Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Jonas Sebastian Stausholm
|
Hold
|
2g3gv la3 (2g3gv la3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Introduktion til latin med fokus på den basale grammatik og romersk mytologi., Gaius Julius Caesars politiske karriere. Arbejdet er primært forgået vha. konstruerede tekster fra bogen "Carpe Diem"
Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, nominativ, akkusativ, genitiv, dativ, ablativ.
– Verbernes konjugationer, 1-4, præsens, infinitiv, PPA, imperfektum, perfektum, passiv, deponente verber.
– Elementær brug af adjektiver
– Elementær syntaktisk analyse
Latinsk tekst:
– Margit Kiil Jørgensen m.fl.: "Carpe Diem", Modtryk, 2017, tekst 1, 2, 3, 4
– Indskrifter fra Pompeii: CIL IV.4957, CIL IV.2175, CIL IV.2246 og CIL IV.1516.
Øvrigt materiale:
– Margit Kiil Jørgensen m.fl.: "Carpe Diem", Modtryk, 2017, s. 4-5, 8-9, 13
Kernestof:
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
– grundlæggende latinsk ordforråd
Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
Omfang:
– Latinsk originaltekst: 0,5 sider.
– Øvrigt materiale: 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus
Dette forløb var det første med kun med originaltekster og vi fokuserede på fabelgenren. Vi læste nogle af Phaedrus´ fabler "Lupus et agnus", "Rana rupta bos", "De Vulpe et uva" samt "Vacca, capella, ovis et leo". Vi talte om Phaedrus og den tidliger kejsertid samt om Fabelgenrens efterliv hos Jean de la fontaine. ”
Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, objekter i ablativ, akkusativ ved udstrækning i tid og rum.
– Verbernes konjugationer, 1-4, konjunktiv, passiv infinitiv, akkusativ med infinitiv.
– Latinske pronominer, demonstrative.
– Syntaktisk analyse.
Latinsk tekst:
Phaedrus´ fabler "Lupus et agnus", "Rana rupta bos", "De Vulpe et uva" samt "Vacca, capella, ovis et leo" "" - Alle fra "Latin - Her og nu". K.B. Jørgensen og L, Torp-pedersen. 2021. Praixis.
Øvrigt materiale:
Latin - Her og nu". K.B. Jørgensen og L, Torp-pedersen. 2021. Praixis. s. 59-65 +69-70 +72-74 +76-77 + 82-86
Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Omfang:
– Latinsk originaltekst: 5 sider.
– Øvrigt materiale: 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul
Catul fra den senrepublikanske periode. Vi talte i den forbindelse om Catul som repræsentant for de græskinspirerede digtere neoterikerne og især om inspirationen fra Sapfo. Vi talte om, hvordan Catuls digte fokuserer på otium (behagelig lediggang) i stedet for negotium (arbejde). Vi talte desuden om digtenes fokus på kvinden Lesbia, hendes mulige forbindelse til virkelighedens Clodia samt udviklingen i forholdet mellem Catul og Lesbia/Clodia.
Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, vokativ, partitiv genitiv.
– Verbernes tempus og modus, futurum, indikativ, konjunktiv, imperativ, akkusativ med infinitiv, perfektum, PPP, deponente verber.
– Syntaktisk analyse
Latinsk tekst:
– Catul: Digt 3, 5 og 13 - læst efter Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019.
Øvrigt materiale:
– Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019, s. 4-5, 8-9, 12-13, 16-17
Ciceros: Forsvarstale for Caelius i Susanne Høeg: "Catul", Modtryk, 2019, s. 41-44.
Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
Omfang:
– Latinsk originaltekst: 3,5 sider.
– Øvrigt materiale: 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ovid
Ovid fra den senrepublikanske periode. Med fokus på den kompromisløse kærlighed som findes i historien om Pyramus og Thisbe.
Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, vokativ, partitiv genitiv.
– Verbernes tempus og modus, futurum, indikativ, konjunktiv, imperativ, akkusativ med infinitiv, perfektum, PPP, deponente verber.
– Syntaktisk analyse
Latinsk tekst:
– Ovid: Pyramus og Thisbe. Vers. 55-70 - læst efter K.B Jørgensen og L. torp-pedersen Jensen: "Latin - her og nu". Praxis 2021.
Øvrigt materiale:
- Baggrund: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/ovid/ovid.htm
– s. 125-139 + 147-155 i :K.B Jørgensen og L. torp-pedersen Jensen: "Latin - her og nu". Praxis 2021.
Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
Omfang:
– Latinsk originaltekst: 1,5 sider.
– Øvrigt materiale: 14 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Seneca
Dette forløb handlede om den stoiske filosofi, og vi læste Seneca både som latinsk originaltekst og som antikt perspektiv. Fokus var på Senecas moralske breve, og vi tale om, hvordan den stoiske filosofi kom til udtryk i disse. Vi fokuserede særligt på, hvordan menneskets skæbne (fata) ifølge stoikerne er fastlagt, og hvordan de mente, at man skal lade sig styre af ratio i stedet for affectus, således at ens animus kan modstå de slag, der kommer fra fortuna.
Grammatik:
– Substantivernes deklinationer, 1-3, adverbiel genitiv om steder, særlig vokativ-bøjning ved ord på -ius.
– Verbernes konjugationer, 1-4, perfektum infinitiv
– Latinske pronominer.
– Syntaktisk analyse, konditionelle ledsætninger.
Latinsk tekst:
– Seneca: Brev 1 kap. 1-5 - læst efter Lars Kirkegaard (upubliceret materiale), 2003.
Øvrigt materiale:
– Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: "Paideia", Systime, 2012, s. 160-163.
– Seneca: Brev 47 i Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen: "Romersk Antologi", Museum Tusculanums Forlag, 2006, s. 189-194.
Kernestof:
– lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
– romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
– latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
– grundlæggende latinsk ordforråd
– latin i de europæiske sprog
Faglige mål:
– oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
– sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmed-ord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
– anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Omfang:
– Latinsk originaltekst: 4 sider.
– Øvrigt materiale: 12 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932386",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932386",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932386"
}