Titel
6
|
Krimis!
EKSAMENSEMNE
I dette forløb læser vi tekster, som kan opfattes som krimier. Vi diskuterer genretræk, personkarakteristikker, motiver og skyldsspørgsmål bag forbrydelser i de forskellige tekster, vi læser. I arbejdet med Milena Mosers tekst, diskuterer vi kort, hvad en femikrimi er, og især om teksterne mere er Kurzgeschichten end Krimis.
I teksterne af Ferdinand von Schirach taler vi også om von Schirachs nøgterne skrivestil, de tomme pladser (die Leerstellen) i hans krimitekster, og hvordan skyldsspørgsmålet hos von Schirach aldrig er entydigt.
For at nærme os den enkelte krimi arbejder vi med Erik Christophersens 8 undergenrer inden for krimier, fordelt på fire traditionelle krimityper og fire moderne krimityper: 1. Die Detektiverzählung, 2. Der Thriller, 3. Der soziale Krimi, 4. Der authentische, wirkliche Krimi, 5. Die ganz offene Form, 6. Die zufällige Lösung, 7. Der humoristische Krimi, 8. Der Femikrimi.
I forløbets tekster indgår temaer som:
- soziale Verantwortung
- soziale Verwahrlosung
- die Schuldfrage bei Verbrechen
- Vergewaltigung
- die Frage von Geschlechterstereotypen in der modernen Gesellschaft
- die Psychologie eines Menschen/einer Teenagerin.
I forløbet har eleverne også undersøgt forfatteren Ferdinand von Schirachs arbejdsmæssige baggrund og reflekteret over, hvorvidt krimierne er baseret på virkelige historier.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- udbygge ordforråd til dette tema og generelt til tekstanalyse
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- at få indblik i tysksproget litteratur fra de sidste 10 år
- at samtale om etiske overvejelser og dilemmaer
Kernestof:
- "Der Krimi - einige Informationen" - Erik Christophersen. I: "Dein Deutschland", R. Taber og M. Z. Graverholt, Systime, 2013
- "Mord im Hotel". I: "Meiner Meinung Nach 1" af K. Anker-Møller, L. Frederiksen og H. H. Jacobsen. Gyldendal, 1989
- Moser, Milena: "Letzte Pizza" (i: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget 2005)
- Ferdinand von Schirach: "Einsam" (in: Gattungen, Gyldendal 2017)
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (TV-Drama)
- Fatih Akin: "Aus dem Nichts" - Film vom Jahr 2017
- "Cornflakes" von Otto F. Walter (1977). In: "Los geht's", Mette Hermann, Gyldendal, 2018
- Begriffskarte Krimi, (i: Gattungen, Gyldendal, 2017)
Supplerende stof:
Merkmale einer Kurzgeschichte: https://studyflix.de/deutsch/merkmale-einer-kurzgeschichte-2931
Online hjælpemidler:
Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger (online)
duden.de
Undervejs i forløbet har vi været afbrudt af skolens årlige sprograp-konkurrence, hvor eleverne har produceret sprograps på tysk og ligeledes optaget musikvideoer dertil. Derudover har forløbet også været afbrudt af en dagstur til Lübeck, hvor eleverne interviewede lokale og oplevede et tysk julemarked.
|