Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Heidi Lundgaard Olsen
|
Hold
|
2023 En/t (1t En, 2t En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The Possibility of Evil - EKSAMEN
Fokus for dette forløb er på den skønlitterære analyse samt på variationer inden for horror-genren. Desuden undersøges og diskuteres begreber som "evil", "empathy", "mob mentality", "ethical dilemmas", "antisocial personality disorders", "attachment disorder", "psychosis", "alienation" og "the shadow self". I forbindelse hermed inddrages filmen "We Need to Talk About Kevin" (2011).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mindre skr. opg. 1
|
15-12-2023
|
Mindre skr. opg. 2
|
02-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Great Speeches
Målsætningen for forløbet er en bevidstgørelse om diverse retoriske begreber og stilistiske virkemidler i 'non-fiction'-tekster - herunder begreber fra bl.a. Benoits "Image Restoration Theory" og Toulmins "Model of Argumentation". Hovedvægten i forløbet er lagt på talen som genre og dens sproglige særtræk. Der vil ud over analyse også være fokus på egenproduktion og formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Større mdt. opgave 1
|
15-03-2024
|
Mindre mdt. + skr. opg. 1
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
American Politics - US Election 2024 - EKSAMEN
Fokus for forløbet har været på ideologi, retorik og diskurs samt på mediernes rolle i valgkampen. Hvad betyder det f.eks. for mediernes "gatekeeper"-funktion og den demokratiske proces, at store dele af valgkampen er flyttet over på sociale medier?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1
|
19-09-2024
|
Blokdag/skrivedag
|
08-10-2024
|
Assignment 2
|
30-10-2024
|
PowerPoints
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multicultural Britain - EKSAMEN
Forløbets omdrejningspunkt er Storbritannien som multikulturel ”melting pot”, og der vil anlægges forskellige synsvinkler; både perspektiver fra ”white Britons as a majority minority” og diverse øvrige etniciteter – dog primært med udgangspunkt i det tidligere britiske imperium og den mangeårige ”open door”- migrationspolitik, der fulgte i kølvandet på kolonitiden. Fokus vil primært være på tilegnelse af viden fra, samt analyse af, nyere ikke-fiktive tekster, der skildrer afledte politiske, menneskelige og kulturelle konsekvenser af at være del af et multikulturelt samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 3
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
"V for Vendetta" (værklæsning) - EKSAMEN
Fokus for værklæsningen har været på den skønlitterære analyse og på "graphic fiction's" genre- og stilmæssige særtræk. Tematisk har der været fokus på bl.a. dystopi og totalitarisme, og problemstillinger og etiske dilemmaer så som overvågning og selvtægt og frihedskamp vs. terrorisme er blevet debatteret.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Australia - EKSAMEN
Fokus for forløbet er at belyse historiske og aktuelle forhold i Australien i relation til Storbritannien og dennes rolle som kolonimagt, og den væsentlige efterfølgende politiske og kulturelle indflydelse på landets udvikling - på godt og ondt - som kolonitiden og Commonwealth-samarbejdet har affødt. Særlig vægt er lagt på ”Aboriginal and Torres Strait Islander peoples” og de identitetsproblematikker den politik og det menneskesyn, der resulterede i ”The Stolen Generation”, har foranlediget.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2t En skr. prøve#2
|
03-04-2025
|
Assignment 5
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588223226",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588223226",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588223226"
}