Holdet 2022 SP/npz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Rikke Arnholtz, Sebastian Kold Scherfig
Hold 2022 SP/npz (1npz SP, 2npz SP, 3npz SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basal grammatik og ordforrådsopbygning
Titel 2 El Gran Pastelero
Titel 3 Familias - EKSAMEN
Titel 4 Málaga
Titel 5 Sprograp
Titel 6 La narcocultura
Titel 7 Cuentos
Titel 8 La vida buena y la vida mala - EKSAMEN
Titel 9 Málaga #2
Titel 10 El arte - EKSAMEN
Titel 11 Cuba y la revolución
Titel 12 La Navidad en América Latina y España
Titel 13 El Deporte Rey - EKSAMEN
Titel 14 Las pandillas - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basal grammatik og ordforrådsopbygning

Basal grammatik
Fokus på bøjning af verber i præsens, perfektum og nær fremtid

Omfang: Ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Familias - EKSAMEN

Forløb om "Familias"

Forløbet omhandler familieopbygningen og betydningen af samme i en spansksproget kontekst set fra både det spanske perspektiv men også fra et latinamerikansk perspektiv. Derudover tages der fat i spørgsmålene om hvordan kulturene er præget af familiebåndene.

Læste tekster:
- "María - una niña trabajadora" (Pjece fra International Børnesolidaritet)
- "Mi querida familia" (tekster + video)
- "Madres paralelas" (film af Almodóvar)
- "El orfanato" (film af Bayona/Sánchez)

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Málaga

Forløb om Málaga
Forløbet introducerer eleverne til de kulturmøder, der opstår, når danskere tager til Spanien samt hvordan jævnaldrende unge fra Spanien ser på deres fremtidsmuligheder og dét at bo i et område med en stor turistindustri.

Læste tekster:
- "Un mes en Málaga" (i-bog)

Omfang: ca. 5 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sprograp

Sprograpforløb for alle 2. fremmedsprogselever i 2.g: eleverne skriver i grupper selv raptekster på spansk, som de laver musikvideoer til.

Omfang: ca. 3%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La narcocultura

Forløb om La Narcocultura

Forløbet kommer omkring Syd- og Mellemamerika og de problematiker der kommer fra narkotika kulturen og trafikken heraf. Derudover tages der et kig på Spanien som et fest-mekka, hvor andre unge fra andre europæiske nationer strømmer til for at feste og indtage euforiserende stoffer og alkohol til stor gene for de lokale spaniere.

Læste tekster:
- 1. afsnit i serien "Pablo Éscobar - el patrón del malo" (Netflix)
- Imágenes de la narcocultura (fra undervisningsbogen "La narcocultura"
- "Delirio en Ibiza" (https://elpais.com/diario/1999/09/05/sociedad/936482401_850215.html#)
- "María llena eres de gracia" (film)

Omfang: ca. 8%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Cuentos

Cuentos-forløb, fokus på de spanske datider

Læste tekster:
- Ricitos de oros (animationsvideo)
- Don Quijote (película)
Cuentos-kompendium:
- Los tres osos
- La princesa del guisante
- Caperucita Roja
- El hombrecito vestido de gris

Omfang: ca. 6%

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La vida buena y la vida mala - EKSAMEN

Forløb om 'La vida buena y la vida mala'

Forløbet tager udgangspunkt i tekster om personer fra forskellige dele af Spanien - Sevilla, Barcelona og Madrid. Byernes historie bliver fortalt med fokus på kendetegn, indflydelse fra andre kulturer samt særlige traditioner forbundet med regionerne de hører til i. Der er fokus på kulturelle forskelle mellem regioner, og der gives et indblik i de vigtige historiske epoker og episoder, der relaterer sig til byerne. Derudover fokuseres der på unge spanieres opfattelse af hvad der er vigtigt for at skabe sig et godt liv i Spanien, samt et indblik i deres familier og omgangskredse.

Læste tekster:

- La buena vida (undervisningsbog): Estrella de Sevilla, Mireia de Barcelona, Alejandro de Madrid

(+ skriftlige refleksioner om, hvad det gode liv er for eleverne)

Omfang: ca. 7 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Málaga #2

Málagaforløb inden sprogrejse til Málaga (Debla)

- præsentationer på dansk om seværdigheder i Málaga
- spansk parlør
- delprøve 1 om cap. 9 fra www.unmesenmalaga.com: Los mendigos
- grammatik: præsens, verbalperifraser, refleksive verber
- https://www.youtube.com/watch?v=sk1C9iPZIow (beskrivelse på spansk af videoen)
- https://www.malaga.es/diputacion/143/malaga (oversættelse af artiklen)
- træning af billedbeskrivelse (billeder fra Málaga)
- ¡Conversemos! (repetition af smalltalk på spansk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Cuba y la revolución

Forløbet omfatter en introducerende beskrivelse af Cubas historie.
Eleverne får et indblik i fem vigtige personer for Cubas historie og får et nærmere indblik i revolutionen og det der kom efterfølgende.

Tekster og indhold:

Episodio 4 de 'Cuba Libre'
Artículos de "El confidencial"
Oplæg i matrix-grupper om Jose Martí, Che Guevara, Fidel Castro, Raúl Castro og Fulgencio Batista


Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 3 18-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La Navidad en América Latina y España

Forløbet skitserer hvordan der fejres jul i den spansktalende verden - særligt i Spanien og Mexico - samt få eksempler på Venezuelansk jul.

Forløbet er interaktivt fra ProfedeEle, og består af lytte, skrive og taleopgaver.
Derudover tages der et kig på Venezuela og Nicolás Maduros julehjælpepakker.

Formålet er at give et kulturelt indblik i de kulturelle forskelle på julen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 El Deporte Rey - EKSAMEN

Forløb om 'El deporte rey'

Forløbet dykker ned i betydningen af fodbold og den kultur, der følger med i Spanien samt den betydning fodboldklubberne har for den spanske identitetsfølelse - herunder separatist bevægelsen i Katalonien.
Der er også taget et kig på Argentina som fodboldnation og der sammenlignes mellem de to spansktalende kulturer  

Tekster:

Udvalgte kapitler fra "El deporte rey"
- El entrenador
- El psicólogo del deporte
- El bloguero: "El Barça es el escaparate para Catalunya"

Tekst fra Asociación del Fútbol Argentino
- El fútbol argentino

Omfang: ca. 10 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Las pandillas - EKSAMEN

Forløb om 'Las Pandillas'

Forløbet tager et historisk kig på bandekulturen i Mellem- og Nordamerika (særligt Los Angeles) og hvordan den har udviklet sig gennem tiden. Undertemaer som 'migración' og 'deportación' diskuteres i kontekst med henholdsvis borgerkrigen i El Salvador og den nuværende situation i USA.

Tekster:

Uddrag fra "En la pandilla somos familia"
Uddrag fra "Retratos Latinos en California"
"Historia de un pandillero en LA"

Film
"Sin Nombre"

Omfang: ca. 10 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer