Holdet 2024 ol/3t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jonas Sebastian Stausholm, Sanne Zillo Rokamp
Hold 2024 ol/3t (3t ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos
Titel 2 Ødipus
Titel 3 Platon
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Herodot

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos

Mytologi og Homer:
Fokus i forløbet har været epos som genre; karakteristiske træk ved epos, de oralpoetiske træk. På det indholdsmæssige plan: Mytologien og guderne samt de menneskelige helteskikkelser - heltenes indbyrdes forhold og deres forhold til krig, livet, familien og æren.
Som supplerende litteratur har vi læst et uddrag af det romerske epos ”Æneiden” af Vergil.

Pensum:
Basistekst:
• Homer, Iliaden : 1., 3., 6. v. 237-527, 22. og 24. Sang v. 362-642 (Otto Steen Due)
Vergil, Æneiden: 12. Sang, vers 791-842(Otto Steen Due)

Perspektiv:
https://www.berlingske.dk/kultur/helte-er-ikke-hvad-helte-har-vaeret

Film:
"Legends of the Lost with Megan Fox". Eps. 4: "The Trojan War: Myth or Truth?". Jeffrey Daniels. 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ødipus

Fokus i forløbet er analyse og fortolkning af det antikke drama og udfordringer i læsning af antik litteratur. En række temaer og begreber er blevet undersøgt og diskuteret (tragisk ironi, hybris/nemesis, ate, moira, fri vilje).

L. Hjortsø & A. Garf: Sofokles ”Ødipus”. Gyldendal. 1977.
s. 8-111

Perspektiv:
Karen Blixen, Den afrikanske Farm. ”Livets veje”
Udg.: Gyldendals Bibliotek, København 1963.
Side 213-214

Film:

"Pandaerne". Dr. Sæson 2. Eps. 6 "Ødipus".:
https://www.dr.dk/drtv/saeson/pandaerne_148591

omfang ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Platon

Symposion læses intensivt og der suppleres med Hulebilledet
Fokus har været på Sokrates og den sokratiske dialog som en indgangsvinkel til Platons idélære og sanseteori udtrykt i ”hulebilledet”.



Platon:
”Hulebilledet” i: Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen: ”Kend dig selv – et Platon udvalg” Gyldendal. 2000.
s. 163-170
Platons Symposion i Mejer & Tortzen: Kend Dig Selv, s. 85-118 + 123-143

Supplerende:
Mejer & Tortzen: Kend Dig Selv, s. 9-16

C.S Lewis Narnia 1956, bind 7: Det sidste slag, side 173-177

Film: "Inception" af Nolan, C. 2010.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

Forløbet handlede om den antikke arkitektur og dens efterliv. Vi gennemgik først det græske tempelbyggeri og det græske teater. Herefter arbejdede vi med romersk arkitektur. I den perspektiverende del havde vi særlig fokus på renæssancens og (ny)klassicismens arkitektur.

Eleverne har opnået viden om:
– Den væsentligste terminologi til at beskrive og datere græske templer og teatre.
– Forskellene på den doriske, ioniske og korinthiske orden.
– Hvordan romerske templer og teatre udvikler det græske formsprog, samt hvordan romerne tilføjer nye bygningstyper: amfiteateret, triumfbuen og basilikaen.
– Basal viden om, hvilke teknikker der i antikken blev benyttet til at skabe bygningsværker: grækernes kurvatur, entasis, forøget interkolumniation, samt romernes tilføjelse af buer og mørtel.
– Den antikke arkitekturs efterliv - med særlig fokus på renæssancen og (ny)klassicismen.

Basismonumenter:
- Parthenontemplet i Athen (ca. 447-438 f.Kr.)
- Erechtheiontemplet (ca. 421-407 f. kr.)
- Niketemplet ( ca. 427-424 f.Kr.)
- Hefaistos templet i Athen ( ca. 449-412 f. kr.)
– Artemistemplet på Korkyra (ca. 580 f.Kr.)
– Fjerde Heratempel på Samos (ca. 550 f.Kr.)
– Parthenon (447-431 f.Kr.)
– Erechteion (421-406 f.Kr.)
– Maison Carrée (16 e.Kr.)
– Pantheon (ca. 120 e.Kr.)
– Titusbuen (81 e.Kr.)
– Trajans basilika (106-113 e.Kr.)

Perspektivmonumenter:
-  Basilica Sant Andrea i Mantova 1472-1790)
– Santa Susanna i Rom (1597-1603)
– Vor Frue Kirke i København (1807-1829)
– Christiansborg Slotskirke (1811-1822)
– Thorvaldsens Museum (1811-1838)

Baggrundsstof og øvrigt materiale:
– Johnny Thiedecke: Antikkens Arkitektur, s. 9-33, 36-53 og 63-87
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Herodot

Fokus har været på Herodots måde at fortælle historien, hans fremstilling af ”dem og os”, lykkeidealet og skæbnebegrebet.

Pensum:

”Herodot” i udvalg, L. Hjortshøj og T. Hastrup. 1978. Gyldendal.
S.  7-27 (Kroisos historien) + s. 100-105
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer