Holdet 2g3gv la2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Flemming Borg Nielsen
Hold 2g3gv la2 (2g3gv la2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin
Titel 2 Poesi: Catul
Titel 3 Komedie: Plautus
Titel 4 Filosofi: Seneca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin

Introduktion til latin med fokus på den basale grammatik og til det romerske samfund med fokus på romersk mytologi, den romerske republik (herunder cursus honorum), Gaius Julius Caesars politiske karriere, det romerske privathus, gladiatorer og Pompeii. Arbejdet er primært forgået vha. konstruerede tekster fra bogen "Carpe Diem".

Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, nominativ, akkusativ, genitiv, dativ, ablativ.
– Verbernes konjugationer, 1-4, præsens, infinitiv, PPA, imperfektum, perfektum, passiv, deponente verber.
– Elementær brug af adjektiver
– Elementær syntaktisk analyse

Latinsk tekst:
– Margit Kiil Jørgensen m.fl.: "Carpe Diem", Modtryk, 2017, tekst 1, 2, 3, 4, 6 og 9.
– Indskrifter fra Pompeii: CIL IV.4957, CIL IV.2175, CIL IV.2246 og CIL IV.1516.

Øvrigt materiale:
– Margit Kiil Jørgensen m.fl.: "Carpe Diem", Modtryk, 2017, s. 8-9, 13 og 22-24.
– Susanne W. Rasmussen: "Politikens bog om Romerne", Politiken, 2006, s. 114-118 og 78-83.
– Polyb: "Om romernes statsforfatning" i Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 25-26.
– Bent Christensen m.fl.: "Babelstårnet", Gyldendal, 2005, s. 124.
– Bruno Heller: "The Stolen Eagle" (1. afsnit af tv-serien "Rome") (2005).
– Elevoplæg om gladiatorer mv.

Kernestof:
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
– grundlæggende latinsk ordforråd

Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger

Omfang:
– Latinsk originaltekst: 0,5 sider.
– Øvrigt materiale: 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Poesi: Catul

Dette forløb var det første, hvor eleverne læste latinsk originaltekst, nemlig kærlighedsdigteren Catul fra den senrepublikanske periode. Vi talte i den forbindelse om Catul som repræsentant for de græskinspirerede digtere neoterikerne og især om inspirationen fra Sapfo. Vi talte om, hvordan Catuls digte fokuserer på otium (behagelig lediggang) i stedet for negotium (arbejde). Vi talte desuden om digtenes fokus på kvinden Lesbia, hendes mulige forbindelse til virkelighedens Clodia samt udviklingen i forholdet mellem Catul og Lesbia/Clodia.

Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, vokativ, artens/partitiv genitiv.
– Verbernes konjugationer, 1-4, futurum, indikativ, konjunktiv, imperativ, akkusativ med infinitiv, perfektum, PPP, deponente verber.
– Latinske pronominer, personlige, relative, demonstrative, refeksive, interrogative.
– Syntaktisk analyse

Latinsk tekst:
– Catul: Digt 13, 5, 3, 51, 8 - læst efter Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019.
– Catul: Digt 86 - læst efter Otto Gelsted & Erik Barfoed: "Catul - digte", Hans Reitzel, 1997.

Øvrigt materiale:
– Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019, s. 4-5, 8-9, 12-13, 16-17, 20-21, 26-27, 36-37 og 40.
– Sapfo 31 i Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019, s. 50.
– Susanne W. Rasmussen: "Politikens bog om Romerne", Politiken, 2006, s. 199-200.
– Jo Hermann: "Latinsk grammatik på dansk", Akademisk Forlag, 2018, s. 127-128.
– HI PAWS: "The Latin Case System song" (https://www.youtube.com/watch?v=1nptFp7RTaQ) og "Latin deponent verb song" (https://www.youtube.com/watch?v=jti1rBvO3C0).
– Elevproducerede kærlighedsdigte med brug af specifikke ordklasser.

Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det

Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten

Omfang:
– Latinsk originaltekst: 5 sider.
– Øvrigt materiale: 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Komedie: Plautus

Dette forløb fokuserede på romersk komedie, og vi læste nogle uddrag af Plautus’ komedie ”Mostellaria” og et uddrag af Terents’ komedie ”Selvplageren” som antikt perspektiv. Vi talte om ”Den Nye Komedie” og dens arketyper (alazon, eiron, bomolochos og agroikos), og hvordan humoren i komedien skabes, fordi figurerne ikke overholder de romerske dyder pietas, virtus og officium. Derudover talte vi om forskellene på slavers forhold i Romerriget, og hvordan det er en særskilt pointe, at de romerske komedier gør grin med grækerne, hvor romerne jo bl.a. har komedien fra.

Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, objekter i ablativ, akkusativ ved udstrækning i tid og rum.
– Verbernes konjugationer, 1-4, konjunktiv, passiv infinitiv, akkusativ med infinitiv.
– Latinske pronominer, demonstrative.
– Syntaktisk analyse.

Latinsk tekst:
– Plaututs: Mostellaria vv. 20-28, 36-43, 305-310, 378-388 og 497-504 - læst efter Anders Klarskov Jensen (upubliceret materiale), 2018.

Øvrigt materiale:
– Simon Laursen: "Plautus: Auluraria – tekst, indledning og gloser", Ribe Katedralskole, 2013, s. 1-6.
– Susanne W. Rasmussen: "Politikens bog om Romerne", Politiken, 2006, s. 122-124.
– Dokumentar: Michael Scott: "Ancient Greece: The Greatest Show on Earth” (2013), afsnit 3.
– Terents: Selvplageren vv. 322-380 (oversat af Otto Steen Due), Museum Tusculanum, 1985, s. 28-33.
– Film: Richard Lester: "Der skete noget skægt på vejen til Forum" (1966).

Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det

Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang:
– Latinsk originaltekst: 4 sider.
– Øvrigt materiale: 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi: Seneca

Dette forløb handlede om den stoiske filosofi, og vi læste Seneca både som latinsk originaltekst og som antikt perspektiv. Fokus var på Senecas moralske breve, og vi talte om, hvordan den stoiske filosofi kom til udtryk i disse. Vi fokuserede særligt på, hvordan menneskets skæbne (fata) ifølge stoikerne er fastlagt, og hvordan de mente, at man skal lade sig styre af ratio i stedet for affectus, således at man kan opnå apatheia, og ens animus kan modstå de slag, der kommer fra fortuna.

Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, adverbiel genitiv om steder, særlig vokativ-bøjning ved ord på -ius.
– Verbernes konjugationer, 1-4, perfektum infinitiv, si + konjunkjtiv, konjunktiv om indirekte tale.
– Adjektivernes bøjning, positiv, komparativ, superlativ.
– Latinske pronominer.
– Syntaktisk analyse, konditionelle ledsætninger.

Latinsk tekst:
– Seneca: Brev 50 kap. 2-4 - læst efter Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen: "Seneca - stoiske tanker", Modtryk, 2020.
– Seneca: Brev 1 kap. 1-2 - læst efter Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen: "Seneca - stoiske tanker", Modtryk, 2020.

Øvrigt materiale:
– Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: "Paideia", Systime, 2012, s. 160-163.
– Seneca: Brev 47 i Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen: "Romersk Antologi", Museum Tusculanums Forlag, 2006, s. 189-194.
– Svend Brinkmann: "Stoisk Uro" (Politiken 22/3 2020).
– Existential Comics: "Coach Epictetus" (https://existentialcomics.com/comic/338).

Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
– grundlæggende latinsk ordforråd
– latin i de europæiske sprog

Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmed-ord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
– anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang:
– Latinsk originaltekst: 3 sider.
– Øvrigt materiale: 12 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer