Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Rikke Arnholtz, Sebastian Kold Scherfig
|
Hold
|
2022 SP/npz (1npz SP, 2npz SP, 3npz SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basal grammatik og ordforrådsopbygning
Basal grammatik
Fokus på bøjning af verber i præsens, perfektum og nær fremtid
Omfang: Ca. 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
El Gran Pastelero
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Familias - EKSAMEN
Forløb om "Familias"
Forløbet omhandler familieopbygningen og betydningen af samme i en spansksproget kontekst set fra både det spanske perspektiv men også fra et latinamerikansk perspektiv. Derudover tages der fat i spørgsmålene om hvordan kulturene er præget af familiebåndene.
Læste tekster:
- "María - una niña trabajadora" (Pjece fra International Børnesolidaritet)
- "Mi querida familia" (tekster + video)
- "Madres paralelas" (film af Almodóvar)
- "El orfanato" (film af Bayona/Sánchez)
Omfang: ca. 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Málaga
Forløb om Málaga
Forløbet introducerer eleverne til de kulturmøder, der opstår, når danskere tager til Spanien samt hvordan jævnaldrende unge fra Spanien ser på deres fremtidsmuligheder og dét at bo i et område med en stor turistindustri.
Læste tekster:
- "Un mes en Málaga" (i-bog)
Omfang: ca. 5 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sprograp
Sprograpforløb for alle 2. fremmedsprogselever i 2.g: eleverne skriver i grupper selv raptekster på spansk, som de laver musikvideoer til.
Omfang: ca. 3%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La narcocultura
Forløb om La Narcocultura
Forløbet kommer omkring Syd- og Mellemamerika og de problematiker der kommer fra narkotika kulturen og trafikken heraf. Derudover tages der et kig på Spanien som et fest-mekka, hvor andre unge fra andre europæiske nationer strømmer til for at feste og indtage euforiserende stoffer og alkohol til stor gene for de lokale spaniere.
Læste tekster:
- 1. afsnit i serien "Pablo Éscobar - el patrón del malo" (Netflix)
- Imágenes de la narcocultura (fra undervisningsbogen "La narcocultura"
- "Delirio en Ibiza" (https://elpais.com/diario/1999/09/05/sociedad/936482401_850215.html#)
- "María llena eres de gracia" (film)
Omfang: ca. 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Cuentos
Cuentos-forløb, fokus på de spanske datider
Læste tekster:
- Ricitos de oros (animationsvideo)
- Don Quijote (película)
Cuentos-kompendium:
- Los tres osos
- La princesa del guisante
- Caperucita Roja
- El hombrecito vestido de gris
Omfang: ca. 6%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La vida buena y la vida mala - EKSAMEN
Forløb om 'La vida buena y la vida mala'
Forløbet tager udgangspunkt i tekster om personer fra forskellige dele af Spanien - Sevilla, Barcelona og Madrid. Byernes historie bliver fortalt med fokus på kendetegn, indflydelse fra andre kulturer samt særlige traditioner forbundet med regionerne de hører til i. Der er fokus på kulturelle forskelle mellem regioner, og der gives et indblik i de vigtige historiske epoker og episoder, der relaterer sig til byerne. Derudover fokuseres der på unge spanieres opfattelse af hvad der er vigtigt for at skabe sig et godt liv i Spanien, samt et indblik i deres familier og omgangskredse.
Læste tekster:
- La buena vida (undervisningsbog): Estrella de Sevilla, Mireia de Barcelona, Alejandro de Madrid
(+ skriftlige refleksioner om, hvad det gode liv er for eleverne)
Omfang: ca. 7 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Málaga #2
Málagaforløb inden sprogrejse til Málaga (Debla)
- præsentationer på dansk om seværdigheder i Málaga
- spansk parlør
- delprøve 1 om cap. 9 fra www.unmesenmalaga.com: Los mendigos
- grammatik: præsens, verbalperifraser, refleksive verber
- https://www.youtube.com/watch?v=sk1C9iPZIow (beskrivelse på spansk af videoen)
- https://www.malaga.es/diputacion/143/malaga (oversættelse af artiklen)
- træning af billedbeskrivelse (billeder fra Málaga)
- ¡Conversemos! (repetition af smalltalk på spansk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
El arte - EKSAMEN
Forløbet dykker ned i kendte spansktalende kunstnere og deres liv samt deres forskellige måder at udtrykke sig på. Spørgsmålet om hvordan kunsten har påvirket deres liv er centralt og eleverne trænes i at beskrive malerier.
Læste tekster:
"Mi primer libro de Picasso"
Pinturas de Frida Kahlo
"Frida" (película)
Omfang: ca. 8 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Cuba y la revolución
Forløbet omfatter en introducerende beskrivelse af Cubas historie.
Eleverne får et indblik i fem vigtige personer for Cubas historie og får et nærmere indblik i revolutionen og det der kom efterfølgende.
Tekster og indhold:
Episodio 4 de 'Cuba Libre'
Artículos de "El confidencial"
Oplæg i matrix-grupper om Jose Martí, Che Guevara, Fidel Castro, Raúl Castro og Fulgencio Batista
Omfang: 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Español 3
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
La Navidad en América Latina y España
Forløbet skitserer hvordan der fejres jul i den spansktalende verden - særligt i Spanien og Mexico - samt få eksempler på Venezuelansk jul.
Forløbet er interaktivt fra ProfedeEle, og består af lytte, skrive og taleopgaver.
Derudover tages der et kig på Venezuela og Nicolás Maduros julehjælpepakker.
Formålet er at give et kulturelt indblik i de kulturelle forskelle på julen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
El Deporte Rey - EKSAMEN
Forløb om 'El deporte rey'
Forløbet dykker ned i betydningen af fodbold og den kultur, der følger med i Spanien samt den betydning fodboldklubberne har for den spanske identitetsfølelse - herunder separatist bevægelsen i Katalonien.
Der er også taget et kig på Argentina som fodboldnation og der sammenlignes mellem de to spansktalende kulturer
Tekster:
Udvalgte kapitler fra "El deporte rey"
- El entrenador
- El psicólogo del deporte
- El bloguero: "El Barça es el escaparate para Catalunya"
Tekst fra Asociación del Fútbol Argentino
- El fútbol argentino
Omfang: ca. 10 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Las pandillas - EKSAMEN
Forløb om 'Las Pandillas'
Forløbet tager et historisk kig på bandekulturen i Mellem- og Nordamerika (særligt Los Angeles) og hvordan den har udviklet sig gennem tiden. Undertemaer som 'migración' og 'deportación' diskuteres i kontekst med henholdsvis borgerkrigen i El Salvador og den nuværende situation i USA.
Tekster:
Uddrag fra "En la pandilla somos familia"
Uddrag fra "Retratos Latinos en California"
"Historia de un pandillero en LA"
Film
"Sin Nombre"
Omfang: ca. 10 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52815376191",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52815376191",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52815376191"
}