Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik B
|
Lærer(e)
|
Marie Louise Hansen
|
Hold
|
2g3gv Mu (2g3gv Mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
sangskrivningsforløb og skolekoncertturne
Sangskrivningsforløb med optakt: Besøg af Jonas Jung fra gruppen Jung. Han fortæller om at skrive musik og giver feed back på de sangskitser holdet har lavet.
Produktion af egne sange med fokus på innovative og kreative kompetencer sammen med musikfaglige færdigheder og musikudøvelse.
Indspilning af sangene i skolens egne lydstudiefaciliteter.
Derefter turne på 6 grundskoler i Allerød med egne sange samt holdet optræder samlet med Rude (Magic).
Supplerende stof:
Podcast: Klog på Sprog | Guldimunds proptrækker-pop | DR LYD
Minidokumentar: "Jung har haft et vanvittigt år | Upcoming"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej og velkommen tilbage efter ferien, jeg glæder mig til at have musik med jer i år!
-
Sangskrivning: Skriv en besked til mig om hvad I kunne tænke jer at bidrage med i sangskrivningsforløbet – gerne flere roller og hvad I helst vil. Vi går i gang i dette modul med tekstskrivning.
-
Se disse to teaser-videoer og glæd jer til inspiration for sangskrivning d. 23.08 hvor vi får besøg af Jonas fra Jung.
-
Arbejde videre med tekstskrivning samt forberede en fællessang som hele holdet skal synge med på i modulet torsdag.
-
Vi begynder modulet med at synge jeres to valgte fællessange fra en af sangbøgerne. Lyt hjemme til de første 18 min. af denne podcast, som handler om hvordan bl.a. Guldimund skriver tekster. Er der nogle gode idéer I kan bliver inspireret af?Klog på
-
Arbejd med melodi og akkorder til jeres sang. Vi arbejder med 3-klange og 4-klange. Læs hjemme om dur- mol, dim- og aug- samt sus akkorder.index.html
-
Arbejd videre med jeres sange - melodi og akkorder.
-
Godmorgen, jeg er ca. 10 min forsinket, gå over på kontoret og lån en nøgle, så I kan låse op og gå i gang med jeres sange.
-
Afsnit
-
Sidste modul inden indspilningen i weekenden. Husk at lave en demo, som I lægger ind i klassenotesbogen under jeres gruppe. Resten af opgaven skal I have afleveret senest d. 19.9. så vi kan bruge dokumenterne i weekenden. Hvis I vil øve torsdag morg
-
plan indspilning 21-22 sep 2024.pdf
-
I er velkomne til at øve selv til weekendens indspilning, hvis I vil. Så går I over og får en nøgle på kontoret.
-
Tjek plan for indspilning 21-22 sep 2024.pdf
-
Øve til SYNG korstævne, lyt til jeres stemme hjemmefra på sangene Omvendt og Flammer Rammer. Anna, Isabella og Leonora vil I synge sopran? det er ikke særlig højt. Jacob og Alfred synger tenor, Thomas, Sebastian, Tobias, Albert og Magnus tager bassen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
praktisk udøvelse
Holdet har spillet og sunget:
Deltaget i SYNG d. 10. okt. på Tårnby Gymnasium: Omvendt og Flammer Rammer.
Optræde til skolekoncerter: egne sange fra sangskrivningsforløb og Rude (Magic)
Til julekoncert: 4-stemmigt kor: Handels Messias Halleluja, og "Nu tændes tusind julelys"
Til forårskoncert: Burnout (Calby), Lost Cause (Eilish), Triste (Jobim)
Desuden deltog alle i den flerstemmige korudgave af "Go nu nat" af Andersen og Dissing.
I forbindelse med jazzforløb har holdet spillet: Lullaby of Birdland
I forbindelse med forløb om filmmusik: Take on me (Aha) og I see Fire
I forbindelse med forløb om svensk pop: Dancing queen, 1976, Gimme, Gimme, 1979 og Wake Me Up, 2013
Fællessange: Bl.a. Det er i dag et vejr et solskinsvejr, Anemonesangen, At dø er at rejse, Fortabt er jeg stadig, Glade jul, Velkommen igen guds engle små, Dejlig er jorden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej og velkommen tilbage efter ferien, jeg glæder mig til at have musik med jer i år!
-
Sangskrivning: Skriv en besked til mig om hvad I kunne tænke jer at bidrage med i sangskrivningsforløbet – gerne flere roller og hvad I helst vil. Vi går i gang i dette modul med tekstskrivning.
-
Se disse to teaser-videoer og glæd jer til inspiration for sangskrivning d. 23.08 hvor vi får besøg af Jonas fra Jung.
-
Arbejde videre med tekstskrivning samt forberede en fællessang som hele holdet skal synge med på i modulet torsdag.
-
Vi begynder modulet med at synge jeres to valgte fællessange fra en af sangbøgerne. Lyt hjemme til de første 18 min. af denne podcast, som handler om hvordan bl.a. Guldimund skriver tekster. Er der nogle gode idéer I kan bliver inspireret af?Klog på
-
Arbejd med melodi og akkorder til jeres sang. Vi arbejder med 3-klange og 4-klange. Læs hjemme om dur- mol, dim- og aug- samt sus akkorder.index.html
-
Arbejd videre med jeres sange - melodi og akkorder.
-
Godmorgen, jeg er ca. 10 min forsinket, gå over på kontoret og lån en nøgle, så I kan låse op og gå i gang med jeres sange.
-
Afsnit
-
Sidste modul inden indspilningen i weekenden. Husk at lave en demo, som I lægger ind i klassenotesbogen under jeres gruppe. Resten af opgaven skal I have afleveret senest d. 19.9. så vi kan bruge dokumenterne i weekenden. Hvis I vil øve torsdag morg
-
plan indspilning 21-22 sep 2024.pdf
-
I er velkomne til at øve selv til weekendens indspilning, hvis I vil. Så går I over og får en nøgle på kontoret.
-
Tjek plan for indspilning 21-22 sep 2024.pdf
-
Øve til SYNG korstævne, lyt til jeres stemme hjemmefra på sangene Omvendt og Flammer Rammer. Anna, Isabella og Leonora vil I synge sopran? det er ikke særlig højt. Jacob og Alfred synger tenor, Thomas, Sebastian, Tobias, Albert og Magnus tager bassen
-
Læs om fagbegreber i filmmusik, afsnit i klassenotesbogen Filmmusik "filmmusikbegreber".Filmmusikbegreber Øv jeres stemme i sangen Omvendt:Omvendt - Bas.mp3 Omvendt - Tenor.mp3 Omvendt - Alt.mp3 Omvendt - Sopran.mp3
-
Filmmusikbegreber.docx
-
Sæt jer ved tre forskellige borde og få tre taiwanesiske gæster med i hver gruppe. Præsenter jeg selv og fortæl lidt om musikundervisningen.
-
Vi arbejder videre med filmmusikken. Lektie hjemme er at øve sig på den del af Omvendt som vi ikke har sunget endnu og Flammer rammer (find den i Klassenotesbogen eller her).Flammer rammer.pdf Flammer Rammer - Bas.mp3 Flammer Rammer - Tenor.mp3 Flamm
-
Øv jer på Flammer Rammer. og læs om funktionsharmonisk analyse (minimum Tonika, Subdominant og Dominant).https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/funktionsharmonik/index.html
-
Filmmusik: The Shire scene 2 se noden i klassenotesbogen, forbered en musikalsk analyse (melodisk og funktionsharmonisk) hjemmefra.
-
SYNG info .docx
-
Rude Magic.docx
-
Rude Magic Ukulele Tutorial QUICK and EASY!
-
Øve Rude og egne sange fra sangskrivningsforløbet.
-
Vi begynder med at se nogle flere filmmusikopgaver. Derefter øver vi på skolekoncertprogrammet.
-
generalprøve på koncertprogram til skolekoncerter.
-
Melodi-analyse-2022-Av.pdf
-
Hallelujah C tenor.mp3
-
Hallelujah C sopran.mp3
-
Hallelujah C klaver solo.mp3
-
Hallelujah C bas.mp3
-
Hallelujah C alt.mp3
-
Hallelujah C alle stemmer.mp3
-
1. Sammenspil Take on me og I see Fire. 2. Instruktion i den skriftlige opgave (ligger i lectio), sørg for at have den hentet til jeres computer, Jeg vedlægger også en info om at hente programmet Primus.
-
Primuskoder 2024.docx
-
Korstemmer i omvendinger: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/arrangement/poparr/akkordkor/omvending_af_akkorder.html
-
Halleluja C node ver. 2.pdf
-
OBS. besvar evalueringsskema for undervisningen inden modulet. Det hedder "Musik B undervisningsevaluering på AG". Julesange og egne arrangementer (skriftlig opgaver).
-
Se uddrag af dokumentar "AVICII I'm Tim", arbejde med aflevering (analyse af ABBA/AVICII), se klassenotesbog for tekster og opgave. Grupper på to-tre personer. Sammenspil.
-
Læs artiklen: "Hvad er det de kan i Sverige?" (se klassenotesbogen og Svensk popmusik) grupperne arbejder med afleveringen (30 min.) forberedelse til opgaven: læs teksterne fra klassenotesbogen. Sammenspil (40 min.)
-
60 min. sammenspil, de sidste 10 min. spiller I for hinanden, + 30 min. arbejde i grupperne med afleveringen.
-
Arbejde med ppt ABBA/AVICII i grupperne, der er en gruppe der fremlægger til sidst i modulet (Gimme, gimme, gimme).
-
Fremlæggelser af de 4 grupper der mangler og afslutning af forløb om svensk popmusik.
-
Opstart jazzforløb
-
Lullaby of Birdland, øv den hjemme (sang + et valgfrit instrument) her er en version (noden er i klassenotesbogen Jazz) som I kan spille/synge til:,Lullaby of Birdland - Sarah Vaughan | Karaoke Version | KaraFunSophia, vil du tage fløjten med?Lullaby
-
Jazzhistorie: Læs de to første afsnit om New Orleans og Swing på Musikipedia:Jazzens historie | Musikipedia Jazzens historie | Musikipedia
-
I modulet begynder vi på en analyse af Hotter Than That Analyser af jazz | Musikipedia Og i modulet fremlægger Anna og Sebastian deres PPT om svensk pop.
-
Læs analysen af Hotter than som eks. på en måde at lave analyse af et jazznr. på: https://www.musikipedia.dk/jazz/analyser
-
Westend Blues.pdf Brug 20 min i at orientere jer i den side på klassenotesbogen der hedder Louis Armstrong (læs teksterne og tjek dele af dokumentarfilmene ud). Vi arbejder med analysen af Westend Blues i modulet samt spiller videre på Lullaby of Bir
-
Louis Armstrong - West End Blues - Chicago, 28 June 1928
-
Vi fortsætter med west end blues (vi gennemgår jeres analyse) og Lullaby som sammenspil.
-
Medbring en konkret idé (og gerne noder/akkorder) til hvilket nr. I skal spille i jeres små eksamensgrupper. I får tid i modulet til at beslutte og gå i gang med at øve.
-
https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#3
-
https://www.musikipedia.dk/jazz/fokus#2 læs afsnit med fokus på hvordan svingmusikken kan opfattes som demokratisk statement.
-
Se videoen om eksamen i musik på B-niveau: Restudy
-
Læs afsnit 3 og 4 i Jazzens historie | Musikipedia
-
Mundtlig eksamen i musik B.docx
-
Take the A-train
-
Øv på jeres stemme til "Go' Nu Nat" (vælg mellem sopran, alt og bas).
-
Færdiggøre analyse Take the A-train
-
Grupper øver 8.10-9.10
-
Lydprøver I badekarret - I aftaler rækkefølgen med Marie Louise
-
Analyse af Take tha A-train færdig. Læs om modal-jazz på musikipedia.dk
-
IMG_0593.png
-
læs: Modaljazz, Mørup s. 107-117.pdf
-
So What.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
76 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Svensk popmusik
Svensk popmusik med fokus på Abba og Avicii
Interne parametre:
Sound
Harmonik
Melodik
Form
Groove
Instrumentation
Tekst i forhold til musik
Eksterne parametre:
Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
Genretypiske træk (hvad er karakteristisk for genren)
Analyserede sange:
ABBA
1. Dancing queen, 1976
2. Gimme, Gimme, 1979
3. Voulez Vous, 1979
AVICII
4. Wake Me Up, 2013
5. Hey Brother, 2014
Litteratur
Supplerende:
Podcast: Avicii – del 1 (20 min.) P3 Sveriges Radio Del 2 (10 min.) https://sverigesradio.se/avsnitt/avicii-del-1
Podcast om ABBA (60 min.) Heartbeats: https://heartbeats.dk/podcast/indbegrebet-af-abba/
Kernestof:
Dokumentar: Netflix This is Pop ”Stockholmsyndrom”, 2021 (44 min)
dokumentar "AVICII I'm Tim"
Litteratur: Måns Mosesson: Uddrag af ”Tim - Biografien om Avicci”, 2021
Ola Johansson: Uddrag af “Songs from Sweden”, Palgrave Macmillan, 2020
Per Reinholdt Nielsen: uddrag af ”Rebel og Remix”, Systime 2001-2020
Om ABBA: Uddrag af ”Popmusikkens historie”, Folkeskolernes lærerforening 2007
”Hvad er det de kan i Sverige?” artikel Politiken 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jazz
Analyserede numre
West end Blues af Oliver og Williams, indspillet af bl.a. ArmstrongChicago(1928)
Hotter Than That af Lil Hardin Armstrong, indspillet af Louis Armstrong and His Hot Five og udgivet af pladeselskabet OKeh Records i 1927.
Take The A Train af Duke Ellington, indspillet af Duke Ellington & His Orchestra) i Chicago 1941
Lullaby of Birdland af Shearing og Weiss i forskellige indspilninger.
So What af Miles Davis, albummet Kind of Blue (1959)
Formål:
At introducere eleverne til et par udvalgte strømninger samt kunstnere i jazzens historie.
At give elever kompetencer til genregenkendelse. Vi vil arbejde med hvad der er typisk for jazz.
Der trænes at
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
Praktisk:
Vi synger og spiller
- Lullaby of Birdland
Parametre:
Form: Korform , AABA-formen
Harmonik: ll-V-I (jazzkadencen), Vamps, Kvintskridtssekvens, (Altererede) udvidelser, bluesharmonik, modalharmonik
Instrumentation
Melodik
Litteratur og baggrund (kernestof):
"Jazz: Rhythms of Freedom" | Historical Documentary | Lucasfilm https://www.youtube.com/watch?v=vDrhSXHOte0
Bjarne Mørup: Jazzbogen, Systime 1999
Kirsten Bjerregaard: https://www.musikipedia.dk/jazz
bl.a. https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#1
https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#2
https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#4
https://www.musikipedia.dk/jazz/kendetegn#2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931833",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931833",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931833"
}