Holdet 2023 Ty/muz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bente Hansen
Hold 2023 Ty/muz (1muz Ty, 2uz Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Märchen (eksamen)
Titel 3 Deutschland und die Deutschen
Titel 4 Das große Backen
Titel 5 Sport und Identität (eksamen)
Titel 6 Multikulti (eksamen)
Titel 7 Lübeck
Titel 8 Rap
Titel 9 Gewalt, Verbrechen, Schuld (eksamen)
Titel 10 Nationalsozialismus und Opposition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

Faglige mål:
- arbejde med emnet ’at rejse/rejser’: på forskellige måder – og både ydre og indre rejser
- arbejde med udvalgte sider af tysksprogede landes kultur med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- læse og forstå forskellige typer og genrer af tysksprogede tekster
- arbejde med at føre en samtale på et sammenhængende og tysk om emnet samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter, herunder etiske overvejelser og dilemmaer
- arbejde med at udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk  

Kernestof:
-Forster, Mark feat. Sido: Au Revoir (2014) (https://www.youtube.com/watch?v=MtDPKJSsBgc)
-Böckem, Jörg: Ich habe einen Traum: Julia Engelmann, ZEITmagazin Nr. 42/2014
-5. Bielefelder Hörsaal-Slam - Julia Engelmann - Campus TV 2013 (https://www.youtube.com/watch?v=DoxqZWvt7g8 )
-Julia Engelmann - Bestandsaufnahme (Live aus dem Admiralspalast Berlin 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=idUxAEngvLI
-Akin, Fatih: Tschick (Spielfilm, Deutschland 2016)
-Herrndorf, Wolfgang: Tschick  
(uddrag fra Eskesen, Anne Lønberg:  Genau, Gyldendal 2018)

Supplerende stof:
-Fuchs/Sinding: AUF UNS, kap. 1: AB INS DEUTSCHE, s. 10-14 (Gyldendal 2016)
-Goethe-Institut: Deutsch ist ein Plus, https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl/dpl.html

Grammatisk fokus:
Ordklasser, hjælpeverber, regelmæssige verber, sætningsanalyse, kasusbrug, artikler (bestemt og ubestemt), substantivernes genus
-Häckert & Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014

-Hermann, Mette: Wie geht’s? (Gyldendal 2016)
-Digitale hjælpemidler: ordbogen.com; minlæring.dk

Omfang: 12 % af det samlede undervisningsforløb.  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen (eksamen)

Emne med fokus på eventyr, både folke- og kunsteventyr, eventyr som genre og remediering af udvalgte eventyr.

Faglige mål:
- opnå kendskab til genren eventyr
- arbejde med karakteristiske træk ved eventyr som genre
- analysere og fortolke folke- og kunsteventyr
- på tysk kunne redegøre for og reflektere over litterære tekster samt at kunne analysere og fortolke dem
- kunne anvende den relevante terminologi
- arbejde med udvidelsen af ordforråd, herunder faste vendinger og udtryk
- arbejde med både mundtlig og skriftlig fremstilling på tysk om dette tema

Kernestof:
- Brüder Grimm: Rotkäppchen (i: Grimms Märchen - modern, Reclam 1979)
- Brüder Grimm: Die drei Brüder (i Hermann, Mette: Los geht's, Gyldendal 2018)
- Hohler, Franz: Der Verkäufer und der Elch (i: Ein eigenartiger Tag. Lesebuch von Franz Hohler. Darmstadt/Neuweid 1979)
- Österreichisches Märchen: Der Schimmel, 1884 (Aus: Petzoldt, Leander: Märchen aus Österreich, Fischer Verlag 2018; i: Hermann/Blume: Eins, zwei, drei, Gyldendal 2019)

Märchen-Projekt (Gruppenprojekte):
- Brüder Grimm: Hänsel und Gretel
- Brüder Grimm: Rapunzel
- Brüder Grimm: Dornröschen
- Brüder Grimm: Schneewittchen
- Brüder Grimm: Aschenputtel

Supplerende stof:
- Egendal, Helle: Gattungen (Gyldendal 2017, s. 61-63 + 68)

Grammatisk fokus:
Præpositioner, personlige pronomener, possessive pronomener
Materiale:
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014
Hermann, Mette: Wie geht’s?, Gyldendal 2016
minlæring.dk

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring.dk

Omfang: 14 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Deutschland und die Deutschen

Emne med fokus på tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægt på Tyskland og med særligt fokus på flugt fra DDR.

Faglige mål:
at få viden om:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægt på Tyskland efter 1945
- aktuelle forhold i Tyskland
- Berlinmurens opførelse og fald
- og indblik i murens betydning for berlinerne og tyskerne - fysisk og mentalt

Kernestof:
- Kordon, Klaus: Die Lisa - Eine deutsche Geschichte, Beltz & Gelberg, 2002
- Die Bundesländer im Überblick - http://www.henked.de/laender/europa.htm
- von Fallersleben, Hoffmann: Das Lied der Deutschen
- van Dyk, Paul: Wir sind wir (http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM)
- Eine Biografie von Paul van Dyk (http://www.goethe.de/ins/us/saf/pro/stepintogerman/dmu/Paul_Dyk.pdf)
- Herbig, Michael: Ballon (Tyskland 2018)
- Fluchtgeschichten, B.Z. Online, 2009:
  - Massenflucht durch den Tunnel 57, 28.9.2009
  - Der Tunnel unter der Springer-Baustelle, 28.9.2009
  - Ich trug meine Tochter über die Mauer, 28.9.2009
  - Durch einen Kugelhagel in die Freiheit, 4.10.2009
  - Volle Kraft voraus in den Westen, 4.10.2009
  - Ballonfahrt in die Freiheit, 4.10.2009

Supplerende stof:
- Flugten over Berlinmuren, dokumentarfilm, DR2, 2011 (mit.cfu)
- Ugentlige elevoplæg om "Aktuelles aus Deutschland - oder anderen deutschsprachigen Ländern" (pararbejde)
- Foredrag af Lasse Soll Sunde: "Tysklands valg 2025 - Hvad er på spil?" (febr. 2025)

Grammatisk fokus:
Personlige pronomener, possessive pronomener, modalverber
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014
minlæring.dk

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring.dk

Omfang: 15 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das große Backen

Et kort kreativt, innovativt projekt, hvor eleverne i grupper udarbejdede et kageprodukt, som i en eller anden form afspejlede tysksproget kultur. Fremstillingen af produktet blev dokumenteret og kommenteret på tysk i videoformat.

Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem
forskellige medier
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere
tysksprogede tekster
- Udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte
forekommende faste vendinger og udtryk

Kernestof:
Folge 5 (Staffel 8) „Typisch dänisch!“ in der Backshow „Das große Backen“:
Teil 1: https://www.youtube.com/watch?v=HcdMpIinoKU
Teil 2: https://www.youtube.com/watch?v=EJqNWiG4zSc
https://www.youtube.com/watch?v=XKCSkzmqc94
https://www.youtube.com/watch?v=u-rjc4I5xwM

Supplerende stof:
https://www.chefkoch.de/
https://www.chefkoch.de/rs/s0/backen/Rezepte.html
https://www.backenmachtgluecklich.de/rezepte

Grammatisk fokus:
Infinitiv

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring.dk

Omfang: 3 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sport und Identität (eksamen)

Emne med fokus på sport i Tyskland og andre tysksprogede lande. Eleverne har bl.a. udarbejdet miniprojekter om forskellige sportsgrene i tysksprogede lande. Der er endvidere arbejdet med Tyskland som sportsnation - sport, fællesskaber,  identitet og fankultur som en vigtig del af den tyske kultur.

Faglige mål:
- opnå kendskab til sportens betydning for individet og for fællesskabet
læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster
- kunne anvende den relevante terminologi ifm. emnet
- arbejde med udvidelsen af ordforråd, herunder faste vendinger og udtryk
- arbejde med både mundtlig og skriftlig fremstilling på tysk om temaet
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf

Kernestof:
- Boss, Cyrill & Stennert, Philipp: Die Dasslers 1 & 2, 2020 (mitcfu.dk)
- Freydag, Nina: Die Superschwere (Brigitte 2006). (i: Kastberg, Birgit m.fl.: Schreibfreude, Tyskforlaget 2023)
- Flechtner, Lea: Fankultur - Wie der Opa so der Enkel, 2018 (i Krehan, Kirsten m.fl.: Wer bin ich? Sport und Identität, Systime, 2020
- Cora und der große Druck, (uddrag af:Johannes Seemüller: Cora Bögeholz - Diagnose Magersucht, athletes-in-mind.de, 2022)

Projektarbejde om selvvalgte temaer om sport i tysksprogede lande (gruppeprojekter):
Reitsport
Skispringen in Österreich
Deutsche Motorsport
Fußball (1+2)
Handball
Steckenpferd
Formel 1
Tennis

- Eget materialevalg

Supplerende stof:
- Wusstest Du ...? Fakten über Sport in Deutschland (https://www.goethe.de/ins/se/de/spr/unt/mfd/ild/spo/los.html)
- Präsentation des Vereins Borussia Dortmund (eget materialevalg)

Grammatisk fokus:
Repetition af den grammatik, der er gennemgået i 1g: Artikler, verber (hjælpeverber, svage verber, modalverber, personlige pronomener, possessive pronomener, præpositioner).
Uregelmæssige  verber, sammensatte verber.

Materiale:
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014
minlæring.dk

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring.dk

Omfang:   13 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Multikulti (eksamen)

Mål:
- at læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere tekster samt tysksprogede tekster
- at redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland efter 1945
- at få en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i Tyskland
- at få indblik i Tyskland som indvandringsland
- at få indsigt i multikulturelt hverdagsliv I Tyskland
- at redegøre for og diskutere forskellige synspunkter

Kernestof
- Şamdereli, Yasemin & Nasrin: Almanya – Willkommen in Deutschland, Film (Deutschland 2011)
- Cumart, Nevfel: Über die Heimat I + Über die Heimat II (i: Blume/Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
- Cumart, Nevfel: Dazwischen (i: Schlaftrunken die Sterne, Grupello Verlag 1997)
- Sezer, Erdal: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (i: Blume/Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
- Pop-Muslime: zwischen Facebook und Koran, http://www.zitty.de/pop-muslime.html, 25. Mai 2011
- Wir treffen die Menschen: Zwei Köpfe hinter Biontech, www.deutschland.de, 11.11.20

Supplerende stof:
- Goethe-Institut: Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (https://www.goethe.de/resources/files/pdf158/almanya-didaktisierung.pdf)

Grammatisk fokus:
relative pronomener
minlæring.dk
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring

Omfang: 10 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Lübeck

Emne med fokus på at kommunikere med tyskere som led i at skulle producere en reportage fra ekskursion til Lübeck.
Mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af tysksprogede tekster
– udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
-arbejde kommunikativt og kreativitet, innovativt og utraditionelt.

Indhold og materiale:

Ausflug nach Lübeck

- Lübeck Stadtplan
- Informationssuche im Internet zum Thema Lübeck
- Lübeck-Fotorallye: Reportage + Interviews

Digitale hjælpemidler :minlæring.dk, ordbogen.com, duden.de

Omfang: 4 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 8 Rap

Emne med fokus på gruppeproduktion af et rap-bidrag til skolens årlige rap-konkurrence for 2.fremmedsprog i 2g.
Mål:
- læse og  forskellige typer og genrer af tysksprogede tekster
- udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- arbejde kommunikativt og kreativitet, innovativt og utraditionelt.

Materiale:
RAP-Wettbewerb
- Rimleksika: https://www.d-rhyme.de, https://www.reimlexikon.net
- Filmstrip Storyboard Skabelon https://www.storyboardthat.com/da/storyboards/da-examples/filmstrip-storyboard-skabelon

Digitale hjælpemidler :minlæring.dk, ordbogen.com, duden.de

Omfang: 4 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Gewalt, Verbrechen, Schuld (eksamen)

Emne med fokus på at få indblik i forskellige former for vold, forbrydelse og skyld.

Mål:
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emnet samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter, herunder etiske overvejelser og dilemmaer
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet
– få indsigt i aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland, herunder NSU-Terror
-opnå indsigt i genren krimi og arbejde med forskellige former for krimier
-reflektere over begrebet skyld med udgangspunkt i arbejdet med forskellige teksttyper om vold og forbrydelse

Kernestof:
- von Schirach, Ferdinand: Anatomie (i: Schuld, Tyskforlaget 2013)
- von Schirach, Ferdinand: Die Ehefrau (fra: Kaffee und Zigaretten“, Luchterhand 2019)
- Fatih Akin: Aus dem Nichts (Spielfilm, 2017)
- Moser, Milena: Letzte Pizza (i: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget 2005)
- Kampusch, Natascha: 3096 Tage (Ullstein 2012), uddrag
- Gansel, Dennis: Die Welle (Tyskland 2008)

Supplerende stof:
- Egendal, Helle: Gattungen – Kap. 4 - Krimi
- Mutmaßliche Straftaten des NSU, Frankfurter Allgemeine, 06.05.2013 (http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/ueberblick-mutmassliche-straftaten-des-nsu-12174338.html)
- Interview med Natascha Kampusch fra Go'aften, 15.02.22. (mitCFU)
- Film: 3096 Days, Tyskland 2013

Grammatisk fokus:
Tidsangivelser, adjektiver, konjunktiv
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014, minlæring.dk

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring

Omfang: 15 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nationalsozialismus und Opposition

Emne med fokus på at få indblik i nationalsocialismen med særligt fokus på ungdommen under nationalsocialismen
Mål:
- at få en forståelse for baggrunden for den tyske nationalsocialisme
- at få viden om nationalsocialismen
- at opnå indsigt i den nationalsocialistiske ungdomsopdragelse
- at få viden om opposition i det 3. rige

Kernestof:
- Behar, Isaak: Versprich mir, dass du am Leben bleibst, 2002 (uddrag fra: Fuchs/Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 272))
- Bündnis für Demokratie und Toleranz: Gegen Extremismus und Gewalt (https://www.youtube.com/watch?v=Hvm23xe4Xqc)
- Freydank, Jochen Alexander: Spielzeugland (Kurzfilm, 2007)
- von Schirach, Baldur: Vorwärts, vorwärts (1933) (aus: Niko Lamprecht, Musik im Nationalsozialismus. Ideologie, Propaganda, Widersprüche. (Geschichtsunterricht praktisch.) Schwalbach i.T. 2015, 7. på https://neustadt-und-nationalsozialismus.uni-mainz.de/glossar/lied-vorw%C3%A4rts-vorw%C3%A4rts-1933
- Brecht, Bertolt: Lied einer deutschen Mutter (i Lillesøe/Præstekjær: Neue Zeiten –Neue Töne, Munksgaard 1994)
- Napola / Elite für den Führer, 2004 Seven Pictures (Film)

Supplerende stof:
Werbeplakat für die Hitler-Jugend, um 1939 (https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime)
Knopp, Guido m.fl.: Baldur von Schirach, zdf 1998 (fra DR2 2007), 00.00- 28.24 + 50.20-52.24
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=8&pageSize=6&search=hitler&orderby=title&SearchID=b74c00dd-082b-485b-8e22-83a76eea53e7&index=3
- Blume/Hermann: "Eins, zwei, drei", Gyldendal 2019 (uddrag)

Grammatisk fokus.
Repetition
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014, minlæring.dk

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring

Omfang:  9 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer