Holdet 2024 re/2de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Simone Leire Christensen
Hold 2024 re/2de (2de re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion (Omfang ca. 10 sider)
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Konversion og religiøse fælleskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion (Omfang ca. 10 sider)

Introduktion
Omfang ca. 10 sider
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til religionsfaget og en række centrale religionsfænomenologiske begreber, som eleverne kan anvende i en karakteristik, analyse og perspektivering af tekster. Forløbet har fokus på religionsdefinitioner og religionsfagets metode ( en videnskabelig præmis om neutralitet) samt at kunne skelne mellem indefra (emic) og udefra synsvinkler (etic).

Vi har arbejdet med Ninian Smarts syv dimensioner, ortodoksi/ortopraksi, samt centrale mytebegreber

Religionsdefinitioner:
Funktionalistiske (Hvad religionen gør)
Substantielle (Hvad religionen er)

Ninian Smarts 7 Dimensioner
+Caroline Schaffalitzky de Muckadell

Fænomenologi: myter, privilegeret talesituation, kaos/kosmos, ætiologi, kosmogoni, kosmologi, antropogoni, eskatologi

Grundbog: Religioner lever -grundbog til religion, Rebecca Albinus mf., 2017 s. 4-5 + 12-18
+ Uddrag fra Horisont C s. 31-37


Tekster:  
Mosebog kapitel 1- kap. 2, vers 4 (Verdens skabelse)
Mosebog kap. 2, vers 4-25 (Adam og Eva)

Cases:
Football as a Religion: The Church of Maradona
- Videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A

Flying spaghetti monster (FSM)
- Hjemmeside: https://www.fsmkirken.dk/
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-flyvende-spaghetti-monsters-kirke-vil-godkendes-som-religion-i-danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kristendom

Kristendom
Omfang ca. 100 sider

Forløbet giver eleverne en indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning og profetierne om Herrens lidende tjener og den kommende Messias.
I NT har vi fokus på evangelie som genre, Jesu ord (lignelser og bjergprædiken) hvor vi arbejder med opgøret med jødedommen og radikaliseringen af loven.
I forløbet arbejdes der med kristendommens udvikling og forskelle, herunder katolicisme, reformation og protestantisme. Slutteligt drejer forløbet sig om nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirkens mangfoldighed, ritualer samt undersøge danskeres religiøsitet.
I forløbet har klassen været på ekskurtion til den lokale folkekirke og arbejdet med Folkekirkens skoletjenestes forløb: Det Folkekirkelige Landskab.

Kernestof: kristendommens formative periode, kristendommen set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
Grundbog: s.18-26 + 58-76 + 82-89 + 92-93 Religioner lever -grundbog til religion, Rebecca Albinus mf., 2017


Syndefaldet og centrale mytebegreber
Begreber: Kosmologi, Kosmogoni, Teologi, Teogoni, Antropologi, Antropogoni, Eskatologi, Ætiologi, tricksterfigur, privilegeret talesituation.
Problemmyte og løsningsmyte. Syndefaldet. Arvesynd.
Centrale tekster :
- 1. Mosebog kap. 3 (Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have)
- Syndefald, arbejde og kærlighed, af Dorethee Sölle, uddrag af bog To Work To Lov 1984, fra Kristendom i nutid , Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen, 2001, s. 25-26

Biblen som kilde, GT og pagter
Begreber: Teodicé, Pagt, pagtstegn.
Guds pagt med Abraham, det udvalgte folk, omskærelse som pagtstegn, sønnen Ismael via Hagar, sønnen Isak, som ofres.
Centrale tekster
Noahs pagt
- 1. Mosebog, kap. 6, vers 5-8 (syndfloden)
- 1. Mosebog, kap. 9 (Noahs pagt med Gud, pagtstegn regnbue)
Abrahams pagt
- 1. Mosebog, kap. 15 (Herrens pagt med Abram)
- 1. Mosebog, kap. 16 (Hagar og Ismael)
- 1. Mosebog, kap. 17 (Omskærelsen)
- 1. Mosebog, kap. 22, vers 1-19 (Abraham skal ofre Isak)

Ritualteori med fokus på omskærelse og den jødiske påske (Pesach)
Begreber: Ritual-typer, overgangsritual, kultdrama, offer, rent/urent, mana, tabu, axis mundi
Teori:
- Van Genneps tre-fasemodel (seperations-, liminal- og inkorporationsfasen)
- Jørgen Podemann-Sørensens ’Ritualers tre planer’

Baggrundstekster/grundbøger
Om myter: Uddrag fra Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Lykke-Kjeldsen, C, Systime; 2023
Religioner Lever s. 18-26 om ritualer
Centrale tekster
- 2. Mosebog, kap. 12, v. 21-31 (Påske og usyrede brød)
- Videoklip: https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-joededom
-Videoklip fra filmen "Prinsen af Ægypten", Chapman, 1998

Kristendommens FORMATIVE periode
Begreber: eskatologisk nærforventning, eskatologi, messias, messiasprofetier, Gammel pagt vs. Ny pagt,
Teori: Max Webers teori om Karisma og Karismatisk autoritet/ledelse. --> Tre udformninger af karisma: magisk, profetisk, heroisk
Grundbog: ”Karismatisk ledelse”, Uddrag fra Begrebsnøglen
Centrale tekster
Messiasprofetier i GT:
- Esajas 52, v13-15 + 53 v1-12 (Herrens lidende tjener)
- Esajas kap 11. vers 1-10 (Davidssønnens fredsrige)
- Lukasevangeliet kap. 4 (Jesu fristelse i ørkenen)

Evangelium som tekstgenre
Det Ny Testamente, evangelium som genre, evangelister (Matthæus, Markus, Lukas, Johannes), kanon og kildeproblematik, Kristus
Dokument: Bekvemme og ubekvemme udsagn, (forskellige uddrag fra Markus, Matthæus, Lukas og Johannes evangelierne)

Jesu ord: Bjergprædiken
Grundbog: Religioner Lever: s. 58 til 64
Begreber: Farisæere, moseloven, etik (Sindelagsetik, Situationsetik, Konsekvensetik/ nytteetik, Pligtetik), Det radikaliserede budskab, næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud
Centrale tekster
- GT: Moseloven (De ti bud), 2 Mos v3-17
- NT: Saligprisningerne (Matt 5 v1-12)
- NT: Bjergprædiken (Matt 5v17-48)

Lignelser som genre
Begreber: Lignelsen, Etik, Næstekærlighed, Det dobbelte kærlighedsbud. Forskellige definitioner af næsten.
Grundbog: Religioner Lever: side 65-starten af 67
Centrale tekster
- Lukas kap. 10, v25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
- Artikel: Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom.dk, 6/10-2015
- Artikel: Kim Hartzner: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste. Kristendom.dk, 9/10-15
- Artikel: Global debat: Skal ukrainske flygtninge have særbehandling? (kristeligt-dagblad.dk 04.03.22)
- Video: Den barmhjertige samaritaner (legoversion)  https://www.youtube.com/watch?v=70F8yrjKE-o

Kristendommens udvikling
Begreber: disciple, Paulus, Romerriget, dogmer, synd/syndefald/arvesynd, ætiologi, korsteologi, frelse via troen alene, partikularisme (eksklusivitet) vs. universalismen, menneskesyn
Teori: Max Webers tre faser for en religions tilblivelse
Grundbog: Kristendommen fra oldkirke til Folkekirke, af Allan Poulsen. Kap. 3 ”Fra Jesus til statsreligion” s. 24-29.
Centrale tekster
- Paulus brev til Romerne: Romerbrevet kap. 7, 14-25

Kristendommens videre udvikling Webers Tredje fase = egentlig organisation etableres, institutionel autoritet (magt i kraft af embede), katolicisme, biskop, pave, patriark, det store skisma (anden splittelse 1054).

Kristne dogmer
Begreber: Syndefald, Arvesynd, Jesu to naturer, Treenighed, Helligånd, Stedfortrædende lidelse (forsoning), Dommedag + nærforventning, Hinsidig frelse (himmel/helvede), den apostolske trosbekendelse.

Gruppearbejde om kristne dogmer (produkt: film). Understøtter elevernes anvendelse af it-værktøjer og øvelse i kritisk og reflekteret tilgang til materialer og ressourcer på internettet. Eleverne trænes i informationssøgning og i at vurdere relevans, intention og troværdighed, herunder om stoffet belyses indefra eller udefra.
- 1) Treenighed (Jens Forman ’De kristnes religion’ s. 79 - 81 + Horisont C s. 87 + Allan Poulsen mf ’Kristendom i nutid’ s. 100-105 + artikel: ’Hvad er Helligånden?’ fra www.kristendom.dk )
- 2) To-naturlæren (Horisont C s. 86-87 + Allan Poulsen mf ’Kristendom i nutid’ s. 48-49 + Jens Forman ’De kristnes religion’ s. 91 Splittelsen i 451 + egne opslag på nettet)
(-3)
- 4) Dommedag (Horisont C s. 88-89, + Allan Poulsen mf ’Kristendom i nutid’ s.63-64. s. 92: Verdensdommen (Matt 25. v31-46) + egne opslag på nettet)
- 5) Himmel/Paradis og Helvede (Allan Poulsen mf ’Kristendom i nutid’ s. 63- 64 + Jens Forman ’De kristnes religion’ s. 57-60, 82-86 + egne opslag på nettet)
- 6) Jesu lidelseshistorie + opstandelse + himmelfart (kronologisk gennemgang af begivenhederne i Jesu sidste dage; lidelseshistorien, vha. egen research).

Yderlig splittelse: Luther og Reformation
Begreber: katolicisme, reformation, protestantisme, sakramente, Luther, to-regimentelæren, sola scriptura, sola fidé
Grundbog: 74-76 Religioner Lever
Centrale tekster
- Podcast: Martin Luther - Raseri og reformation, Anders Bang-Kristensen, Religionshistorier
- ’Den verdslige øvrighed og lydighedens grænse’, Martin Luther, Wittenberg, 1523

Ritualanalyse : om kristne (protestantiske) ritualer: Gudstjeneste, Nadver, Dåb, Påske (årstidsritual), Jul (årstidsritual)
Begreber: Ritualtyper, Overgangsritualer, Årstidsritualer/kalenderritualer, Afværgeritual/kriseritual, Udvekslings- og tilbedelsesritualer, Kultdramaer, hierofani, axis mundi, Effervescence


Bibelsyn
Begreber: personlig vækkelse, vækkelsesbevægelser, karisma, evangelisk kristendom, mission, ekstrem nærforventning, Kreationisme v. Evolution, indefra-positioner: Mainstream/Elite, Maksimalisme/Minimalisme, Jan Hjärpes model over religionens indhold og funktion: Traditionalist ↔ Modernist, Teokrat ↔ Sekularist, Engagement, fundamentalisme, Den Danske Folkekirke.
Grundbog: Religioner Lever s s. 82-87
Centrale materialer
- Danmarks Statistik: laveste_antal_udmeldinger_i_15_år,  medlemmer-af-folkekirken
- Værdiundersøgelser: Statistikker fra The European Values Survey (EVS)
- Videoforedrag: Phil Zuckerman, Religions betydning i Danmark og USA, DR2, Danskernes Akademi (april 2012) www.youtube.com/

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Islam

I forløbet støder eleverne på klassiske og repræsentative tekster, så de får redskaberne til at kunne belyse
 islams formative periode med fokus på forskelle og ligheder mellem de monoteistiske religion; jødedom, kristendom og islam – den tredje Abrahams-religion. Der arbejdes også med at diskutere og identificere centrale begreber som: Gudssyn, ortopraksi/ortodoksi, fundamentalisme, sharia, ritual, myte og sekularisering. Udover islams formative periode, beskæftiger forløbet sig med islam i en europæisk kontekst og eleverne lærer at diskutere islams virkningshistorie i relation til europæisk kultur og tænkning. Herunder arbejdes der med muslimer som minoritetsgruppe i danmark, islam og sekularisme, euroislam og globaliseret islam.

Grundbog: s. 94-123 Religioner lever –grundbog til religion , Rebecca Albinus mf., 2017

Arbejde med kilder
Begreber: koran, sura, hadith, sunna, hagiografi
-Video: Religionsnørden: Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=40s
Centrale tekster
Uddrag fra Koranen er fra Ellen Wulffs oversættelse
- Sura 2, v117-130 + 135-139 (Koen)
- Sura 96, v1-5 (Levret Blod)
- Sura 74, v1-19 (Tildækket)
- Sura 1 (Åbningen)
- Hadith: Den første åbenbaring, Al Bukhari (Fra Gads Religionshistoriske Tekster, 1984, s. 414)

Religiøs praksis +  de dogmer
Begreber: De 5 søjler
Shahada (trosbekendelsen), Bønnen (salah/salat), Fasten (sawm), Almissen (zakat), Valfart (hadj) + jihad (anstrengelse) som 6. søjle herunder den lille og den store jihad.
Materialer
- Sang: Ramadan i København, Isam B https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/o-r/ramadan-i-koebenhavn
- Video: How to Say the Shahada - To Becoming a Muslim: https://www.youtube.com/watch?v=SsXHcObCLJw
- Video: Shahada Step By Step Lesson (How To Covert To Islam). https://www.youtube.com/watch?v=ONjxt65RKhA
- Video: Min bøn - Fajr bønnen https://www.youtube.com/watch?v=k-5c7ho7cuw
- Bøn i Koranen (citater fra Sura 5, v6 + Sura 1 + Sura 2,v143-144 + Wudhu: rituel afvaskning inden bøn). Uddrag fra kap. 3, Tro og praksis. I Klassisk og moderne islam. ), Kitir, D. (2023).
- Dokumentar: Pilgrimsfærden (Hajj), BBC dokumentar: Hajj - the Journey of a Lifetime (2001)
- The Hajj guide: https://english.alarabiya.net/2014/10/03/Hajj-explained-your-simple-guide-to-Islam-s-annual-pilgrimage-
De 6 trosartikler (Guds enhed, engle/djinner, Koranen og skrifterne, profeterne, dommedag og forudbestemmelse)
- Forudbestemmelse:
Uddrag fra sura 16 (Bierne) vers 93 + Sura 81 (Indhyllingen) vers 27-29 + Sura 40 (Den Tilgivende) vers 67-68
+ Skæbnen [obs. hverken hadith eller korantekst]: barn-i-islam.dk/skabnen.   

Islam og samfundet
Begreber: sharia, retsvidenskab (fiqh), sunna, fatwa, halal/haram, De fire retskilder (Koranen, Hadith, Konsensus, Analogislutning).
Jan Hjärpes model for trosforhold: traditionalisme, modernisme, fundamentalisme, sekularisme, engagement. Radikalisering. Euroislam.
Materiale:
- Sharia: ’Sharia og retsvidenskab’ fra Horisont C - grundbog i religion, 2. udgave. Side 166-168.
- Undersøgelse af hjemmesiden Islamsvar.dk tager udgangspunkt i sunni-islam i forhold til Ashari og Hanafi-skolens fortolkninger
- “Shaykh Abdullah al-Qalqili: Familieplanlægning i islam" af Jens M. Steffensen; Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2001-2, s. 97-100
- "Pepsi Cola - Halal or Haram?": (https://www.youtube.com/watch?v=WKgVsCuL-zI)
særligt fokus på tørklædet:
-   ’Tøj og tørklæde som identitetsmarkør’ (Kitir, D. 2022. Tema: Kvinder og islam. Klassisk og moderne islam Systime. https://islam.systime.dk/?id=250)
-   Video: Wrap my hijab https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo
-   Video: ’Sandheden om niqab’ https://www.youtube.com/watch?v=e9u1qaA0vhM

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme


Buddhisme

Dette forløb introduceres eleverne til buddhismens historie (opstående og udbredelse), samt fokuseres der på centrale dimensioner af religionens dogmer, myter og ritualer. Derudover arbejdes der med forskellige strømninger inden for buddhismen, bl.a. Theravada, Mahayana (det store fartøj), Vajrayana (diamantvej) ift. synet på nirvana og buddha/boddhisattvaer, herunder også vestlig buddhisme.

Grundbogsmateriale:
Religioner lever -grundbog til religion, Rebecca Albinus mf., 2017 s.156-185
- Video: 5 skarpe om buddhisme fra www.dr.dk/studie/religion
- Uddrag fra kapitel 1-2 i Buddhisme – introduktion og tekster, Anders Nielsen, Systime 2022
- Uddrag fra Horisont C - grundbog i religion; Buddhisme. Ahle, (.A., Nibuhr, L., Hvithamar, A., Jensen, T. 2023.  Systime. https://horisontc.systime.dk/?id=162.

Mytiske dimension og dogmatiske dimension
Kanoniske/klassiske skrifter, Tripitaka.
Siddharta Gautama, Buddha, bodhi, oplyst, meditation, "De Fire Syn", askese, , Bodhisattva.
De tre juveler:
Buddha, Munkeorden/Sangha, Dharma/Den buddhistiske lære: Livshjulet (Samsara), Mara, De 4 ædle sandheder, karma, Nirvana, Parinirvana. De 5 skandhaer, an-atman. Årsagskæden, Den 8-leddede vej (middelvejen)

Centrale tekster
- Buddhalegenden fra Tripitaka. Citeret efter Sv. Aage Bay: Fremmede religioner i nutiden, s. 168-176.
- Benarestalen/Benaresprædiken fra Vinaya Pitaka (I, 10). Oversættelse: Chr. Lindtner.

- Klip fra filmen Little Buddha af Bernardo Bertolucci, 1993 https://www.youtube.com/watch?v=IQkmTDx9big

Praksis: Rituelle-, sociale-, erfarings- og materielle dimension
Begreber: Ordination, munk, nonne, meditation, mantra, tempel, bøn, klosterliv, hellige genstande (relikvier, stupa, Buddha-statuer/bodhisattva-statuer), pilgrimsfærd, vesak, ('Buddha Dagen'), ære/ofringer.
Teori:
Melford E. Spiros typologi
• Nirvanisk buddhisme
• Karmisk buddhisme
• Magisk (apotropæisk) buddhisme
Materiale
- Uddrag fra kapitel 1, 2 og 3 i Buddhisme – introduktion og tekster Anders Nielsen, Systime 2022
- Video: 10-Minute Guided Meditation for Beginners with a Buddhist Monk https://www.youtube.com/watch?v=HJVUT0o9y8s&t=2s
- Video: Jørgen Borup: Tempelfest i Empukuji Manninko: https://www.youtube.com/Ritualer  
- Tegneserier/vietnamesiske karmabilleder fra ebog: Nielsen, A. (2023). kap. 3. Buddhistisk praksis. I Buddhisme – introduktion og tekster. Systime. buddhisme.systime.dk/?id=140

Etik
Begreber: Elite (specialister), lægfolk/lægbuddhister, munk, nonne, askese, forskrifter, den otte-ledet vej
Materiale
- De fem, otte og ti forskrifter, uddrag fra Nielsen, A. Systime 2022, s. 45-47
- De 10 forskrifter Vinaya-pitaka 1, 83-84.

Buddhisme i Vesten og Danmark
Begreber: konvertit, immigrantbuddhister, Karisma, Mission, Lama, Fundamentalisme, Essentialisme, Eklekticisme,
Teori:
Jan Hjärpes skala for trosforhold: Traditionalist ↔ Modernist, Teokrat ↔ Sekularist, Engagement

Materiale
- Video fra Buddhistisk Center København: www.youtube.com
- Tv-udsendelse: Lama Ole Nydahl i God morgen Danmark 16 juli 2015: www.youtube.com
- Artikel: Larm om Lama Ole, af Kristian Lauritzen, Weekendavisen, 19. juli 2019
- Video om radikal buddhisme: Myanmar's Anti-Muslim Monks | AJ+ Docs: /www.youtube.com/watch

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Konversion og religiøse fælleskaber

Konversion og religiøse fælleskaber

Forløbet dækker typer af religiøse fællesskaber herunder kult, sekt, kirke og denomination.
Eleverne undersøger både danske og verdensomspændende udtryk for dette og arbejder kritisk med begreberne i et projektarbejde.
Forløbet fokuserer på konversion og eleverne introduceres til Lewis Rambos model.
I den forbindelse arbejder og undersøger eleverne konversionsberetninger og konversionsretorik i forbindelse med tilvalg og fravalg af religion.
Derudover beskæftiger eleverne sig med hvordan danskerne i det senmoderne samfund "shopper" religion og konverterer fra en til en anden religion samtidig med at de tilvælger et eller flere elementer fra andre religioner (eklekticisme). Det trækker forbindelser til det eleverne beskæftigede sig med i introduktionsforløbet om religions rolle i det danske samfund i dag med fokus på det senmoderne samfund, sekularisering mv.
Da eleverne arbejder med forskellige konversionsberetninger får de samtidig repeteret centrale begreber fra kristendom, islam og buddhisme.

Kernestof: Forløbet dækker væsentlige side af et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori

Begreber:
Majoritet, minoritet, typer af religiøse fællesskaber (kult, sekt, kirke, denomination).
Socialisation, Identitetsdannelse og religion, Deprivationsteori, Rational choice.
Konversionsteori, konversationsberetning, konversionsretorik, frafalden, omvendt.
Lewis Rambos model for hvordan en konversionsproces typisk forløber.
Typer af konversion: Den radikale transformation, Konsolidering, Genbekræftelse, Ritualiseret konversion.


Baggrundmateriale og grundbogsstof  
- Uddrag fra 'Begrebsnøglen til religion', Hans Wagner mf. Systime. Omfang 13 sider.

- Uddrag fra Mogens S. Jensen: "Når danskere skifter tro. Omvendelse mellem religioner i Danmark", s. 61-64

- Overblik: Sådan ser det religiøse Danmark ud, Kristlig Dagblad, 2021: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik

Projektarbejde og fremlæggelser
Baseret på DR.dk serien om 'Mit hemmelig liv' https://www.dr.dk/studie/religion/mit-hemmelige-liv-hele-udsendelser

- Mit hemmelige liv i Jehovas Vidner
- Mit hemmelige liv i Moon-bevægelsen
- Mit hemmelige liv i Mormonkirken
- Mit hemmelige liv i Scientology

Primære tekster

- Uddrag fra artikel om Chili Turell: ”Sjælen flyver videre når jeg dør”, af Laura E. Lind, Kristeligt-dagblad.dk, 27. juli 2009 https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/sj%C3%A6len-flyver-videre-n%C3%A5r-jeg-d%C3%B8r

- Uddrag fra artikel: ”Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre”, af Trine Birk, dr.dk, 17. marts 2019 https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre

- Udsendelse uddrag: ”Når naboens datter bliver muslim”, afsnit 1, DR1, 2017 https://www.dr.dk/studie/religion/naar-naboens-datter-bliver-muslim

-Artikel: ”Martin blev muslim i en Mazda” Lars Halskov og Henrik Røjgaard, Politiken, 31/12 2001

- Video: "Knud bliver munk", TV2 Øst 2019, https://www.youtube.com/watch?v=yE5j2evrKgI
med tilhørende artikel: https://www.tv2east.dk/slagelse/pensionist-bliver-munk-der-sker-et-eller-andet-ubeskriveligt-inde-i-en
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde