Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Susan Funch Sørensen
|
Hold
|
2024 re/2u (2u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Forløbsbeskrivelse
Formålet med introforløbet har været af gøre eleverne bekendte med forskellige definitioner af religion samt deres funktioner. Vi skal diskutere hvad religion og tro er samt, hvor grænserne for religion går. I denne forbindelse har vi kigget på fodbold som religion i Danmark samt helgendyrkelsen af Diego Maradona i "Iglesia Maradona" i Argentina.
Endvidere zoomer vi ind på religion gennem tiden og diskuterer forskellige forekomster af religion i det senmoderne samfund. Slutteligt undersøger vi religion som videnskab og diskuterer, hvordan kognitionsforskningen behandler begrebet religion.
Gennem forløbet bliver bliver eleverne bekendte med grundlæggende religionsfaglige begreber såsom ortodoksi, ortopraksi, ortodoksi, sekularisering, religiøs revitalisering, officiel og ikkeofficiel religion, medialisering, ritual og ritualisering.
Fagets metode gennemgås løbende teoretisk og i læsepraksis.
Baggrundsmaterialer
- Religioner Lever s. 4 til 29
Tekster:
"Myten om nadvarritualets indstiftelse" (luk. 22)
Artikelserie: 6 skarpe om tro (DR)
- Hospitalsimam på Rigshospitalet, Naveed Baig: "Imam: Først når vi opdager os selv, opdager vi også Gud på en ny måde"
- Folkekirkepræst, Joachim Stender: "Stender: Min tro er mit ånderdrag"
- Hare Krishna-munk, Leif Asmark (Hare Krishna i en bevægelse inden for hinduismen): Hare Krishna-munk: Jeg er en evig åndelig sjæl"
- Komiker, forfatter, debattør, medlem af folketinget (Alternativet) og forperson for Ateistisk Selskab, Anders Stjernholm: "Anders Stjernholm: Troen starter på et vidensgrundlag"
- Tidligere professionel cykelrytter og sportsdirektør. Kommunalbestyrelsesmedlem på Frederiksberg (konservative), Brian Holm: "Brian Holm: Tro giver mig ro og styrke"
Artikel: “Gud findes i hjernen”, Religion.dk, maj 2008
Artikel: “Religion sidder flere steder i hjernen”, videnskab.dk
- Tv-udsendelse: “Religionsparasitten”
- Youtubeklip: Footbaal as a religion. The church og Maradona
- Youtubeklip: "3HO Summersoltice 2013"
- Youtubeklip : "Folkekirken tæt p pilgrimsvandrere"
- Youtubeklip: "How to have a puja at home"
- Youtubeklip: "Game og thrones: Edmore Tully's wedding ceremony"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
NB! Forløbet er afviklet i samarbejde med pædagogikumskanditat
Undervisningsbeskrivelse:
I undervisningen vil der blive anvendt centrale tekster og billeder, der belyser kristendommen i dens formative, historiske og nutidige skikkelser. I forløbet fokuserer vi på samspil og brydning med jødedom samt peget mod forskellige forskelle og ligheder med islam.
Endelig vil vi fokusere på kristendommens nutidige skikkelser og herunder diskutere folkekirkens diversitet og rummelighed. Herunder sætter vi fokus på Folkekirken i en senmoderne kontekst.
Besøg i den lokale folkekirke, Engholmkirken, har bidraget hertil samt sat specifikt fokus på temaet næstekærlighed.
Afslutningsvis ser vi på kristendommens globale udbredelse med udgangspunkt i dokumentaren "Jesus Camp" som tematiserer kristendom i USA med særlig fokus på de konservative evangelikalske kristne.
Arbejdet med tilegnelse af metodiske (analytiske) færdigheder er i fokus under hele forløbet.
Forløbet er struktureret i følgende 10 temaer
1: Bibelen og skabelsen med særlig fokus på gudssyn i GT 2: Forsagelsen af det onde 3: Historiske pagtslutninger og profetier 4. Jesus Kristus 5. Frelseshistorien 6. Jesu forkyndelse og lære (radikalisering af loven) 7. Paulus. Den første forkynder af kristendommen 8. Luther og forsoningslæren 9: Den danske folkekirke (herunder særlig fokus på folkekirkens som mangefacetteret institution) 10. Kristendom i USA
Baggrundsmateriale:
Religion og kultur s. 8 144-150, 168-169
Religioner Lever: s. 62-90
Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 155-161
Kristendom i nutid 13-22
Horisont s. 95-100
Uddrag "De amerikanske protestanter" fra grundbogen USA, Historie, Samfund og Religion.
Restudy "Intro til bibelen" og "Reformationen" (introduktion + præsternes fortælling)
5 skarpe om Jesus (http://www.dr.dk/gymnasium/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:53fd6b2da11f9d15549293ab)
Kildemateriale:
GT:
Eleverne har læst løs fra 1. Mos. kap. 1 og frem, så en del tekster fra 1 Mos er læst. Hertil har vi fælles analytisk fokus på følgende:
Syndefaldsmyten (1. mos. 3, 1-24)
Herrens pagt med Abram (1. mos. 15)
Omskærelsen (1. mos. 17)
Åbenbaringen på Sinaj (2.mos. 19)
Pagtslutningen på Sinaj (2.mos. 24)
Problemmyten (1. mos 3.1-3.24)
Profetien om den nye pagt (Jer. 31. 31.34)
NT:
Korsordene
Jesu død (Matt. 27,45-56)
Jesu død (Mark. 15,33-40)
Jesu død (Luk. 23,44-48)
Jesu død (Joh. 19,25-37)
Af Bjergprædikenen (Matt. 5,17-30, 38-48)
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk. 10,25-37)
Ordet (Joh. 1, 1-18)
Fred med Gud (Rom 5)
Frihed fra synden (Rom. 6)
Øvrige tekster
Bekendelser: Symbolum Romanum, Den apostolske trosbekendelse og Nicæno-konstanopolitanum
Dorothee Sölle: ”Syndefald, arbejde og kærlighed” (T. 6, s. 25)
Uddrag af interview med Marie Høgh, sognepræst i Skt. Nikolai Kirke, Holbæk
Uddrag af interview med Jakob Ulrik Hansen, sognepræst Helsingør Domkirke
Malerier af Jesus: ”Jesus i de dødes rige” (se i følgende pdf: https://allgym-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/agsfs_aggym_dk/EScv2yvMKoxKrxCk37H0oQ0Bf2WjoF9fHqrHE-66ag1lig?e=glp9uT )
Grafik over folkekirken som organisation (https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/organisation/grafik-over-organisation)
”Afstemningsresultat af 3. behandling af L 106. Om ægteskab mellem to personer af samme køn. Endelig vedtagelse” (afstemning om homovielser)
Film/TV-udsendelser:
De unge præster (1:4) (DR 2018)
Uddrag fra ”Natholdet” – ”Hvad er næstekærlighed?” (https://www.facebook.com/natholdet/videos/1259856677374222/)
Jesus Camp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Undervisningsbeskrivelse
I islamforløbet skal vi gennem øget fokuseret tekstlæsning beskæftige os med både klassiske og repræsentative tekster. Med udgangspunkt i elevernes forforståelse, viden og fordomme om islam, vil vi først og fremmest fokusere på islams formative sider og diskutere centrale begreber og problemstillinger. Endvidere vil vi sætte islam ind i en nutidig og aktuel kontekst, hvor vi med udgangspunkt i Jan Hjärpers kategorier vil undersøge forskellige grupperinger inden for islam. Hertil har vi udført et feltarbejde på nettet, og undersøgt hjemmesiden islamstudie.dk. Slutteligt vil vi diskutere islams samfundsmæssige placering og positionering med udgangspunkt i Tariq Ramadan og begrebet euroislam.
Supplerende stof:
Religioner lever s. 94-122
Religionshåndbogen s. 130-132 + 136-138
Moderne islam. Muslimer i Cairo, s. 19-21 (De hellige skrifter: Koranen og Hadith)
Gyldendals Religionshistorie s. 333-334 (om muslimske tendenser)
Fem skarpe om islam (dr.dk/gymnasium)
Faktalink: "Euroislam"
Kernestof:
Pittelkow om euroislam
Film: Submission (youtube)
Film: "Korsvejen Der er noget galt i Danmark" (youtube)
Dokumentar: "Reformatoren. Den danske Iimam"
Anmeldelse: "Reformisten viser Sherin Khakans forsoeg paa at reformere en religion, som ikke vil vide af hende"
Youtubeklip: "Marie Skovgaard tale om "Reformisten" og Sherin Khankan"
Youtubeklip: "En guide til bønnen"
Horisont: "Når sharia dømmer"
ÝouTube: Myten om Muhammeds Himmelfærd (Prophet Muhammad's Ascension to Heaven - The Story of Isra' and Mi'raj )
Hjemmesiden islamstudie.dk
Koran og Hadith:
”Åbningen” (Sura 1)
”Tildækket” (af sura 74)
”Levret Blod” (af sura 96)
Dommedagstekster (bl.a. af sura 4 og 23)
"Om fasten" (af sura 2)
”Den første åbenbaring” (Hadith)
”Troen” (Hadith)
Fra Danske Verdensreligioner:
”Kritiske muslimers manifest” (Forum for kritiske mulsimer)
”Definition af Hizb Ut-Tahrir” (Hizb Ut-Tahrir)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Undervisningsbeskrivelse:
I hinduismeforløbet tager vi udgangspunkt i den ældste hinduismes centrale begreber og ritualer, og dernæst bevæger vi os videre mod dens senere udformninger. Således vil arbejdet været centreret omkring vedatraditionen, upanishadetraditionen samt klassisk hinduisme. Vi vil ende i Danmark og vende, hvordan hinduismen kommer til udtryk her og i vesten generelt. I denne diskussion har vi haft fokus på Hare Krishna-bevægelsen.
Baggrundsmateriale:
"Religion Lever" s. 18-21 (ritualisering) og s. 124-153
"Fem skarpe om hinduismen" (dr.dk/gymnasium)
"Hvad er Hare Krishna" (artikel fra religion.dk)
Moderne hinduisme (artikel fra religion.dk)
Youtube: Til puja en hverdagsaften i Ganeshtemplet i Herning
Kildemateriale:
Skabelsen (Rigveda)
Purushahymnen
De fire kaster (Manus lovbog)
De fire livsstadier (Manus Lovbog)
Uddrag af Candogya Upanishad III, 14 (Upanishaderne)
Guruens betydning (Upanishaderne)
Om ritualer og ofre (Upanishaderne)
Fyrsten som søgte Gud
Handlingens vej (Bhagavadgita)
”En oplevelse af kosmisk bevidsthed”
Tv-udsendelser:
"De kasteløses kors" (DR, Horisont)
"Indiens hellige mænd" (Australsk dokumentar med Todd Sampson)
"Bryllup i farver" 2:2 (dr.dk/gymnasium)
Himlen over Danmark: ”En sang for Krishna” (dr.dk/gymnasium)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs RL s. 124-125
-
Periodeskema (Systime).docx
-
Læs RL s. 128-131 + "Purushahymnen" (er man presset læser man kun RL, men man er bedre stillet til tekstarbejdet, hvis man når at kigge på teksten hjemmefra). HUSK at downloade kompendiet)
-
Genlæs lektie fra sidst + s. 134-135 (om de fire livsstadier). Læs også gerne teksten "De fire livsstadier", hvis du vil forbedre dit udgangspunkt for modulets arbejde.
-
Læs RL s. 132-135. Noget vil være genlæsning, men læsefokus er i dag på de nye begreber, som upanishad-perioden bringer til hinduismen (Brahman, Atman, Karma og Moksha)
-
Genlæs RL s. s132-135 fra sidst + genlæsning af s. 18-21 om ritualer, overgangsritualer og ritualisering
-
Afsnit
-
Læs RL s. 136-137 (til afsnittet "Guder og gudinder)
-
Læs om de tre guder i enheden Trimurti: Vishnu, Shiva og Brahma s. 137-145 (til og med "Sarasvati"). Læsefokus: Viden om Brahma, Vishnu og Shiva og Trimurti er vigtigst (137-142).
-
Genlæs sider om kult og ritualer i RL fra sidst (s. 145-149) med særlig fokus på pujaritualet samt bryllup som overgangsrite.
-
En oplevelse af kosmisk bevidshed.pdf
-
Læs RL s. 150-153 + skimlæs teksten "Hvad er Hare Krishna". Vi arbejder med teksten "En oplevelse af kosmisk bevidsthed", som I læste sidst, så hvis man gerne vil være godt forberedt hertil, så læs den gerne igen til i dag
-
Hvad er Hare Krishna.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Medialisering
Med udgangspunkt i et uddrag fra medieforsker Stig Hjarvards bog En Verden af Medier har vi arbejdet med, hvordan medierne gennem deres dobbeltfunktion både påvirker eksisterende religionsformer samt bliver medskabere af religiøse forestillinger. Vi forstår religionernes medialisering gennem Joshua Meyrowichs tre metaforer ”medier som kanal”, ”medier som sprog” og ”medier som miljø”. Mediet som kanal fokuserer på det budskab, som mediet formidler, mediet som sprog fokuserer på, hvordan budskabet formidles samt hvilken genre den sproglige formidling foregår i. Herunder har vi arbejdet med differentiering mellem populærkulturelle og forkyndende genrer. Mediet som miljø forholder sig bl.a. til, hvordan mediet fremstår i sin kontekst, hvordan det påvirker sit miljø, modtagere og disses opfattelse af religion. Under mediet som miljø har vi ganske kort refereret til Webers begreber ”rationalitet”, ”affortryllelse” og ”genfortryllelse” for derigennem at forstå mediet som miljø i en senmoderne, globaliseret og teknologisk kontekst.
Indenfor den populærkulturelle genre har vi arbejdet med filmen Adams Æbler og læst paralleltekster fra GT. Som eksempel på den forkyndende genre har vi lavet et lille feltstudie på nettet og undersøgt Forening for Islamisk Oplysnings hjemmeside samt lyttet til første afsnit af den podcast, som foreningen udgiver. Vi har således haft særligt fokus på podcasten som genre og formidler af deres religiøse budskab, og i arbejdet med FFIO har vi også repeteret kernestof fra islam. Vi har også diskuteret medialisering, hvor religion bliver et politisk fænomen, og i den forbindelse har vi peget på debatten om homoseksuelle vielser i Folkekirken, som vi berørte i kristendomsforløbet, samt en politiske fremstilling af islam gennem Dansk Folkeparti.
Supplerende stof:
Stig Hjarvard: En verden af medier, s. 157-162, s. 187-194
Religion.dk: Medieforsker: Medierne er med til at producere vores baggrundsviden om religioner https://www.religion.dk/religion-som-mediefort%C3%A6lling/medieforsker-medierne-er-med-til-producere-vores-baggrundsviden-om
Kernestof:
Film: Adams æbler (2005)
Adam og Eva (1.Mos. kap. 2. 4-25)
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have (1.Mos. kap. 3.1-24)
Den retskafne Job (Jobs Bog kap. 1.1-22)
Forening for islamisk oplysning (https://ffio.dk/)
Podcast ”Identitet” udgivet af Forening for Islamisk Oplysning (https://podcasts.apple.com/us/podcast/islamisk-oplysning/id1562156190 )
Dansk Folkeparties hjemmeside: Beslutningsforslaget om at fjerne særhensyn til islam (https://danskfolkeparti.dk/nyheder/fjern-alle-saerhensyn-til-islam/)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63641814114",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63641814114",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63641814114"
}