Holdet 2024 re/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sofie Grønfeldt Mølgaard
Hold 2024 re/2s (2s re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Hinduisme
Titel 5 4. emne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kristendom

Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning og Esajas om Herrens lidende tjener. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu virke, og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen og radikaliseringen af loven. Mod forløbets slutning ser vi især på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirkens mangfoldighed.

Kildetekster
1. Mosebog kap 1-3, 1. Mosebog kap 15-17, 22
Esajas kap 11,1-10 Esajas kap 52,13-53,12
Daniel kap 7
Lukas kap 4, Lukas kap 10, 25-37
Matthæus kap 5-7, Matthæus kap 22, 34-40
Markus 11, Markus 14-16
Romerbrevet 5,12-21, Romerbrevet 3,19-30

"Påsken er et drama i fire akter" https://www.bibelselskabet.dk/pasken-er-et-drama-i-fire-akter
Mig og Gud og mig (2004) Artikel fra Ud & se, okt. 2004

Film
"5 skarpe om Jesus" https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe
"De unge præster" afsnit 1 (dokumentar fra DR)
Natholdet: "Bertel Haarder og Pia Kjærsgaard nadver-fail" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=CqkxKn0O8us)
Natholdet: "Hvad er næstekærlighed?" (https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw)
Præstenes fortælling (restudy.dk)


Baggrundmateriale:
Katrine Haaning & Søren Korshøj Laursen: "Kristendom - Tro og praksis", Systime, s. 12-28, 182-185, 189, 194, 200-202
Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid, Munksgaard, s. 52-64, 133-142  
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost & Hans Wagner: "Begrebsnøglen til religion", Systime, s. 34-37
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Eleverne skal kunne:
● karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
● redegøre for islams oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst
som danner grundlag for islam, herunder relationen til Quraysh, jødedom og
kristendom.
● redegøre for væsentlige sider af islam, herunder de seks trosartikler (især
dommedag, bøgerne og profeterne) og de fem søjler.
● karakterisere og redegøre for de islamiske ritualer, herunder i særdeleshed
hajj. I den forbindelse skal I kunne anvende begreber som overgangsritual reaktualisering af mytisk stof.
● nuancere sharia og figh.
● diskutere islams virkningshistorie i relation til europæisk kultur og tænkning – Muslimer som minoritetsgruppe, islam og sekularisme, euroislam, og
globaliseret islam. Fokus på konflikt og berigelse i mødet med vesten.

Bagggrundsmateriale:
”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof, s. 94-123
Jens Forman: Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia: s. 49-56

Kildemateriale:
Koranen:
Sura 1, 74, 96
Uddrag om bøn: sura 17, 78-79, sura 20, 130, sura 5, 6, sura 62, 9-10, sura 4, 103
Ellen Wulff tekst 59: Koranen om Hajj

Al Bukhari hadith: Den første åbenbaring

(Uddrag) Kate Østergaard: Interview med Ayub om bøn
Pilgrimsfærden til Mekka (Kristeligt dagblad 28. maj 2005)
For muslimske pilgrimme er hajj også et overgangs-ritual (Kristeligt dagblad 24. september 2015)
Morgenavisen Jyllandsposten: Interview med Hicham Chouceir, 24. april (2005)
Jakob Werdelin: En dag i Islam, i Information 21. Juli (2001)
Sådan er det at være muslim i Danmark (Politiken 5. marts 2017 - uddrag)
Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig (Christian Birk, Kristeligt Dagblad 30. oktober 2017)
Weekendavisen: Patchworkmuslimer (2013)

Videomateriale:
BBC dokumentar: Hajj - the Journey of a Lifetime (2001)
Religionsnørden: Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=40s
To korte klip om bøn fra den dokumentaren "Den kvindelige danske imam": "Sherin beder" & "Fredagsbøn i Mariam Moskéen" (https://www.dr.dk/studie/religion/boen)
"Pepsi Cola - Halal or Haram?": (https://www.youtube.com/watch?v=WKgVsCuL-zI)
Perkerdansk - religion (7:8) (https://www.dr.dk/studie/religion/islam-hele-udsendelser#!/)
Abdel mellem fjender: Imamen og islamkritikeren var barndomsvenner (2:2) (2019) (https://www.dr.dk/drtv/se/abdel-mellem-fjender_-imamen-og-islamkritikeren-var-barndomsvenner-_2_2__97908)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer