Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Sagar Lee Stockwell Clemensen, Søren Bitsch
|
Hold
|
2023 Ma/z (1z Ma, 2z Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kapitalfremskrivning og procentregning
Procentregning, fremskrivning, kapitalfremskrivning, Annuitetsopsparing og gældsformlen
Ser særligt på kapitalfremskrivningen og sammenhængen med eksponentielle funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentiel vækst
Eksponentiel vækst
Eksponentiel sammenhæng - og teori for denne
Kapitalfremskrivning som opstart på emnet: Kn=K0*(1+r)^n, kapitalfremskrivningsformlen.
Eksponentielle funktioner:
* Funktionsforskrift f(x)=b*a^x. Sammenligning med kapitalfremskrivningsformlen.
* Fokus på, hvad der adskiller eksponentielle funktioner fra lineære.
* a og b's betydning.
* Definitions- og værdimængde.
At afsløre en eksponentiel sammenhæng:
* Indtegne i almindeligt koordinatsystem.
* Enkeltlogaritmisk papir.
* Eksponentiel regression på Nspire
Fordoblings- og halveringskonstant.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 1
|
07-12-2023
|
Mat 2
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Statistik og TU1
Statistik - ikke-grupperede og grupperede observationer
Fokus på nye begreber: observationens størrelse, typetal, variationsbredde, middelværdi, varians og standardafvigelse.
Frekvenser og kumulerede frekvenser, fraktiler, kvartilsættet, trappediagram, boxplot, outliers, sumkurve.
Fokus på forskelle og ligheder i de ugrupperede og grupperede datasæt.
Eleverne arbejder primært i wordmat - enkelte opgaver i hånden
I TU-1 delen har der været fokus på matematik modellering ved brug af statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktionsbegrebet og logaritmer
Hvad er en funktion - hvordan virker den. Funktioner betragtet som maskiner.
Heruder definitions og værdimængde. Funktioners egenskaber i særlige intervaller herunder ekstremum (maximum, minimum) og monotoniintervaller
Gaffelforskrifter, asymptoter og sammensatte funktioner, hvor der kun betragtes indre funktioner, der er lineære.
Logaritmer: Egenskaber ved den logaritmiske funktion og dens omvendte funktion. Log(x) og 10^x
Fordobling og halveringskonstanter i eksponentielle funktioner.
Regneregler for logaritmer - og masser af øvelser heri.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2.gradsligningen, ligninger og asymptoter
Ligninger og parabler
Egenskab ved linjer - samt skæringspunkter mellem linjer.
Fokus på skæringspunkter mellem to linjer, linje og parabel og to parabler.
Repetition af 2.gradsligninger, løsning og toppunkt. Gennemgang af beviset for løsning af 2.gradsligninger
Desuden
Nulpunkter
Skæring mellem linie og parabel
Opløsning i faktorer
Nulreglen
To ligninger med to ubekendte - eleverne lærer substitutionsmetoden og lige store koefficientersmetode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometri og trekanter
Trigonometri (lidt geometri)
Geometri:
Ensvinklede trekanter. Bevis for hældning af en ret linje ved brug af ensvinklede trekanter.
Pythagoras og bevis for denne
Trigonometri:
Brugen af sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter.
Eksakte værdier af sin, cos og tan.
De omvendte funktioner arcsin, arccos og arctan
Grader og radianer i ti-nspire
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer
Vektorer:
Forståelse for vektorer med stort fokus på tegning af disse
Længden af en vektor. Typer af vektorer - ortogonale, parallelle, ensrettede, modsat, tværvektor, enhedsvektor og nulvektor
Addition og subtraktion både geometrisk såvel som algebraisk med koordinater
Vektor mellem punkter
Skalering med tal
Prikprodukt med vinkel og koordinater. Vinkel mellem vektorer. Ortogonale vektorer
Vektorprojektion
Determinant og areal af udspændt parallelogram/trekant. Parallelle vektorer
Regning med vektorer i ti-nspire
Trigonometri:
Definition af sinus, cosinus og tangens. Bevis i retvinklede trekanter. Vinklen mellem vektor og x-akse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Potensregneregler
Algebraisk manipulation ved brug af kvadratsætninger og potensregneregler.
Forståelse af potenser samt repetition af 1. og 2. kvadratsætning
Regneregler for potenser og rødder, herunder bevis af regneregler for disse. Dette bliver også stillet som en videoaflevering. I videoaflevering kunne man også vælge at bevise 1. eller 2. kvadratsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Potensfunktioner
Potens sammenhænge - regression og fremskrivning.
Fokus på egenskaber: grafens udseende, vækst type, forskrift og betydning for udseende
- særlige egenskaber - procent/procent vækst m.m.
- Funktionsforskrift via to punkter
- regression
- Sammenligning med eksponentiel og lineær. Ligheder og forskelle for alle tre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forberedelse til årsprøve og repetition
-Opstart af forløb med prøve, der dækker følgende emner: ligninger, reducering vha. kvadratsætning og potensregneregler, trekanter, kapitalfremskrivning, topunktsformler og lineær, eksponentiel og potens regression.
-Repetition af stykvise- og sammensatte funktioner
-Repetition af vektorer
-Repetition af 2.gradsligninger
-Spørgetime angående skriftlig og mundtlig årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
intro
Intro og repetition/opsamling på sidste år
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Linjer og vektorer
Skæring mellem linjer
to ligninger med to ubekendte
Linjer og vektorer herunder
- linjens ligning
- parameterfremstilling
- vinkel mellem linjer
- afstand mellem linjer
Cirklens ligning herunder
- tangent til cirkel
- skæring mellem linje og cirkel
Nspire og ligninger med en, to eller flere ubekendte
Graf tegning i Nspire
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Polynomier og andre funktioner
andengradspolynomiet (bl.a. repetition)
trigonometriske funktioner
Funktionerne sinus og cosinus (opgave: The London Eye
Logaritme funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning
Intro med begreberne grænseværdi, kontinuitet og differentiabilitet
Tre-trins-reglen grafisk med beviser
Regneregler
Tangent og bestemmelse af tangent
monotoniforhold og optimeringsopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Gennemgang af 'Sandsynlighedsregning', Mike Vandal Auerbach, mathematicus.dk
Dækker kernestoffet på B-niveau.
Kombinatorik
-permutationer
-kombinationer)
Sandsynlighedsregning
- sandsynlighedsfelter
- stokastiske variable
- diskrete og kontinuerte sandsynligheder (intro til kontinuerte)
Binomialfordelingen
Normalfordelingen (intro)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588132721",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588132721",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588132721"
}