gruppe, hvorefter i KORT prøver jeres spil og retter til, så i er klar til den endelige forløbsprøve næste gang.
Drejebog_definition.docx
Eksempel_drejebog.docx
Skabelon til drejebog.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet:
- Basal teoretisk viden om opvarmning, fysiologiske principper og virkning
- Praktisk viden om opbygning og udførelse af programmets forskellige dele
- Skriftlig formidling af idrætsfagligt stof
Forløbet består af en pratisk del og en skriftlig del
Praktisk del:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 20 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører. Der skal desuden indgå en specifik opvarmningsdel efter den generelle opvarmning.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.
Skriftlige del:
1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Evt. tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 22-30 i C - Det er Idræt
Læs s. 18-22: Aerob præstationsevne DIF.pdf
1tOpgaveformulering til opvarmningsprogram .docx
Afsnit
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fodbold og anatomi
Indhold
Kernestof:
Grupper:
B - for bedre Idræt, s. 38-45
Modul 1.1 - Bevægeapparatets anatomi.pptx
Gruppe
Modul 1.2 - Overkroppens anatomi.docx
B - for bedre Idræt, s. 45-55
B - for bedre Idræt, s. 55-65
Grupper
ALLE skal medbringe et tæppe
I skal tjekke om jeres billede fra sidste teorimodul (overblik over musklers navne, udspring/hæftning og funktion) stemmer overens med tabellen nederst i OneNote under "Anatomi - Modul 1.3". I skal uploade jeres billede i elevfeedback på dette modul.
Teori - Hvad er fodbold.docx
B - for bedre Idræt, s. 106-111
Modul 1.4 - Muskelopbygning og kurver.docx
B - for bedre Idræt, s. 112-118
Neurale faktorer og fibersammensætning (2t 2023/2024)
Forløbsprøve i fodbold 2t.docx
Aflever jeres forløbsprøve i jeres personlige mappe i følgende link:
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hip Hop og idræt gennem tiden
Indhold
Kernestof:
Hip Hop - Historie og karakteristika.docx
GRUPPER I HIP HOP FORLØBET
Hip Hop - Basistrin (Modul 1)
B - for bedre Idræt, s.11-20 (læs til og med Idrætsanlæg og folkesundhed på s. 20)
Gustav svarer på:4. Hvorfor udviklede adelens idrætskultur sig i en stiliseret retning?Mikkel svarer på: 5. Giv eksempler på hvordan det gamle og det nye samfunds idrætskultur udvikledes i forskellige retninger. Inddrag evt. et citat fra teksten, som
B - for bedre Idræt, s. 167-178
Lav jeres drejebøger færdigt og upload i OneNote under samarbejdsområde
Labans bevægelsesteori BESS.docx
Gruppe 1 (August, Heidi, Yohanus, Lasse og Laura)
Øv de 6x8 takter af Øvelse Royale så i kan dem. Se video for koreografien.
Gruppe 1 og 2 skal uploade fodbold drejebog
Eleverne der ikke var der sidst (Victoria, August, Beast, Anna-Sofie, Ida F) kigger i OneNote under Idræt gennem tiden - Modul 2.3 og læser det dokument, som deres gruppe er ansvarlig for og skal fremlægge om.
Øv de 6x8 takter af Øvelse Royale så i kan dem. Se video for koreografien. Tryk for at se videoen! Det er vigtigt at I kan den til dette modul! :-)
Gruppe 2 (Mikkel, Signe, Silas og Victoria)
I gør jeres fremlæggelser klar til i dag
Forløbsprøve Hip Hop.docx
I skal kunne Øvelse Royale. Øv derhjemme. Se video i vores Google Drev eller her: https://drive.google.com/file/d/1AtjFoif7cWHXXk9u18LvBJ_BAypR96LJ/view?usp=share_link
Gruppe 3 (CJ, Gustav, Ida M og Selma)
Skriftlig opg og drejebog.docx
Gruppe 4 (Chia, Ida F, Nikolai og Simon) finder på 2x8 takter til Øvelse Royale
August, Signe, Ida M + Selma, Chia og Sebastian har ansvaret for at dagens arbejde ligger under Elevfeedback
Overvej hvad I kan huske om Pierre Bourdieu fra Samfundsfag, da I havde om social ulighed
Spørgsmål til den danske idrætsmodel.docx
Den danske idrætsmodel.pdf
Grupper
Kig på følgende hjemmefra:
Laban - Fodfæste og himmelkys.pdf
Labans-Bevægelsessystem-til-laminering-og-bodystorm.pdf
https://drive.google.com/drive/folders/1aScYoGUDDmF0ks9yfuY8ysX7CYXC6Q4p?usp=share_link
BESS
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Pickelball og arbejdsysiologi
Indhold
Kernestof:
Læs s. 1-6 i følgende dokument (Pickleball_Idraetsportalen)
Læs s. 9-10 i dokumentet om pointsystem og -tælling + s. 4-6 om regler og teknik i Pickleball
B - for bedre Idræt, s. 68-73
GrupperModul 3.1_BlodLunger.docx
B - for bedre Idræt, s. 73-76
Vi snakker om figurerne fra sidste modul. Så hav kigget på dem hjemmefra.
Læs om Pickelballs historie på følgende link:
Opsamling på modul 3.1 og 3.2.docx
Forløbsprøve i Pickleball.docx
2t idræt AG 2022 – Google Drev
Artikel til timen: https://sport.tv2.dk/atletik/2017-04-03-dansk-loebe-teenager-chokerer-ekspert-med-ekstrem-fysik
Medbring jeres bog: B - for bedre Idræt
B - for bedre Idræt, s. 77-83 (I kan skimme siderne, men vi arbejder også med dem i timen).
B - for bedre Idræt, s. 83-90
I kan vælge at danne jer et overblik i bogen (se nedenfor).
I SKAL senest have afleveret jeres forløbsprøver i Pickleball i dag i Google Drev under jeres navn.
Aerob præstationsevne DIF.pdf
I uploader jeres nye program i OneNote under Samarbejdsområde --> Centrale adaptationer ved træning og træningsplanlægning
Skriv ned i OneNote, hvad I mangler førend at I har styr på emnet om Arbejdsfysiologi (hvad er svært, hvad er uklart?). Jeg hører ALLE i timen. Vi tager en runde..
Grupper
Hej unge mennesker,
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Volleyball og det moderne OL
Indhold
Kernestof:
Husk høretelefoner/AirPods eller whatever i hører musik med
Gruppearbejde
Grupper
Vi gennemgår Gruppe 4 og 5's svar fra sidste teorimodul om OL i Berlin 1936
Jeg skal høre om jeres studietur :)
I skal huske penalhus i dag!
Taktik_Volleyball: s. 47-51
Forløbsprøve_Volleyball.docx
2t idræt AG 2022 – Google Drev
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Crossfit, energiomsætning og sundhed
Indhold
Kernestof:
Vi snakker om dagens pensum som ligger i OneNote:
I skal alle sammen have anskaffet jer et penalhus med blyant, viskelæder og farveblyanter.
Vi kører BIP- og Crossfit-test. Sørg for at have drukket og spist nok i løbet af dagen.
Vi arbejder med arbejdsfysiologi (aerobt arbejde) fra 2.g. Det er s. 68-69 og 72-90 i B - for bedre Idræt.
Grupper
Vi arbejder med s. 92-98 i B - for bedre Idræt
Lav jeres OneNote færdig (s. 92-98) i Samarbejdsområde
Vi arbejder med s. 99-104 i B - for bedre Idræt.
I skal have udfyldt jeres træningsdagbog til og med uge 8
B - for bedre Idræt s. 99-104
B - for bedre Idræt, s. 24-36
Skriftlig opgave - Træningsprojekt i Crossfit.docx
Husk jeres bog! B - for bedre Idræt <3
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Basketball og idrætspsykologi
Indhold
Kernestof:
Se video: The Official Rules of the Game - FIBA 3x3 Basketball
Læs s. 1-12 i kompendiet nedenfor. I skal IKKE besvare på spørgsmålene, men blot have dem i baghovedet.
Læs artikel: Burgaard ser ikke længere sort-hvidt: ’En dårlig kamp gør mig ikke til at dårligt menneske’
Værdier
Læs s. 14-18 i kompendiet nedenfor. I skal IKKE besvare på spørgsmålene, men blot have dem i baghovedet.
I skal lave guidet meditation til i morgen. Sæt telefonen på "Forstyr ikke". Skriv dine refleksioner ned på din telefon efterfølgende.
Forløbsprøve.docx
B - for bedre Idræt, s. 155-165
I skal læse den tekst, som jeres navn står ud for
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Step aerobic og motivation
Indhold
Kernestof:
B - for bedre Idræt, s. 126-136
Repetition fra modul 1 - Begrebsafklaring.docx
Husk at upload jeres forløbsprøver i basketball i Google Drev ift. karaktergivning på torsdag!
Upload jeres Step aerobic videoer fra sidste gang i vores google drev under Aaa Step Aerobic.
Cases om motivation.docx
B - for bedre Idræt, s. 138-141
B - for bedre Idræt, s. 141-148
Trin fra modul 3: https://youtu.be/O5xznfGbWqY?si=9KbSp7p_qRHXVN0k
B - for bedre Idræt, s. 148-154
Forløbsprøve i Step Aerobic.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52801006752", "T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52801006752", "H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52801006752" }