Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Anders Peter Andersen
|
Hold
|
2023 Fy/v (1v Fy, 2v Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bevægelse
Begreberne position, hastighed og acceleration med fokus på bevægelse med konstant acceleration og Galileis faldlov.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave 2.1, 2.2, 2.3, 2.11 og 2.12 i BasisFysik B. I skal ikke lave opgaverne på forhånd.
-
Michael C. andersen m.fl.: BASISFYSIK B- 1. udgave, Haase; sider: 21-29, 31-34, 39-42, 44-47, 50, 53-59, 63-64
-
Opgave 2.4, 2.5 og 3.3 i BasisFysik B.
-
Opgave 4.2, 4.3, 4.4 og 4.6 i BasisFysik B.
-
Opgave 4.10, 4.11 og 4.14 i BasisFysik B.
-
Opgave 4.16, 4.17 og 4.18 i BasisFysik B.
-
Opgave 5.2, 5.19 og 5.20 i BasisFysik B.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Energi
Energiformer, energiomsætning og energibevarelse med fokus på kinetisk og potentiel energi og bevarelse af mekanisk energi. Effekt og nyttevirkning med fokus på energiomsætning mellem elektrisk og termisk energi.
Elevøvelsen ”Mekanisk energi af en hoppende bold” om bevarelse af mekanisk energi. Elevøvelsen ”Nyttevirkning af apparater til opvarmning af vand” om bestemmelse af en dyppekogers, en elkedels og en mikrobølgeovns nyttevirkning ved opvarmning af vand.
Rapportskrivning om øvelserne ”Mekanisk energi af en hoppende bold” og ”Nyttevirkning af apparater til opvarmning af vand”.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael C. andersen m.fl.: BASISFYSIK B- 1. udgave, Haase; sider: 60-62, 66-67, 69-70, 72-76
-
Opgave 5.9, 5.12, 5.14, 5.15 og 5.16 i BasisFysik B.
-
Øvelsesvejledning
-
Rapportvejledning
-
Opgave 5.21, 5.22, 5.24, 5.27 og 21.1 i BasisFysik B.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Den nære astronomi
Solsystemets opbygning og planeternes bevægelser med fokus på Keplers love og Newtons tyngdelov. Gruppearbejde og præsentationer af emner indenfor den nære astronomi, herunder Jordens bevægelse og årstiderne samt Månens bevægelse og formørkelser.
Elevøvelse om bestemmelse af Solens diameter ved hjælp af et paprør.
Rapportskrivning om øvelsen om Solens diameter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Kræfter og Newtons love
Kraftbegrebet, tyngdekraft, kontaktkræfter og friktion. Newtons tre bevægelseslove med fokus på anvendelsen af Newtons 2. lov på bevægelse med konstant acceleration. Desuden kræfters arbejde, arbejdssætningen, bevægelsesmængde, kraftens impuls og supplerende stof om stødprocesser og bevarelse af bevægelsesmængde.
Elevøvelse om måling af tyngdekræfter og friktionskræfter på en række klodser med forskelligartede overflader. Elevøvelse om Newtons 2. lov for en vogn på en skinnebane om acceleration af en vogn med et faldende lod. Elevøvelsen ”Bevarelse af bevægelsesmængde og energi ved stød”.
Rapportskrivning om øvelserne om Newtons 2. lov og bevarelse af bevægelsesmængde og energi ved stød.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael C. andersen m.fl.: BASISFYSIK B- 1. udgave, Haase; sider: 131-139, 141, 166-175, 178-179, 182, 189-197
-
Opgave 8.2, 8.5, 8.10 og ”Tænk efter 2, 4 og 5” i kapitel 8 i BasisFysik B.
-
Opgave 8.2, 8.5, 8.10, ”Tænk efter 2, 4 og 5” i kapitel 8, 10.4, 10.5 og 10.6 i BasisFysik B.
-
Opgave 8.9, 10.8, 10.16 og ”Tænk efter 5” på side 182 i BasisFysik B.
-
Opgave 11.1 og 11.4 i BasisFysik B.
-
Opgave 11.7 og 11.8 i BasisFysik B.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Tryk og opdrift
Begreberne tryk og opdrift med fokus på trykket i en væskesøjle og Archimedes' lov for opdriften på en genstand i en væske.
Elevøvelse om Archimedes’ lov for et lod nedsænket i vand.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Varmelære
Opvarmning, smeltning og fordampning, herunder vands opvarmningskurve og vands tilstandsdiagram. Desuden supplerende stof om idealgasloven.
Elevøvelse om bestemmelse af den specifikke varmekapacitet for et metal og vands fordampningsvarme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Elektricitetslære
Elektrisk ladning, isolatorer, ledere, strømstyrke, elektrisk energi og spændingsforskel og elektrisk effekt afsat i en elektrisk komponent. Desuden supplerende stof om elektriske kræfter og Coulombs lov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Bølger, lyd og lys
Frekvens, bølgelængde, udbredelsesfart og bølgeligningen. Bølger på en snor og lyd i luft som eksempler på mekaniske bølger med særligt fokus på stående bølger på en snor. Lys og det elektromagnetiske spektrum, interferens og gitterligningen for diffraktion af lys i et optisk gitter. Desuden begreberne lydintensitet, lydniveau og supplerende stof om dopplereffekt for lyd.
Elevøvelsen ”Måling af lydens fart” om måling af lydens udbredelsesfart i luft. Elevøvelsen ”Stående bølger på en streng” om stående bølger og deres frekvensspektrum. Elevøvelsen ”Diffraktion af lys i et optisk gitter” om gitterligningen og bestemmelse af bølgelængden for en laser.
Rapportskrivning om øvelsen ”Stående bølger på en streng”.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave 17.1, 17.2, 17.4 og 17.6 i BasisFysik B.
-
Michael C. andersen m.fl.: BASISFYSIK B- 1. udgave, Haase; sider: 284-289, 291-294, 300, 303-304, 307-308, 311, 338-341, 345-346, 348-349, 351
-
Øvelsesvejledning
-
Opgave 17.5 i BasisFysik B.
-
Opgave 17.11, 17.14 og 17.17 i BasisFysik B.
-
Tænk efter 4 på side 303 i BasisFysik B.
-
Tænk efter 5 på side 308 i BasisFysik B.
-
Opgave 17.19, 17.20, 19.6 og 19.7 i BasisFysik B.
-
Tænk efter 3 på side 349 i BasisFysik B.
-
Opgave 19.12 og 19.14 i BasisFysik B.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Atomer og stråling
Fotoner, Plancks formel, Rydbergformlen og Bohrs model af hydrogenatomet og dens beskrivelse af sammenhængen mellem elektronovergange og emission og absorption af lys og anden stråling. Gennemgang af atom- og kvantefysikkens historie, herunder Niels Bohrs arbejde og liv præsenteret i den danske dokumentarfilm ”Niels Bohr - verdens bedste menneske” fra 2023.
Elevøvelse om identifikation af en række grundstoffer ud fra deres emissionsspektre. Elevøvelsen ”Måling af hydrogens synlige linjespektrum”.
Rapportskrivning om øvelsen ”Måling af hydrogens synlige linjespektrum”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Kernefysik
Atomets og atomkernens opbygning, alfa-, beta- og gammaradioaktivitet, henfaldsloven, aktivitet, henfaldskonstant, halveringstid og radioaktiv strålings gennemtrængning af stof. Naturlig radioaktivitet, kulstof-14-datering og biologiske effekter af radioaktiv stråling. Desuden massedefekt, bindingsenergi, fusion, fission og Q-værdi for atomkerneprocesser.
Elevøvelsen ”Halveringstykkelse for radioaktiv stråling” om halveringstykkelsen for bly.
Rapportskrivning om øvelsen ”Halveringstykkelse for radioaktiv stråling”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Stjerner og kosmologi
Stjerner, proton-proton processen i Solen og grundstoffernes dannelse, stjerneudvikling og Hertzsprung-Russell diagrammet. Galakser og deres hastigheder og afstande, rødforskydning af spektrallinjer, Hubbles lov, universets udvidelse og udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Elektriske kredsløb og sensorer
Ohms lov og resistans, herunder resistansen i en metaltråd og resistansens temperaturafhængighed. Elektriske kredsløb med en konstant spændingskilde, resistorer i seriekobling eller parallelkobling og beskrivelse af elektromotorisk kraft og polspænding for batterier. Desuden karakteristikker for elektriske komponenter som resistorer, glødepærer og lysdioder, spændingsdeling og fotoresistorer som eksempel på elektriske sensorer.
To elevøvelser om elektriske kredsløb og måling af karakteristikker for resistorer, glødepærer og lysdioder. Elevøvelse om opbygning og udforskning af en elektrisk lyssensor med en lysfølsom resistor (fotoresistor).
Eksperimentelt projekt om udforskning af et selvvalgt elektrisk kredsløb.
Rapportskrivning om øvelse om måling af karakteristikker for resistorer og lysdioder og rapport om eksperimentelt projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tænk efter 1 og 2 side 249 og opgave 15.1, 15.2, 15.3 og 15.5 i BasisFysik B.
-
Michael C. andersen m.fl.: BASISFYSIK B- 1. udgave, Haase; sider: 246-266, 268, 274-278
-
Tænk efter 4 side 256 og opgave 15.6, 15.7, 15.9 og 15.13 i BasisFysik B.
-
Tænk efter 6 side 258 og opgave 15.14, 15.15, 15.16 og 15.17 i BasisFysik B.
-
Opgave 16.1, 16.2, 16.3 og 16.4 i BasisFysik B.
-
Øvelsesvejledning
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588261572",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588261572",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58588261572"
}