Holdet 2023 Fr/ruz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Charlotte Villefrance
Hold 2023 Fr/ruz (1ruz Fr, 2ruz Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La jeunesse: L´amitié, Les loisirs: EKSAMEN 30 s
Titel 2 Le Rêve: EKSAMEN 30.s.
Titel 3 Des contes  EKSAMEN  35 s
Titel 4 Le meilleur patissier
Titel 5 Træning af billedsamtale til årsprøve
Titel 6 Les marginaux: EKSAMEN 55 s.
Titel 7 Le Rap - dans la banlieue
Titel 8 L´enfance: Le Petit Prince: EKSAMEN: 35 s
Titel 9 Le clivage - La francophonie: EKSAMEN 25 s.
Titel 10 HVAD MÅ BRUGES TIL EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La jeunesse: L´amitié, Les loisirs: EKSAMEN 30 s

Fokus for GRUNDFORLØBET  er at træne mundtlig udtryksfærdighed ved brug af kommunikationsstrategier. Endvidere trænes skriftlighed og grammatik
Der læses tekster om unge i Frankrig med særlig vægt på kærlighed, venner, fritid, skole samt fransk kultur.
Vi træner fri samtale på fransk med præsentation af sig selv og hinanden, med særligt fokus på "loisirs" - fritidsaktiviteter
Vi vækker minder og træner basal ordforråd: Klokken, vejret, kroppen, huset, fritidsaktiviteter - og generel billedbeskrivelse.
Intro til Q0365, quizlet, Learning App, padlet, duolingo
Endvidere opstart af Sprogcoachingforløb

Materiale:
"Les loirsirs" pp. 9-11 (grundforløbsmateriale)
"L´amitié c´est essentiel" I: Avant Garde 3.
"Quatre amis" pp.6-64 (Kernestof : 12-13, 16-18, 23-25, 37-40, 49-52)
Videosekvenser fra "Quatre amis".

Supplerende materiale
* Materiale med strategier til træning af ordforrådsindlæring
* "les-ados-vont-bien-merci" Fra 1jou1actu  https://www.1jour1actu.com/france/les-ados-vont-bien-merci
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Le Rêve: EKSAMEN 30.s.

Le rêve : EKSAMEN 30 s

Med forløbet arbejdes med træning af ordforråd til temaerne:

L´amitié
Les loisirs des jeunes
Le rêve de Paula (Le rêve, Le but / le sens de la vie, la persévérance)
La reaction des parents

Materiale:
"La famille Bélier", Forlaget Passion scène 1-31.
https://www.forlagetpassion.dk/la-famille-belier/la-famille-belier-bonusmateriale/quizlet/
https://www.forlagetpassion.dk/la-famille-belier/la-famille-belier-bonusmateriale/interaktive-oevelser/

https://www.fondationrevesdavenir.org/activites

Grammatik:
Adjektiver
Relative pronominer (QUI/ QUE)
Personlige pronomener
Nægtelser
Futur proche
Præpositioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Des contes EKSAMEN 35 s

Med emnet eventyr trænes kommunikative færdigheder med gloser  til emnet eventyr. Vi indleder med at tale om eventyrgenren generelt. Strukturen for et eventyr: Begyndelse, afslutning, magiske tal, steder og personer.
Herefter indledes samtale om klassisk kendt eventyr på fransk, den Lille Rødhætte, samt for eleverne ukendt eventyr af Pierre Gripari "La sorcière".

Materale:
Øvelser og billeder arbejdes med i Ibogen: "Les contes de fées à nouveau" af Cathrine Kronbogr Leth
Charles Perrault: Le petit chaperon rouge:  https://www.podcastfrancaisfacile.com/podcast/le-petit-chaperon-rouge.html
Pierre Gripari: "La sorcière du placard aux balais"
Film: Les contes de la rue Broca:  https://youtu.be/OsP6j-FLFOU
Om eventyrgenren : "Il était une fois" Systime, 1983

Grammatik:
Adjektiver
Præpositioner:  https://quizlet.com/412855372/les-contes-de-fees-a-nouveau-praepositioner-flash-cards/
Passé composé / Imparfait/ Passé Simple, Futur Proche
Fonetik: Udtaleøvelser: Finale konsonanter,  E lyd: é, ez, er,  Nasalvokaler , ill (Mille, ville, tranquille) 3.pers. flertal "ent" udtales ikke....,  Liaison (fra final konsonant til vokal), Stemte lyde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Le meilleur patissier

Der arbejdes med gloser og ordforråd til samtale om køkkenredskaber, køkken og madvarer. Eleverne arbejder særligt fokusseret med udtale.
Der produceres opskrifter på kage og kageproduktion med samtale uden hjælpemidler filmes. Der dystes om bedste kage mod elever fra øvrige 2. fremmedsprog.


Ordforråd
https://quizlet.com/_9cd92x?x=1jqt&i=39rt4  quizlet
https://learningapps.org/display?v=dn50yq0t     La Cuisine
https://wordwall.net/resource/10057881     De forskellige aktiviteter i køkkenet (Hakke, hælde, koge etc.)
https://www.latelierderoxane.com/


Grammatik
Iperativ

Udtale
"Je teste ta prononciation" (Francais Autenthique)  https://www.youtube.com/watch?v=MOevtEH2qC8&feature=youtu.be
udtale af slutkonsonanter
ikke udtale endelsen "Ent" tredje person flertal.
Udtale af é, er,  ez
U, ou
ill
nasallyde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Træning af billedsamtale til årsprøve

Intensiv træning af ordforråd til brug ved beskrivelse af billeder. Endvidere træning af verber i présent, passé composé og futur proche. Træning selvstændigt i grupper samt med Franskmans Michel, som munder ud i individuel mundtlig årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les marginaux: EKSAMEN 55 s.

Les marginaux: Les obeses, les "hors normes", deux sexes, les immigrés.

Vi kigger nærmere på de marginaliserede individer og grupper i det franske samfund. Vi taler om at leve forskelligt på "Den sociale rangstige", drøfter hvordan det franske samfund kan have svært ved at rumme de marginaliserede, som man ser det i filmen "Hors Normes". Vi taler om de forskellige oprør, der har været i Frankrig med de gule veste. Vi ser filmen "Hors normes". Her drøftes de franske værdier "Liberté, egalité, fraternité". Vi bruger citater fra "Le petit prince" og ser på, hvordan man kan finde meningen med livet, når man ikke er del af samfundet. Der arbejdes primært med les marginaux: Les retardés, les immigrés, les obèses, les sourds, les homosexuels et les SDF (Les pauvres)

Vi træner bl.a følgende gloser: Les exclus, L´ échelle sociale, en marge de la société, la device: Liberté, égalité, fraternité, - Citat fra Nietzche: "Celui qui a un pourquoi vivre supporte presque n´importe que comment vivre". Il faut regarder avec le coeur,  l´altruisme, un chomeur, un clochard, mepriser, être vulnerable, les préjugés, les stéreotypes.

Gloser quizlet: https://quizlet.com/_84uw8x?x=1jqt&i=39rt4


Materiale
* Angèle - Balance Ton Quoi [CLIP OFFICIEL]
* stéréotypes et préjugés:  https://www.youtube.com/watch?v=798q8o_Y-cc
* 1 jour 1 actu C est quoi un stereotype

* "En finir avec Eddy Bellegeule", uddrag af romanen p. 1-35

* Sang: 3. Eddy de Pretto "Kid". https://www.youtube.com/watch?v=XfbM3LD0D9Q
* Film: "Hors normes"
* Film "Tomboy".
* Les gilets jaunes https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-gilets-jaunes/introduction/#

* Un SDF  https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-etre-sdf
* La Banlieue https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue
* AFlevering: "Prudence et Gwen", Fransk Begyndersprog A, Delprøve 1, 26. maj 20223
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Le Rap - dans la banlieue

Eleverne arbejder med RAP genren - lytter til franske Rapsange og producerer egen RAP på fransk. Forløbet ender med præsentation og konkurrence hvor klasser fra alle 2. fremmedsprog deltager. Fokus er, foruden indsigt i RAP genrens udvikling i Frankrig, træning af ordforråd og udtale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 L´enfance: Le Petit Prince: EKSAMEN: 35 s

Med emnet "L´enfance - créer des liens,  arbejder vi primært med uddrag af klassikeren  "Le petit prince" - et filosofisk eventyr, der skildrer forskelle mellem voksne og børns univers. Vi arbejder med filosofiske citater bl.a, fra Nietzche og arbejder med gloser, der sætter os i stand til at drøfte emner som: Venskab, ensomhed, fantasi, at se med hjertet, at knytte bånd og finde meningen med livet!

Primært materiale:
* Antoine de Saint-Exupéry "Le petit prince"  kapitel: 1,2,3,7,11,17,21

Supplerende materiale
Filmen "Le petit prince":
https://www.youtube.com/watch?v=hfznW-2qcoc
Oplæsning af Le Petit Prince med lydbog.

tekst: L´amitié c´essentiel

Grammatik.
, imparfait, passé composé
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Le clivage - La francophonie: EKSAMEN 25 s.

Ligheder mellem fransk kultur og den kultur, man møder i Frankofone lande. Vi arbejder med gloser til at beskrive islam, arabisk /  Berber kultur samt til at tale om fordomme og at kende egen kultur.
Vi taler om betydningen af begrebet "La Francophonie" og definerer francofone lande.

Kernestof:
Kortfilm "Quai de Seine." Franskportalen.

Tekst "Hassan nous raconte sa vie":Peter Jensen "Portes paroles". Systime.

Skriftlig eksamenstekst: " Ce que nous supportons est presque impossible à imaginer". Om Kouamé som er flygtning fra Afrika der tager på en svær rejse fra Accra i Sydafrika til Niger gennem ørkenen over middelhavet til Spanien.: Fransk Begynder, 9. august 2022. / opgaveportalen.


Supplerende stof
Tekst på fransk og på dansk om immigration og det at være immigrant.
I: Mette Bering og Mimi Sørensen "Paroles Francophones".

Le Racisme: 1jou 1 actu   https://www.youtube.com/watch?v=LExBCyxzWIU

Arbejdsopgaver til filmen "Samba".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 HVAD MÅ BRUGES TIL EKSAMEN

Til eksamen må følgende digitale redskaber tages i brug, som også er anvendt i undervisningen:

1. Digital ordbog
2. Klassenotesbog
3. Franskportalen
4. Quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer