Holdet 2024 re/3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sofie Grønfeldt Mølgaard
Hold 2024 re/3z (3z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Konversion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning og Esajas om Herrens lidende tjener. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu virke, og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen og radikaliseringen af loven. Mod forløbets slutning ser vi især på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirkens mangfoldighed.

Primærlitteratur:
1. Mosebog kap 1-3, 1. Mosebog kap 15-17, 22
Esajas kap 11,1-10 Esajas kap 52,13-53,12
Daniel kap 7
Lukas kap 4, Lukas kap 10, 25-37
Matthæus kap 5-7, Matthæus kap 22, 34-40
Markus 11, Markus 14-16
Romerbrevet 5,12-21, Romerbrevet 3,19-30


Derfor bør kristne kende den jødiske påske (Kristeligt Dagblad 26.06.13)
Overblik: Balladesager om præster i folkekirken gennem 100 år (Kristeligt Dagblad 06.06.17): https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/overblik-balladesager-om-praester-i-folkekirken-gennem-100-aar
Præst fastslår Jesu politiske holdning: Luk grænserne og afvis EU (Rokokoposten 11.10.15) https://rokokoposten.dk/2015/10/11/praest-fastslaar-jesu-politiske-holdning-luk-graenserne-og-afvis-eu/
Mig og Gud og mig (2004) Artikel fra Ud & se, okt. 2004

Sekundærlitteratur
Katrine Haaning & Søren Korshøj Laursen: "Kristendom - Tro og praksis", Systime, s. 12-25
Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid, Munksgaard, s. 52-64, 133-142  
"Religioner lever - Grundbog til religion", Lindhart og Ringhof, s 58-93
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost & Hans Wagner: "Begrebsnøglen til religion", Systime, s. 34-37

Film
"De unge præster" afsnit 1 (dokumentar fra DR)
Natholdet: "Bertel Haarder og Pia Kjærsgaard nadver-fail" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=CqkxKn0O8us)
Natholdet: "Hvad er næstekærlighed?" (https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw)
Præstenes fortælling (restudy.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Eleverne skal kunne:
● karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
● redegøre for islams oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst
som danner grundlag for islam, herunder relationen til Quraysh, jødedom og
kristendom.
● redegøre for væsentlige sider af islam, herunder de seks trosartikler (især
dommedag, bøgerne og profeterne) og de fem søjler.
● karakterisere og redegøre for de islamiske ritualer, herunder i særdeleshed
hajj. I den forbindelse skal I kunne anvende begreber som overgangsritual reaktualisering af mytisk stof.
● nuancere sharia og figh.
● diskutere islams virkningshistorie i relation til europæisk kultur og tænkning – Muslimer som minoritetsgruppe, islam og sekularisme, euroislam, og
globaliseret islam. Fokus på konflikt og berigelse i mødet med vesten.

Bagggrundsmateriale:
”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof, s. 94-123

Kildemateriale:
Koranen:
Sura 1, 74, 96
Uddrag om bøn: sura 17, 78-79, sura 20, 130, sura 5, 6, sura 62, 9-10, sura 4, 103
Ellen Wulff tekst 59: Koranen om Hajj

Al Bukhari hadith: Den første åbenbaring

(Uddrag) Kate Østergaard: Interview med Ayub om bøn
Pilgrimsfærden til Mekka (Kristeligt dagblad 28. maj 2005)
For muslimske pilgrimme er hajj også et overgangs-ritual (Kristeligt dagblad 24. september 2015)
Morgenavisen Jyllandsposten: Interview med Hicham Chouceir, 24. april (2005)
Jakob Werdelin: En dag i Islam, i Information 21. Juli (2001)
Weekendavisen: Patchworkmuslimer (2013)

Videomateriale:
BBC dokumentar: Hajj - the Journey of a Lifetime (2001)
Religionsnørden: Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=40s
To korte klip om bøn fra den dokumentaren "Den kvindelige danske imam": "Sherin beder" & "Fredagsbøn i Mariam Moskéen" (https://www.dr.dk/studie/religion/boen)
"Pepsi Cola - Halal or Haram?": (https://www.youtube.com/watch?v=WKgVsCuL-zI)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme


Vi tager udgangspunkt i den ældste Buddhisme, hvor vi beskæftiger os med Buddhismens grundlæggelse og centrale begreber som Samsara, Nirvana, Karma, De 4 ædle sandheder, Den 8-ledede vej. Herefter bevæger vi os videre mod senere udformninger og ser nærmere på Buddhismens forskellige retninger. Endelig ser vi nærmere på buddhisme i Vesten og ender her i Danmark. Sigtet er bl.a. at diskutere begreber og emner, der er centrale i Buddhismen. Endvidere fortsættes arbejdet med tilegnelse af metodiske (analytiske) færdigheder.

Materiale:
”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof, s. 156-185

Religionsnørden: Introduktion til Buddhisme https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Buddhismens retninger: https://portal.restudy.dk/video/buddhismens-retninger/id/4957/educationCategoryId/2

Buddhisme: "Alt er uden sjæl"
https://www.religion.dk/viden/skabelsesforst%C3%A5else-og-menneskesyn-i-religionerne
Den smarte religion https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/den-smarte-religion

Buddhalegenden
Benarestalen
Det brændende hus
Intet jeg ingen sjæl
Vejen til Nirvana

Dokumentarfilm:
Det udvalgte barn https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme
Buddhas liv (BBC dokumentar)
Den 2. dimension Kristian Leth besøger forskellige buddhister i DK og afprøver deres praksis) https://www.dr.dk/drtv/serie/den-2-dimension_164979
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Konversion

Omfang: ca. 30 sider
I forløbet om konversion introduceres eleverne for Lewis Rambos model, og arbejder med den i forhold til konversionsberetninger. I den forbindelse undersøger eleverne ligeledes konversionsretorik i forbindelse med tilvalg og fravalg af religion.  Derudover beskæftiger eleverne sig med hvordan danskerne i det senmoderne samfund "shopper" religion og konvertere fra en til en anden religion samtidig med at de tilvælger et eller flere elementer fra andre religioner. Sidstnævnte element af forløbet trækker tråde tilbage til introduktionsforløbet, hvor der var fokus på, hvorfor folk i dag stadig er religiøse, når der videnskaben har givet os svar på så meget af det, som vi førhen forsøgte at forklare med religion.
I forløbet repeteres centrale begreber fra kristendom, islam og buddhisme.

Kildetekster:
Laura E. Lind: ”Hare Krishna er min nye familie”, Kristeligt-dagblad.dk, 9. juli 2009 https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hare-krishna-er-min-nye-familie

Trine Birk: ”Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre”, dr.dk, 17. marts 2019 https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre

Michael Ørtz Christiansen: ”Den danske konvertit er en ung, søgende kvinde”, dr.dk, 3. januar 2017 https://www.dr.dk/nyheder/indland/den-danske-konvertit-er-en-ung-soegende-kvinde

Tine Maria Winther: ”Latifa konverterede til kristendom: Det var smukt og rigtigt for mig at blive døbt”, kristeligt-dagblad.dk, 18. august 2017 https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/det-var-smukt-og-rigtigt-mig-blive-doebt

Baggrundslitteratur:
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost, Hans Wagner: Begrebsnøglen til religion, Systime, s. 46-50
Mogens S. Jensen: "Når danskere skifter tro. Omvendelse mellem religioner i Danmark", s. 43-44, 49-54 & 58-64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer