Holdet 2024 TY/3gv TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Sidsel Nordentoft Poulsen
Hold 2024 TY/3gv TY (3gv TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 100 Jahre Berlin!
Titel 2 Vergangenheitsbewältigung
Titel 3 Liebe
Titel 4 Außenseiter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 100 Jahre Berlin!

EKSAMENSEMNE

Emne om Tyskland og især Berlins historie fra 1920erne og til i dag med fokus på Det Tredje Rige, Tysklands deling, DDR

Faglige mål:
- At få overblik over Tysklands historie og Berlins udvikling fra 1920erne og til i dag
- At få indblik i kulturelle, historiske og politiske forhold i Tyskland i perioden fra 1920erne til 2020erne - på basis af fiktive og ikke fiktive tekster
- At få viden om DDR: opbygning og ideologi
- At få viden om forholdet mellem individ og stat/parti i DDR med fokus på die Stasi
- At få indsigt i leve- og livsvilkår i DDR
- At få indblik i årsager til murens fald og forløbet af die Wende
- At få indblik i individets opfattelse af og oplevelse af livet i en metropol
- At samtale om teksterne for at træne den mundtlige sprogfærdighed og udvikle et centralt ordforråd.

Materiale:
- "Markthalle 9", fra: Vollschön, Rasmus Therkildsen, Gyldendal, 2017
- Kästner, Erich: Besuch vom Lande, 1929, https://www.deutschelyrik.de/besuch-vom-lande-1929.html
- Schmeling, Max: Die Olympischen Spiele 1936 (i: Rimi Andersen, Ove & Husum, Poul: Berlin - Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1992)
- Kästner, Erich: Die Bücherverbrennung am 10. Mai 1933, 1946 ((i: Rimi Andersen, Ove & Husum, Poul: Berlin - Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1992) )
- Deutschkron, Inge: Blindenwerkstatt (i: Rimi Andersen, Ove & Husum, Poul: Berlin von Ort zu Ort, Gyldendal 2007)
- Kraume, Lars: Das schweigende Klassenzimmer, Deutschland 2018
- "Die Geschichte des Charly Rau: "Zeitzeugen - inhaftiert in Berlin Hohenschönhausen", 2009 (1,5 ns) (Fra: „Eine Reise nach Berlin“, Alinea)
- David Ensikat "Die Stasi oder: wenn keiner keinem traut" s. 75 (i: Rimi Andersen, Ove m.fl.: Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015)
- Henckel von Donnersmarck, Florian: Das Leben der Anderen, Deutschland 2006

Supplerende stof:
- Ortheil, Hanns-Josef: „Die Berlinreise“, Luchterhand, 2014 (uddrag)
- Berlinstudietur: Besøg i Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen, Gedenkstätte Berliner Mauer an der Bernauer Straße, East Side Gallery, Reichstagsgebäude, Scheunenviertel
- Elevoplæg om Stolpersteine og Der springende Soldat på studietur i Berlin
- Babylon Berlin (Trailer) https://www.youtube.com/watch?v=HAn3RXeCrLg

Grammatisk fokus:
- Præpositioner
- Possessive pronomener
- Tempus
- Ledsætninger

Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014 er holdets faste grammatik.
Herudover arbejdes med grammatikøvelser fra følgende materialer:
Hermann, Mette: Wie geht’s?, Gyldendal 2016
minlæring.dk, Gyldendal 2009,
Olesen, Ole F. m.fl: Die Grammatik, Gleerups Förlag A, 2006

Digitale hjælpemidler: ordbogen.com; duden.de, minlæring.dk, https://www.tyskforlaget.dk/deutschstunde/deutschstundethemenindex.html

Omfang: 38 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vergangenheitsbewältigung

EKSAMENSEMNE

Indhold:
Formålet med forløbet er, at eleverne får arbejdet med emnet Vergangenheitsbewältigung.
I forløbet fokuserer vi på, hvordan Tyskland bearbejder den nationalsocialistiske fortid og undersøger, hvordan fortiden har påvirket den tyske identitet og samfundsdebat.
I forløbet vil følgende begreber være i fokus:

- Vergangenheitsbewältigung
- Schuld
- Erinnerungskultur

Eleverne opnår gennem forløbet en dybere indsigt i, hvordan Tyskland bearbejder og forholder sig til historien, særligt den nationalsocialistiske fortid og Holocaust. Vi kommer ligeledes til at beskæftige os kort med tyskernes måde at mindes murens fald på i dag.
Dette hjælper dem med at forstå, hvordan fortiden stadig påvirker nutidens tyske kultur og samfund.

Forløbet skaber et rum for refleksion over moralske dilemmaer, ansvar, skyld og forsoning, både på et personligt og kollektivt niveau.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne følgende:
- Få indblik i kulturelle, historiske og politiske forhold i Tyskland samt i tyskerens mentale tilstand i årene efter 2. verdenskrig
- Kunne samtale om teksterne for at træne den mundtlige sprogfærdighed og udvikle et centralt ordforråd
- Kunne redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- Kunne forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Kunne anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier

Kernetekster:
- Marie Søgaard Thellesen: "Niemals vergessen", Systime, 2016, s. 8-12 (3 ns)
- Hans Magnus Enzensberger: Damals, 1976 (i: Christensen, Gorm m. fl.: Wie war’s, Gads
Forlag, 1997) (2 ns)
- Paul Van Dyk & Peter Heppner: "Wir sind wir", 2004 (1 ns) + opgaver dertil (1 ns)
(Fra: www.youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM)
- Wolfgang Borchert: „Nachts schlafen die Ratten doch“, 1947 (2 ns)
- Rammstein: "Ausländer", 2019 inkl. musikvideoanalyse, (3 ns.)
- Helle Egendal: ”Gattungen”, 2017 (2 ns)
- uddrag af "Oma und die Nazis", fluter.de, 21.8.2017, von Fabian Scheuermann (brugt til prøveeksamen - alle eksaminander har læst denne med undtagelse af Freja)

Film:
- Guilio Ricciarelli: "Im Labyrinth des Schwiegens", 2014

I alt: 25 normalsider

Supplerende materiale:
- 35 Jahre Mauerfall: https://www.bild.de/video/clip/news-ausland/US-Praesidenten-schliefen-hier-Luxus-Hotel-rottet-vor-sich-hin-90617720.bild.html

Grammatisk fokus:
- Relative pronominer
- Relativt pronomen + præposition
- Passiv
- Udvidet infinitiv (herunder um ... zu-konstruktioner)

Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014 + Alles in allem 2, Hermann, Mette: Wie
geht’s?, Gyldendal 2016, minlæring.dk, Gyldendal 2009, Wikkelsøe/Thøgersen:
Deutschstunde - en øvebog til tysk med webgrammatik, Tyskforlaget 2013
(https://www.tyskforlaget.dk/deutschstunde/deutschstundethemenindex.html)

Øvrige digitale hjælpemidler: ordbogen.com; duden.de, minlæring.dk, Deutschstunde,
Tyskforlaget 2013 (https://www.tyskforlaget.dk/deutschstunde/deutschstundeindex.html)

Arbejdsformer:
- Lærerstyret forlæsning/oplæg
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Liebe

Liebe

EKSAMENSEMNE

Forløbsbeskrivelse  
I dette forløb skruer vi tiden tilbage 1700-tallet og arbejder med den litterære periode Sturm und Drang. En periode, som udmærker sig ved at bryde med den ellers fremherskende oplysningstids tanker om fornuft og en litteratur, som følger særlige regler. Vi lægger i forløbet særligt vægt på Tysklands måske mest berømte forfatter fra perioden, Johann Wolfgang von Goethe, og særligt hans brevroman "Die Leiden des jungen Werther".

Herfra vender vi blikket mod Østrig og Kaiserinde Elisabeth/Sisi som typisk "Stürmer und Dränger". En "Stürmer und Dränger" er kendetegnet ved at være stürmisch, aufgeregt, glücklich, egoistisch, frei, spontan, begeistert, verzweifelt, aufrührerisch, leidenschaftlich, unmittelbar, rücksichtslos, provozierend, rebellisch, temperamentvoll, ein Verführer/Player og verantwortungslos. Vi sammenligner Sisi som figur med Lotte fra "Die Leiden des jungen Werther "og
diskuterer fremstillingen af hende i den moderne Netflix-serie, i forhold til hvordan hun eftersigende skulle have været i virkeligheden.

Hen imod slutningen af forløbet læser vi om en andre typer kærlighed i Milena Mosers krimi "Der Haarschnitt" fra 1993 og i et uddrag af det tyske Paradise Hotel.

I forløbet arbejdes særligt med spontan mundtlig sprogproduktion, og af grammatiske emner arbejder vi med konjunktiv II og adjektiver.

Faglige mål:
• Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
• Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
• Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
• Analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
• På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
• Anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande.


Kernestof:

Intro til Sturm und Drang. In: ”Stürmer und Dränger” – Kate Fuchs & Mathilde Sinding   

Johan Wolfgang von Goethe:     
Die Leiden des jungen Werthers; Auszug 1, 2, 3, 4 aus dem Buch ”Stürmer und Dränger” – Kate Fuchs & Mathilde Sinding (s. 30-41)

Philip Stölzl: "Young Goethe in love" – film fra 2010   

Milena Moser: "Der Haarschnitt" (1993). IN: Häckert & Hansen: Litteratur um die Jahrtausenwende, 1999

"Die Kaiserin" - Episode 1 af Netflix-Seriens sæson 1 fra 2020.

Forordet om den ægte Elisabeth af Østrig fra bogen "Elisabeth - musical" af Anna Kvist og Susanne Vestergaard, Systime, 1996.

"Paradise Hotel Deutschland," Sæson 2020, Staffel 02 (die ersten 4 Minuten):
https://www.youtube.com/watch?v=EOvtcXp1Dbc

"Begriffskarte Krimis", s. 78 IN: Gattungen, H. Egendal, Gyldendal, 2020



Digitale hjælpemidler:
- Ordbogen.com, abc.ordbogen, duden.de, minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Außenseiter

Eksamensemne

I dette forløb arbejder vi med "Außenseiter" i et udvalg af tekster med genremæssig spredning. Vi forstår begrebet "Außenseiter" som mennesker, der befinder sig i periferien af samfundet og dermed kan betegnes som "sozial Ausgegrenzte". Hovedpersonerne i de forskellige tekster står uden for fællesskabet pga. problemer med Kriminalität, mentale Probleme, Drogensüchtigkeit eller som tilfældet er i "Hans Dumm" Einfältigkeit und Dummheit. I forløbet ser vi også på de Vorurteile, som outsiderne bliver mødt med fra samfundet.

Alle tekster, med undtagelse af "Fünf nach zwölf", stammer fra bogen "Außenseiter - Temabog til tysk i gymnasiet" af Helle Birk, Gyldendal, 2018.

Kernestof:
"Hans Dumm" - Brüder Grimm, 1820
"Straßenjunge" - Sido, 2006
"Christiane F. - Mein zweites Leben" (Auszug) - Christiane V. Felscherinow und Sonja Vukovic, 2013.
"Grün" Ferdinand von Schirach
"Fünf nach zwölf" von Julius Betschkas Artikel "Tach sagt Dave", Die Zeit, 2019

Grammatik:
- Adjektivernes bøjning og komparation
- Modalverber

Online hjælpemidler:

ordbogen.com
minlæring
abc-ordbogen
ordnet.dk
duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer