Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Emilie Beglaubter
|
Hold
|
2g3gv ps5 (2g3gv ps5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologiens retninger og historie
Der introduceres til Psykologi som videnskab (og fag) med et historisk overblik, og eleverne introduceres for forskellige teorier og retninger inden for Psykologi. Der arbejdes med: Psykoanalysen, Behaviorisme, Eksistentiel Psykologi, Kognitiv Psykologi og Socialpsykologi.
Der arbejdes med cases og artikler og der inddrages psykologiens metoder og videnskabsteori.
Problemstillinger der rejses er:
- Hvad er psykologi?
- Hvad er videnskabelig psykologi?
- Hvordan skabes psykologisk viden?
Metode:
De 5 typer metoder:
- interview, spørgeskema, observation, eksperiment og case.
Litteratur: Psykologiens veje e-bog, systime
Anslået normalsider: 30,3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Fejl
Tematisk forløb, der undersøger fejl.
Problemstillinger i forløbet:
-Hvordan lærer vi at fejle?
-Hvordan er fejl en del af menneskets udvikling?
-Hvem kan bedst fejle?
Teori:
- Eriksons faser
- Baumrinds opdragelsesbegreber
- Bowlbys tilknytningsfaser
- Omsorgssvigtstyper
- Indlært hjælpeløshed
- Læringsformer: Mesterlære, trial and error/learning by doing, kognitiv læringsprincip. behaviorismen
- Køn som biologi: neuropsykologi og evolutionspsykologi
- Køn som kultur: socialpsykologi, kognitiv psykologi, eksistentialisme
- The big five personlighedsteori
- Stress: akut stress og kronisk stress
- Social sammenligning, gruppepolarisering, gruppetænkning.
Metodebegreber:
- Eksperimenter: felteksperiment og laboratorieeksperiment
- Interview
- Observation
Kritisk vurdering:
- Repræsentivitet
- Etik
- Forstyrrende variable: selvrepræsentationseffekt, bias
Normalsider: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Mad
Der arbejdes med temaet "mad" i en psykologisk ramme.
Psykologiske problemstillinger, der arbejdes med:
- Hvor kommer vores madvaner fra?
- Er der identitet i mad?
- Hvordan kan madkultur skabe konflikt?
Teorier:
-Baumrinds opdragelsestyper
- Kognitive skemaer (Piaget)
- The big five personlighedsmodel
- Eriksons fase om identitet og identitetsforvirring
- Tajfel og Turners sociale identitetsteori
Cases:
- Brevkasse fra Sundhedsplejersken.dk: https://sundhedsplejersken.dk/mad/skemad/hvordan-opdrager-vi-vores-son-ved-maltiderne-2-ar/?answer=1
- Min sindssygt sunde familie, TV2, sæson 1, episode 1, 2019
- Ida var afhængig af mad: "Jeg er som en tørlagt alkoholiker, 2014
- Dokumentarfilmen: Øboerne og hvalerne, 2016, DR
- DF vil tvinge skoler til at servere svinekød, 2018, Altinget.dk
Metodebegreber:
- Eksperimenter: felteksperiment og laboratorieeksperiment
- Interview
- Observation
- Case
- Spørgeskema
Kritisk vurdering:
- Repræsentivitet
- Etik
- Forstyrrende variable: selvrepræsentationseffekt, bias
Normalsider: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Den romantiske kærlighed
Vi undersøger den romantiske kærlighed ud fra et psykologisk perspektiv.
Problemstillinger der undersøges i forløbet:
- Hvad er fundamentet for kærlighed?
- Hvad besværliggør kærligheden?
- Hvordan kan kærlighed/parforhold opfattes forskelligt?
Teorier og undersøgelser:
- Bowlby/Ainsworth tilknytning: selektiv tilknytning og de 4 tilknytningstyper: tryg, utryg undgående, utryg ængstelig, utryg desorganiseret
- Undersøgelse af sammenhængen mellem tilknytningsstil og faktorer i barndom og voksenliv; Kristin D. Mickelson, Phillip R. Shaver og Ronald C. Kessier, Journal of Personality and Social Psychology
- Robert Sternberg: Kærlighedens tre komponenter; Intimitet, forpligtelse, passion.
- Afvisningens betydning
- Det senmorden datingliv: konkurrencestat, individualisering, frihed, det refleksive projekt, digital dating.
Cases:
- Døm vores forhold DR, 2023, episode 1
- Mit hemmelige match, Sæson 1, afsnit 5, DR, 2019
Metodebegreber:
- Eksperimenter: felteksperiment og laboratorieeksperiment
- Interview
- Observation
Kritisk vurdering:
- Repræsentivitet
- Etik
- Forstyrrende variable: selvrepræsentationseffekt, bias
Anslået normalsider: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Repetition & eksamensforberedelse
Vi samler op på årets forløb, repeterer og forbereder til eksamen: eksamensøvelser, casearbejde, overblik over teorier og begreber og metoder.
Normalsider: 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931957",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931957",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576931957"
}