Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Andreas Faurschou Hastrup, Jesper Balslev
|
Hold
|
2022 MU/e (1e MU, 2e MU, 3e MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Emneforløb 1: Protestsange i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Emneforløb 2: Carl Nielsen
2 Sammenspilsprojekter:
Projekt 1: Four-chord songs
Projekt 2: Carl Nielsen-covers (sideløbende med analyseprojekt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musikalsk teori og analyse
Opsamling på årets teoretiske emner:
Melodisk analyse og grooveanalyse (M1)
Akkorder (primært treklange)
Optræden til forårskoncert: "Go' nu nat" sammen med de øvrige musikhold
Mini-sammenspilsprojekt:
Grupper, sange, ansvarsområder (orkesterdisciplin, rosende feedback mm.) og benspænd udtrækkes tilfældigt.
Gruppe 1: The Weeknd - Blinding lights (med melodica)
Gruppe 2: a-ha - Take on me (uden trommesæt)
Forberedelse til årsprøve:
Teoretisk prøve + optræden til translokation: "Den allersidste sang"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro til Funktionsharmonik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sangskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bartok og det gyldne snit (SRO)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Carl Nielsen vol. 2: 2. symfoni
Carl Nielsens 2. symfoni: "De fire temperamenter"
Interne musikalske parametre, især
dynamik, tempo, rytmik og instrumentation
Eksterne parametre: hvad "handler" musikken om?
Titler, programnoter
Koncertekskursion til DR Koncerthuset
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Musikleder-projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Filmmusik
Filmmusikkens funktion og begreber:
Filmnarrativet: lyd, tekst, billede
Filmintern og filmekstern funktion
Kontrapunktisk, parafraserende, polariserende musik
Diegetisk og non-diegetisk musik
Hovedtemaer
Ledemotiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Modalharmonik & folkemusik
Repetition af funktionsharmonik i dur og mol
Modalharmonik
Aeolisk, dorisk, mixolydisk
Det absolutte trintalssystem
Folkemusik i DK
Folkeviser
Tradition? vs fornyelse
Musikalske kendetegn/genretræk
Sammenspilsprojekt:
Dronning Dagmar, Valravnen, Ramund, Ebbe Skammelsøn
Fælles analyse af Myrkurs "Ramund" - harmonik, instrumentation, sound, tradition vs. fornyelse.
Forløbet benytter i høj grad Musikipedia-emnet om "Skandinavisk Folkemusik"
https://www.musikipedia.dk/folkemusik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Intermezzo: M2 og SYNG
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Salsa/Son cubano
Indhold:
I forløbet får eleverne kendskab til Salsa/Son cubano genren med særlig fokus på historisk perspektiv (hvilken tid og kultur skabes musikken i), genretypiske træk, harmonik, melodik, form, instrumentation og groove.
I denne forbindelse har der været fokus på perception (lytning og oplevelse), reproduktion (udførelse af eksisterende kompositioner), imitation (eftergørelse), improvisation, analyse og refleksion (perspektivering).
Faglige mål:
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab:
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige perioder, stilarter og genrer
- Demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
Musikudøvelse:
- Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
- Udfylde en plads som vokalist og instrumentalist - solo og i ensemble - inden for et internationalt repertoire af en og flerstemmige sange og satser
- Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum
Analyserede nr:
- Bilongo
- El cuarto del Tula
- Esta es mi noche
Praktisk musikudøvelse i forbindelse med forløbet:
- Teknik inden for diverse perkussion instrumenter (bongo, claves, congas, maracas, timbales, guiro)
- Oye Como va (kor og rotation)
- Molindo Cafe (sammenspil)
- El cuarto del Tula (kor og rotation)
Kernestof:
- Salsa historie og generel info:
https://www.musikipedia.dk/salsa (5 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Cubansk%20musik.html#maracas
- Kapitlet "Cubansk musik - Son" fra "Salsa" af Henrik Beck, Systime 2002
- Kapitlet ”Form” fra "Salsa" af Henrik Beck, Systime 2002
- Kapitlet ”Harmonik” fra "Salsa" af Henrik Beck, Systime 2002
- Slagtøj i Salsa: https://jakobmjensen
- Instrumenter i Son-Cubano: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Cubansk%20musik.html#claves
- Musikalske kendetegn inden for salsa: Kendetegn ved salsa | Musikipedia
- Salsa analyse: https://tartelet.dk/musikanalyse/latin/SalsaAnalyse.pdf
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Sammenspil (herunder rotation og improvisation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Filmmusik Del 2
Genopfriskning af Filmusik-begreber fra 2.g
Biografisk fokus på John Williams
Analyse af Schindler’s List-temaet
- dur/mol-modulation, forhold til filmens tema
Motiver - karakteristisk for JW: opadgående kvint
Kort sammenspilsprojekt, hvor eleverne arrangerer JW-temaer på en ny måde. Ingen måtte spille på deres hovedinstrument.
Materiale:
JW-dokumentar på Disney+
Sideløbende:
- Genopfriskning af modalharmonik
- Opstart gruppe-eksamensprojekt
- Optakt til SRP (har fyldt meget i perioden)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3d PMB K1, 3e JBA E2, 3v MMA E3, 3m SHP E6, 3n MVI F3, 3p MRA H1, 3r MBP AudB, 3t JFR H4, 3x KBE F1, 3z MLU H3
-
Sammenspilsprojekt filmmusik - opgave.pdf
-
Fire John Williams-melodier.pdf
-
Musikworkshop info til eleverne.docx
-
Tanker og ønsker om Den mundtlige prøve i musik A.docx
-
Musikudøvelse retningslinjer fra UVM.pdf
-
Modulation.pdf
-
Skriftlighed - og evaluering af skrivedagen.Mulighed for SRP-spørsmål - i musik og generelt.
-
Skriv gerne på forhånd, hvis der er ark - info eller lign. I mangler: Om jazz arrangement og SRP.
-
M1 opgave.docx
-
Eksamensgrupper 3e.pdf
-
And I love her.pdf
-
Norwegian Wood.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensprojekt og repetition
Vi bliver helt skarpe på M1 og M2 med udgangspunkt i terminsprøven
Arbejde videre med gruppe-eksamensprojekter - frem mod den store Forårskoncert d. 8/5.
Opstart af solo-projekter
Præsentation af eksamensemner og repetition af emneforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56175221624",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56175221624",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56175221624"
}