Titel
4
|
4 KUNST Skulptur gennem tiden
BESKRIVELSE
I denne søjle ser vi på sammenhæng og udvikling i kulturen, idet vi følger én af den vestlige kulturs lange linjer: den kunsthistoriske udvikling inden for skulptur. Vi begynder i antikken, der sætter normen for det æstetiske formsprog, som præger den europæiske kunsthistorie. Herefter bevæger vi os igennem perioderne fra middelalderen til postmodernismen for at følge kroppen i kunsten.
FAGTERMER
Bronzealder, jernalder, arkaisk tid, klassisk tid (tidlig, høj og senklassisk), hellenistisk tid, romersk tid. Skulpturform (rundskulptur, relief, statuette), størrelse, materiale (marmor, sandsten, bronze), original, kopi (med en støtte), fundsted, kunstner (fx Polyklet, Praxiteles, Fidias eller Lysippos), standmotiv (frontal stilling, kontrapost, fri stilling), fremstilling (stiliseret, idealiseret, naturalistisk, realistisk, barokt, pikant, dramatisk), komposition (symmetri, harmoni, kontrast), ansigt og tøj (mandelformede øjne, perlelok frisure, arkaisk smil, drappering, peplos, khiton, skråkappe), funktion (votivgave, mindesmærke, portræt), motiv (situation).
METODER
- Formalanalyse
- Betydningsanalyse
- Kulstof-14-metoden
- Thermoluminescens
- Dendrokronologi
KERNESTOF
GRÆSK
ARKAISK: Nikandre-kore 660, Kalvebæreren 560, Anavysos-kouros 530-520, Peplos-kore 530, Aristodikos 500, Akropolis-kore 500, Kritios-drengen 490-480.
TIDLIG KLASSISK: Vognstyreren 475, Poseidon /Zeus 460, Apollon fra Olympias vestgavl 460, Diskoskasteren 450, (moderne kopi i forgyldt bronze af Apollon 450 f.Kr.)
HØJKLASSISK: Spydbæreren 440, Såret Amazone 430, Votivrelief med lægeguder 420.
SENKLASSISK Afrodite fra Knidos 350, Hermes og Dionysosbarnet 350, portræt af Euripides 300-tallet.
HELLENISTISK portræt af Alexander den store 300-tallet, Ludovisi-gallergruppen 200 e.Kr. Den sovende satyr 200, Gammel markedskone 200-tallet, Laokoon 100 f.Kr., Afrodite og Pan 100 og portræt af Pompeius Magnus 100-tallet.
ROMERSK
Augustus Primaporta 19 f.Kr. Livias som Fortuna 1. årh. e.Kr., Ara Pacis 13 e.Kr., Rytterstatue af Marcus Aurelius 165 e.Kr.
SUPPLERENDE STOF
PP græsk og romersk skulptur
PP kroppen gennem tiden
RESTUDY-film om kunst
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen PAIDEIA (2012) s. 93-100; 129-136; 201-206 & 247-254
FAGLIGE MÅL
2 Beskrivelse, analyse og fortolkning af græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
4 Overvejelser over, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter.
7 Demonstration af viden om fagets identitet og metoder.
ARBEJDSFORMER
Lærerforedrag
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Klassesamtale
Quiz og konkurrence
|