Titel
2
|
Poesi: Catul
Dette forløb var det første, hvor eleverne læste latinsk originaltekst, nemlig kærlighedsdigteren Catul fra den senrepublikanske periode. Vi talte i den forbindelse om Catul som repræsentant for de græskinspirerede digtere neoterikerne og især om inspirationen fra Sapfo. Vi talte om, hvordan Catuls digte fokuserer på otium (behagelig lediggang) i stedet for negotium (arbejde). Vi talte desuden om digtenes fokus på kvinden Lesbia, hendes mulige forbindelse til virkelighedens Clodia samt udviklingen i forholdet mellem Catul og Lesbia/Clodia.
Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, vokativ, artens/partitiv genitiv.
– Verbernes konjugationer, 1-4, futurum, indikativ, konjunktiv, imperativ, akkusativ med infinitiv, perfektum, PPP, deponente verber.
– Latinske pronominer, personlige, relative, demonstrative, refeksive, interrogative.
– Syntaktisk analyse
Latinsk tekst:
– Catul: Digt 13, 5, 3, 51, 8 - læst efter Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019.
– Catul: Digt 86 - læst efter Otto Gelsted & Erik Barfoed: "Catul - digte", Hans Reitzel, 1997.
Øvrigt materiale:
– Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019, s. 4-5, 8-9, 12-13, 16-17, 20-21, 26-27, 36-37 og 40.
– Sapfo 31 i Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019, s. 50.
– Susanne W. Rasmussen: "Politikens bog om Romerne", Politiken, 2006, s. 199-200.
– Jo Hermann: "Latinsk grammatik på dansk", Akademisk Forlag, 2018, s. 127-128.
– HI PAWS: "The Latin Case System song" (https://www.youtube.com/watch?v=1nptFp7RTaQ) og "Latin deponent verb song" (https://www.youtube.com/watch?v=jti1rBvO3C0).
– Elevproducerede kærlighedsdigte med brug af specifikke ordklasser.
Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
Omfang:
– Latinsk originaltekst: 5 sider.
– Øvrigt materiale: 10 sider.
|