Holdet 2022 MU/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Andreas Faurschou Hastrup, Jesper Balslev
Hold 2022 MU/e (1e MU, 2e MU, 3e MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Emneforløb 1: Protestsange i USA
Titel 2 Emneforløb 2: Carl Nielsen
Titel 3 Musikalsk teori og analyse
Titel 4 Intro til Funktionsharmonik
Titel 5 Sangskrivning
Titel 6 Bartok og det gyldne snit (SRO)
Titel 7 Carl Nielsen vol. 2: 2. symfoni
Titel 8 Musikleder-projekt
Titel 9 Filmmusik
Titel 10 Modalharmonik & folkemusik
Titel 11 Intermezzo: M2 og SYNG
Titel 12 Salsa/Son cubano
Titel 13 Filmmusik Del 2
Titel 14 Eksamensprojekt og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Musikalsk teori og analyse

Opsamling på årets teoretiske emner:
Melodisk analyse og grooveanalyse (M1)
Akkorder (primært treklange)

Optræden til forårskoncert: "Go' nu nat" sammen med de øvrige musikhold

Mini-sammenspilsprojekt:
Grupper, sange, ansvarsområder (orkesterdisciplin, rosende feedback mm.) og benspænd udtrækkes tilfældigt.

Gruppe 1: The Weeknd - Blinding lights (med melodica)
Gruppe 2: a-ha - Take on me (uden trommesæt)

Forberedelse til årsprøve:

Teoretisk prøve + optræden til translokation: "Den allersidste sang"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intro til Funktionsharmonik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Carl Nielsen vol. 2: 2. symfoni

Carl Nielsens 2. symfoni: "De fire temperamenter"
Interne musikalske parametre, især
dynamik, tempo, rytmik og instrumentation

Eksterne parametre: hvad "handler" musikken om?
Titler, programnoter

Koncertekskursion til DR Koncerthuset

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Musikleder-projekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Filmmusik

Filmmusikkens funktion og begreber:
Filmnarrativet: lyd, tekst, billede
Filmintern og filmekstern funktion
Kontrapunktisk, parafraserende, polariserende musik
Diegetisk og non-diegetisk musik

Hovedtemaer

Ledemotiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Modalharmonik & folkemusik

Repetition af funktionsharmonik i dur og mol

Modalharmonik
Aeolisk, dorisk, mixolydisk
Det absolutte trintalssystem

Folkemusik i DK
Folkeviser
Tradition? vs fornyelse

Musikalske kendetegn/genretræk

Sammenspilsprojekt:
Dronning Dagmar, Valravnen, Ramund, Ebbe Skammelsøn

Fælles analyse af Myrkurs "Ramund" - harmonik, instrumentation, sound, tradition vs. fornyelse.

Forløbet benytter i høj grad Musikipedia-emnet om "Skandinavisk Folkemusik"
https://www.musikipedia.dk/folkemusik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Intermezzo: M2 og SYNG

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Salsa/Son cubano

Indhold:
I forløbet får eleverne kendskab til Salsa/Son cubano genren med særlig fokus på historisk perspektiv (hvilken tid og kultur skabes musikken i), genretypiske træk, harmonik, melodik, form, instrumentation og groove.
I denne forbindelse har der været fokus på perception (lytning og oplevelse), reproduktion (udførelse af eksisterende kompositioner), imitation (eftergørelse), improvisation, analyse og refleksion (perspektivering).

Faglige mål:
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab:  
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige perioder, stilarter og genrer
- Demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
Musikudøvelse:
- Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
- Udfylde en plads som vokalist og instrumentalist - solo og i ensemble - inden for et internationalt repertoire af en og flerstemmige sange og satser
- Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum

Analyserede nr:
- Bilongo
- El cuarto del Tula
- Esta es mi noche

Praktisk musikudøvelse i forbindelse med forløbet:
- Teknik inden for diverse perkussion instrumenter (bongo, claves, congas, maracas, timbales, guiro)
- Oye Como va (kor og rotation)
- Molindo Cafe (sammenspil)
- El cuarto del Tula (kor og rotation)

Kernestof:  
- Salsa historie og generel info:
https://www.musikipedia.dk/salsa (5 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Cubansk%20musik.html#maracas
- Kapitlet "Cubansk musik - Son" fra "Salsa" af Henrik Beck, Systime 2002
- Kapitlet ”Form” fra "Salsa" af Henrik Beck, Systime 2002
- Kapitlet ”Harmonik” fra "Salsa" af Henrik Beck, Systime 2002
- Slagtøj i Salsa: https://jakobmjensen
- Instrumenter i Son-Cubano: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Cubansk%20musik.html#claves  
- Musikalske kendetegn inden for salsa: Kendetegn ved salsa | Musikipedia
- Salsa analyse: https://tartelet.dk/musikanalyse/latin/SalsaAnalyse.pdf

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Sammenspil (herunder rotation og improvisation)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Filmmusik Del 2

Genopfriskning af Filmusik-begreber fra 2.g

Biografisk fokus på John Williams
Analyse af Schindler’s List-temaet
- dur/mol-modulation, forhold til filmens tema

Motiver - karakteristisk for JW: opadgående kvint

Kort sammenspilsprojekt, hvor eleverne arrangerer JW-temaer på en ny måde. Ingen måtte spille på deres hovedinstrument.

Materiale:
JW-dokumentar på Disney+

Sideløbende:
- Genopfriskning af modalharmonik
- Opstart gruppe-eksamensprojekt
- Optakt til SRP (har fyldt meget i perioden)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksamensprojekt og repetition

Vi bliver helt skarpe på M1 og M2 med udgangspunkt i terminsprøven

Arbejde videre med gruppe-eksamensprojekter - frem mod den store Forårskoncert d. 8/5.
Opstart af solo-projekter

Præsentation af eksamensemner og repetition af emneforløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer