Holdet 2024 bi/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dag Flemmer
Hold 2024 bi/2u (2u bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Liv, evolution og celler
Titel 2 Forløb#2: Mikrobiologi
Titel 3 Forløb#3: DNA og forplantning
Titel 4 Forløb#4: Genetik og nedarvning
Titel 5 Forløb#5: Kost og sundhed
Titel 6 Forløb#6: Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Liv, evolution og celler

Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser.
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring.
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#2: Mikrobiologi

Cellebiologi. Herunder overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser.
Mikrobiologi med fokus på vækst og vækstfaktorer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose 03-10-2024
Vækstfaktorer og gærceller 17-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Forløb#3: DNA og forplantning

Makromolekyler og den overordnede opbygning og biologiske funktion af DNA og RNA.
Forplantning. Det centrale dogme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forløb#4: Genetik og nedarvning

genetik og molekylærbiologi med fokus på nedarvningsprincipper (mono- og polygen), det centrale dogme og mutationer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oprensning af DNA 22-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Forløb#5: Kost og sundhed

makromolekyler og den overordnede opbygning og biologiske funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
Enzymer: overordnet opbygning og funktion ̶
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypeanalyse 11-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Forløb#6: Økologi

økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde