Holdet 2g3gv mus - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Jesper Balslev
Hold 2g3gv mus (2g3gv mus)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Praktisk musik
Titel 2 Carl Nielsen
Titel 3 Protestmusik i USA
Titel 4 The Beatles

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Praktisk musik

- Lær klaveret at kende (Heart and Soul)

- Fix You

- Last Christmas

- Nu Tændes Tusind Julelys

- Skriv din egen rap (et enkelt modul)

- Hey Jude
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Carl Nielsen

Melodisk analyse:
Bestemmelse af taktart og toneart
Inddeling i fraser (a,b,c,…)
Trinvis og springende bevægelse
Opadgående og nedadgående bevægelse

Sammenhæng/kontrast mellem tekst og melodi

Form:
Strofisk form (I modsætning til f.eks. Vers-Omkvæd-osv.)

Musikteori:
Taktart
Toneart
Ambitus
Faste fortegn
Løse fortegn
Nodeværdier
Instrumentation
Akkorder (treklange: mol og dur)

Noder og toner:

Identifikation af stamtonerne (de hvide tangenter - c-d-e-f-g-a-h) i g-nøglen

Digitale læremidler: Musikipedia + jacobmjensen.dk/musikkurser

Kontekst:
Dorte Nielsen: Carl Nielsen, en komponist, s. 48: kort om Carl Nielsen.
Carl Nielsen: "Min fynske barndom" s. 4-5, 8-9, 24-25, 30-31, 38-39, 46-47.
Marstal, "Nielsen - bliv klogere på livet med Carl Nielsen", 2006, Gyldendal, s. 34-41 (Folkelighed og Fællesskab).

Musikinternt:
Kendetegn ved Carl Nielsens sange
Folkelige sange og kunstsange

Analyserede sange: "Jens Vejmand" (1907),  "Jeg ved en lærkerede" (1924)
Derudover: “Tit er jeg glad" (1917), “Forunderligt at sige" (1919)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Protestmusik i USA

Forløb: Protestmusik i USA før og nu m. fokus på rap og soul

Analyserede sange:
- Alright (Kendrick Lamar, 2015)
- A change is gonna come (Sam Cooke, 1964))
- I'm black and I'm proud (James Brown, 1968)
- Respect (Aretha Franklin, 1967)
- Kendrick Lamars Superbowl-perfomance (2025)

Interne parametre:
- Grooveanalyse - grooveskemaer
   - Rytmisk sammenfald
   - Komplementærrytmik
   - Instrumentation
- Formanalyse
- Call/response
- Melodisk analyse
- Tekst/melodi

Eksterne parametre:
- Borgerrettighedsbevægelsen i korte, grove træk
- Black Lives Matter i korte, grove træk fra et musikalsk synspunkt
- Sydstatssoul vs. Motown - forskellige udtryk, musikalsk og visuelt
- Superbowl Halftimeshow som kulturelt fænomen

Litteratur:
Soul, Jensen og Hammer -  Aretha Franklin, s. 57-67
Soul, Jensen og Hammer - James Brown, s. 68-81

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Beatles

Særligt studeret område - The Beatles

Repetition af formanalyse og melodisk analyse + soundanalyse og grooveanalyse.

Fokus på skift i Beatles karriere - fra liveband til indspilningsband. Sound og bevæggrunde for dette skifte.

Musikinternt:
Sound
Effekter - panorering, rumklang - indspilningsteknik
Fra livelyd til soundscape

Materiale:
Dengsø, Ejvind, "The Beatles, deres historie, musik og samtid", systeme, 1990:
s. 74-79: Studieårene

Dengsø, Ejvind, "Eventyret om The Beatles", musikipedia.dk: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik#2:
Afsnit 3 og 4

Reportage: https://www.youtube.com/watch?v=I6Diyy4SYFE

Analyserede sange:
"She loves you" (1963),  "Penny Lane" (1967), "Strawberry Fields forever" (1967).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer