Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Brian Olszak
|
Hold
|
2024 bi/2r (2r bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TEMA 1 Liv evoluton og celler
FAGLIGE FOKUSPUNKTER (kernestof og supplerende stof)
Definition af liv
Fotosyntese
Respiration
Opbygning og spaltning af ATP
Livets træ
Livets opståen
Prokaryotee, Eukarytoe og Archæer
Endosymbiontteorien
Den sjette masseudøen
Darwin og evolutionsteori
Evolutionsteoriens 3 overordnede ideer
Eksempler på naturlig selektion
- Darwins finker
- Birkemalere
- MRSA
- Blå øjne
Opbygning af prokaryote celler
Eksempler på prokaryote celler
Opbygning af eukaryote celler
Eksempler på eukaryote celler
Udvalgte organeller og celledeles funktioner:
- Cellekerne
- DNA
- Cytoplasma
- Ribosomer
- Cellemembran
- Cellevæg
- Mitokondrier
- Grønkorn (kloroplaster)
Cellemembranensopbygning
Cellemembranens polaritet (hydrofil og hydrofob)
Phospholipiders opbygning og polaritet
Cellemebranens transportprocesser
- Diffusion
- Faciliteret diffusion
- Aquaporiner (særlige vandtransportproteiner i cellemembranen)
- Aktiv transport
Endocytose og exocytose
Endosymbiontteorien
Membranproteiner
- Receptorproteiner
- Transportproteiner
- Kanalproteiner
Osmose
- Transport af vand over semipermabel membran
- Saltning og syltning udnytter osmose
EKSPERIMENTELT ARBEJE:
Øvelse med osmose i kartofler
LITTERATUR:
Bøger:
Frøsig, M. m.fl., Biolgoi i udvikling 1. udgave, Nucleus 2015 s.8-10 + 14-22 + 215-216 + 219-223 + 230-236 + 240-242.
Artikler:
Videnskab.dk ”Den sjette masseuddøen: Jordens liv forsvinder lidt efter lidt” https://videnskab.dk/naturvidenskab/den-sjette-masseuddoeen-jordens-liv-forsvinder-lidt-efter-lidt/
Weblinks:
Livets træ: http://www.tolweb.org/tree/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
TEMA 2 Mikrobiologi
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
Hvad er mikroorganismer?
Eksempler på mikroorganismer
Vækst af mikroorganismer fx kimfald
Semmelweis og barselsfeber
Pasteur og bakterievækst
Kochs postulater i relation til infektion og mikroorganismer
Kroppens mikrobiom
Celledeling ved ukønnetformering
Mikroorganismers vækstfaktorer
- temperatur
- pH
- Næringsstoffer
Fødevaresikkerhed
Den mikrobielle vækstkurve
- Nølefase
- Eksponentiel fase
- Stationær fase
- Dødsfase
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Øvelse: Vækstfaktorer og gærceller
LITTERATUR
Bøger:
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling B-niveau (Kap5 Mikrobiologi), Nucleus 2021 s.97-101 + 104-106 + 109 (pdf)
Videoer:
Kroppens mikrobiom1: https://www.youtube.com/watch?v=MjhDRG-mQ7w
Kroppens mikrobiom2: https://www.youtube.com/watch?v=VzPD009qTN4
Sådan producerer Novo insulin. https://ing.dk/artikel/saadan-producerer-novo-insulin
Podcast:
Semmelweis og barselsfeber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
TEMA 3: Forplantning og DNA
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
Puberten hos drenge og piger
Kønskarakterer - Primærer, sekundære og tertiære
Mandens primære og sekundære kønsorganer
Regulering af kønshormoner hos manden og sædcelleproduktion
- Hypothalamus (GnRH)
- Hypofyse (FSH og LH)
- Testikler (Testosteron)
- Negativ feedback)
Kvindens primære og sekundære kønsorganer
Regulering af kønshormoner hos kvinden og menstuationscyklus
- Hypothalamus (GnRH)
- Hypofyse (FSH og LH)
- Folikkel (østrogen)
- Det gule legeme (progesteron)
Negativ feedback
Positiv feedback
Ægløsning, livmoderslimhinde og menstruation
Samleje, befrugtning og fosterudvikling
P-piller som prævention.
Cellens livcyklus og celledeling (mitose)
- Interfase
- G0 og G1, Vækstfase.
- S, Replikationsfase.
- G2, Kontrolfase m. apoptose.
- M-fase (mitose)
- Profase
- Metafase
- Anafase
- Telofase
Vigtige begreber:
- Kromosomer og kromatider
- Centrioler
- Centromer
- Tentråde
Karyotyper og eksempler på karyotyper
Dannelse af kønsceller ved meiose
Vigtige begreber:
- Somatisk celle
- Kønscelle
- Hapolid
- Dipolid
- Kromosomer
- Kromatider
Meiosen underfaser
Kromosomtalsmutaioner og eksempler på kromosomtalsmutationer
DNA-molekylets opbygning
- Opbygning af nukleotider
- Baseparringsprincippet
- Kromosomer
DNA-replikation
- DNA-helicase
- DNA-primase (dannelse af primer)
- DNA-polymerase III + I
- DNA-ligase
- ”Leading strand”.
- ”Lagging strand”.
Det centrale dogme (Proteinsyntese - fra gen til protein)
Eksempler på geners funktioner
Opbygning af RNA nukleotider
Den genetiske kode
Transkiption
- RNA-polymerase
- Promoter
- Start-codon og stop-codon
- pre-mRNA
- Exon, intron og spicing
- Translation
- Ribosomer
- tRNA og anticodon
- Aminosyrer
- Polypeptidkæde og peptidbindinger
Genmutationer
- Punktmutation
- Deletion
- Insertion
Eksempler på genmutationer
EKSPERIMENTELT ARBEJDE
Øvelse med mitose (mikroskopi)
Oprensning af DNA fra kiwi
LITTERATUR
Bøger:
Frøsig, M. m.fl., Biolgoi i udvikling 1. udgave, Nucleus 2015 s.132-145 + 148 + 168-181 + 196-190 + 198-203
Artikler:
videnskab.dk: ”Hvordan undgår man at få dårlig sædkvalitet”: https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-undgar-man-fa-darlig-saedkvalitet
Weblinks:
DNA-replikation: https://www.youtube.com/watch?v=vx7plwC2FyE
How Sperm Meets Egg: https://www.youtube.com/watch?v=vFfqLs94iHc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
TEMA 4: Genetik og Arv
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
Arvelighedslære og genetiske grundbegreber
- Gener
- Kromosomer
- Karyotype
- Fænotype og genotype
- Homozygot og heterozygot
- Dominant og recessiv
- Allel
Krydsningsskema
Eksempler på arvelige egenskaber
Stamtavler og arvelige sygdomme
- Autosomal recessiv nedarvning
- Autosomal dominant nedarvning
- X-bundet nedarvning
Eksempler på 2-gensnedarvning
AB0-Blodtypesystemet
RhesusD blodtypesystemet
Blodtypebestemmelse
- Antigen og antistof
- Agglutination
Grønne øjne
Mutationer og genetiske sygdomme
- Meiose
- Kromosommutationer
- Nummerisk afvigelser
- Strukturelle afvigelser
- Punktmutationer
- Substitution
- Deletion
- Insertion
Eksempler på gentiske sygdomme
Eksempler på behandling af genetiske sygdomme med genterapi
- Farveblindhed hos dødningehovedaber
AB0-Blodtypesystemet
RhesusD blodtypesystemet
Blodtypebestemmelse
- Antigen og antistof
- Agglutination
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Blodtypebestemmelse
LITTERATUR:
Bøger:
Frøsig, M. m.fl., Biolgoi i udvikling 1. udgave, Nucleus 2015 s.181-195
Bruun, K.B. m.fl., Grundbog i Bioteknologi 1 - STX, Gyldendal 2. udgave 2017 s.215-216
Egebo, L.A. m.fl., Genetikbogen B+A, Nucleus s.58-59.
Artikler:
Pedersen, F.S, Fire døde efter fejl ved blodtransfusion Berlingske Tidende 18. januar 2005 (Bilag til øvelsen
Blodtypebestemmelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
TEMA 6: Økologi og Biologisk poduktion
FAGLIGE FOKUSPUNKTER (kernestof og supplerende):
Defenition af et økosystem
- eksempler på biotiske- og abiotiske faktorer
- inter- og intra specifik konkurence
- fødekæde og fødenet
- primærproducenter, herbivorer og carnivorer?
- trofiske niveauer
Energi i økosystemet
- græsningsfødekæde
- nedbryderfødekæde
- fotosyntese, respiration samt ATP og ADP
- energipyramider
- nettoprimærproduktion (NPP), bruttoprimærproduktio (BPP) og respiration (R)
- økologisk fodaftryk
Carbons kredsløb
- carbons biologiske kredsløb
- carbons geokemiske kredsløb
- drivhuseffekt
Åer og vandløb
- det naturlige vandløb og det regulerede vandløb
- betydning af næringssalte med phosphor fx phosphat i vandmiljøet
- betydning af næringssalte med nitrogen (kvælstof) fx nitrat i vandmiljøet
- døgnvariation af ilt- og carbondioxdi indhold i vandmiljøet
- bundforholdenes betydning for vandmiljøet som økosystem
Dyreliv i vandmiljøet
- nebryder og rovdyr
- skraber
- sedimentæder
- ituriver
- passiv og aktiv filtrator
Søen som økosystem
- Springlagsdannelse
- Næringssaltene nitrat og phosphat
- Forurening af søen ved udledning af næringssalte
- Søens onde cirkel.
- Restaurering af søer.
Makroindeks
e-DNA (miljø DNA)
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Undersøgelse af et økosystem (Makroindeks)
LITTEATUR:
Bøger:
Frøsig, M. m.fl., Biolgoi i udvikling 1. udgave, Nucleus 2015 s.22-32 + 50-64
Wolf, Troels m.fl.: Biologi C+B, Systime 2009, s.253-257
Undervisningsnoter:
Ferskvandsfaunaen (3 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63642123544",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63642123544",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63642123544"
}