Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Ida-Marie Palm
|
Hold
|
2023 Ma/r (1r Ma, 2r Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regneregler og beviser
Algebraisk manipulation, herunder almindelige misforståelser og regneregler, fx den distributive lov og a^2 vs. 2a, forståelse af gange/division og plus/minus som "omvendte", brug af regneregler fra den centralt udleverede formelsamling til mat B.
Regneregler for potenser og rødder, herunder bevis af regneregler for disse. Dette bliver også stillet som en videoaflevering. Geometrisk forståelse af kvadrat- og kubikrødder som sider i kvadrater/kuber.
Introduktion til kvadratsætningerne i brug "begge veje".
S. 66-68 og 74-80 i Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1+C", Forlaget HAX (2017).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma1: Regneregler
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik, herunder ikke-grupperede og grupperede observationer og statistiske deskriptorer, herunder udregning af disse i hånden og med software (primært Excel og WordMat).
Herunder behandling af store datasæt og opstilling af hypoteser i forbindelse med TU1-forløb (samarbejde med samfundsfag).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma2: Statistik
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Ligninger, 2. grads-polynomier og faktorisering
Repetition af løsning af 1. grads-ligninger.
2. grads-ligninger introduceret som løsningen til skæringen med 1. aksen for specifikke funktioner.
Løsning af 2. grads-ligninger vha. faktorisering og nul-reglen.
Andengradspolynomiets udseende og sammenhæng med antal løsninger. Toppunktsformlen.
Bevis for den generelle løsningsformel for 2. gradsligninger og anvendelse af denne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma3: Andengradsligninger
|
24-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Eksponentielle sammenhænge og logaritmer
Primært fokus på eksponentielle sammenhænge.
- Opstille eksponentielle sammenhænge ud fra information om begyndelsesværdi og procentvis vækst eller ud fra to punkter på grafen.
- Identificere begyndelsesværdi, fremskrivningsfaktor og vækstrate for en eksponentiel sammenhæng.
- Bevis for topunktsformlen for en eksponentiel sammenhæng.
Logaritmer (titalslogaritmen)
- Forstå begrebet "logaritme" og anvende logaritmeregnereglerne.
- Bruge logaritmer til at løse eksponentielle ligninger, især i modelsammenhænge.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma4: Eksponentiel og lineær vækst
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Vektorer i planen
Undervisningsmateriale: Mathematicus-kompendiet "Plangeometri", Version 1.0 26. juni 2022. Kapitel 1, 2 og 6.
Introduktion til vektorbegrebet:
- Definition af vektorer og vektorers koordinater.
- Lægge vektorer sammen og trække dem fra hinanden, både geometrisk og algebraisk ved brug af koordinater.
- Gange tal med vektor.
- Vektorers længde, herunder Pythagoras' sætning.
- Vinkler mellem vektorer, vektorers retningsvinkler og enhedsvektorer.
- Grundrelationen mellem sin og cos (begrænset brug).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma5: Eksamensopgaver
|
19-04-2024
|
Gruppeprojekt: Plangeometri
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Prøvetræning
Træning af de to mundtlige delprøver og den skriftlige prøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma6: Prøveårsprøve
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
7
|
Plangeometri
Vektorer og linjer i planen ud fra Mathematicus-kompendiet "Plangeometri" Version 1.0 26. juni 2022. Kapitel 3, 4 og 5.
- Skalarprodukt og determinant, herunder areal udspændt af parallelogram og vurdering af parallelitet/ortogonalitet.
- Vektorprojektion.
- Normalvektorer og retningsvektorer.
- Linjens ligning og linjens parameterfremstilling. Motiveret ved at ligningen y=ax+b ikke kan fremstille alle rette linjer. Parameterfremstillingen introduceret som en masse vektorer der "peger" på den rette linje. Herunder repetition af forbindelsesvektorer og tværvektorer til at finde retnings- og tværvektorer ud fra punkter på en ret linje.
- Dist-formlen: Afstand mellem punkt og linje.
- Cirklens ligning og cirkeltangenter ud fra dist-formlen.
- Omskrivning af cirklens ligning v. kvadratkomplettering.
- Metoder til at finde skæringspunkter mellem geometriske objekter.
Beviser gennemgået:
- Bevis for parameterfremstillingen for en ret linje.
- Bevis for linjens ligning på normalvektor-form.
Inkluderer to skriftlige afleveringer, en mundtlig bevisaflevering (med Ma8) og en fremlæggelse af opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma7: Skalarprodukt og determinant
|
09-09-2024
|
Ma8: Vektorer og linjer (uden opg 7!)
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Penges værdi - anvendelse af eksponentialfunktion
Kort forløb hvor penges værdi modelleres ud fra en eksponentialfunktion. Dette bruges til at vurdere politiske beslutningsprocesser.
Modul 1: Penges værdi falder med tiden, og kan modelleres som FV = PV/(1+r)^t for "future value" (FV) og "present value" (PV) over tiden t samt diskonteringsrenten r.
Modul 2: Vurdering af, om man vil betale 3 mio. kr. i dag for at undgå en CO2-udledning, der vil koste 100000 kr./år (samtidsværdi) i 300 år (simplificeret politisk beslutningsproces).
Modul 3: Fremlæggelser af løsninger (der dog endte med blot at blive en aflevering af PowerPoint grundet tidspres).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2g: Funktioner
Litteratur:
- Læreplan STX matematik B [UVM, 2017]
- UVM Formelsamling STX B matematik 2. udgave [UVM, 2018]
- Vejen til matematik B2 (46-95)
Indhold - Kernestof:
- Funktionsværdier for diverse funktioner
- Polynomier, ln(x), e^x, √x, x^(-1) etc.
- Definitionsmængde og værdimængde
- Omvendte funktioner
- Sammensatte funktioner
Metoder - Faglige mål:
- Repræsentationsformer (graf, formel og tabel)
- Symbolholdigt sprog
- Matematiske ræsonnementer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
2g: Differentialregning
Litteratur:
- Læreplan STX matematik B [UVM, 2017]
- UVM Formelsamling STX B matematik 2. udgave [UVM, 2018]
- Vejen til matematik (100 - 157)
Indhold:
- Introduktion
- Definition af differentialkvotient
- Kontinuitet, grænseværdi og differentiabilitet
- Simple differentialkvotienter og oversigt.
- Regneregler for differentiering.
- Tangentens ligning
- Beviser (undervejs)
Metoder - Faglige mål:
- Repræsentationsformer (graf, formel og tabel)
- Symbolholdigt sprog
- Anvende og fortolke differentialkvotienten
- Matematiske ræsonnementer - grænseværdi beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
2g: Sandsynlighedsregning
Litteratur:
- Læreplan STX matematik B [UVM, 2017]
- UVM Formelsamling STX B matematik 2. udgave [UVM, 2018]
- Vejen til matematik (162-183 og 198-217)
Indhold:
- Grundlæggende sandsynlighedsregning (kombinationer, addition og multiplikationsprincip)
- Binomialfordeling
- Approksimation til normalfordeling
- Test i binomialfordelingen
Metoder - Faglige mål:
- Repræsentationsformer (Tekst, diagram og tabel)
- Symbolholdigt sprog
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder
- gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
2g: Opsamling
Indhold:
- Diverse beviser fra 1.g og 2.g (stort set alle emner repræsenteret)
Faglige mål:
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588138692",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588138692",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588138692"
}