Holdet 2g3gv Mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Marie Louise Hansen
Hold 2g3gv Mu (2g3gv Mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 sangskrivningsforløb og skolekoncertturne
Titel 2 praktisk udøvelse
Titel 3 Filmmusik
Titel 4 Svensk popmusik
Titel 5 Jazz
Titel 6 Internetsider brugt i undervisningen
Titel 7 Musikteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 sangskrivningsforløb og skolekoncertturne

Sangskrivningsforløb med optakt: Besøg af Jonas Jung fra gruppen Jung. Han fortæller om at skrive musik og giver feed back på de sangskitser holdet har lavet.

Produktion af egne sange med fokus på innovative og kreative kompetencer sammen med musikfaglige færdigheder og musikudøvelse.
Indspilning af sangene i skolens egne lydstudiefaciliteter.

Derefter turne på 6 grundskoler i Allerød med egne sange samt holdet optræder samlet med Rude (Magic).

Supplerende stof:
Podcast: Klog på Sprog | Guldimunds proptrækker-pop | DR LYD
Minidokumentar: "Jung har haft et vanvittigt år | Upcoming"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 praktisk udøvelse

Holdet har spillet og sunget:

Deltaget i SYNG d. 10. okt. på Tårnby Gymnasium: Omvendt og Flammer Rammer.

Optræde til skolekoncerter: egne sange fra sangskrivningsforløb og Rude (Magic)

Til julekoncert: 4-stemmigt kor: Handels Messias Halleluja, og "Nu tændes tusind julelys"

Til forårskoncert: Burnout (Calby), Lost Cause (Eilish),  Triste (Jobim)
Desuden deltog alle i den flerstemmige korudgave af "Go nu nat"  af Andersen og Dissing.

I forbindelse med jazzforløb har holdet spillet: Lullaby of Birdland
I forbindelse med forløb om filmmusik: Take on me (Aha) og I see Fire
I forbindelse med forløb om svensk pop: Dancing queen, 1976,  Gimme, Gimme, 1979 og Wake Me Up, 2013

Fællessange: Bl.a. Det er i dag et vejr et solskinsvejr, Anemonesangen, At dø er at rejse, Fortabt er jeg stadig, Glade jul, Velkommen igen guds engle små, Dejlig er jorden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 76 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filmmusik

Filmusik
Materiale:

John Williams: Star Wars Suite - Throne Room
DR symfoniorkester koncert:(fra min. 3:12)
https://www.youtube.com/watch?v=fk-KRqMLOKw

Aha: "Take on me" musikken til scene fra filmen ”Flugt” instr.  Jonas Poher Rasmussen, 2021

Howard Shore: musikken til scener fra filmen “Lord of the Rings” instr. Peter Jackson, 2001

Fokus på filmmusikalske fagbegreber  ( f.eks. Parafraserende, polariserende og kontrasterende, ledemotiv mm.) samt musikalsk analyse af musikken.

Egne filmmusikprodukter: musik lagt på scener fra filmen "Intet" instr. Christensen og McNally, 2022
Litteratur og baggrund:
Lord of the Rings: How Howard Shore Created a Masterpiece (1 og 2 )
https://www.youtube.com/watch?v=-Deesm_fadg&t=1s
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus#2
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus#4
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus#5
Uddrag af "Musikalsk produktion" af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen, Marie Højlund og Rasmus Bak, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Svensk popmusik

Svensk popmusik med fokus på Abba og Avicii


Interne parametre:
Sound
Harmonik
Melodik
Form
Groove
Instrumentation
Tekst i forhold til musik

Eksterne parametre:
Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
Genretypiske træk (hvad er karakteristisk for genren)

Analyserede sange:
ABBA
1. Dancing queen, 1976
2. Gimme, Gimme, 1979
3. Voulez Vous, 1979

AVICII
4. Wake Me Up, 2013
5. Hey Brother, 2014


Litteratur
Supplerende:
Podcast: Avicii – del 1 (20 min.) P3 Sveriges Radio Del 2 (10 min.) https://sverigesradio.se/avsnitt/avicii-del-1
Podcast om ABBA (60 min.) Heartbeats: https://heartbeats.dk/podcast/indbegrebet-af-abba/

Kernestof:
Dokumentar: Netflix This is Pop ”Stockholmsyndrom”, 2021 (44 min)
dokumentar "AVICII I'm Tim"
Litteratur: ​Måns Mosesson: Uddrag af ”Tim - Biografien om Avicci”, 2021
Ola Johansson: Uddrag af “Songs from Sweden”, Palgrave Macmillan, 2020
Per Reinholdt Nielsen: uddrag af ”Rebel og Remix”, Systime 2001-2020
Om ABBA: Uddrag af ”Popmusikkens historie”, Folkeskolernes lærerforening 2007
”Hvad er det de kan i Sverige?” artikel Politiken 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jazz

Analyserede numre

West end Blues af Oliver og Williams, indspillet af bl.a. ArmstrongChicago(1928)
Hotter Than That af Lil Hardin Armstrong, indspillet af Louis Armstrong and His Hot Five og udgivet af pladeselskabet OKeh Records i 1927.

Take The A Train af Duke Ellington, indspillet af Duke Ellington & His Orchestra) i Chicago 1941

Lullaby of Birdland af Shearing og Weiss i forskellige indspilninger.

So What af Miles Davis, albummet Kind of Blue (1959)


Formål:
At introducere eleverne til et par udvalgte strømninger samt kunstnere i jazzens historie.
At give elever kompetencer til genregenkendelse. Vi vil arbejde med hvad der er typisk for jazz.
Der trænes at
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur

Praktisk:
Vi synger og spiller
- Lullaby of Birdland


Parametre:
Form: Korform , AABA-formen
Harmonik: ll-V-I (jazzkadencen), Vamps, Kvintskridtssekvens, (Altererede) udvidelser, bluesharmonik, modalharmonik
Instrumentation
Melodik

Litteratur og baggrund (kernestof):
"Jazz: Rhythms of Freedom" | Historical Documentary | Lucasfilm https://www.youtube.com/watch?v=vDrhSXHOte0
Bjarne Mørup: Jazzbogen, Systime 1999
Kirsten Bjerregaard: https://www.musikipedia.dk/jazz
bl.a. https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#1
https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#2
https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#4
https://www.musikipedia.dk/jazz/kendetegn#2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Internetsider brugt i undervisningen

Disse steder må benyttes fra internettet til den mundtlige eksamen fordi de er brugt i undervisningen:
https://www.musikipedia.dk/
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/index.html
https://restudy.dk/forloeb/768/video/85621943
https://tartelet.dk/skriftlig-musik.html
Klassenotesbogen 2g3gv musik (husk at stoppe synkronisering - se forsiden af lectio)

https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/noegler#1
https://www.musikipedia.dk/noegler#2
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder#3
https://www.musikipedia.dk/skalaer
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musikteori

Musikteori som beskrevet i "Nøgle til musikken", Systime 2005 s.7-61 og s. 63-66, s. 72-88
(kernestof)

Supplerende stof:
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/noegler#1
https://www.musikipedia.dk/noegler#2
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder#3
https://www.musikipedia.dk/skalaer
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer