Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Mads Bybæk Pedersen
|
Hold
|
2g3gv eø2 (2g3gv eø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til EØ
Intro til EØ
Vi skal her blive klogere på, hvad faget indeholder og hvilke emner vi skal arbejde med.
Vi skal også kunne identificere forskellige typer af iværksætter og hvad der kendetegner de forskellige iværksættertyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens forretningsmodel
I dette forløb har vi arbejdet med virksomhedens forretningside og forretningsmodel, hvor vi særligt har fokuseret på:
Hvem - kunder og kundebehov
Hvad - værditilbud
Hvordan - Ressourcer og aktiviteter.
Vi har også identificeret de forskellige virksomhedstyper:
Servicevirksomhed
Produktionsvirksomhed
Handelsvirksomhed
I den forbindelse har vi også undersøgt, hvad det for mål/formål en virksomhed kan have og sat det ift at være en offentlig virksomhed som en privatvirksomhed.
BMC modellen er brug til at analysere GoMore.
Der er blevet arbejdet med kundesegmentering med udgangspunkt i GoMore, hvor vi har inddelt kunderne ud fra sociodemografiske og adfærdsmæssige kriterier.
Til dette arbejde blev Maslows behovspyramide og behovscirklen brugt.
Værditilbuddet er blevet defineret og undersøgt (USP).
I den forbindelse er det vigtigt at skelne mellem 'fokus på produkt' og fokus på 'behov'. Brandt er i den forbindelse blevet introduceret og brugt ift forskellige produkter.
Vi har også snakket iværksættertyper igennem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisation og ledelse
I dette forløb har der været fokus på at skabe en forståelse for den mekanistiske- og den organiske struktur. I den forbindelse er fordele og ulemper ved de to strukturer blevet berørt.
De tre typer af virksomheder (Privatejede, offentligt ejede og selvejede virksomheder blevet diskuteret og de centrale forskelle i deres betingelser er blevet drøftet.
Ledelsesstrukturen er sat ift de forskellige organisationsformer. I den forbindelse er forskellige organisationsdiagrammer blevet gennemgået med fokus på at myndighed og ansvar.
Det er også blevet drøftet hvordan udvikling i en virksomhed kan påvirke organisationsformen.
Den uformelle organisationskultur er blevet sat i sammenhæng med den formelle kultur.
Edgar Scheins kulturanalysemodel og interessentanalysen er blevet brug til at analysere den uformelle virksomhedskultur.
Ledelse med fokus på ledelsesopgaver, ledelsesstile og ledelsesroller er blevet analyseret og brugt aktivt i elevernes projekter.
Motivation og betydningen af at skabe motiverede medarbejdere er blevet drøftet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomhedsøkonomi
Vi skal i dette forløb arbejde med virksomhedens årsrapport og lave forskellige regnskabsanalyser.
Målet er at kunne forstå et årsregnskab og de sammenhænge der er i en virksomheds økonomi.
I årsregnskabet indgår resultatopgørelsens hovedposter, som skal give et overblik over virksomhedens økonomi. Centrale begreber heri skal kunnes identificeres og bruges aktivt i en analyse af en virksomheds årsregnskab.
Med udgangspunkt i et regnskab er balancens hovedposter blevet drøftet og sammenhængen er blevet analyseret.
Centrale nøgletal er blevet identificeret og udregnet på baggrund af et årsregnskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens eksterne forhold
PEST-modellen er blevet brugt for at illustrere hvordan omverden påvirker en virksomhed.
Forståelse for markedet og hvordan man kan opdele kunderne i forskellige segmenter er blevet brugt aktivet til at placere ens virksomhed på et givent marked og skabe fokus på ens kunder.
Forståelsen for forskellig købsadfærd er blevet brugt til at identificere, hvordan forskellige typer af reklamer forsøger at fremme et givent forbrug.
Forskellige kritiske succesfaktorer er blevet identificeret og sat ind i en virksomhedskontekst.
Konkurrenceforhold i forskellige brancher er blevet drøftet med udgangspunkt i Porters Five Forces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
virksomhedens strategi
SWOT analysen er blevet brugt til at identificere styrker, svagheder, muligheder og trusler for forskellige virksomheder i forskellige brancher.
På baggrund af SWOT analysen og en brancheanalyse er forskellige konkurrence strategier blevet analyseret og vurderet. Porters generiske strategier er blevet sat op ift Blue Ocean konkurrencestrategien og Strategilærredet.
De forskellige vækststrategier er blevet gennemgået og brugt til at analysere forskellige virksomheders valgte strategi. Fordele og ulemper ved de forskellige strategier for vækst er blevet drøftet.
Promotion og de 4p'er er gennemgået og brugt til at identificere, hvordan forskellige elemeter indgår i en virksomheds strategi. I den forbindelse er PLC-kurven og BCG modellen blevet brugt.
Det er også blevet drøftet, hvordan man kan benytte sig af psykologisk prissætning for at fremme salget af et givent produkt.
Klassiske og mere moderne promotionsformer er blevet identificeret og drøftet samt forholdt sig til promovering på emotionelle markeder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932113",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932113",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932113"
}