Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Anne Kongsted Knudsen
|
Hold
|
2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Andengradsligning
Løsning af andengradsligning, afkodning af konstanter fra forskrift.
Kort perspektiv til andengradspolynomiet, grafens forløb, nulpunkternes sammenhæng med andengradsligningen
Løse opgaver ved at indtaste graf for andengradspolynomium ind på TiNspire og finde toppunkt/skæring med x-akse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektor 1
Hvad er en vektor - vektorers egenskaber. Regning med vektorer - uden koordinater. Pythagorassætning - ensvinklede trekanter og fokus på at tegne og forstå vektorbegrebet.
Koordinater i vektorer, afstandsformler, indskudsregelen.
Skalarprodukt, ortogonale vektorer, projektion af vektorer, tværvektor, determinanter, vinklen mellem vektorer, parallelle vektorer.
Areal af parallelogram og trekant - udspændt af to vektorer.
Fortsættes i forløber vektor 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
TU 1 og Statistik - ugrupperede og grupperede observationer
Fokus op nye begreber: observationens størrelse, typertal, variationsbredde, middelværdi, varians og standardafvigelse.
Frekvenser og kumulerede frekvenser, fraktiler, kvartilsættet, trappediagram, boxplot, outliers, sumkurve.
Fokus på forskelle og ligheder i de ugrupperede og grupperede datasæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektor 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentielle sammenhænge
Vi starter med at repetere lineære sammenhænge og ser derefter på eksponentiel sammenhæng. Væksttype, konstanternes betydning, topunktsformel med bevis, kapitalfremskrivningsformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner
Sammensatte funktioner og gaffelfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kombinatorik
en kort introduktion til sandsynlighed og kombinatorik. Hændelse, udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion, sandsynlighed som forhold mellem antal gunstige og antal mulige, kombinatorik-formel (binomialkoefficienten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Andengradsligning 2
Bevis for andengradsligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Linjer (Ligninger, vektorer og cirkler)
vi ser linjer som punktmængder.
Vi ser hvordan den rette linje kan skrives som ligning på form y=ax+b, ud fra normalvektor og som parameterfremstilling.
Vi regner frem og tilbage mellem de forskellige former.
Vi arbejder med cirklens ligning og et bevis for denne.
vi arbejder med skæring mellem linjer og mellem linjer og cirkler, samt tangent på cirkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Parabler og andre polynomier
Vi arbejder med parablen, toppunkt og toppunktsformel, rødder (nulpunkter), faktoropløsning, konstanternes betydning for grafens forløb.
Derefter ser vi kort på grafer for flergradspolynomier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
differentialregning
Definitioner for: Grænseværdier, kontinuitet og differentiabilitet. Opgaver herom
Beregning af en differentialkvotien og Monotoniforhold
Sekant og tangenthældning - tretrinreglen
Fokus: sætning 3.3 (differentiation af en konstant), 3.4 (Differentiation af potens), 3.8 (konstant gange funktion), 3.11 (sum og differens). sætning 4.3 Produktregel
Differentiation af grundfunktioner
Fokus: sætning 4.1, (e^x) og toppunktsformlen for 2.gradspolynomiet
Anvendelse af tretrinsreglen
Differentiation som væksthastighed
Tangentligningen og optimering med f'(x).
Visualisering af sammenhængen mellem grafen for f(x) og f'(x),
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 5
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Statistik og sandsynlighedsregning
Permutationer
Kombinatorik - herunder K(n,r)
Stokastisk variabel
Middelværdi af stokastisk variabel
Uafhængige hændelser
Binomialfordelingen - trin for trin.
Fokus på sætning 4.1 og anvendelse af denne.
Kumulerede bionomialsandsynligheder
Binomialfordelingens middelværdi
Stikprøver (også egne udleverede noter)
- størrelse, population, skjulte variable, placebo m.m. -
Middelværdi og standartafvigelse
Binomialtest - normalapproksimation og konfidensintervaller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Opsamling vektorregning og eksponentiel vækst
Kort repetion af eksponentielfunktioner, hvor vi ser på fordoblingskonstant med bevis
Kort repetition af vektorregning med fokus på vektorprojektion uden bevis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588143970",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588143970",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588143970"
}