Holdet 3gv Id2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jesper Hauge
Hold 3gv Id2 (3gv Id2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spydkast, bevægeapparat og fysiologi
Titel 2 Pickleball og sundhed
Titel 3 Hiphop og idrættens organisering
Titel 4 Skiforløb
Titel 5 Håndbold og talentudvikling
Titel 6 Stepaerobic
Titel 7 Basketball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spydkast, bevægeapparat og fysiologi

Spydkast:
Der blev arbejdet med følgende:
- Forskellige grebsfatninger.
- Tilløbet og rytme.
- Afleveringen, korrekt kastevinkel.
- Træningsøvelser af fysisk karakter.
- Træningsøvelser af teknisk karakter.
- Fejlretning.
- Brug af aps/videooptager til fejlretning og positiv feed back.   

Eleverne arbejdede meget i grupper af 4-5, hvor fejlretning og feedback blev brugt hyppigt.

Forløbet blev afsluttet med en spydkastkonkurrence. Før- og efter-kast blev optagede på video og analyseret.

Se dokumenter (i lectio) for spydkastmateriale, billedsekvenser m.m.

Teoretisk: Fysiologi/anatomi og bevægelseslære

Følgende emner er blevet gennemarbejdet:

Fysisk aktivitet:
- Kontrol, udførelse, support.

Nervesystemet: (B - for bedre Idræt s. 125-136)
- CNS, PNS, autonome nervesystem.
- Ledning af nerveimpulser.
- Natrium/kalium-pumpen.
- Aktionspotentiale, synapser og synapseovergange.
- Reflekser.

Bevægeapparatet: (B - for bedre Idræt s. 105-124)
- Muskulaturen, kraft og bevægelse.
- Musklens opbygning.
- Muskelkontraktion, tværbrodannelse.
- Musklens kontraktionstyper, koncentrisk, excentrisk, isometrisk.
- Musklens regulering af kraftudvikling.
- Forkortningshastighed.
- Fibertypesammensætning.

Kogler og led: (B - for bedre Idræt s. 37-66)
- Skelettet.
- Ledtyper, kugleled, hængselled, drejeled, glideled.
- Knogler, rørknogler, flade knogler, korte knogler, uregelmæssige knogler.
- Hvirvelsøjlen.
- Gennemgang af vigtigste led i kroppen mht. idræt, skulderled, albueled, hofteled, knæled, ankelled.

Der er blevet arbejdet med bevægelsesanalyser af mindre komplekse idrætsrelaterede bevægelser.

Teori: Aerobt energiomsætning

Arbejdet foregår meget af tiden i grupper. B - for bedre idræt + DIF's hæfte om aerobt arbejde bruges.
Gruppearbejdet afsluttes med gruppefremlægninger med opponentgrupper.

• Aerobe processer. Lunger, blod, hjerte og kredsløb. Maksimal iltoptagelse og kondition. Kondital og respiratorisk kvotient. Glykogenlager. Aerob effekt og aerob kapacitet.

Materiale: s. 68-90 i B - for bedre idræt
DIF-materiale (pdf-fil): Aerob præstationsevne (findes i holdmappe i lectio).

Anaerobe energisystem

Hvad betyder intensiteten for kroppens forbrug af brændstof og dannelse af affaldsstoffer?

Stikord: Anaerobe processer, ATP, CrP, laktat, hastighed af ATP-dannelse, glykolyse, kombination af aerobt og anaerobt arbejde, submaximalt arbejde, iltunderskud, iltgæld, myoglobin, anaerob effekt og kapacitet, træningslære (adaptationer til anaerob træning), glykolytiske enzymer, Na/K-pumper, træthed (udmattelse).

Materiale: s. 91-104 i B - for bedre idræt
DIF-materiale (pdf-fil): Anaerob præstationsevne (findes i holdmappe i lectio).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idrætsrapport #1 26-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball og sundhed

Pickleball:
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb (western grib) og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen (fx i forhold til serveren eller modtageren i double) og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Teori

Fysisk aktivitet og sundhed

- KRAMS
- Livsstilssygdomme forebyggelse og årsager
- Metabolisk syndrom, Nogle typer af kræft, T2D, Knogleskørhed, Hjertekarsygdomme, NAFLD, KOL, mm.
- Sundhedsmodellen
- BMI og om hvad det kan bruges til (og hvad det ikke kun kan bruges til)


Artiklen - Football is medicine
B for bedre idræt - Kapitel 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hiphop og idrættens organisering

Formålet med hiphop-forløbet:
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.

Fokuspunkter:
○ Historisk baggrund (teori)
○ Genrekendskab
○ Musikforståelse
○ Indøvning af autentisk bevægeudtryk
○ Udførsel

Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

Faglige mål
• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
   ○ Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
• At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).

Teori om idrættens organisering/klubforløb:

Idrættens organisering og Idræt som Kultur (s. 167-187 i B - for bedre idræt).
- Kort overblik over foreningernes idrætshistorie. 

- Idrættens hovedorganisationer. 

- Idrætten og det offentlige. 

- DIF, DFIF, DGI, Team Danmark.
- Hvordan er det gået med danskernes idrætsdeltagelse i moderne tid?
- Hvilke idrætsgrene er store/små i Danmark og hvorfor? 

- Hvordan stifter man en forening? (projekt, hvor eleverne i grupper skulle stifte deres egen klub på papiret). Stiftende generalforsamling, nedsætte bestyrelse, snakke værdigrundlag, m.m. Forløbet sluttede med en rapport, hvor grupperne skulle afholde et bestyrelsesmøde, hvor de kunne vælge mellem du forudbestemt dagsordener.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skiforløb

Skituren som fandt sted på Hafjell, Lillehammer, Norge, varer i alt 6 dage med 5 fulde skidage. De første to dage foregår på langrend og de sidste 3 dage skiftes til alpint (ski/snowboard).

Langrend: Diagonalgang, dobbeltstavtag, dobbeltstavtag med fraspark, sildeben, plov, evt sporskifte og skøjt. Balance, vægtforskydning. Orientering. Færdsel på fjeldet. Kondition.

Alpin: Skiens opbygning, bindinger og sikkerhed, kroppens udgangsstilling på alpinski, plov, plovsving, vægtforskydning fra højre til venstre, 60/40% vægtfordeling på dalskien/bjergskien, kantning, forskydning af tyngdepunkt vertikalt, carvingsving, kortsving, armenes position, stavisæt, at tage en T-lift og tallerkenlift,

Snowboard: Bindingernes placering, Regular, Goofy, vægtforskydning, switch-stance, ollie, nollie, noseslide, frontside og backside 180, store sving , små sving, hop på løjpe, hop i park, speedbumps

På skituren bliver der arbejdet meget med individuel feed back. Dertil bruges videoptagelser til fejlretning og god læring.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Håndbold og talentudvikling

Håndbold - praktisk:
Aflevere og gribe med en korrekt teknik og præcision. Aflevere og modtage bolden i fart.

Driblinger med den dominante hånd, både stående og i fart inkl. Retningsskift og temposkift

Afslutninger, stående og hopskud, med en korrekt teknik. Afslutninger fra forskellige positioner.

3-skridtsfinte, husmandsfinte, Radjenovic-finte

Korrekte individuelle forsvarsbevægelser og aktioner. Trekantsbevægelser, parader og/eller tacklinger.

Keeperens rolle og lidt om teknikken i at være en god keeper.

Basale angrebsåbninger, som f.eks. krydsspil eller overgange.

Kendskab til og forståelse for de basale forsvarsformationer som f.eks. 6-0, 5-1 og 3-2-1.

Generel evne til at placere sig fornuftigt på banen.

Være en god holdspiller, herunder evnen til at kommunikere konstruktivt såvel verbalt som non-verbalt samt evnen til at udfylde en specifik rolle/position i samspil med andre.

Håndbold - teoretisk:
Arbejde med placeringer på banen - angrebsmæssigt og forsvarsmæssigt. en håndboldkamps forløb, taktiske greb.

Håndboldens historie, størrelse og status i Danmark.

Teori: Talentudvikling

Teoretisk er der blevet arbejdet med emnet Talentudvikling. Med udgangspunkt i definitionen af "Hvad er et talent?" er følgende emner blevet behandlet:


Muliplikationsmodeller og forskellige faktorer til bestemmelse af et talent.

Hvordan udvikles et talent? Herunder er talentudviklingsmodellen blevet anvendt til bestemmelse af mikro og makromiljøet omkring udøveren. 

10.000 timers reglen, Genetik og den holistiske udøver. 

Træningsfokus i hhv. præ, pubertære og postpubertære periode. 
Flowbegrebet (færdigheder og udfordringer)
Matthæus effekten

TalentHUSET
Det "Hele menneske"

Materiale: udleverede pdf-dokumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Stepaerobic

Bemærk, at dette stepaerobic-forløb er løftet fra elevernes c-niveau.

Faglige mål:
- At opnå kropsbevidsthed.
- At bevæge sig i koreografier knyttet til musik.

Beskrivelse af fokuspunkter:
- at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på).
- at opnå træningseffekt og snakke om, hvordan idræt kan forebygge skader.
- at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
- at træne den rytmiske forståelse og koordinationen.
- at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.

Teoristof i forløbet:
C - det er idræt, s. 142-147
Små skriv om: "Hvad er aerobic?", "Stepbænken", "Aerobic - betegnelser", "Musik"
Videoer, der supplerer "Aerobic betegnelser:
- Basic: https://www.youtube.com/watch?v=VaD1TaXmLHM (de første 50 sekunder – prøv med både højre og venstre fod op først)
- V-step og Turnstep: https://www.youtube.com/watch?v=ijZBxS5F7pk
- L-step: https://www.youtube.com/watch?v=YohCNwPLSOA
- Grapevine: https://www.youtube.com/watch?v=z_3s977dpjA (uden stepbænk, men kan laves med bænk, hvor    første skridt frem er op på bænken, næste skridt er nede igen)
- Mambo cha cha: https://www.youtube.com/watch?v=oQp1KOg9TGM
- Mambo + Pivot: https://www.youtube.com/watch?v=0KCfn8U7Abw
- Basic + lunge: https://www.youtube.com/watch?v=vfONwK52-iM
- Step touch: https://www.youtube.com/watch?v=jaSGU9cj5vA
- A-step: https://www.youtube.com/watch?v=aNxAAgW-E74
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball

Bemærk, at dette forløb er løftet fra idræt på c-niveau.

Primære faglige mål:
• Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og triple-threat(den 3.dobbelte trussel).
• Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go, screening samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
• Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).

Sekundær faglige mål:
• Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor 3-mod-3 basketball og ’den i forløbet anvendte akademiske teori’
• Opnå kropsbevidsthed

Følgende tekniske elementer blev der arbejdet med i undervisningen:

Ballhandling (at drible og have kontrol over bolden), crossover-dribling (og andre finter), afleveringstyper (brystafleveringen, en-hånds push aflevering, studsaflevering), pivotering, skudbevægelsen (kompleks sammensat bevægelse, centralbevægelse), lay-up, power lay-up, forsvar på boldholderen, simple low-post-bevægelser, screening på bolden (pick & roll).

Følgende blev der arbejdet med i den taktiske del af undervisningen:

Der tages udgangspunkt i 3 mod 3 spillet (inspireret 3X3, streetbasketball). Her blev snakket grndlæggende regler, flow i spillet, spacing-princippet, v-cut, back door, penetrering mod kurven, screening for boldholder.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer