Holdet 2023 En/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Simone Leire Christensen
Hold 2023 En/n (1n En, 2n En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gothic Horror fiction
Titel 2 Global English and Lingua Franca
Titel 3 EXAM Ireland
Titel 4 EXAM Neurodivergent + værk "...curious..dog
Titel 5 EXAM USA -history, election, future?
Titel 6 EXAM Aspects of UK
Titel 7 EXAM Truly Sorry

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gothic Horror fiction

Gothic Horror Fiction

I dette forløb har fokus været på at eleverne kan genkende genretræk, herunder typer af ’fiction’ samt ‘Typical Features of Early Gothic Fiction’. Derudover har vi arbejdet med ’Horror as mirror of the fear of society’, hvor eleverne har stiftet et kort bekendtskab med følgende metoder:
• The Psychoanalytic Approach
• The Socio-cultural Approach
• The Biological Approach

Forløbet opbygger en basisviden om litterære og historiske perioder i Storbritannien, så som ’Romanticism’ og ’The Victorian Age’, for at kunne få en bedre forståelse for hovedteksterne og den kontekst de er skrevet i.

Baggrundsmateriale:

• The English Handbook. Østergaard, T. (2024). Systime.
• Uddrag fra The Gothic Universe, Marianne Mortensen, Rolf Erbst og Gyldendal A/S, 2003. 2. iBogsudgave, 2019, ISBN: 9788762509559
• Horror, Hansen, J.R. & Hansen, R.D. (2024). Systime. https://horror.systime.dk/?id=162
• Elements of the Gothic Novel, Robert Harris, https://www.virtualsalt.com/gothic.htm , 2019
• Freud’s model of the human psyche.
• Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism. Back, N.R. & Sigh, P.R. (2024). Systime. https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=129. (Uddrag fra kapitel: ‘The Romantic Age Historical background’, samt ‘The Romantic Age: Literary background’)
• Distorted mirrors - How to read texts about vampires, zombies, werewolves, Jesper Kaalund & Bo Høpfner Clausen, 2019, Gyldendal

Hovedtekster:
• Castle of Otranto, Horace Walpole, 1764, (uddrag fra kap.1), Gutenberg.org
• Frankenstein or the Modern Prometheus, Mary Shelley, 1818 (uddrag kap. 5)
• Bagom 'Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson', https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zg2trdm/revision/1
• Dracula, Bram Stoker, 1897, (uddrag fra kap. 3 og 5)
• Teater: CRAZY CHRISTMAS - THE HOUSE OF UHYGGE, 2023


Analysefokus:
• Narrative technique/point of view (POV)
• Characterization
• Setting


Grammatiske områder
• Ordklasser: substantiver, verber, adjektiver, adverbier
• Verbalkongruens


Arbejdsmetoder
• Kreativ formidling (plakater, tegne karakterer
• Fremlæggelser vha. powerpoint og stikord
• Gruppearbejde
• Pararbejde
• Hvordan skriver man en ’paragraph’ – med fokus på PEE-modellen



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Humans of 1.n 11-11-2023
Frankenstein 03-12-2023
in class Dracula paragraph group assignment 11-01-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Global English and Lingua Franca

Global English and Lingua Franca

I dette forløb har klassen stiftet bekendtskab med termer forbundet med engelsk som Lingua Franca, hvor de har arbejdet med de historiske, politiske og kulturelle aspekter af engelsk som globalt sprog.

Forløbet har to hovedfokus:

Hovedfokus 1) har været at finde ud af hvorfor lingua franca er et emne værd at beskæftige sig med i engelskundervisningen, herunder at undersøge elevernes eget brug af ELF i forskellige kommunikationssituationer, samt diskussioner af fordele og ulemper ved ELF. Her blev der arbejdet med ordforråd, stavning, forskellen på forskellige ’standards of English’, samt stilistik, hvor eleverne har kunne træne at skrive og formulere sig mere formelt og grammatisk korrekt. Desuden er eleverne blevet præsenteret for mange varianter af talt engelsk og har selv udformet projekter om forskellige engelsktalende lande med fokus på den historiske baggrund samt at udarbejde guides til 'how to speak', hvor de skulle have fokus på udtale, unikt ordforråd og stavekonventioner.

Centrale begreber fra forløbet:
• Lingua franca
• Pidgin
• Creole
• Dialect
• Accent
• Native/non-native speaker,
• Standard English / RP (received pronunciation) / General American.

Hovedfokus 2) dækker en mere historie-kritisk tilgang til spørgsmålet: hvordan kan det være at det lige blev engelsk, som fik rollen som det ’globale’ sprog? Her arbejdede eleverne med Storbritanniens kolonihistorie, med fokus sprogs politiske og kulturelle anvendelser. Derved dækker forløbet naturligvis også et fokus på ’colonialism’ og ’postcolonialism’.

Genrefokus har været på satiretegninger, digte og sange, som et udtryk for kulturelle produkter, som har kunne aktivere eleverne egen ’critical awareness’, hvor de aktivt skulle kunne benytte og diskutere følgende analysebegreber: irony, sarcasm, tone, intention, misconceptions, prejudice, racism and stereotypes.

Hovedtekster:
• Poem: James Thompson: Rule Britannia (1740) (uddrag)
• Cartoons (satiretegninger)
• Poem: John Agard: Mr and Mrs Xenophobia (2006)
• TikTok Videoes by Charity Ekezie: https://www.insider.com/tiktoker-charity-ekezie-debunks-harmful-stereotypes-about-africa-2022-8
• Ted-talk: The Danger of a single story, Chimamanda Ngozi Adichie, fra Africa Unfold,  Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, 2015
• Song: ‘Africa’, Toto, 1982
• Song: ‘Wildest Dreams’, Taylor Swift, 2014

Centrale begreber fra forløbet:
• Imperialism
• Industrialization
• Occupation
• Entitlement
• Supremacy
• Weaponry
• Euphoria
• Colonialism
• Indigenous people
• Discrimination
• Prejudice
• Abolition

Baggrundsmateriale for hele forløbet:
• Video om ’Lingua franca’: https://www.youtube.com/watch?v=mTOsxh4OcFU
• Grundbog: The English-speaking World s. 12-16, Targets Coursebook, Jorunn Berntzen & Lisbeth Kjær, 2001
• Artikel: 'British Empire Facts!', Paul Kane and Molly Groarke, National Geographic Kids (https://www.natgeokids.com/nz/discover/history/general-history/british-empire-facts/ , 2024).
• The Scramble of Africa https://www.youtube.com/watch?v=LbT44HwzNrI

Arbejdsformer:
• Gruppeprojekt og fremlæggelse: The English Speaking World
• Eleverne har herunder arbejdet med satire og ironi ved analyse af tik-tok videoer og satiretegninger/plakater.
• Arbejde med satiretegninger, billedkomposition og symbolism/metaforik
• Digtanalyse
• Aktivt arbejdet med online opslagsværker:
            http://merriam-webster.com/
            http://dictionary.com/
            https://www.thesaurus.com/
            https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/

Cartoons (satiretegninger)
• “Everyone gets his share” (Congo Conference, Berlin, 15 November 1884 to 26 February 1885. French caricature of Bismarck, dividing Africa like a cake. From: L’Illustration, 1885/I)
• “The Rhodes Colossus” (editorial cartoon illustrated by English cartoonist Edward Linley Sambourne and published by Punch magazine in 1892.)
• “The World’s Plunders” (IMPERIALISM, 1885. The World's Plunderers. Germany, England, and Russia grab what they can of Africa and Asia. American cartoon by Thomas Nast, 1885)
• “The Sleeping Sickness” (Cutting a continent out from under him'' - political cartoon made by Gordon Ross (''Puck'' magazine), United States, October 1911)


KERNESTOF
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
(In class) Grammatik exam example 29-01-2024
Analytical Essay: Home is Not Here 25-02-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EXAM Ireland

Forløbet dækker Irlands historie og dets forhold til Storbritannien; herunder fokus på immigration, potato-famine og civil war, som stadig præger Irsk identitet i dag.

Kernestof:
- principper for tekstopbygning (paragraphs, thesis statement, PEE, introduction-funnel)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster (analysis of fiction)
- et genremæssigt varieret udvalg af tekster (FLIRT model for analysing poetry and lyrics)-
- udtale, ordforråd
- standardsprog og variation
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

• The history of Ireland and its relationship with the United Kingdom
• The Irish War of Independence
• The Civil War
• Irish literature, songs, and tv-shows


Tekster
- Report: “Sketches in the West of Ireland”, James Mahony, published in the Illustrated London News (1847)
- Ballad (song)  “The Wind That Shakes the Barley”, R.D Joyce (1861)
- Film: "The Wind That Shakes the Barley", Ken Loach (2006)
- Short story: "Field of Tears", Declan J. Connaughton (2011)
- Sang: " Sunday Bloody Sunday", U2 (1983)
- Tv series episode of "Derry Girls", season 2; episode 1, by Lisa McGee  (2019)

Supplerende stof:
- video: "What were The Troubles? | Northern Ireland" spotlighthttps://www.youtube.com/watch?v=N70TGMyK0QQ
- video: "Why Ireland split into the republic of Ireland & Northern Ireland"  https://www.youtube.com/watch?v=dCJMQgfHXNI
- Irish history timeline from "A green and orange land"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EXAM Neurodivergent + værk "...curious..dog


Being Neurodivergent

Forløbet afdækker aspekter af at leve med neurodivergens og forskellige måde det udtrykkes i popkulturen, litteraturen og i nyhedstrømmen. Hvad betyder det at have neurodivergens? Er det den superkraft eller et handicap, eller noget midt i mellem? Og hvordan bliver det portrætteret bredt i den engelsksprogede verdens kultur?

Forløbet dækker kernestoffet om et skrevet værk på engelsk.
Her arbejder eleverne med romanen  "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" by Mark Haddon (2003).
I forbindelse med værksomlæsningen dækker forløbet central aspekter af genren: Crime Fiction and The Detective Novel.
Desuden arbejdes der med kernestoffet idiomer og "figures of speech", samt væsentlig grammatiske områder.

Her arbejdes der med følgende begreber:
- Red Herring
- Flashback
- Foreshadowing
- Epistolary genre and the use of letters
- Structure
- Set up, pay off
- Setting
- Style and Language devices
- characterisation
- Metaphor vs simile

Tekster:
- Blog-post: "The Art of Deduction: How Sherlock Holmes Mastered the Science of Crime Solving", The Sherlock Holmes Company, 2024 https://sherlockholmes.com/blogs/news/the-art-of-deduction-how-sherlock-holmes-mastered-the-science-of-crime-solving
- Dokumentar: "Louis Theroux: Extreme Love: Autisme", BBC, 2012 (mitCFU)
- Artikel: "How Autistic People Helped Shape the Modern World", Carl Zimmer, Online magazine WIRED. AUG 20, 2015


Supplerende stof:  
-"Neurodivergent" https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/23154-neurodivergent
- "Successful People with Neurodivergent Disabilities" (March 2024) https://studentnews.manchester.ac.uk/2024/03/18/successful-people-with-neurodivergent-disabilities/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik: Eksamenseksempel 19-09-2024
hand in your draft 20-09-2024
Essay 1 'The Curious Incident of the Dog in the N 08-10-2024
Blokdag Grammatikopgave 08-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 EXAM USA -history, election, future?

Forløbet dækker USAs historie, det amerikanske præsident valg 2024 og nutidige emner, med det formål at eleverne kan diskutere aktuelle temaer og problematikker i USA.
-------------------------------------------------------
Election:  
- The Democrats and the Republicans
- The Three Branches of US Government (Legislative, executive, Judicial) herunder forskellen på senatet og 'house of representatives'
- Valgmorgen på skolen

Materialer:
- US Presidential Election explained https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE
- Artikel:US election 2024: A really simple guide to the presidential vote 22 October 2024  https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
---------------------------------------------------------
Amerikansk historie med tråde til nutiden
Forløbet dækkes centrale aspekter af tidlig Amerikansk historie:
- The Mayflower and The Puritans
- Christopher Columbus
- The first Thanksgiving
- The first 13 colonies
- The Founding Fathers
- The Civil War

Eleverne har arbejdet med centrale dokumenter som:
- The Declaration of Independence
- The Founding Fathers
- The Bill of Rights
- 10 Amendments
- The 13th amendment

Herefter har forløbet haft fokus slået ned på forskellige centrale aspekter, som det historiske bagkatalog kan belyse, så eleverne kan diskutere aktuelle emner. Dette har taget udgangspunkt i kerne-begreber som

• autonomy
• mobility
• idealism.
      -som beskrevet i uddrag fra grundbog Being American. Identity, politics and contemporary society
Having Values https://beingamerican.systime.dk/?id=140

For at undersøge disse kernebegreber har eleverne arbejdet med følgende temaer:

- Slaveri og slaveriets ophør (abolition) over for afroamerikaneres liv i dag (fra Jim Crow to Childish Gambino)
Med uddrag fra e-bog ’Black Voices’ Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, 2016 Gyldendal A/S 1. udgave, 2020
- The Auction block
- Life in Enslavement
- Abolition and the Underground Railroad


- Gun violence og 2nd amendments indflydelse på amerikansk politik samt fænomenet 'school shootings'

- Immigration og 'The American dream' set med historiske og nutidige briller (hvordan er immigration en del af amerikansk identitet og hvordan omfattes immigration som emne i USA i dag?).
Herunder har fokus særligt været på:
- begreber som 'push and pull mechanism of migration', ' huddle masses', samt betydningen/ funktionen af Frihedsgudinden og Ellis Island i New Yorks havn.
- begreber som “Frontier Heritage”, "the frontier as a symbol", American dream, from 'rags to riches'.

- Hiphop som udtryksform for amerikansk selvidentitet. Her har eleverne arbejdet tværfagligt med idræt (som præger deres studieretning). Her har fokus været på lyrik og 'figurative language', samt  forskelle på Old school hip hop/the Golden Age hip hop/Mainstream Hip hop/New millennium hiphop




Tekster:
- Sang: "This is America", Childish Gambino (2018),  https://www.youtube.com/watch?v=VYOjWnS4cMY
- Maleri: "American Progress" 1872 af John Gast,
- Tale:  "The Gettysburg Address", Abraham Lincoln, 1863
- Tale : "We call BS", af Emma Gonzales, 2018
- “The Frontier Heritage” af Edward N. Kearny, 1984, fra The USA- From British Colony to Superpower, s. 103-104
- Klip fra spillefilm "The Godfather Part 2 - Vito Corleone Ellis Island Scene" https://www.youtube.com/watch?v=xqQVD8GB5jI
- Digt (sonnet): "The New Colossus" by Emma Lazarus, 1883
- Non-fiction: "We walked for days, through the jungle, risking our lives, not meeting anyone", Rosa Cuevas (2016) fra CHOICES - GRUNDBOG TIL 1.G. Chapter 3: Strangers in a Strange Land

Supplerende stof:  
- Video: Hidden Meanings Behind Childish Gambino's 'This Is America' Video Explained  https://www.youtube.com/watch?v=9_LIP7qguYw
- Video: Childish Gambino’s “This Is America” Lyrics Explained | Genius News https://www.youtube.com/watch?v=RqjsstB1uKA&t=218s-
- Video: The History of America's 13 Colonies | Educational Rap for Social Studies https://www.youtube.com/watch?v=Do4Ryapg3eU
- Huddles masses', http://www.understandingyourancestors.com/ia/shipvoyage.aspx)
- Video: "Visualizing Two Centuries of U.S. Immigration" https://www.visualcapitalist.com/two-centuries-of-immigration/
- Video: Trevor Explores The Causes Of Mass Shootings | The Daily Show https://www.youtube.com/watch?v=5FdnVetOKkw
- Statistik om 'mass shootings/ Gun Control' https://www.britannica.com/procon/gun-control-debate
- baggrundstekst: "A Short History of Hip Hop" af JAKOB BÆKGAARD(uddrag af "Open Wide" (2017) af Eva Pors s. 169-175



Grammatiske fokuspunkter
- Relative pronominer (who, which, that)
- Modal-verber
- Ordklasser




Analysemodeller og metoder og andre ressourcer:
- Cinematic Techniques
- F-L-I-R-T model for analysing songs/poems
- https://www.ldoceonline.com
- https://www.urbandictionary.com
- http://onlineslangdictionary.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM Aspects of UK

Forløbet dækker forskellige aspekter af UK og der arbejdes med forskellige genrer af tekst (poems, short stories, articles, songs, podcasts, spoken word).
Eleverne har beskæftiget sig med historiske aspekter, med referencer til forløb fra 1.g om kolonialisering og 'The British Empire'. På baggrund af det har vi arbejdet med 'multicultural Britain'.
Forløbet dækker desuden det britiske klassesamfund med fokus på sprog og dialekt som identitetsmarkør samt kulturen på engelske kostskoler.
Derudover har forløbet omhandlet "reclaim the night" kampagnen og eleverne har undersøgt voldstatistikker i UK. Dette fokus har også ledt til fodbold- og hooliganaspektet af engelsk kultur.

Tekster
- Everyone is Here, uddrag kap. 1 (Moslund, 2021), Systime
- Poem: "The British'" by Benjamin Zephaniah (2000)
- Short story: “Chameleon”  by Ranbir Sahota (2003)
- "Class" by Jillian Cooper (1979), The UK - from Island to Empire and Back p.45-47
- uddrag fra kap. 7, roman: "Well-schooled in Murder", Elizabeth George (1990)
- Artikel: "28% of Britons feel discriminated against due to accent", Penny Marshall (25 September 2013), ITV News: http://www.itv.com/news/2013-09-25/28-of-britons-feel-discriminated-against-due-to-accent/
- Artikel: "Why do we say domestic abuse is gendered?", Womens Aid org.: https://www.womensaid.org.uk/information-support/what-is-domestic-abuse/domestic-abuse-is-a-gendered-crime/
-Spoken word: "At What Point" by Caitlin O'ryan.
- Podcast: "The women who reclaimed the night", Witness History (2021), BBC https://www.bbc.com/audio/play/w3ct1x0l
- Artikel: "Euros matches 'increase risk of domestic violence'", Elizabeth Baines (20/6, 2024)
BBC News
- Song: "Three Lions (It’s coming home)",  David Baddiel, Frank Skinner, og The Lightning Seeds (1996)
- uddrag fra kap. 1 "Home Début" fra bogen Fever Pitch, Nick Hornby (1992) [selvbiografisk essay/memoir]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM Truly Sorry


Truly Sorry  
I dette forløb beskæftiger vi os med undskyldninger samt med situationer, der af den ene eller anden grund kræver, at en afsender må ytre sig vha. forskellige ’image repair strategies’. Herunder fokuserer vi også på forskellen mellem ’apologia’ og ’apology’. Vi analyserer alt fra politiske taler, podcasts og interviews til celebrity-udtalelser via sociale medier og kommer i den forbindelse også ind på talerens brug af retoriske virkemidler.

Forløbet fungerer som en opsamling og udvidelse af arbejdet med non-fiction.

Teori og fagbegreber   er fra Narrating Truth , af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, s. 104-108
- Erwin Goffmann: Face work and Image Repair
- Benoit’s five Image Repair Strategies
- Rhetorical Situation (Exigence, The Audience [mediators of change], Constraints, Kairos)

Primære materiale (non-fiction)  
- Kevin Spacey’s Tweet in response to accusations of Sexual Assault, Kevin Spacey (2017)  in Narrating Truth
- Hillary and Bill Clinton in 60 minutes (1992)
- Apology from Dan Harmon in his podcast Harmontown, Dan Harmon (2018) in Narrating Truth
- The Tuskegee Experiment - Bill Clinton’s formal apology, Bill Clinton (1997)  in Narrating Truth
- Youtube apologies (Logan Paul “So Sorry.”, 2 January 2018 )

Sekundært materiale:
Sang: Shaggy -It wasn't me
Video: Conan O'Brian looking a Nicole Scherzinger



Forløbet dækker en kort skriflig aflevering samt en videoproduktion, foruden ordforrådsøvelser.
Sideløbende arbejdes der med terminsprøvens delelementer (essay og grammatik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer