Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Skjalm Asser Biba
|
Hold
|
3gv Bi (3gv Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Human Fysiologi
Human fysiologi
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
Introduktion til Krop og træning
- Overvægt og metabolisk syndrom
- Kondital
- Aerob og anaerob energiproduktion
- Blodkredsløbet og lungernes opbygning
- Blodets bestanddele
- Hjertets opbygning
- Slagvolumen, puls og minutvolumen
- Maks puls
- EKG
- Blodkar
- Blodtryk
- Muskler
- Kondition
- Anaerobt arbejde
- Iltgæld
- Anaerob træning og muskeltræthed
Øvelser:
- Sundhedsdata (BMI/Talje-hofte/Fedtprocent)
- Vitalkapacitet
- Dissektion af hjerter
- Blodtryk og puls
- Muskeludholdenhed (klemmer)
LITTERTUR:
Bidstrup, B.B. m.fl., Fysiologibogen (2. udgave) s. 98
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling C-niveau s. 103-131
Hansen, N. S. m.fl., Biologibogen (1. udgave) s. 90-92
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave I
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Signalsystemer
Signalsystemer
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
I forløbet arbejdes der med nervesystemet og hormonsystemet
Nervesystemets opbygning
- CNS og PNS
- Sensorisk og motorisk
- Reflekser
- Autonome (sympatisk og parasympatisk)
- Nervecellens opbygning
- Ionkanaler
- Aktionspotentialet
- Synapsen
- Neurotransmittere
Stoffers påvirkning af nervesystemet
- Hormonsignalering
- Homeostase
- Hormonel styring af væskebalance og søvnen
- Hormoner og forplantning (recap Bio C)
- Hormoners cellulære virkning
- Hormonforstyrrende stoffer
Øvelser
- væksthormon (plantevækst)
- Nervesignalering
LITTERTUR:
Egebo, L. A. m.fl., Biologi til tiden s. 59-62
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling C-niveau s. 21, 48-49, 133-138 og 176-181
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling B-niveau s. 9-28.
Hansen, N. S. m.fl., Biologibogen (1. udgave) s. 105-107 og 126-128
Hulgard K. m.fl., Biologibogen (4. udgave) s. 269-271 (Kopieret fra i-bog https://biologibogen.systime.dk/?id=491)
Artikel:
Diabetesforening https://diabetes.dk/media/q2khsity/s%C3%A5dan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til i dag skal I læse lidt om nervesystemets opbygning , s. 19-21 + side 27-28 i Biologi i udvikling, B-niveau.
-
Opgave 2.1 Nervesytemets opbygning.doc
-
Nervecellens opbygning s. 22-23 og Synapsen 25-26 i Biologi i udvikling B-niveau.
-
Opgave 2.2 Nervecellens opbygning og synapsen.doc
-
Aktiv transport s. 21 i Biologi i udvikling, C-niveau.pdf
-
Aktionspotentialet s. 23-25 i Biologi i udvikling, B-niveau.
-
Aktionspotentialet og synapsen læs/genlæs s. 23-26 i Biologi i udvikling, B-niveau.
-
#2.3_Aktionspotentialet.doc
-
Link:Undervisningslokalet_Aktionspotentialet igennem Axonet
-
#1_Nervesystem.pptx
-
Hvis man har svært ved hvad vi har gennemgået om nervesystemet, så kan man med fordel se følgende "videoer":
-
#2.4_Øvelse_Nervesignalering.docx
-
Alkohols påvirkning af nervesystemet læs s. 59-62 i Biologi til tiden -se nedenstående vedhæftning.
-
# 2.5_Nervesystemet og Alkohol.doc
-
Læs i timen: Alkohol_Biologibogen s. 126-128.pdf
-
Kære 3gv BioB,
-
Nervesignalering_Data fra øvelse.jpg
-
Kære 3gv,
-
Arbejde videre med jeres projekt opgave - se evt. mere om hvad I skal under modul 2.6.
-
Hvis I har været forhindret i at mødes, i et af de to forrige moduler, så har I mulighed for at arbejde videre med jeres projektopgave i denne lektion. Der gives dog kun to moduler, i alt, til at arbejde selv med jeres projektopgave -se evt. opgaven
-
NB For ikke at overskride holdnormen vil et af modulerne efterfølgende blive slettet!
-
I dag skal vi lave lidt opsamling, da det er over tre uger siden vi sidst har haft undervisning sammen. Sidst i modulet vil I også have mulighed for at konsultere mig mht. til jeres fremlæggelser.
-
Alkohol_Biologibogen s. 126-128.pdf
-
Kære 3gv Bi,
-
I dag skal I gruppevis fremlægge jeres projektopgaver omhandlende udvalgte Rusmidlers indvirkning på nervesystemet.
-
Hormonel styring af væskebalance og søvn, Hormoner og forplantning (recap Bio C) læs s. 9-14 i Biologi i udvikling, B-niveau.
-
SAGP-Krum0224110112560.pdf
-
Hormoners cellulære virkning læs s. 14-15 i biolog i udvikling B-niveau + vedhæftede sider omhandlende hormonforstyrrende stoffer s. 48-49 fra Biologi i udvikling C-niveau.
-
BiU_side48-49_Hormonforstyrrende stoffer.pdf
-
Litteratur fra C-niveau omhandlende proteinsyntesen: Centrale dogme og proteinsyntesen s. 176-181 i BiuC.pdf
-
Læs i Biologibogen C s. 163-165 og løs opgaver omhandlende hormonforstyrrende stoffer fra modul 2.9. Begge lektier er vedhæftet nedenfor.
-
Hormonforstyrrende stoffer.pdf
-
Repetition DNA, RNA og Proteinsyntesen.doc
-
Blodsukkerregulering, Insulin, Glukagon og Diabetes
-
I dag skal vi arbejde med ovenstående emner, som er repetition fra Biologi C. I bedes venligst have orienteret jer i øvelsen omhandlende "Blodsukker- og appetitregulering" samt læst afsnittet Insulin og glukagon s. 105-107 fra Biologibogen og pjecen
-
Insulin og glukagon 105-107 i Biologibogen.pdf sådan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
-
1. Blodsukkerregulering_EscapeRoom.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave II
|
24-09-2024
|
Opgave III
|
10-10-2024
|
Projektopgave Rusmidler
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Immunsystemet
I forløbet arbejdes der med menneskets immunforsvar, samt viruspartikler og bakterier
Følgende begreber og øvelser er dækket:
Immunforsvaret:
- Det ydre forsvar
- Det uspecifikke forsvar
- Inflammation
- Det specifikke forsvar
- Feber
- Immunitet og vaccination
- Influenza
Øvelse:
- Hvordan vasker man bedst hænder?
- Fight the Bite (3 moduler)
1. Slangegift (undersøge slangegifts effekt på blod og afprøver traditionelle diagnosticeringsmetoder)
2. Antistoffer (ELISA-test der kan identificere slangegift fra udvalgte slanger)
3. Behandling LFA-test (Lateral Flow Assay), der kan identificere slangegifte vha. antistoffer)
Litteraturliste:
Bidstrup, B.B. m.fl., Fysiologibogen (2. udgave) s. 158-159
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling B-niveau s. 37-41, 43-44, 53-55 og 96-111
Hansen, N. S. m.fl., Biologibogen (1. udgave) s. 166-174 og 176-177
Hulgard K. m.fl., Biologibogen (4. udgave) s. 357-359
Naturlig selektion, resistente bakterier og menneskets tilpasning til infektionssygdomme (6 sider) lånt fra kollegas ”kompendie”
Artikler:
Agergaard, T. E., HPV-Vaccinen: En blanding af fakta og følelse, Aktuel Naturvidenskab nr.6 2018
Jürgensen, J. A. m.fl., Bidt af en slange: Hvordan stilles diagnosen? Videnskab.dk 2021
Knudsen, C. m.fl., Kviktest til slangebid: Galt eller genialt? Videnskab.dk 2023
Ravn, P. m.fl., Influenza - menneskets uforudsigelige følgesvend nr.2 2007
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Evolution
Evolution
I forløbet arbejdes der med menneskets evolution herunder moderne såvel som traditionelle metoder som anvendes indenfor evolutions biologi.
Følgende begreber og øvelser er dækket:
- Klassifikation
- Datering
- Fossiler
- Sammenlignende anatomi
- Slægtskabsanalyse
- Artsbegreb
- Domesticering
- Molekylære ur
- Mutationsrater
- CT-scanning
- Genmutationer
Øvelse:
- Menneskedyret: https://snm.dk/da/menneskedyret
Litteratur:
Bremer, J., Levende organismer s.34-35
Bruun, K., gymnasie BIOS Grundbog 3 s. 118-119 og s. 125.
Egebo, L. A., Genetikbogen s.125-131
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling C-niveau s. 201-203 og 223-225.
Artikler:
Hipsley, C., Jagten på hundens oprindelse, Aktuel Naturvidenskab nr.5 2023
Jensen, P. K. A., menneskets evolution Videnskab.dk 2015
Film:
Origins of us – Episode 1 – Bones. mitcfu.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bioteknologi
Bioteknologi
I forløbet arbejdes der med traditionel og moderne bioteknologi
Følgende begreber og øvelser er dækket:
Introduktion til bioteknologi
Produktionsorganismer
- Rekombinant DNA teknik
- Restriktionsenzymer, plasmider og transformation
- Kunstig selektion (Domestificering og forædling)
- Gensplejsning
- CRISPR
- Genteknologiske metoder
Øvelse:
- Yoghurt
LITTERTUR:
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling C-niveau s. 14-16
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling B-niveau s. 65-84 og 92-95
Hansen, N. S. m.fl., Biologibogen (1. udgave) s. 225
Hulgard, K. m.fl., Biologibogen C-niveau (1. udgave) s. 69-72
Restriktionsenzymer, plasmider og transformation (3 sider) lånt fra kollegas ”kompendie”
Film: CRISPR -Vi fikser dine gener mitcfu.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
Økosystemers opbygning og definition
-
- Biotiske og abiotiske faktorer
- Eksempler på interspecifik konkurrence og intraspecifik konkurrence
- Planters opbygning
- Endosymbiontteorien
- Planters optagelse af næringsstoffer
Eksempler på samspil mellem arter
- mutualisme
- kommensalisme
- parasitisme
- mykorrhizia og øget optagelse af næringsstoffer
- rhizobium og udnyttelse af luftens dinitrogen (N2)
Økosystemers energiomsætning
- Græsningsfødekæder og fødenet
- Autotrofe organismer er producenter
- Heterotrofe organismer er konsumenter
- Primærproducenter, primærkonsumenter, sekundærkonsumenter, topkonsumenter
- Primærproducenter, herbivorer, carnivorer og omnivorer
- Nedbryderfødekæder og fødenet
- Trofiske niveauer
- Primærproduktion og sekundærproduktion
- Bruttoprimærproduktion (BPP)
- Nettoprimærproduktion (NPP)
- Respiration (R)
- Assimileret føde/energi og fødekædeeffektivitet
Planteceller, grønkorn og fotosyntese
- opbygning af grønkorn og planteceller
- klorofylmolekylers absorbtion af lys
- lysprocesserne i detaljer
- Calvins cyklus i detaljer
- Fotosyntese og respiration i planter
- Havsneglen "Elysia chlorotica" og fotosyntese
Næringsstoffer i planter
- Makro- og mikronæringsstoffer
Eksempel på generelt stofkredsløb i skovbunden
Nitrogens kredsløb (kvælstofkredsløb)
- Ammonifikation
- Nitrifikation
- Denitrifikation
- Nitrogen (N2) fiksering
- Udvaskning af nitrat
Carbons (kulstof) kredsløb
- Landplanternes optagelse af CO2
- Fossile brændstoffer
- Afbrænding af fossile brændstoffers og miljøkonsekvenser.
- Processer i havenes kulstoftransporten (fysiske dybhavspumpe og den biologiske pumpe)
Fosfors kredsløb
- Eksempler på næringsstoffer hvori fosfor indgår
- Eksempler på organiske molekyler indeholdende nitrogen
- Udvaskning af næringssalte
- Eutrofiering
EXPERIMENTELT:
- Fotosyntese og respiration i vandpest
- Feltarbejde: Raunkiær cirkler
LITTERTUR:
Bidstrup, B.B. m.fl., Biologi i fokus s.113-114, 131-143, 148-151 & 153-157.
Egebo, L. A., Genetikbogen B+A s. 174-177
Frøsig, M. m.fl., Biologi i udvikling B-niveau s. 141-144.
Hulgard K. m.fl., Biologibogen (4. udgave) s. 55-56 + 58-63 (ændret lidt i tekst)
Høgslund N. m.fl., Liv – Grundbog i biologi s. 290-291 & 293-95
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økologiske grundprin. præsentation
|
26-03-2025
|
Præsentationer stofkredsløb
|
25-04-2025
|
Opgave VII
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932629",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932629",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576932629"
}