Holdet 2g3gv ps5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Emilie Beglaubter
Hold 2g3gv ps5 (2g3gv ps5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykologiens retninger og historie
Titel 2 Fejl
Titel 3 Mad
Titel 4 Den romantiske kærlighed
Titel 5 Repetition & eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykologiens retninger og historie

Der introduceres til Psykologi som videnskab (og fag) med et historisk overblik, og eleverne introduceres for forskellige teorier og retninger inden for Psykologi. Der arbejdes med: Psykoanalysen, Behaviorisme, Eksistentiel Psykologi, Kognitiv Psykologi og Socialpsykologi.

Der arbejdes med cases og artikler og der inddrages psykologiens metoder og videnskabsteori.
Problemstillinger der rejses er:
- Hvad er psykologi?
- Hvad er videnskabelig psykologi?
- Hvordan skabes psykologisk viden?

Metode:
De 5 typer metoder:
- interview, spørgeskema, observation, eksperiment og case.

Litteratur: Psykologiens veje e-bog, systime

Anslået normalsider: 30,3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Fejl

Tematisk forløb, der undersøger fejl.

Problemstillinger i forløbet:
-Hvordan lærer vi at fejle?
-Hvordan er fejl en del af menneskets udvikling?
-Hvem kan bedst fejle?


Teori:
- Eriksons faser
- Baumrinds opdragelsesbegreber
- Bowlbys tilknytningsfaser
- Omsorgssvigtstyper
- Indlært hjælpeløshed
- Læringsformer: Mesterlære, trial and error/learning by doing, kognitiv læringsprincip. behaviorismen
- Køn som biologi: neuropsykologi og evolutionspsykologi
- Køn som kultur: socialpsykologi, kognitiv psykologi, eksistentialisme
- The big five personlighedsteori
- Stress: akut stress og kronisk stress
- Social sammenligning, gruppepolarisering, gruppetænkning.

Metodebegreber:
- Eksperimenter: felteksperiment og laboratorieeksperiment
- Interview
- Observation
Kritisk vurdering:
- Repræsentivitet
- Etik
- Forstyrrende variable: selvrepræsentationseffekt, bias

Normalsider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Mad

Der arbejdes med temaet "mad" i en psykologisk ramme.

Psykologiske problemstillinger, der arbejdes med:
- Hvor kommer vores madvaner fra?
- Er der identitet i mad?
- Hvordan kan madkultur skabe konflikt?

Teorier:
-Baumrinds opdragelsestyper
- Kognitive skemaer (Piaget)
- The big five personlighedsmodel
- Eriksons fase om identitet og identitetsforvirring
- Tajfel og Turners sociale identitetsteori

Cases:
- Brevkasse fra Sundhedsplejersken.dk: https://sundhedsplejersken.dk/mad/skemad/hvordan-opdrager-vi-vores-son-ved-maltiderne-2-ar/?answer=1
- Min sindssygt sunde familie, TV2, sæson 1, episode 1, 2019
- Ida var afhængig af mad: "Jeg er som en tørlagt alkoholiker, 2014
- Dokumentarfilmen: Øboerne og hvalerne, 2016, DR
- DF vil tvinge skoler til at servere svinekød, 2018, Altinget.dk

Metodebegreber:
- Eksperimenter: felteksperiment og laboratorieeksperiment
- Interview
- Observation
- Case
- Spørgeskema
Kritisk vurdering:
- Repræsentivitet
- Etik
- Forstyrrende variable: selvrepræsentationseffekt, bias

Normalsider: 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Den romantiske kærlighed

Vi undersøger den romantiske kærlighed ud fra et psykologisk perspektiv.

Problemstillinger der undersøges i forløbet:
- Hvad er fundamentet for kærlighed?
- Hvad besværliggør kærligheden?
- Hvordan kan kærlighed/parforhold opfattes forskelligt?


Teorier og undersøgelser:
- Bowlby/Ainsworth tilknytning: selektiv tilknytning og de 4 tilknytningstyper: tryg, utryg undgående, utryg ængstelig, utryg desorganiseret
-  Undersøgelse af sammenhængen mellem tilknytningsstil og faktorer i barndom og voksenliv; Kristin D. Mickelson, Phillip R. Shaver og Ronald C. Kessier, Journal of Personality and Social Psychology
- Robert Sternberg: Kærlighedens tre komponenter; Intimitet, forpligtelse, passion.
- Afvisningens betydning
- Det senmorden datingliv: konkurrencestat, individualisering, frihed, det refleksive projekt, digital dating.

Cases:
- Døm vores forhold DR, 2023, episode 1
- Mit hemmelige match,  Sæson 1, afsnit 5, DR, 2019

Metodebegreber:
- Eksperimenter: felteksperiment og laboratorieeksperiment
- Interview
- Observation

Kritisk vurdering:
- Repræsentivitet
- Etik
- Forstyrrende variable: selvrepræsentationseffekt, bias


Anslået normalsider: 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde