Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sofie Grønfeldt Mølgaard
|
Hold
|
2024 re/3x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning og Esajas om Herrens lidende tjener. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu virke, og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen og radikaliseringen af loven. Mod forløbets slutning ser vi især på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirkens mangfoldighed.
Primærlitteratur:
1. Mosebog kap 1-3, 1. Mosebog kap 15-17, 22
Esajas kap 11,1-10 Esajas kap 52,13-53,12
Daniel kap 7
Lukas kap 4, Lukas kap 10, 25-37
Matthæus kap 5-7, Matthæus kap 22, 34-40
Markus 11, Markus 14-16
Romerbrevet 5,12-21, Romerbrevet 3,19-30
Derfor bør kristne kende den jødiske påske (Kristeligt Dagblad 26.06.13)
Overblik: Balladesager om præster i folkekirken gennem 100 år (Kristeligt Dagblad 06.06.17): https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/overblik-balladesager-om-praester-i-folkekirken-gennem-100-aar
Præst fastslår Jesu politiske holdning: Luk grænserne og afvis EU (Rokokoposten 11.10.15) https://rokokoposten.dk/2015/10/11/praest-fastslaar-jesu-politiske-holdning-luk-graenserne-og-afvis-eu/
Mig og Gud og mig (2004) Artikel fra Ud & se, okt. 2004
Sekundærlitteratur
Katrine Haaning & Søren Korshøj Laursen: "Kristendom - Tro og praksis", Systime, s. 12-25
Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid, Munksgaard, s. 52-64, 133-142
"Religioner lever - Grundbog til religion", Lindhart og Ringhof, s 58-93
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost & Hans Wagner: "Begrebsnøglen til religion", Systime, s. 66-68
Film
"De unge præster" afsnit 1 (dokumentar fra DR)
Natholdet: "Bertel Haarder og Pia Kjærsgaard nadver-fail" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=CqkxKn0O8us)
Natholdet: "Hvad er næstekærlighed?" (https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw)
Præstenes fortælling (restudy.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Eleverne skal kunne:
● karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
● redegøre for islams oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst
som danner grundlag for islam, herunder relationen til Quraysh, jødedom og
kristendom.
● redegøre for væsentlige sider af islam, herunder de seks trosartikler (især
dommedag, bøgerne og profeterne) og de fem søjler.
● karakterisere og redegøre for de islamiske ritualer, herunder i særdeleshed
hajj. I den forbindelse skal I kunne anvende begreber som overgangsritual reaktualisering af mytisk stof.
● nuancere sharia og figh.
● diskutere islams virkningshistorie i relation til europæisk kultur og tænkning – Muslimer som minoritetsgruppe, islam og sekularisme, euroislam, og
globaliseret islam. Fokus på konflikt og berigelse i mødet med vesten.
Bagggrundsmateriale:
”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof, s. 94-123
Jens Forman: Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia: s. 49-56
Kildemateriale:
Koranen:
Sura 1, 74, 96
Uddrag om bøn: sura 17, 78-79, sura 20, 130, sura 5, 6, sura 62, 9-10, sura 4, 103
Ellen Wulff tekst 59: Koranen om Hajj
Al Bukhari hadith: Den første åbenbaring
(Uddrag) Kate Østergaard: Interview med Ayub om bøn
Pilgrimsfærden til Mekka (Kristeligt dagblad 28. maj 2005)
For muslimske pilgrimme er hajj også et overgangs-ritual (Kristeligt dagblad 24. september 2015)
Morgenavisen Jyllandsposten: Interview med Hicham Chouceir, 24. april (2005)
Jakob Werdelin: En dag i Islam, i Information 21. Juli (2001)
Sådan er det at være muslim i Danmark (Politiken 5. marts 2017 - uddrag)
Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig (Christian Birk, Kristeligt Dagblad 30. oktober 2017)
Weekendavisen: Patchworkmuslimer (2013)
Videomateriale:
BBC dokumentar: Hajj - the Journey of a Lifetime (2001)
Religionsnørden: Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=40s
To korte klip om bøn fra den dokumentaren "Den kvindelige danske imam": "Sherin beder" & "Fredagsbøn i Mariam Moskéen" (https://www.dr.dk/studie/religion/boen)
"Pepsi Cola - Halal or Haram?": (https://www.youtube.com/watch?v=WKgVsCuL-zI)
Perkerdansk - religion (7:8) (https://www.dr.dk/studie/religion/islam-hele-udsendelser#!/)
Abdel mellem fjender: Imamen og islamkritikeren var barndomsvenner (2:2) (2019) (https://www.dr.dk/drtv/se/abdel-mellem-fjender_-imamen-og-islamkritikeren-var-barndomsvenner-_2_2__97908)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Vi tager udgangspunkt i den ældste Buddhisme, hvor vi beskæftiger os med Buddhismens grundlæggelse og centrale begreber som Samsara, Nirvana, Karma, De 4 ædle sandheder, Den 8-ledede vej. Herefter bevæger vi os videre mod senere udformninger og ser nærmere på Buddhismens forskellige retninger. Endelig ser vi nærmere på buddhisme i Vesten og ender her i Danmark. Sigtet er bl.a. at diskutere begreber og emner, der er centrale i Buddhismen. Endvidere fortsættes arbejdet med tilegnelse af metodiske (analytiske) færdigheder.
Materiale:
”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof, s. 156-185
Religionsnørden: Introduktion til Buddhisme https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Buddhismens retninger: https://portal.restudy.dk/video/buddhismens-retninger/id/4957/educationCategoryId/2
Jørn Borup: "Buddha", Tænkepauser, Aarhus universitetsforlag
Buddhisme: "Alt er uden sjæl"
https://www.religion.dk/viden/skabelsesforst%C3%A5else-og-menneskesyn-i-religionerne
Den smarte religion https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/den-smarte-religion
Buddhalegenden
Benarestalen
Det brændende hus
Intet jeg ingen sjæl
Dokumentarfilm:
Det udvalgte barn https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme
Buddhas liv (BBC dokumentar)
Den 2. dimension Kristian Leth besøger forskellige buddhister i DK og afprøver deres praksis) https://www.dr.dk/drtv/serie/den-2-dimension_164979
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63643898051",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63643898051",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63643898051"
}