Holdet 2023 Ty/mnr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Rasmus Peter Holt Christensen
Hold 2023 Ty/mnr (1mnr Ty, 2nr Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Reisen
Titel 2 Landeskunde
Titel 3 Weihnachten
Titel 4 Märchen
Titel 5 Den store bagedyst
Titel 6 Die DDR und die Mauer
Titel 7 Krimi
Titel 8 Rap-forløb
Titel 9 Jugend im Dritten Reich
Titel 10 Deutsche Wunder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Reisen

I alle forløb har vi anvendt "Alles in allem" (2. udgave), "Ordbogen.com" og "Minlæring".

I 2. g har vi brugt:
"Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk": Kirsten Blume og Mette Hermann, Gyldendal, 2020, kap. 1-6

I grundforløbet om emnet Reisen har der været fokus på Äußere oder innere Reise?

Materialer:
Film:
- Tschick (2016) - instrueret af Fatih Akin - kan ses på CFU

Musikvideo:
- "Au Revoir" (2014): Forster, Mark, feat. Sido:
https://www.youtube.com/watch?v=MtDPKJSsBgc)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Landeskunde

I dette forløb om Landeskunde har der været fokus på Österreich, Die Schwiez og Liechtenstein.
Forløbet har været tilrettelagt som et mindre projektarbejde, hvor eleverne i grupper har arbejdet med disse landes kultur, historie og samfundsforhold. Produktet var PP-præsentationer om de tre lande.

Materialer:
- Hjemmeside: "Kinderweltreise":
https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/oesterreich/alltag-kinder/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Weihnachten

Miniforløb om tysk jul.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Märchen

Emnet opgives til eksamen.

I dette forløb om eventyr har vi defineret folkeeventyr og kunsteventyr som genre, hvor vi har været inde på de forskellige eventyrtræk. Vi har analyseret og fortolket brødrene Grimms folkeeventyr "Rotkäppchen" og perspektiveret eventyret til i dag.
I matrix-grupper har eleverne analyseret og præsenteret de tre eventyr af brødrene Grimm:
Dornröschen, Frau Holle og Aschenputtel.

Materialer:
- Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 61-68

- Brüder Grimm: "Rotkäppchen" (1812), i:
"Gattungen", Gyldendal (2017), s . 69-71

- Dornröschen:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/dornroschen

- Frau Holle:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle

- Aschenputtel:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/aschenputtel
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den store bagedyst

Bageprojekt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die DDR und die Mauer

Emnet opgives til eksamen.

I dette historiske emne om Tysklands deling og Berlinmuren har vi især haft fokus på årsagerne til, hvorfor mange valgte at flygte fra DDR og måden hvorpå, de flygtede.
Desuden har eleverne holdt oplæg om årsagerne til Berlinmurens opførelse og fald herunder dens konsekvenser for befolkningen i DDR.

Zentrale Themen:
- Deutsche Teilung: die DDR/ die BRD
- Berliner Mauer (die Mauer)
- Die Stasi / Überwachung
- Flucht in den Westen / Flucht nach Westberlin

Tekster og hjemmesider:  
- "Berliner Mauer":
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/index.html

"Fluchtgeschichten" - alle fra B.Z. Online, 2009:

- "Massenflucht durch den Tunnel 57":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/massenflucht-durch-den-tunnel-57-article597331.html

- "Durch einen Kugelhagel in die Freiheit":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/durch-einen-kugelhagel-in-die-freiheit-article603493.html

- "Volle Kraft voraus in den Westen":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/volle-kraft-voraus-in-den-westen-article603468.html

- "Ich trug meine Tochter über die Mauer":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/ich-trug-meine-tochter-ueber-die-mauer-article597383.html

- "Ballonfahrt in die Freiheit und in den Tod":
https://www.bz-berlin.de/artikel-archiv/ballonfahrt-in-die-freiheit-und-den-tod

Musik-Video:
- Paul van Dyck: "Wir sind wir" (2006):
https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM

Animationsfilm om Berlinmuren:
- "Eingemauert":
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

Film:
- "Flugten fra Østtyskland" (2018) - instrueret af Michael Herbig - kan ses på CFU

Supplerende stof:
- "Das Lehrerzimmer" (2023) - instrueret af İlker Çatak
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krimi

Emnet opgives til eksamen.

I dette forløb om krimi har der været fokus på krimi som genre og på temaerne forbrydelse / skyld og forholdet mellem mænd og kvinder.

Zentrale Themen:
- Verbrechen
- Schuld
- Das Verhältnis zwischen Männern und Frauen
- Multikulturalismus
- Rassismus und Rechtsextremismus / Neonazismus

Materialer:
- Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 78-86

- Milena Moser: "Letzte Pizza", i:
"Kurzum - Text und Sprache", Tyskforlaget, 2006, s 84-87

Prøveeksamen:
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (uddrag), i:
"Verbrechen", Piper Verlag, 2011, s. 7-19

DVD: "Verbrechen" (2013) ZDF Regie: Jobst Christian Oetzmann. Afsnit:
- "Fähner" (tysk tale + tyske undertekster) - kan ses på CFU

Film:
- "Aus dem Nichts" (2017) - instrueret af Faith Akin - kan ses på Filmstriben
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rap-forløb

Et kreativt forløb om RAP musik

Introduktion til RAP-musikken og dens karakteristiske elementer. Derefter arbejdede eleverne i små grupper med selv at skrive tekster på tysk til deres egen jule-RAP, hvorefter de lavede en video til deres RAP. Alle tyskelever i 2. g deltog til slut i en RAP-konkurrence.

I dette forløb var holdet samt alle tyskelever i 2. g på Lübecktur, hvor eleverne lavede optagelser til deres julerap.RAP:

- Die fantastischen Vier: "Die da" (1991):
https://www.youtube.com/watch?v=VUosAGDM8Sg

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jugend im Dritten Reich

Emnet opgives til eksamen.

I dette forløb har der været fokus på venskab under Nationalsocialismen i Tyskland, hvor vi har arbejdet med de forskellige betingelser, som børn og unge mennesker har levet under i denne historiske periode.

Zentrale Themen:
- Freundschaft
- Nationalsozialismus (Ideologie)
- Rassismus und Antisemitismus
- Schule und Sport während des Nationalsozialismus
- Widerstand gegen den Nationalsozialismus

Tekster og hjemmesider:
- "Kindheit im Zweiten Weltkrieg":
https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/kindheit_im_zweiten_weltkrieg/index.html

- "Kindheit unter Hitler: Hitlerjugend (HJ):
https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/kindheit_im_zweiten_weltkrieg/pwiekindheitunterhitler100.html

Kortfilm:
- "Spielzeugland" (2007) - instrueret af Jochen Alexander Freydank:
https://www.youtube.com/watch?v=PwrySjp4J9Q

Film:
-  "Napola - Elite für den Führer" (2004) - instrueret af Dennis Gansel - kan ses på CFU
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Deutsche Wunder

Emnet opgives til eksamen.

I dette forløb har der været fokus på Tyskland især BRD i efterkrigstiden, hvor vi har været inde på landets genopbygning både fysisk og økonomisk. Vi har også haft fokus på de problemer, der var forbundet med at vende hjem fra krigsfangenskab, idet man skulle finde sin plads i familien og samfundet igen. Desuden har vi været inde på "Das Wunder von Bern", Vesttysklands VM-sejr i fodbold i 1954, som markerede et symbolsk vendepunkt i landets historie og selvforståelse.

Zentrale Themen:
- Wiederaufbau
- Wirtschaftswunder
- Heimkehr
- Integration i die Familie
- Integration i die Gesellschaft

Materialer:

Musik-Video:
- Paul van Dyck: "Wir sind wir" (2006):
https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM

Sangtekst:
- Paul van Dyck: "Wir sind wir" (2006) i:
"Wir sind wir": Lone Holm & Jenny Gibson, Gyldendal, 2010, s. 13  

Hjemmesider:
- Nachkriegszeit:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/index.html

- Kalter Krieg:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/kalter_krieg/index.html

- Wirtschaftswunder:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html

Film:
- "Das Wunder von Bern" (2003) - instrueret af Sönke Wortmann - kan ses på CFU
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer