Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Benjamin Lunøe
|
Hold
|
2g3gv fi1 (2g3gv fi1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Om Lykken (Eksamen)
Hvad er lykken? Hvordan opnår man den? - og hvordan undgår man ulykke?
Vi ser på hvad en række filosoffer har sagt om emnet fra oldtiden helt frem til i dag. Forløbet fungerer som en bro mellem oltidsforløbet og etik. Der vil blive opstillet en række praktiske scenarier og eleverne vil blive bedt om at reflektere over dels deres egne løsninger og dels hvad de forskellige filosoffer ville have foreslået.
Kernestof:
Brev til Meneukeus - Epikur
Tre uddrag om stoicisme - Cicero, Marcus Aurelius, Seneca
Dyden og Lasten - Plutarch
Pessimismen - Schopenhauer
Supplerende Stof:
Positiv psykologi - Lisbet Jensen
Lykken er ikke en privatsag - Søren Harnow Clausen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den Første Filosofi (Eksamen)
Vi har arbejdet med både praktisk og teoretisk filosofi - men med vægt på det sidstnævnte. Forløbet har tjent som en introduktion til filosofien med vægt på indlæring af centrale begreber som f.eks. rationalisme, empirisme, dualisme, monisme, erkendelsesteori og ontologi til brug for senere forløb. Endelig har forløbet fungeret som en introduktion til oldtidens tankeverden.
Forløbet præsenterer med udgangspunkt i klassiske erkendelsesteoretiske spørgsmål en række antikke filosoffer. Det drejer sig om naturfilosofferne/førsokratikerne Thales, Anaximander, Pythagoras, Heraklit, Parmenides, Zenon og sofisterne (Gorgias og Protagoras) samt Sokrates, Platon og Aristoteles.
Forløbet introducerer blandet andet følgende begreber:
Empirisme, rationalisme, monisme, dualisme, materialisme, relativisme, subjektivisme, skepticisme, begrebsrealisme, ontologi, erkendelsesteori/epistemologi.
Praktisk og Teoretisk filosofi
Lejlighedsvis perspektivering til moderne tider og problematikker.
Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Etik (Eksamen)
Forløbet har haft fokus på praktisk filosofi og filosofferne har (mere eller mindre) været delt op mellem pligt og nytteetikere. endvidere har forløbet har også taget aktuelle problemstillinger op og analyseret dem i lyset af filosoffernes forskellige standpunkter. Forløbet har haft filosoffer repræsenteret fra Renæssancen til moderne tid.
Eleverne har ofte skullet perspektivere etiske teorier eller principper til aktuelle problemstillinger.
Kernestof:
Tekster i udvalg fra "Moralen og Dens Begrundelse" af Bjarne Troelsen, bla. Bentham, Kant, Hobbes, Hume, Nietzsche.
Uddrag af "Enten Eller" af Søren Kierkegaard
Supplerende stof:
Eksempler på "sporvognsproblemet"
Videoudgave af Milgrams eksperiment om lydighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Videnskab og Bevidsthed (Eksamen)
Forløbet fungerer som en introduktion til forskellige positioner indenfor videnskabsteori, og forsøg på at besvare hvad der gør videnskab til "noget særligt" i forhold til at skabe viden. Der inddrages også skeptiske tekster, som f.eks. Feyerabend, der sår tvivl om hele det videnskabelige projekt.
Forløbet munder ud i 3 moduler om bevidsthedsfilosofi og ai med perspektiv på ChatGPT og tidens interesse på kunstig intelligens, med fokus på den levende debat om emnet.
Kernestof:
Der er en drage i min garage - Carl Sagan
Uddrag af Filosofi og Logisk Syntax - Rudolf Carnap
Uddrag af Ned med metolodogien - Paul Feyerabend
Uddrag af Gisninger og Gendrivelser - Karl Popper
Uddrag af Videnskabens Revolutioner - Thomas Kuhn
Uddrag af Om Metoden - Rene Descartes
Uddrag af Bevidsthed, Hjerner og Programmer - John Searle
Uddrag af Bevidstheden forklaret - Daniel C. Dennett
Uddrag af Hvordan det er at være en flagermus - Thomas Nagel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Politisk Filosofi (Eksamen)
Forløb i praktisk filosofi. Forløbet er en overbygning på forløbet i etik og samtidig introduceres begreber som naturtilstand, samfundspagt, frihed overfor tvang m.v. Forløbet bygger videre på diskussioner, der tager udgangspunkt i nytte og pligtetik.
Kernestof:
Uddrag af Statslæren - Aristoteles
Uddrag af Fyrsten - Niccolo Machiavelli
Uddrag af En Teori om Refærdighed - af John Rawls
Uddrag af Det Kommunistiske Manifest - Karl Marx
Uddrag af Anarki, Stat og Utopia - Robert Nozick
Uddrag af Atomisme eller Fællesskaber - Charles Taylor
Supplerende Stof:
Artikel om forholdene på applefabrikker i Kina
Hammurabis Love
Podcast om Machiavelli
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932209",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932209",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932209"
}