Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Thomsen
|
Hold
|
3gv Id1 (3gv Id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Spydkast - kroppen som redskab
Praktik: Spydkast
Forløbet startede med en spydkastkonkurrence, hvor eleverne blev målt på stående kast og kast med tilløb. Kastene blev optaget på video og ud fra video og resultater skulle eleverne arbejde med en målsætning.
Målsætning skulle forsøges opfyldt gennem, at der både blev arbejdet med at forbedre fysikken og teknikken. I slutningen af forløbet blev eleverne testet igen og resultaterne blev sammenholdt med det første kast.
Årsager til forbedringer analyseres og rapport blev udarbejdet
Eleverne skulle arbejde med emnet Spydkast. Fokus på dels den tekniske og fysiske del af disciplinen.
Teoretisk fokus på musklernes funktion, styrketræning, teknik/motorisk træning og evnen til at producere høj kraft på kort tid (RFD). Hvordan benyttes ATP ude i musklen?
Kroppen anatomi og funktion er blevet gennemgået, hvilket eksemplificeres gennem bevægelsesanalyse.
Muskelfysiologien er gennemgået med fokus på bl.a. fiberkomposition, det neurale drive, crossbridges cyklus, længe-spændingskurven og kraft-hastihghedskurven.
Forbedringsmuligheder gennem styrketræning i praksis er blevet gennemgået og eleverne har udarbejdet eksempler på forløb - med fokus på sets, reps og pauser. Herunder er der arbejdet med de forskellige styrkekvaliteter.
Vi har ligeledes repeteret overordnet opvarmningsteori - fysiologisk og anatomisk.
Spydkast: Der blev arbejdet med følgende:
- Forskellige grebsfatninger.
- Tilløbet og rytme.
- Afleveringen, korrekt kastevinkel.
- Træningsøvelser af fysisk karakter.
- Træningsøvelser af teknisk karakter.
- Fejlretning.
- Brug af aps/videooptager til fejlretning og positiv feed back.
Eleverne arbejdede meget i grupper, hvor fejlretning og feed back blev brugt hyppigt. Almindelig videoanalyse blev brugt i feedback processen.
Eleverne stod for opvarmningen og udarbejdede i grupper selvstændige træningspas.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickelball - aerob eller anaerob idrætsgren?
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip Hop, dansekoreografi samt idrættens rolle i DK
Faglige mål:
• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
○ Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DIF og DGI: Vi overser idrættens potentiale på sundhedsområdet
-
Motion i arbejdstiden er en nødvendighed, hvis vi skal leve et langt og fleksibelt arbejdsliv
-
Formand for lærerforening: Der er brug for mere idræt i uddannelserne
-
Idrætten i Danmark - speciale.doc
-
danskernes-forbrug-af-penge-paa-motion-og-sport_final2_b.pdf
-
Teenageres motionsvaner 2016 IDAN (1).pdf
-
Danskernes motions- og sportsvaner IDAN 2011.pdf
-
frivillighedsrapport_final.pdf
-
Arbejdsopgaver til idrættens org.docx
-
Den danske idrætsmodel.pdf
-
Hip Hop - Historie og karakteristika.docx
-
Labans-bevægelsesteori-BESS.docx
-
LABANS TEORI.pdf
-
HIP HOP DANS - DM INTERNATIONAL 2018-3
-
Bevægelsesbank - Hiphop
-
Afslutning på Hip Hop forløb.docx
-
Danskernes motions- og sportsvaner (1:5)
-
Danskernes motions- og sportsvaner: Trends og tendenser (2:5)
-
10 Basic BREAK DANCE FREEZES for Beginners
-
Danskernes motions- og sportsvaner: Unge (3:5)
-
Danskernes motions- og sportsvaner: Trivsel (4:5)
-
Danskernes motions- og sportsvaner: Sociale relationer (5:5)
-
Afslutning på Hip Hop forløb (5).docx
-
Elevhandout Bourdieu.docx
-
Explainer: Frontstage, backstage og middle region
-
Idrætssociologi ny.pptx
-
Baggrundsrapport Danskernes motions og sportsvaner 2020
-
DANSKERNES MOTIONS- OG SPORTSVANER 2020 - IIdan; sider: 55-56, 106-115
-
Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter
-
Honneths teori om anerkendelse
-
Habermas - systemverdenen, livsverdenen og kolonisering
-
Goffman - frontstage, backstage, identitet, eksklusion, stigmatisering og pasning
-
Integrationsrådet: Civilsamfundet kan hjælpe integrationen på en måde, myndighederne ikke er i stand til : Civilsamfund - Altinget.dk
-
Højskoleelever: Vi vil have idrætstilbud med fokus på fællesskab – ikke resultater
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball og talentudvikling
Praktik:
Forløbet er bygget op ved at spillet dekonstrueres ned i diverse delelementer.
Hvert praktisk modul havde herefter træning af et delelement som fokus.
Endeligt afsluttes med en forløbsprøve samt turnering med det endelige spil.
Forløbet skulle gerne give eleverne en fornemmelse af en markant forbedring/progression individuelt såvel som hold.
Dog blev hver lektion afrundet med ca. 15-20 minutters spil.
Eleverne har arbejdet individuelt såvel i grupper med forskellige øvelser, opvarmningsprogrammer og taktikker.
Grundslag: Følgende grundslag og teknikker er der i timerne blevet arbejdet med.
Baggerslag
Fingerslag
Overhåndsserv/underhåndsserv (hopserv kort introduceret og øvet for de villige)
Smash
Blokade
Digging og pandekagen (kort)
Spiltaktik (Beton-system, 2-hæversystem, W-modtagning, bue-modtagning, rotationer, opstillinger, hæverfunktionen, libero)
Teori:
Teoretisk er der blevet arbejdet med Talentudvikling.
Med udgangspunkt i spørgsmålet "Hvad er et talent?" er følgende emner blevet behandlet:
- Muliplikationsmodeller og forskellige faktorer til bestemmelse af et talent.
- Hvordan udvikles et talent? Herunder er talentudviklingsmodellen blevet anvendt til bestemmelse af mikro og makromiljøet omkring udøveren.
- 10.000 timers reglen, Genetik og den holistiske udøver.
-Træningsfokus i hhv. præ, pupertære og postpupertære periode.
- Flowbegrebet (færdigheder og udfordringer)
- Matthæus effekten
- TalentHUSET (Team Danmarks syn på talent)
- Team Danmarks Sportspsykologiske profil
- Talentudviklingsmiljøer og vigtigheden af disse
Vi set filmen King Richard om Venus og Serena Williams og deres far og opvækst/træning. Denne snakkede vi efterfølgende om med modellerne fra pensum i fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
HipHop
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931545",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931545",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931545"
}