Holdet 2g3gv ps1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Rune Røboe Fabech
Hold 2g3gv ps1 (2g3gv ps1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykologiens historie og retninger
Titel 2 Fejl
Titel 3 Mad
Titel 4 Kærlighed og parforhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykologiens historie og retninger

Dette forløb har introduceret eleverne til psykologi som et fag med alle tre videnskabstraditioner og flere psykologiske retninger. Der er arbejdet særligt med følgende psykologiske retninger;

- psykoanalysen
- behaviorismen
- evolutionspsykologien
- kognitionspsykologien
- socialpsykologien
- eksistentiel- og humanistisk psykologi
- neuropsykologien

Løbende er følgende teorier blevet præsenteret og arbejdet med:
- Muzafer Sheris defintion af grupper
- gruppetyperne
- Big Five
- Erik Eriksons psykosociale udviklingsmodel
- John Bowlbys tilknytningsteori
- Jean Piaget om kognitive skemaer

Disse nævnte teorier vil optræde i samtlige forløb sammen med de forløbsspecifikke teorier. De er kaldt "flyverteorier"

Der er afslutningsvist arbejdet med casen "Alkoholen gav Nadia dårlige tanker" ud fra de forskellige psykologiske retninger.

Forløbet har ca dækket 13% af undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fejl

Dette tematiske forløb har kredset om flere forskellige problemstillinger indenfor temaet fejl. Eksempelvis hvorvidt Philip Zimbardos fængselseksperiment var en fejl, hvordan unge påvirkes af den eksisterende præstationskultur eller hvordan en svære opvækstvilkår kan påvirke et menneskes voksentilværelse. Amy Edmondsons fejlbegreb har foldet temaet ud og der er afslutningsvist arbejdet med hvilke kønsforskelle der eksisterer og hvordan disse kan have indflydelse på vores måde at lære, fejle og blive opfattet af andre mennesker.

Forløbet indeholder følgende begreber/teorier/undersøgelser:
- Philip Zimbardos fængselseksperiment
- Mary Ainsworth og fremmedsituationen
- Harry Harlow og rhesusaberne
- Børns reaktioner på omsorgssvigt
- Typer af omsorgssvigt
- Baumrinds fire opdragelsesstile
- Martin Seligmans om indlært hjælpeløshed og indlært optimisme
- Amy Edomndson
- tavs og sproglig viden
- læringsteori (erfaringslæring, samarbejdsprincippet, det kognitive princip)
- kønsforskelle
- Condry og Condry "Sex Differences"
- kønsforskelle i barndom og ungdom
- Self Efficacy

Medier:
Podcast; Brinkmanns Briks "Generation perfekt præstation"
Case; "Er du mors lille dreng?" del 1

Projekt:
Gruppeprojekt om at udvikle en studieguide med udgangspunkt i indhentet empiri og brugen af Amy Edmondsons fejlbegreb

Som supplement til dette forløb er der arbejdet med vores "flyverteorier":
- Muzafer Sheris definition af grupper
- gruppetyperne
- Big Five
- Erik Eriksons psykosociale udviklingsmodel
- John Bowlbys tilknytningsteori
- Jean Piaget om kognitive skemaer

Tilmed er der arbejdet med vores metodebegreber:
- de tre videnskabelige traditioner
- kvantitativ og kvalitativ metode
- undersøgelsesmetoder
- intern validitet
- ekstern validitet
- økologisk validitet
- reliabilitet
- bias i forskning (forsøgsledereffekt, forsøgseffekt, kontroleffekt, selektionseffekt, øvelseseffekt
- ægte eksperiment
- kvasieksperiment
- individbaseret eksperiment


Forløbet har ca dækket 43% af undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mad

Dette tematiske forløb har kredset om flere forskellige problemstillinger indenfor temaet mad. Det har eksempelvis været om hvordan sensoriske inputs påvirker vores hukommelse og er med til at forme vores minder, hvordan vores madindtag påvirkes af den sociale kontekst, hvordan madvaner kan forstås som en identitetsmarkør og give anledning til intergruppekonflikter, hvordan mennesker påvirkes af filterbobler og ekkokamre mht. madvaner og hvordan kokken Francis Mallmanns livsfortælling bygger på mad over ild.

Der er arbejdet med følgende teorier/begreber/undersøgelser:
- Spence et al, 2018
- Castro, 1995
- Hukommelse (sensorisk, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse, eksplicit og implicit hukommelse)
- Elisabeth Loftus og hendes to undersøgelser; "Lost In The Mall" og "Car Crash"
- Solomon Asch om konformitet
- Intergruppekonflikter
- Minimalgruppeeksperimentet
- Den sociale identitetsteori (SIT) af Tajfel og Turner
- Etnocentrisme og kulturrelativisme
- Kontaktteorien af Gordon Allport
- Kenneth Gergen og det multiple selv
- Anthony Giddens og det refleksive selv
- James Stoner og gruppepolarisering
- Filterbobler og ekkokammer
- Selvværd; Chou og Edge (2012) og Morse og Gergen (1970)


Medier:
Podcast; Brainstorm "Falske Minder; Hvorfor kan man huske noget der aldrig er sket?"
Dokumentar; "Chef Francis Mallmann’s Story | The Master Of Fire"

Som supplement til dette forløb er der arbejdet med vores "flyverteorier":
- Muzafer Sheris definition af grupper
- gruppetyperne
- Big Five
- Erik Eriksons psykosociale udviklingsmodel
- John Bowlbys tilknytningsteori
- Jean Piaget om kognitive skemaer

Tilmed er der arbejdet med vores metodebegreber:
- de tre videnskabelige traditioner
- kvantitativ og kvalitativ metode
- undersøgelsesmetoder
- intern validitet
- ekstern validitet
- økologisk validitet
- reliabilitet
- bias i forskning (forsøgsledereffekt, forsøgseffekt, kontroleffekt, selektionseffekt, øvelseseffekt
- ægte eksperiment
- kvasieksperiment
- individbaseret eksperiment

Forløbet har ca dækket 18% af undervisningen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kærlighed og parforhold

Dette forløb har arbejdet med dynamikkerne i parforholdet og forsøgt at kortlægge hvorledes man kan forstå kærligheden psykologifagligt. Der er arbejdet med eksistentialistiske problemstillinger med udgangspunkt i Viktor Frankl og Martin Buber og med fænomener, hvor mennesker forelsker sig og indgår i partnerskaber med chatbots. Der er trukket tråde til udviklingspsykologien og arbejdet med de sammenhænge der ses i tilknytningstyper og kærlighedsrelationer.

Der er arbejdet med følgende teorier/begreber/undersøgelser:

Hazan & Shaver
Martin Bergmann
Fem faktorer for pardannelse
Det assymetriske partnervalg
Viktor Frankl
Martin Buber
Robert Sternberg om ægte kærlighed, de tre komponenter og de syv kærlighedstyper
René Girard og den mimetiske trekant
Helen Fischer

Medier:
Podcast Frederik forklarer internettet "Nu kan ChatGBT også give dig orgasmer"
Filmen "Her"
Ted Talk  "Technology hasn't changed love. Here's why" Helen Fisher

Som supplement til dette forløb er der arbejdet med vores "flyverteorier":
- Muzafer Sheris definition af grupper
- gruppetyperne
- Big Five
- Erik Eriksons psykosociale udviklingsmodel
- John Bowlbys tilknytningsteori
- Jean Piaget om kognitive skemaer

Tilmed er der arbejdet med vores metodebegreber:
- de tre videnskabelige traditioner
- kvantitativ og kvalitativ metode
- undersøgelsesmetoder
- intern validitet
- ekstern validitet
- økologisk validitet
- reliabilitet
- bias i forskning (forsøgsledereffekt, forsøgseffekt, kontroleffekt, selektionseffekt, øvelseseffekt
- ægte eksperiment
- kvasieksperiment
- individbaseret eksperiment

Forløbet har ca dækket 20% af undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer