Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anna Stricker
|
Hold
|
3gv EN (3gv EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN: The Victorian Era
Fokus for dette forløb er Storbritannien i ”The Victorian Era”. Som en indføring i emnet undersøges periodens særlige kendetegn og samfundsforhold igennem en researchfase med afsluttende fremlæggelser. Dernæst fordyber vi os i litteraturlæsning og tekstanalyse, hvor vi arbejder med, hvordan disse forhold bliver afbildet i litteraturen, samt denne litteraturs kendetegn.
Vi kommer bl.a. ind på følgende områder:
Child labor, social classes, The British Empire, imperialism, The colonies, urbanization, Queen Victoria, industrialization.
I forløbet har vi haft et særligt fokus på romanen David Copperfield af Charles Dickens.
Materiale:
- Historical and Social Background (Fields of Vision)
- Literary Background (Fields of Vision)
- Victorian England - an introduction. Fra: www.english.uwosh.edu
- Charles Dickens: David Copperfield ch 1, ch 4, ch 12, ch 13, ch 24, ch 44
- Robert L. Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde
- David Copperfield Mini Series (1999). The BBC.
- Jane Eyre ch 4 (extract)
Supplerende stof:
- Crystal Palace; The Great Exhibition
- Arthur Hughes: Home from the Sea (1856-1857)
FAGLIGE MÅL: at eleverne har en forståelse for, og indsigt i:
- en væsentlig historisk tid i Storbritanien, samt hvordan samfundet og de kulturelle forhold har formet sig baseret herpå.
- hvordan Storbritannien har haft indflydelse på andre dele af den engelsksprogede verden
- litterære tekster fra Victoria-tiden samt hvordan disse kan sættes i perspektiv i forhold til dens samtid og ikke mindst det britiske samfund og kultur som det ser ud i dag
At de er i stand til at;
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– analysere og fortolke forskellige ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EKSAMEN: Harris vs. Trump
Forløbet kredser omkring den amerikanske valgkamp mellem Kamala Harris og Donald Trump. I forløbet har vi især set på kandidaternes kampagner og kommunikationsformer og udpeger samt diskuterer mulige årsager til de forskellige strategier.
Materiale:
- Kapitlet "Presidential Elections" i Being American, pp. 73-81
- Poll Finds Harris Rising as She Challenges Trump on Change. The New York Times. October 8, 2024.
- How Trump Warped and weaponized a small Pennsylvania town’s immigration story. October 9, 2024.
- Rhetorical devices (Word dokument)
- Hilary Clinton’s speech at the Democratic National Convention. July 28, 2016.
- Donald Trump’s Victory speech. Newsweek.com. Nov 6, 2024.
- Løbende analyse af Kamala Harris’ og Donald Trumps brug af sociale medier (Instagram, Tiktok, etc.) – forskellige nedslag i løbet af valgkampen.
- Dokumentarfilm: "The Choice 2024: Harris vs. Trump". DR TV.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN: The Roaring Twenties
The Roaring Twenties
Vi læser F. Scott Fitzgeralds hovedværk The Great Gatsby (1925). Vi ser desuden på den historiske ramme og arbejder med, hvad der kendetegner det amerikanske samfund i denne periode. Herunder kommer vi ind på udtryk som "the roaring twenties", "The American Dream", flappers, old money vs. new money, m.v.
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (1925)
Film: Baz Luhrmann, The Great Gatsby (2013).
The Great Gatsby, Historical Context. Fra: https://history.com/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN: Shakespeare
Shakespeare
Forløbets formål er at introducere eleverne for Shakespeare med særligt fokus på hans skrivestil og tematikker. Dette sker indledningsvis via baggrundsindformation om "The Elizabethan Age". Dernæst fokuserer vi på næranalyse af udvalgte sonetter. Forløbets hovedværk "Macbeth" læses i større uddrag, og afslutningsvis ser og analyserer vi filmen ”The Tragedy of Macbeth”.
Nøglebegreber:
Sonnet, rhyme scheme, iambic pentameter, soliloquy, aside, dramatic irony, figurative language (metaphor, metonomy, etc.), tragic hero, tragic flaw
Materiale
- Shakespeare’s life and works. Fields of Vision
William Shakespeare: Sonnets 18, 29, 130
William Shakespeare: Macbeth
- Act 1
- Act 2, Scenes 1+2
- Act 3, Scene 4 (The banquet scene)
- Act 4, Scene 1
- Act 5, Scene IX
Movie: The Tragedy of Macbeth (2021)
Supplerende stof:
”Is the word ’Macbeth’ really cursed?” - The Guardian: https://www.theguardian.com/culture/2020/jul/13/is-the-word-macbeth-really-cursed
Trailers:
1: https://www.youtube.com/watch?v=YqHhKuCQmoY
2: https://www.youtube.com/watch?v=ptqe7s6pO7g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN: Aspects of India
I dette forløb fokuserer vi på Indien som selvstændig nation. Forløbet er todelt og vi undersøger først Indiens forhistorie som britisk koloni samt Indiens løsrivelse fra det britiske styre i 1947. I den forbindelse ser vi særligt på Gandhis rolle og på Indiens selvopfattelse i denne tid. Dernæst skifter vi fokus til det moderne Indien. Herunder kommer vi bl.a. ind på Indiens nationale identitet som en demokratisk, selvstændig nation, hvilke værdier der lægges vægt på, kønsroller, landets store sproglige og kulturelle diversitet, samt den splittede identitet, der kan komme til udtryk hos englændere med indisk etnicitet. Som en del af forløbet ser vi også på, hvordan engelsk fungerer som et lingua franca (ELF), og hvordan indisk engelsk har udviklet sine egne særpræg (i bl.a. udtale og grammatiske strukturer).
Nøgleord:
The imperialist mindset, colonialism/colonial rule, The Quit India Movement, national identity, cultural identity, values, diversity, gender roles, societal expectation/societal roles.
Materiale:
- Rudyard Kipling: ”Lispeth” (1888)
- Rudyard Kipling: ”The White Man’s Burden” (1899)
- Ernest Howard Crosby: ”The Real ’White Man’s Burden’” (1899)
- NBC News: Mahatma Gandhi – The Power of Nonviolence. https://www.youtube.com/watch?v=9nAUxQ8X3GQ&ab_channel=NBCNewsLearn
- Mahatma Gandi: The Quit India Speech (August 8, 1942)
- Gender attitudes – Cracks in equality. India Today. Mar 21 2025.
- The Guardian: Internationally acclaimed film Santosh blocked in India over portrayal of police brutality. https://www.theguardian.com/world/2025/mar/26/santosh-film-blocked-india-police-brutality-cannes
- Raman Mundair: Day Trippers (2015)
Supplerende stof:
- Illustration fra Life Magazine (1899)
- Illustration fra The Journal (1898)
- Filmklip om The Quit India Movement:
https://www.youtube.com/watch?v=BBFMZvS1JuM&ab_channel=LithikaBotla
https://www.youtube.com/watch?v=v_KFN1cnh7s&ab_channel=Let%27sThinkAnotherWay
https://www.youtube.com/watch?v=8uNAG8FUIeM&ab_channel=ShreyasBadiye
https://www.youtube.com/watch?v=D-_8sXg-Hzw
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931505",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931505",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931505"
}