Holdet 2023 Ty/des - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Sidsel Nordentoft Poulsen
Hold 2023 Ty/des (1des Ty, 2des Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Märchen
Titel 2 Neujahrsansprachen von Frederiksen und Scholz
Titel 3 Forløb#2: Das große Backen
Titel 4 Generation Z
Titel 5 17 Ziele der Vereinten Nationen
Titel 6 Krimis!
Titel 7 Sprograp
Titel 8 Multikulturelles Deutschland
Titel 9 Deutsche Geschichte

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Märchen

Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb arbejder vi med udvalgte eventyr af brødrene Grimm. I arbejdet med eventyrene har vi særligt fokuseret på genretræk ved eventyr med udgangspunkt i begrebsoversigten fra Gattungen, s. 61. Dertil har vi arbejdet med adjektiver, som typisk kan bruges til at beskrive helten i et eventyr, samt antonymer, der kan beskrive bifigurer og modstandere. I arbejdet med Rumpelstilzchen har eleverne anvendt aktantmodellen som analysemodel.

I arbejdet med Rotkäppchen er vi dykket ned i en fortolkning af eventyret som en Übergangsgeschichte - von Kindheit ins Erwachsensein. Eleverne har lyttet til min fortolkning af symboler i eventyret og har derefter holdt fremlæggelser, hvori de genfortalte eventyrets handling, selv tolkede på symboler i eventyret og forholdte sig kritisk til min fortolkning af eventyret som en overgangsfortælling.

Undervejs i forløbet har eleverne fået indsigt i, hvem brødrene Grimm var, og hvorfor de indsamlede folkeeventyr. Derudover har vi talt om, at folkeeventyrenes funktion har været at opdrage folk til at overholde samfundets normer og moral og passe på sig selv (som i Rotkäppchen), eller at indgyde dem mod i modgang (fx Die Sterntaler). Følgende tematikker er diskuteret i forhold til eventyrene i forløbet:

- Das Gute wird belohnt
- Der Kampf gegen das Böse
- Sozialer Aufstieg
- Armut und Hunger
- Unschuld
- Verführung und Sexualität
- Übergang von der Kindheit ins Erwachsensein
- Tatkraft
- Lebenslust
- Erziehung und Warnung


Grammatisk set har vi fortrinsvist arbejdet med artiklernes bøjning, genitiv, substantivernes genus og ordstilling i hoved- og ledsætninger.


Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
- ARD "Aschenputtel" (2011), set via CFU: https://mitcfu.dk/mm/player/?booking=3591691
- Brüder Grimm: "Rotkäppchen" (1812), i:
"Gattungen", Gyldendal (2017), s . 69-71
- Brüder Grimm: "Die Sterntaler"
- Brüder Grimm: "Rumpelstilzschen"
- Brüder Grimm: "Die drei Brüder"
- Brüder Grimm: "Die Brautschau" (brugt som tekst i en skriftlig prøve)

Baggrundslitteratur:
Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 61-68
Erik Wikkelsø Pedersen: "Deutsche Märchen", Systime, 1987. Vi har læst siden "Das Märchen" (bruges i forbindelse med prøveeksamen i 2.g.)

Supplerende stof:
Ordbogen.com
12 Märchenmerkmale - so erkennst du Märchen garantiert: https://www.youtube.com/watch?v=PAD9qxF149Y
duden.de

i forløbet har vor også brugt et modul på at sammenligne forskellige oversættelsesmaskiners kvalitet: google translate, DeepL og ChatGBT. Eleverne har reflekteret over, hvad maskinerne kan og hvad de ikke kan.

Op til jul har vi arbejdet med Edeka-reklamen "Zeitschenken"

Grammatik:
- Substantivernes køn
- ordstilling i hoved- og ledsætninger
- genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Neujahrsansprachen von Frederiksen und Scholz

I dette modul ser vi Olaf Scholz' nytårstale 2024 og Mette Frederiksens nytårstale 2024.

Vi arbejder med talerne på tysk og ser på forskelle i retorik, ord- og emnevalg samt kropssprog og gestik mellem de to statsledere. Dertil taler vi om de forestillinger, der figurerer omkring tyskernes forventninger til, at en statsleder skal være saglig, ikke personlig/privat samt logospræget i sin retorik, og vi stiller det op imod danske politikere, som i høj grad kan siges at være personlige og også gøre brug af en patospræget retorik såvel i taler som på sociale medier.

Kernestof:
- Neujahrsansprache von Scholz 2024: https://www.bundesregierung.de/breg-de/mediathek/videos/neujahrsansprache-kanzler-2250224
- Nytårstale af Mette Frederiksen 2024 (de første 7 minutter): https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2: Das große Backen

I dette forløb varmer vi op til Den Store Bagedyst (Das große Backen), hvor elever skal dyste i grupper om at bage den kage, som smager bedst, er flottest og tilmed repræsenterer deres fremmedsprog bedst. Alle 1.g-tyskhold kæmper internt mod hinanden og der kåres en tysk vinderkage, som kommer i finalen mod vinderen af hhv. den spanske og franske bagekonkurrence.

I forløbet op til finalen arbejder vi med ordforråd indenfor området bagning, ser det tyske reality-program "Das große Backen" og læser og oversætter tysksprogede opskrifter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Generation Z

I dette forløb arbejder vi med ungdom, digital identitet, og hvad der særligt kendetegner elevernes generation, Generation Z (født fra 1995 og frem). Forløbet indledes med øvelser omkring elevernes digitale vaner og forsøg på at karakterisere deres generation i forhold til hvilke værdier og emner, der optager dem, i forhold til værdier og emner, som optager deres forældres generation. Derudover diskturer vi deres skærmvaner i forhold til deres forældres; hvem bruger hvilke sociale medier, til hvilket formål og ikke mindst hvor meget?

Herefter bevæger forløbet sig over mod digitale vaner, internetrelationer og ungdomsliv i en digital verden, og vi diskuterer de problematikker og fordele, der er opstået med internettet. Som det første i forløbet arbejder vi med episode 1 af Netflix-serien "How to sell drugs online fast" med særlig fokus på personkarakteristikker og den rolle, sociale medier spiller i hovedpersonens liv. Dernæst læser vi voxpoppen "Internet ist eigentlich Pflicht" med fokus på fordele og ulemper ved internettet. Herefter var klassen I Cinemateket at se "Kokon" med efterfølgende diskussion af filmen på Goethe instituttet og gennemførsel af løbet "Deutsche Spuren in Kopenhagen". Midtvejs i forløbet gik Bodo Wartke og Marti Fischers Hit "Barbaras Rhabarberbar" viralt. Denne tekst har vi arbejdet med, eleverne har forsøgt at lære rappen udenad, hvilket også gælder for den dans, som hører til. I forbindelse med "Barbaras Rhabarberbar" har vi læst et interview med Bodo Wartke, hvori han forsvarer de ellers hårde domme, som sociale medier får med på vejen, ved at sige, at de sociale medier fremmer en fantastisk kreativitet.
Forløbet slutter med analyse af die Kurzgeschichte "Berliner Chat", som har online-dating som omdrejningspunkt. Her arbejder vi med karakteristik af hovedpersonen Ingo og med begrebet "catfishing".

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
"How to sell drugs online fast", Episode 1, Netflix (2019)
"Internet ist eigentlich Pflicht", Voxpop (2012). Fra: http://www.schekker.de/content/internet-ist-eigentlich-pflicht-0?img=0#img
"Kokon", Film von Leonie Krippendorff (2020)
"Berliner Chat", Kurzgeschichte von Marcus Brühl (2001). Fra: O. R. Andersen og P. Husum, Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007, s. 44-49
"Programmiert", Lied von Tim Bendzko. Fra: "Auf uns", Gyldendal. Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
"Barbaras Rhabarberbar" von Bodo Warnke und Marti Fischer: https://www.youtube.com/watch?v=ZYkBf0dbs5I
"Barbaras Rhabarberbar - THE DANCE": https://www.youtube.com/watch?v=Rpa4IDC17bw
"Wie Bodo Wartke die Massen erreicht". Interview mit Bodo Wartke auf faz.net, 21.1.2024: https://www.faz.net/aktuell/stil/trends-nischen/bodo-wartke-mit-dachdecker-millionen-klicks-auf-tiktok-19441945.html

Supplerende stof:
Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger (online)
duden.de

Grammatisk fokus:
- artiklernes bøjning inkl. genitiv
- ordstilling
- kongruens
- Modalverber
- stærke verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 17 Ziele der Vereinten Nationen

I dette forløb arbejder vi med FN's 17 verdensmål og dykker særligt ned i mål nr. 5: Gleichheit der Geschlechter.

Vi taler om verdensmålene som en hensigtserklæring fra FN's medlemslande og arbejder med lytteforståelse gennem følgende tekster fra tyskmaterialet fra verdensmålene.dk:

- Interview med Franziska Meyfarth, Beauftragte für Chancengleichheit ved Bundesagentur für Arbeit i Berlin
- Den Berlinske skoleelev Neil
- Introvideoen til mål 5 Geschlechtergleichheit
- Videoen "Internationaler Frauentag, 8. März"
- Teksten "Geschlechtergleichheit: Warum ist es wichtig?"


Grammatik:
- Vi genopfrisker viden om forskellen på regelmæssige og uregelmæssige verbers bøjning.

Ordforråd:
- verdienen
- entscheiden
- Elternzeit, f.
- entscheiden
- Gleichheit, f.
- gleich
- Unterschied, m.
- unterscheiden
- Vielfalt, f.
- Klischee, n.
- Gender-Pay-Gap, m.
- Diskrimination, f./Benachteiligung, f.
- Gesetz, m.
- Gesellschaft, f.
- Hindernis, n.
- kämpfen

I forbindelse med forløbet skriver eleverne en aflevering, hvor de diskuterer, om vi I Danmark bør gøre den 8. marts til en helligdag, som det gøres i Berlin. Hertil bruges vendingerne

- auf der einen Seite
- auf der anderen Seite
- einerseits kann man sagen, dass...
- anderseits kann man sagen, dass...
- ein Argument dafür, dass...
- ein Argument dagegen, dass...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krimis!

EKSAMENSEMNE

I dette forløb læser vi tekster, som kan opfattes som krimier. Vi diskuterer genretræk, personkarakteristikker, motiver og skyldsspørgsmål bag forbrydelser i de forskellige tekster, vi læser. I arbejdet med Milena Mosers tekst, diskuterer vi kort, hvad en femikrimi er, og især om teksterne mere er Kurzgeschichten end Krimis.
I teksterne af Ferdinand von Schirach taler vi også om von Schirachs nøgterne skrivestil, de tomme pladser (die Leerstellen) i hans krimitekster, og hvordan skyldsspørgsmålet hos von Schirach aldrig er entydigt.

For at nærme os den enkelte krimi arbejder vi med Erik Christophersens 8 undergenrer inden for krimier, fordelt på fire traditionelle krimityper og fire moderne krimityper: 1. Die Detektiverzählung, 2. Der Thriller, 3. Der soziale Krimi, 4. Der authentische, wirkliche Krimi, 5. Die ganz offene Form, 6. Die zufällige Lösung, 7. Der humoristische Krimi, 8. Der Femikrimi.

I forløbets tekster indgår temaer som:

- soziale Verantwortung
- soziale Verwahrlosung
- die Schuldfrage bei Verbrechen
- Vergewaltigung
- die Frage von Geschlechterstereotypen in der modernen Gesellschaft
- die Psychologie eines Menschen/einer Teenagerin.

I forløbet har eleverne også undersøgt forfatteren Ferdinand von Schirachs arbejdsmæssige baggrund og reflekteret over, hvorvidt krimierne er baseret på virkelige historier.

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- udbygge ordforråd til dette tema og generelt til tekstanalyse
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- at få indblik i tysksproget litteratur fra de sidste 10 år
- at samtale om etiske overvejelser og dilemmaer

Kernestof:
- "Der Krimi - einige Informationen" - Erik Christophersen. I: "Dein Deutschland", R. Taber og M. Z. Graverholt, Systime, 2013
- "Mord im Hotel". I: "Meiner Meinung Nach 1" af K. Anker-Møller, L. Frederiksen og H. H. Jacobsen. Gyldendal, 1989
- Moser, Milena: "Letzte Pizza" (i: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget 2005)
- Ferdinand von Schirach: "Einsam" (in: Gattungen, Gyldendal 2017)
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (TV-Drama)
- Fatih Akin: "Aus dem Nichts" - Film vom Jahr 2017
- "Cornflakes" von Otto F. Walter (1977). In: "Los geht's", Mette Hermann, Gyldendal, 2018
- Begriffskarte Krimi, (i: Gattungen, Gyldendal, 2017)

Supplerende stof:
Merkmale einer Kurzgeschichte: https://studyflix.de/deutsch/merkmale-einer-kurzgeschichte-2931

Online hjælpemidler:
Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger (online)
duden.de


Undervejs i forløbet har vi været afbrudt af skolens årlige sprograp-konkurrence, hvor eleverne har produceret sprograps på tysk og ligeledes optaget musikvideoer dertil. Derudover har forløbet også været afbrudt af en dagstur til Lübeck, hvor eleverne interviewede lokale og oplevede et tysk julemarked.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Multikulturelles Deutschland

EKSAMENSEMNE

I dette forløb arbejder vi med Tyskland som et multikulturelt samfund og fokuserer på den del af den tyske befolkning, som har tyrkiske rødder og derfor føler sig forbundet med både den tyrkiske og tyske kultur.
Tekstmæssigt læser vi sagprosatekster som beretninger og interview og inden for fiktive genrer ser vi en spillefilm og læser et digt. Tematisk fokuserer vi på den splittelse og identitetskrise, som tyskere med en multikulturel baggrund oplever, og vi behandler teksterne med udgangspunkt i følgende begreber:

- Multikulturalismus
- Identitätskrise
- zwei Kulturen haben/in zwei Welten leben
- zwischen den Stühlen sitzen
- sich gespalten fühlen
- Generalisierungen von Deutschen mit türkischen Wurzeln
- Vorurteile gegen Deutsche mit Migrationshintergrund
- Normen der deutschen Kultur vs. Normen der türkischen Kultur z. B. in Bezug auf Liebesbeziehungen, Alkohol, Religion, Partys
- Was ist eine Heimat?
- Die Gastarbeiter und ihre Geschichte
- sich entfremdet fühlen

Faglige mål:
- at læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere tekster samt tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- at redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner, analysere disse og perspektivere til andre tekster
- at redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland efter 1945
- at få en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i Tyskland
- at få indblik i Tyskland som indvandringsland
- at få indsigt i multikulti hverdagsliv i Tyskland
- at redegøre for og diskutere forskellige synspunkter samt føre en samtale på tysk om et kendt emne
- at udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk

Kernestof:
"Es wird immer etwas Fremdes bleiben" von Erdal Sezer:. i: Blume/Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
"Almanya - Willkommen in Deutschland" - Film von Yasemin Samdereli, Deutschland 2010
"Ich bin keine Ausnahmetürkin" - Interview med Yasemin Samdereli fra MiGration, marts 2011, link: https://www.migazin.de/2011/03/10/ich-bin-keine-ausnahmeturkin/
"Wie Deutschland ein EInwanderungsland wurde" - baggrundstekst fra Goethe Instituttet
"Ausländer" - rap von Alpa Gun (2007)
"zwei welten" - Gedicht von Nevfel Cumart. In: Blume/Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)

Grammatisk fokus:
- ordstilling
- relativpronominer
- modalverber

Supplerende stof:
Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger (online)
duden.de
Aksarayli Mero synger sang til familie i Tyskland under corona: https://www.youtube.com/watch?v=8SfuG88RQgI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Deutsche Geschichte

EKSAMENSEMNE

I dette forløb dykker vi ned i den tyske historie i det 20. århundrede. Vi danner os først et overblik ved at læse bogen "Die Lisa", der via en personlig fortælling om Lisa fortæller om de store begivenheder fra kejsertiden, over optakt til 1. verdenskrig, 2. verdenskrig, Tysklands deling, gæstearbejdere i Vesttyskland frem til genforeningen i 1989/1990.

Efterfølgende zoomer vi særskilt ind på kriseårene i 1920'erne og Hitlers vej til magten i 30'erne. Vi oparbejder et ordforråd til at beskrive Hitlers pædagogik og idealungdom samt læser propagandateksten "Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe" fra "Der Giftpilz". I forløbet arbejder vi også med billedbeskrivelse af Hitlerjugend-plakater fra ca. 1939.

- "Die Lisa - eine deutsche Geschichte" von Klaus Kordon und Peter Schimmel, 2007
- Adolf Hitler im Gespräch, 1936 (Fängt mit "Meine Pädagogik ist hart. Das Schwache muss weggehämmert werden...männlichen Reife vorbereiten" an). (Aus Hermann Rauschning: „Gespräche mit Hitler“, in: Walther Hofer (Hrsg), Der Nationalsozialismus Dokumente 1933-1945, Frankfurt/Main, 1957, S. 88)
- "Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe!" - Ernst Hiemer
- "Napola - Elite für den Führer", 2004, Film von Dennis Gansel
- "Nationalsozialistische Rassenlehre" - uddrag af artikel fra planetwissen.de - brugt til prøveeksamen: https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/nationalsozialistische_rassenlehre/index.html


Supplerende stof:
- Baggrundstekst: "1918-1945: Krise og verdenskrig"
- Ordnet.dk

Online hjælpemidler:
- ordbogen.com
- MinLæring
- abc-ordbogen.com
- duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer