Holdet 2g3gv Ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Rune Elmgren Jakobsen
Hold 2g3gv Ng (2g3gv Ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Glacial Morfologi - Danmarks skabelse
Titel 2 Hydrologi - har vi rent vand nok?
Titel 3 Globale vandressourcer under pres
Titel 4 Klimakrisen og og grøn omstilling
Titel 5 Mad til milliarder
Titel 6 Pladetektonik og naturkatastrofer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Glacial Morfologi - Danmarks skabelse

FAGLIGE FOKUSOMRÅDER:

LANDSKABSDANNELSE
- Gletscheren og dens bevægelse
- Erosion, transport og aflejring (FETA-modelen)
- Landskabsdannelsen i lokalområdet (fokus på det sub- og supraglaciale)

FILM:
udvalgte dele af "Isen" i BBC-serien om Klodens kræfter
se: https://hval.dk/mitcfu/mm/


OBSERVATIONELT ARBEJDE
- Ekskursion til Kratbjerg (fladbakke). Observationer og prøvetagning
- Sigteanalyse af sedimenter fra Kratbjerg og Lynge
- Bestemmelse af isen bevægelsesretning (Hammerknuden BORNHOLM april 2025)

KERNESTOF officielt til eksamen (siderne i kompendiet)
Naturgeografi C 4.udg. 137-141 (uddrag)
Naturgeografi - Vores verden 1. udg s. 215-223, 235-237 (uddrag)
Geologiske Cykelture i Allerød (folder)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hydrologi - har vi rent vand nok?

FAGLIGE FOKUSOMRÅDER:

VANDETS KREDSLØB
- begreber og processer (herunder vandbalanceligningen, nedbørs- og grundvandsdannelsen)


VANDET I JORDEN OG FORURENING
- Begreber og processer (herunder iltsvind i vandmiljøet)
- Nitrat og pesticider i jorden og grundvandet
- Vandmiljø, -forurening og vandmiljøplaner


EKSPERIMENTELT og FELTARBEJDE
- Fugtighedsmåling og beregninger
- Grundvandsdannelse i forskellige jordtyper (porøsitetsrørs-øvelse)
- Bestemmelse af vandføringen i Øle Å (BORNHOLM, først i April 2024)

KERNESTOF officielt til eksamen (siderne i kompendiet)
- Naturgeografi - Vores verden 3. udg 246-247, 269-274 (uddrag)
- Grundvandet som en drikkevandsressource s. 4,5 og 10
- Forurening af grundvandet, Fra http://www.geus.dk/viden_om/vogv-dk.htm
- Alverdens geografi s 79-81
- DN dumper stærkt forsinket vandmiljøplan (https://www.dn.dk)
- Iltsvindsbombe tikker stadig løs under vandmiljøet - Ritzau
- Iltsvind i Havet - www.dn.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Globale vandressourcer under pres

FAGLIGE FOKUSPUNKTER

DET GLOBALE BILLEDE
- vandmangel og -forbrug
- klimatiske forhold

DET LOKALE BILLEDE primært fokus på Sahel
- SAHEL: Klima, vand og fødevareproduktion (ITK, Nomadisme ørkenspredning, jorddegradering og teorier om greening of Sahel)
- KINA: vandforbrug og - konflikter. Løsninger og deres ulemper
- INDONESIEN - overforbrug af grundvand og flytning af hovedstad
- PERU, Lima - når smeltevandet er en vigtig ressource

EKSPERIMENTELT OG OBSERVATIONELT ARBEJDE
- Den grønne mur, vindhastigheder og erosion


KERNESTOF
Naturgeografiportalen, "Kampen om vandet", "Tropisk vejr" "Hvorfor opstår der sult i Sahellandende" og "Kina Verdens værksted" (udvalgte sider)
Naturgeografi - Vores verden 3. udg s. 143-146, 241-242 og 255-256
Naturgeografi C s. 100-101

ARTIKLER:
Nilens nye herskere er ved at sætte en prop i floden: Information 17. august 2022
Filling of Grand Renaissance Dam on the Nile
complete, Ethiopia says: Aljizeera 10. september 2023
Sahel - en region under nedsmeltning fra Kristeligt Dagblad
Covi: hvordan forhindrer vi byer i at synke
Når smeltevandet er en vigtig ressource (uddrag): https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2016smeltevand.pdf
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG4 - nedbørsvariation i Kina 05-11-2024
NG3 - Den grønne mur 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Klimakrisen og og grøn omstilling

FOKUSOMRÅDER
OLIE OG GASDANNELSEN I NORDSØEN
- kilde, reservoir og seglbjergarter og bjergarterne: skifer, kalk/kridt og saltsten
- Nordsø-oliens fremtid
- Ressourcer/reserver


KLIMAKRISEN OG MILJØMÆSSIGE KONSEKVENSER af afbrænding af fossile brændsler

KULSTOFKREDSLØBET OG DRIVHUSEFFEKTEN  i relation til fossile brændsler

Geo-engineering og andre tekniske bidrag og politiske løsninger på klimakrisen.


EMPIRISK ARBEJDE I RELATION TIL NORDSØOLIEN OG TIL KILMAÆNDRINGER
- Boredata fra Ravn-boringen, tværsnit af centralgraven og data om olieproduktionen nu og i fremtiden
- Eksperimentelt arbejde og rapport om oliedannelse og flooding.
- Eksperimentel arbejde omkring havspejlsstigninger
- Eksperimentelt arbejde med CCS
- Bestemmelse af strålingsbalancen (BORNHOLM, april 2025)

KERNESTOF
-Naturgeografi - Vores verden 3. udg. s. 15-26, 179-183, 285-292, 296-298
-Kinas energiforbrug og miljømæssige udfordringer (pdf)
-Naturgeografi - Vores verden 1. udg. s. 61-65, 68-77
-Geoviden udvalgte sider af temahæfte om CCS (pdf)

ARTIKLER
lagring/
-Power-to-X: https://baeredygtighed.dtu.dk/teknologi/power-to-x
-Paris aftalen har fejlet: https://videnskab.dk/naturvidenskab/parisaftalen-har-fejlet-den-globale-opvarmning-naar-15-grader-inden-for-10-aar/
-Tronen skælver så småt under Kong Kul i Kina 15/8 2024 Verdensbedstehyheder.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Mad til milliarder

FAGLIGE FOKUSOMRÅDER

INTRODUKTION
- Årsager til fødevaremangel
- Udfordringer ved at øge fødevareproduktionen

LANDBRUG, ressourceforbrug og forurening
- konventionelt, genmodifiseret og økologisk landbrug
- animalsk vs. vegetabilsk fødevarer

JORDBUND og næringsstoffer
- Liebigslov
- Dansk vs. tropisk landbrug

BÆREDYGTIGHED og produktivitet
- forskellige bæredygtighedsbegreber

EKSPERIMENTELT ARBEJDE
- Bestemmelse af organisk materiale i jordprøver fra Danmark og Tanzania

KERNESTOF
-Mad til Milliarder s. 7-11, 15-19, 23-25, 27-29, 31-42, 101-108 https://fokus.ku.dk/wp-content/uploads/2021/05/mad-
til-milliarder_ipad.pdf

- Hvordan brødføder vi verden kap. 4-6
https://rgo.dk/wp-content/uploads/Publikationer/PDF_ hvordan-brodfoder-vi-verden.pdf


ARTIKLER
- Dansk økologi skaber sult i Afrika. Jyllandsposten 20/4 2012
- Eksperter peger på økologi i kampen mod sult: https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/analyse-eksperter-peger-paa-oekologi-i-kampen-mod-sult/
- Genmodificerede afgrøder kan hjælpe: https://samf.ku.dk/nyheder/2023/genmodificerede-
afgroeder-kan-hjaelpe-baade-mennesker-og-natur/
- GMO-planter kan bekæmpe klimaforandringerne: https://www.zetland.dk/historie/s8DPb9KQ-
ae6XddK5-50959
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Pladetektonik og naturkatastrofer

FAGLIGE FOKUSOMRÅDER

- PLADETEKTONIK
   Teorien og dens underbygning
   Typer af pladegrænser
   Konvektionsstrømme
  
- VULKANISME
   Vulkandannelse
   Vulkanernes former og typer
   Vulkanisme ved konstruktive pladegrænser (Island)
   Vulkanisme ved destruktive pladegrænser (Andesbjergene og Øbuer: Japan)
   Magmatyper og bjergarter

- JORDSKÆLV
   årsager og Konsekvenser (miniprojekt)

- DET GEOLOGISKE KREDSLØB/CYKLUS
  Endogene processer: Magmadannelse, metamofose og diagenese
  Exogene processer: Erosion, transport og aflejring/sedimentation
  med fokus på Bornholms geologi: Granit, gnejs, sandsten og skifer

GEOGRAFISKE FOKUSOMRÅDER (cases i projektarbejdet i grupper)
1. Andesbjergene herunder Cotopaxi-vulkanen og Chile Jordskælvet 27. feb. 2010
2. Island herunder den midtatlantiske højderyg og udbruddet på Reykjaneshalvøen 2024
3. Japan herunder Sendai Jordskælvet og tsumanien 2011
4. Yellowstone herunder et potentielt udbrud og katastrofe
5. Myanmar jordskælvet 2025


MINIPROJEKTARBEJDE med produktion af powerpoint om naturkatastrofe og de lokale pladetektoniske årsager

FILM: udvalgte dele af Klodens Kræfter afsnittet om "Vulkanisme"
se: https://hval.dk/mitcfu/mm/

FELTARBEJDE, observationer mm på Bornholm:
    GEOLOGI/PLADETEKTONIK
- Besøg på NaturBornholm (Bornholms geologiske særegenhed og Bjergarter: Granit, gnejs og sandsten.
- Læsåen: Vandring langs 100 millioner års havaflejringer
- Gulehald/Listed: Observationer af bjergarter herunder diabasgange

     ISTID
- Hammerknude - bestemmelse af isens bevægelsesretning

     KLIMA
- Bestemmelse af stålingsbalancen med egne målinger (i nærheden af Åkirkeby)

VANDETS KREDSLØB
- bestemmelse af vandføringen i Øle Å

KERNESTOF
Kompendie med sider fra:
Naturgeografi - Vores Verden 3. udg. s 175-176, 179-199 uddrag
Naturgeografi - Jorden og Mennesket (pdf); sider: 81-84
GEOdetektiven 1.udg 2019 (pdf); sider: 137-143
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG8 - Jordbund og fødevareproduktion 04-04-2025
NG10 - Vandføring i Øleå 25-04-2025
NG9 - Strålingsbalancen 25-04-2025
NG11 - Bornholms Geologi 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer