Holdet 2024 Ps/3gv Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Emilie Beglaubter
Hold 2024 Ps/3gv Ps (3gv Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra C til B: Teoriopsamling
Titel 2 Det senmoderne menneske
Titel 3 Kriminalitetens psykologi
Titel 4 Danmark som diagnosesamfund?
Titel 5 Misbrug
Titel 6 Feltarbejde + projekt
Titel 7 Repetition & eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra C til B: Teoriopsamling

Psykoanalysen; Freuds psykoanalyse, Eriksons psykosociale udvikling, Bowlby og Ainsworth
Behaviorisme: Watson, Pavlov og Skinner
Eksistentiel psykologi: Sartre, Camus
Kognitiv psykologi: Bartlett, Piaget og hukommelsesbegreber
Socialpsykologi: Sheriff

Metode:
De 5 metoder: interview, spørgeskema, observation, eksperiment, caseanalyse
Data: kvalitativ og kvantitativ
Validitetsbegreberne: intern, ekstern og økologisk samt reliabilitet


Anslået normalsider: 47
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det senmoderne menneske

Det senmoderne menneske- opdragelse, ungdom og parforhold.

I dette forløb lærer vi om det senmoderne menneske med tre forskellige perspektiver.

Opdragelse:
Her kigger vi på opdragelsen og pædagogikkens udvikling fra 1700-tallet til  dag, og analyserer cases. Vi inddrager teoretikerne: Diana Baumrinds 4 opdragelsestyper, Lars Dencik: dobbeltsocialisering, og kigger på kulturens betydning for opdragelse.

Ungdom:
Vi gennemgår identitetsdannelse i det senmoderne samfund ud fra Giddens' refleksive projekt og Gergens Multiple selv. Og taler om ungdom og ensomhed i dagens DK. Vi ser afsnit 1 af DR-dokumentaren: "Ung og ensom", 2015.
Vi gennemgår Pierre Bourdieus begreber Habitus og Kapital. Case: "Life og Priviledge".

Parforhold:
Her kigger vi på barndommen/opdragelsens betydning for voksenlivets parforhold. Vi lærer om forskellen på det praktiske og romantiske forhold. Vi anvender Anthony Giddens' begreber om det rene parforhold og teorien om de Romantiske tilknytningstyper - baseret på Bowlby, Ainsworth – af Cindy Hazan og Philip Shaver. Vi supplerer desuden med Robert Sternbergs kærlighedsteori.
Vi ser et afsnit af "Gift ved første blik", sæson 3, afsnit 5, og analyserer parrenes tilknytning og parforhold, og samafhængighed.

Forløbet afsluttes med et mini-feltarbejde, hvor eleverne afprøver interviewteknikken, og interviewer gymnasieelever om at leve i det senmoderne samfund. De analyserer deres interviews med teori ud fra problemformuleringen:- Hvilke problemer står unge/voksne over for i det senmoderne samfund.

Problemstillinger:
- Hvad er de senmoderne opdragelsesidealer?
- Hvilken betydning har konkurrencestaten for ungdommen?
- Hvilken påvirkning har senmoderne kultur på parforholdet?

Metode:
De 5 metoder: interview, spørgeskema, observation, eksperiment, caseanalyse
Data: kvalitativ og kvantitativ
Validitetsbegreberne: intern, ekstern og økologisk samt reliabilitet

Anslået normalsider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kriminalitetens psykologi

Retspsykologi

Undertematikker er:
- Fængsel og resocialisering
- Retspsykologi og afhøringer
- Mord og psykopati
- True Crime etik

Vi gennemgår hvad retspsykologi er, og kigger på mentalundersøgelser, straf og psykopati.
Vi gennemgår straffeloven ift. drab, og straf ibm. forsætligt drab: livstid, forvaring, behandlingsdom.
Desuden gennemgår vi teori og begreber knyttet til afhøringsteknik og vidneberetninger. - her gennemgås det kognitive afhøringsinterview samt REID-metoden. Vi taler her om falske tilståelser og inddrager Malthe-sagen.
Dokumentarfilm:
"Farvel til Bandelivet", DR, 2020
"For syg til fængsel", DR,  2020
"Tiltalt" afsnit 2, DR, 2017
"En morder vender hjem,  TV2, 2000

Vi analyserer cases af seriemordere og inddrager begreber fra udviklingspsykologien og socialpsykologien for at forklare deres adfærd. Inddrager begreber om ondskab.
Vi kigger på: Ed Kemper og Peter Lundin og drager perspektiveringer til mentalundersøgelser og straffe.

Teori:
- Lars Svendsens fire former for ondskab
- Mangel på empati og empatibegreberne: affektiv empati og kognitive empati.
- Udviklingspsykologiske begreber/teoretikere: Tilknytning (Bowlby og Ainsworth), Eriksons 8 faser, Anaigtsduetter).
- Omsorgssvigt (vanrøgt, fysisk, psykisk, seksuelt).
- Grupper og roller: Reference/medlem, primær/sekundær, ind/ud).
- Det kognitive afhøringsinterview - Kristina Kepinska
- Hukommelse, kognitive skemaer
- Loftus eksperiment om falske minder

Metode:
De 5 metoder: interview, spørgeskema, observation, eksperiment, caseanalyse
Data: kvalitativ og kvantitativ
Validitetsbegreberne: intern, ekstern og økologisk samt reliabilitet
Kritisk refleksion: etik, forstyrrende variable, repræsentivitet

Problemstillinger:
- Hvilken betydning har resocialisering?
- I hvor høj grad kan vi stole på vidneforklaringer?
- Hvad kan lede til falske tilståelser?
- Hvordan kan nogle udvikle sig til seriemordere?
- Er true crime etisk forsvarligt?

Anslået normalsider: 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmark som diagnosesamfund?

Forløb om psykiske lidelser, og derfor udover det normale menneske.
Vi ser på angst og nervøse tilstande, diagnose som identitet og sygdommen Bipolar..
Fokus på symptomer og konsekvenser og former for behandling. Fx Kognitiv adfærdsterapi, metakognitiv terapi og gruppeterapi.
Desuden diskuteres der Danmark som diagnosesamfund og fordele og ulemper heri.

Vi arbejder med cases og artikler og undersøgelser.

Begreber:
- The big five
- Angstens bestanddele
- Nervøste tilstande: Fobi, Panik angst, Generaliseret angst, OCD
- WHO diagnoselise: ICD-10
- Udviklingspsykologiske, personlighedspsykologiske og socialpsykologiske teorier inddrages i casearbejdet.

Metode:
De 5 metoder: interview, spørgeskema, observation, eksperiment, caseanalyse
Data: kvalitativ og kvantitativ
Validitetsbegreberne: intern, ekstern og økologisk samt reliabilitet
Kritisk refleksion: etik, forstyrrende variable, repræsentivitet

Problemstilinger:
- Hvad er psykiske lidelser og hvordan anskues de psykologisk?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved en stigende diagnosticering?

Anslået normalsider: 87
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Misbrug

Der arbejdes med årsager og konsekvenser af stofmisbrug, herunder de forskellige stoffers indflydelse på hjernens funktion.
Psykologiske tilgange der inddrages til at analysere stofmisbrug: psykoanalytisk, socialpsykologisk og postmoderne forklaringer på stofmisbrug.

Teoretiske begreber derudover:
Erikson: “det psykosociale moratorium” og “positiv og negativ identitet”.
Hjernens belønningssystem med fokus på dopamin & det limbiske system: hippocampus og amygdala.

Teoretikere der inddrages: Erik Erikson, Anthony Giddens og Kenneth Gergen.
Der er arbejdet med casen: "Barbiedrømmen" og vi har set og arbejdet med DR-dokumentaren: "100 dage uden stoffer" afsnit 1 og 2, 2011.

Problemstillinger:
- Hvorfor bliver man afhængig?
- Hvorfor er unge i særlig grad i risiko for at udvikle et misbrug?

Anslået normalsider: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Feltarbejde + projekt

Metodegennemgang: kvantitativ og kvalitative metoder: interview, observation, spørgeskema, eksperimenter, casestudier.

Eleverne vælger selv emne, teori og metoder, og udfører egen feltundersøgelser. De skal aflevere en synopsis for deres arbejde, og afholde en fremlæggelse.

Der fremlægges til sidst: emne, teori, undersøgelse, metodekritik, resultater, konklusion.

Følgende projektemner blev undersøgt i grupper (selvvalgt af eleverne):
- Unges syn på parforhold i det senmoderne samfund (Alberte, Liva Karla, Anne Sofie, Laura Vinter)
- Social udvikling og relationer i folkeskole (Laura, Liva Alfrida, Liva Klærke)
- Unges opfattelse af opdragelse og deres selvopfattelse (Jasmin, Ane, Julie Maja)
- Sociale mediers påvirkning på unges søvnkvalitet (Nicklas)
- Danskernes togvaner (Sandra, Ida, Frederik, Mads, Annika, Julie)
- Parforhold mellem generationer (Sofie, Laura, Selma)
- ADHD hos kvinder (Mathilde, Liva Kaja)
-       Søvns påvirkning på unges indlæringsevne (Freja, Karoline, Jakob, Oliver, Villads, Sarah)

Metode:
De 5 metoder: interview, spørgeskema, observation, eksperiment, caseanalyse
Data: kvalitativ og kvantitativ
Validitetsbegreberne: intern, ekstern og økologisk samt reliabilitet
Kritisk refleksion: etik, forstyrrende variable, repræsentivitet

Anslået normalsider: 35
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Feltarbejde 27-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition & eksamensforberedelse

Vi samler op på årets forløb, repeterer og forbereder til eksamen: eksamensøvelser, casearbejde, overblik over teorier og begreber.
Der repeteres synosis-skrivning


Anslået normalsider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer