Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Peter Holt Christensen
|
Hold
|
2023 Ty/mnr (1mnr Ty, 2nr Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Reisen
I alle forløb har vi anvendt "Alles in allem" (2. udgave), "Ordbogen.com" og "Minlæring".
I 2. g har vi brugt:
"Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk": Kirsten Blume og Mette Hermann, Gyldendal, 2020, kap. 1-6
I grundforløbet om emnet Reisen har der været fokus på Äußere oder innere Reise?
Materialer:
Film:
- Tschick (2016) - instrueret af Fatih Akin - kan ses på CFU
Musikvideo:
- "Au Revoir" (2014): Forster, Mark, feat. Sido:
https://www.youtube.com/watch?v=MtDPKJSsBgc)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Landeskunde
I dette forløb om Landeskunde har der været fokus på Österreich, Die Schwiez og Liechtenstein.
Forløbet har været tilrettelagt som et mindre projektarbejde, hvor eleverne i grupper har arbejdet med disse landes kultur, historie og samfundsforhold. Produktet var PP-præsentationer om de tre lande.
Materialer:
- Hjemmeside: "Kinderweltreise":
https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/oesterreich/alltag-kinder/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Weihnachten
Miniforløb om tysk jul.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
Emnet opgives til eksamen.
I dette forløb om eventyr har vi defineret folkeeventyr og kunsteventyr som genre, hvor vi har været inde på de forskellige eventyrtræk. Vi har analyseret og fortolket brødrene Grimms folkeeventyr "Rotkäppchen" og perspektiveret eventyret til i dag.
I matrix-grupper har eleverne analyseret og præsenteret de tre eventyr af brødrene Grimm:
Dornröschen, Frau Holle og Aschenputtel.
Materialer:
- Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 61-68
- Brüder Grimm: "Rotkäppchen" (1812), i:
"Gattungen", Gyldendal (2017), s . 69-71
- Dornröschen:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/dornroschen
- Frau Holle:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
- Aschenputtel:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/aschenputtel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den store bagedyst
Bageprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die DDR und die Mauer
Emnet opgives til eksamen.
I dette historiske emne om Tysklands deling og Berlinmuren har vi især haft fokus på årsagerne til, hvorfor mange valgte at flygte fra DDR og måden hvorpå, de flygtede.
Desuden har eleverne holdt oplæg om årsagerne til Berlinmurens opførelse og fald herunder dens konsekvenser for befolkningen i DDR.
Zentrale Themen:
- Deutsche Teilung: die DDR/ die BRD
- Berliner Mauer (die Mauer)
- Die Stasi / Überwachung
- Flucht in den Westen / Flucht nach Westberlin
Tekster og hjemmesider:
- "Berliner Mauer":
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/index.html
"Fluchtgeschichten" - alle fra B.Z. Online, 2009:
- "Massenflucht durch den Tunnel 57":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/massenflucht-durch-den-tunnel-57-article597331.html
- "Durch einen Kugelhagel in die Freiheit":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/durch-einen-kugelhagel-in-die-freiheit-article603493.html
- "Volle Kraft voraus in den Westen":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/volle-kraft-voraus-in-den-westen-article603468.html
- "Ich trug meine Tochter über die Mauer":
http://www.bz-berlin.de/aktuell/mauerfall/ich-trug-meine-tochter-ueber-die-mauer-article597383.html
- "Ballonfahrt in die Freiheit und in den Tod":
https://www.bz-berlin.de/artikel-archiv/ballonfahrt-in-die-freiheit-und-den-tod
Musik-Video:
- Paul van Dyck: "Wir sind wir" (2006):
https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Animationsfilm om Berlinmuren:
- "Eingemauert":
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Film:
- "Flugten fra Østtyskland" (2018) - instrueret af Michael Herbig - kan ses på CFU
Supplerende stof:
- "Das Lehrerzimmer" (2023) - instrueret af İlker Çatak
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi
Emnet opgives til eksamen.
I dette forløb om krimi har der været fokus på krimi som genre og på temaerne forbrydelse / skyld og forholdet mellem mænd og kvinder.
Zentrale Themen:
- Verbrechen
- Schuld
- Das Verhältnis zwischen Männern und Frauen
- Multikulturalismus
- Rassismus und Rechtsextremismus / Neonazismus
Materialer:
- Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 78-86
- Milena Moser: "Letzte Pizza", i:
"Kurzum - Text und Sprache", Tyskforlaget, 2006, s 84-87
Prøveeksamen:
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (uddrag), i:
"Verbrechen", Piper Verlag, 2011, s. 7-19
DVD: "Verbrechen" (2013) ZDF Regie: Jobst Christian Oetzmann. Afsnit:
- "Fähner" (tysk tale + tyske undertekster) - kan ses på CFU
Film:
- "Aus dem Nichts" (2017) - instrueret af Faith Akin - kan ses på Filmstriben
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rap-forløb
Et kreativt forløb om RAP musik
Introduktion til RAP-musikken og dens karakteristiske elementer. Derefter arbejdede eleverne i små grupper med selv at skrive tekster på tysk til deres egen jule-RAP, hvorefter de lavede en video til deres RAP. Alle tyskelever i 2. g deltog til slut i en RAP-konkurrence.
I dette forløb var holdet samt alle tyskelever i 2. g på Lübecktur, hvor eleverne lavede optagelser til deres julerap.RAP:
- Die fantastischen Vier: "Die da" (1991):
https://www.youtube.com/watch?v=VUosAGDM8Sg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jugend im Dritten Reich
Emnet opgives til eksamen.
I dette forløb har der været fokus på venskab under Nationalsocialismen i Tyskland, hvor vi har arbejdet med de forskellige betingelser, som børn og unge mennesker har levet under i denne historiske periode.
Zentrale Themen:
- Freundschaft
- Nationalsozialismus (Ideologie)
- Rassismus und Antisemitismus
- Schule und Sport während des Nationalsozialismus
- Widerstand gegen den Nationalsozialismus
Tekster og hjemmesider:
- "Kindheit im Zweiten Weltkrieg":
https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/kindheit_im_zweiten_weltkrieg/index.html
- "Kindheit unter Hitler: Hitlerjugend (HJ):
https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/kindheit_im_zweiten_weltkrieg/pwiekindheitunterhitler100.html
Kortfilm:
- "Spielzeugland" (2007) - instrueret af Jochen Alexander Freydank:
https://www.youtube.com/watch?v=PwrySjp4J9Q
Film:
- "Napola - Elite für den Führer" (2004) - instrueret af Dennis Gansel - kan ses på CFU
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Deutsche Wunder
Emnet opgives til eksamen.
I dette forløb har der været fokus på Tyskland især BRD i efterkrigstiden, hvor vi har været inde på landets genopbygning både fysisk og økonomisk. Vi har også haft fokus på de problemer, der var forbundet med at vende hjem fra krigsfangenskab, idet man skulle finde sin plads i familien og samfundet igen. Desuden har vi været inde på "Das Wunder von Bern", Vesttysklands VM-sejr i fodbold i 1954, som markerede et symbolsk vendepunkt i landets historie og selvforståelse.
Zentrale Themen:
- Wiederaufbau
- Wirtschaftswunder
- Heimkehr
- Integration i die Familie
- Integration i die Gesellschaft
Materialer:
Musik-Video:
- Paul van Dyck: "Wir sind wir" (2006):
https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Sangtekst:
- Paul van Dyck: "Wir sind wir" (2006) i:
"Wir sind wir": Lone Holm & Jenny Gibson, Gyldendal, 2010, s. 13
Hjemmesider:
- Nachkriegszeit:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/index.html
- Kalter Krieg:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/kalter_krieg/index.html
- Wirtschaftswunder:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html
Film:
- "Das Wunder von Bern" (2003) - instrueret af Sönke Wortmann - kan ses på CFU
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58578610485",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58578610485",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58578610485"
}