Holdet 2024 re/2m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jonas Sebastian Stausholm, Sofie Grønfeldt Mølgaard
Hold 2024 re/2m (2m re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nordisk religion + intro
Titel 2 Kristendom
Titel 3 islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Repetition + afslutning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nordisk religion + intro

Nordisk religion og Asatro:
I forløbet har fokus ligget på myternes funktioner og overgangene mellem den nordiske religion i vikingetiden som blev afløst af kristendommen til den nye moderne version i ”forn sidr”.

Kildetekst 53: ”Vølvens spådom”
Kildetekst 49 ”Poppo bærer jernbyrd”
Kildetekst 75: ”Blot i Midgård”
Alle i: Hartvig Larsen, U.: ”Vikingers tro og tanke”. 2000. Akademisk.
s. 8-11 + 34-37( Introduktion til nordisk religion + Udrag fra Gylfaginning) i Hartvig Larsen, U.: ”Vikingers tro og tanke”. 2000. Akademisk.

Ibn Fadlans beskrivelse: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/?fbclid=IwAR3XvwwsHytVfhkjUrE6sKcufO0ClhXb-XtdSEuXvH840-sh-fE20sK96xk

https://www.religion.dk/viden/hvad-er-asatro
http://www.religion.dk/viden/de-nordiske-guders-verden
http://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-nordisk-mytologi


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I forløbet er anvendt forskellige klassiske og repræsentative tekster, til at belyse kristendommens formative, historisk og nutidige udtryk. Fokus har været på diskutere og identificere centrale begreber som: myte, kosmogoni, eskatologi, ritualer, mission, sekularisering, næstekærlighed, etik og forskellige kristne minoritetsgrupper herunder Faderhuset, Evangelist og Jehovas vidner. Mod forløbets slutning har vi især set på nutidig dansk kristendom - inden for folkekirkens mangfoldighed og karismatisk ledelse.

Pensum:

Grundbog: s.15-26 i:  Religioner lever -grundbog til religion, Rebecca Albinus mf., 2017

"Kristendom - tro praksis". K. Haaning og S.K. Laursen. Systime. 2016.
s. 207-210
Uddrag fra Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Lykke-Kjeldsen, C, Systime; 2023 s. 34-36 + 104-106 (Om karisma og religiøse fælleskaber)


Links:
https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/abraham-troens-farhttps://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
https://www.religion.dk/6-ligheder-mellem-joededom-og-kristendom
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/introduktion-til-det-nye-testamente
https://www.dr.dk/nyheder/indland/praest-naegter-vie-fraskilte-og-homoseksuelle-hvor-laenge-kan-vores-sogne-holde-til
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/i-aften-er-det-juleaften-i-maradona-kirken


Biblen:
Bibelselskabet. ”Bibelen Online”. Web. < http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline >

GT: 1. Mos. Kap. 1,2,3. (Skabelsen + syndefaldet)

2. mos. Kap. 19,20,24 (Pagten på Sinaj + Moseloven)



NT: Matthæus kap. 5+ 6+ 7+ 28 v. 16-20.


Lukas kap. 22 v7-30 + 10 v. 25-37

Johannes kap 20

Romerbrevet kap. 5
Galterbrevet kap. 5
Korintherbrevet kap. 15

Artikel: "En folkekirke to evangelier" af T. Forman. i Politiken 6/4 1996.

Film:
"De unge præster" afsnit 1 (dokumentar fra DR)


Omfang ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 islam

I forløbet er anvendt forskellige klassiske og repræsentative tekster, til at belyse
Islams formative periode med fokus på forskelle og ligheder mellem de monoteistiske religion; jødedom, kristendom og islam. Der er også arbejdet med at diskutere og identificere centrale begreber som: Fundamentalisme, sharia, konversion, ritual, myte og sekularisering

Pensum:

Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia. Forman, J. Systime 2013 s. 35-44 + 98-100 (Profetens himmelrejse



Grundbog: s. 94-122 Religioner lever -grundbog til religion, Rebecca Albinus mf., 2017



Koranen: Sura 1, Sura 3, 64-72, sura 3, 33-59 + Sura 96 1-19




Hadith: Al-Bukhari: ”Troen” og ”Åbenbaringen” i: ”Troen” og ”Åbenbaringen” i: Religionshistoriske hovedværker, ”Al-Bukhari: Hadith-samling” uddrag ved E. Andreasen.
Systime. 2007. S. 5-12





Østergaard, Kate: "Danske verdensreligioner - islam". Gyldendal 2007 s.13-14  (Hjärpes model) + s. 197-202



Film:
5 skarper om islam: https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
DR undervisning: ”Når naboens datter bliver muslim” (1:2): http://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:58764890a11fa015788614c1



”Når naboens datter bliver muslim” eps. 1: https://www.dr.dk/studie/religion/naar-naboens-datter-bliver-muslim-hele-udsendelser

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

"Buddhas lære - den tibetanske buddhisme." Munksgaard. 1993. s. 24-26

Andreasen, E.: ”Buddhismen – Introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder”. 2010. Gyldendal.  S. 26-27 + 91-93

”Oplysningen” fra: Edward Conze: Buddhist Scriptures. Penguin Classics. London, 1959. © Edward Conze A: s. 138f; B: s. 49f

“Benares-Talen” fra: Vinaya-Pitaka 1,10 (oversat af Christian Lindtner). Gads religionshistoriske tekster. Gad 1984, s. 141f




Film:
http://www.dr.dk/undervisning/religion/himlen-over-danmark: ”Buddha og milliardæren”
http://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe: ”5 skarpe om buddhismen”
Buddhistisk praksis og etik

Begreber: Ordination, munk, nonne, meditation, mantra, tempel, bøn, klosterliv, hellige genstande (relikvier, stupa, Buddha-statuer/bodhisattva-statuer), pilgrimsfærd, vesak, ('Buddha Dagen'), ære/ofringer.
Teori:
Melford E. Spiros typologi
• Nirvanisk buddhisme
• Karmisk buddhisme
• Magisk (apotropæisk) buddhisme
Materiale
- Uddrag fra kapitel 1, 2 og 3 i Buddhisme – introduktion og tekster Anders Nielsen, Systime 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer