Holdet 2024 sa/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anders Lunn
Hold 2024 sa/y (1y sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medborgerskab og demokrati
Titel 2 Ulighed og fattigdom
Titel 3 Det senmoderne samfund
Titel 4 Velfærdsstat eller konkurrencestat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medborgerskab og demokrati

Mål i læreplanen:
Undervisningsforløbets formål er, at introducerer til politologi og politologiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- politiske ideologier
- de danske politiske partier
- politiske beslutningsprocesser
- politiske deltagelsesmuligheder
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes intuitioner. Det samme spørgeskema udfyldes af eleven i første og sidste modul. Idéen er, at foretage en selvevaluering over, hvorvidt der er sket en både personlig og faglig udvikling i løbet af de 10 moduler forløbet strækker sig over. Spørgsmålene drejer sig bl.a. om demokrati, ideologi og medborgerskab.
Selve forløbet vil tematisk begynde med en introduktion til demokrati og det danske politiske system, for derefter at bevæge sig over ideologier, danske politiske partier, politisk kommunikation og mediernes rolle i samfundet, for at slutte med politiske deltagelse og medborgerskab, der også samler op på demokratisk dannelse for ligesom at slutte cirklen.

Primært kernestof:
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Varighed:  
10 moduler af 90 minutter.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Materialer:  
- Kapitel 5, 6 og 7 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ulighed og fattigdom

Formålet med forløbet er at give indblik i samfundet, men med ulighed og fattigdom som omdrejningspunkt. Vi har arbejdet livsstil og livsformer, Minervamodellen, Segmentering og Livsstilsanalyse, Bourdius kapitaler, Basil Bernsteins sprogkodeteori, social ulighed, levevilkår, social stratifikation, social mobilitet, social arv, Økonomisk ulighed, Gini-koefficienten, Absolutte og Relativ fattigdom. Derudover har vi undersøgt politisk-ideologiske holdninger til ulighed og fattigdom i Danmark. Til slut har der været information om fordelings- og værdipolitiske akser + oplæg om Downs’ og Molins modeller.

Varighed: 9 moduler af 90 minutter.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Materialer:
- Grundbog: Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
- Afsnit 1 i DR-dokumentaren ”Syg forskel” omhandlende forskelle i sundhed imellem to geografiske områder i Ålborg (Hasseris og Ålborg øst).
- Forskellige artikler og statistiker og uddrage fra rapporter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det senmoderne samfund

Undervisningsforløbet ”Det senmoderne samfund” forsøger fra start af at tage livtag med, hvordan vi mennesker lever liv sammen, og hvorfor og hvordan vi lever sammen.
I den forbindelse introduceres eleverne til en række helt centrale sociologiske begreber som socialisering, familie og familieformer, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, sociale grupper, identitet, anerkendelsesbehov, integrationstyper, samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne). Disse faglige begreber får eleverne mulighed for at anvende direkte på deres samtid og den ungdomsgeneration, som de selv er en del af, fordi aktuel empiri inddrages i dette forløb, og afkræver eleverne, at de kan analysere og anvende faglig viden (begreber og teorier) til at forstå og forklare unges muligheder og udfordringer i den senmoderne tid, som vi alle sammen lever i.
I forløbet sættes der således fokus på dels, hvordan generationen af unge har det i Danmark herunder, hvad der kan forklare, at en større gruppe unge end tidligere mistrives, føler sig stressede og i højere grad oplever angst og tristhed.
I forbindelse med forklaringer på, hvad der kendetegner og kan udfordre individet, ikke kun det unge menneske, i det senmoderne samfund kombineres dette forløb med klassiske sociologiske teori (Honneth, Goffman, Giddens).

Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
- Kulturelle forskelle
- Ligestilling mellem kønnene
- kvantitativ og kvalitativ metode

Materialer der inddrages i forløbet
- Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021

Forløbets varighed: forløbet består af 6 moduler (á 90 minutters varighed)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstat eller konkurrencestat

Undervisningsforløbet et tematisk opbygget og bevæger sig dermed på tværs af bogen ”Luk Samfundet Op!”s kapitler og fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducerer til økonomi og økonomiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
• velfærdsmodeller
• velfærdsprincipper
• det økonomiske kredsløb
• økonomiske mål
• økonomiske styringsinstrumenter

Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes hverdagsliv, privatøkonomi og oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætte disse i sammenhæng med dansk samfundsøkonomi. Der vil være fokus på velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske konjunkturer bliver behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.
Undervejs vil det samfundsøkonomiske kernestof, empiri og elementer i læreplanen blive analyseret og diskuteret ved hjælp af politologisk viden (primært ideologier og danske partier) og sociologisk viden (fx med henvisning til behovspyramiden, livsstile, social ulighed og mobilitet).

Primært kernestof:
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metoder
• Kvantitativ og kvalitativ metode

Sekundært kernestof:
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Materialer:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
- Partifilm, Debatvideo og instruktionsfilm til kapitel 8 og 9 på www.luksamfundetop.dk
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi


Forløbets varighed: forløbet består af 6 moduler (á 90 minutters varighed)

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Quiz
- Diskussioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer