Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Simon Husfeldt Pedersen
|
Hold
|
2024 sa/v (1v sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologi - Ulighed og social arv
Dette forløb bygger ovenpå grundforløbet, der omhandler identitetsdannelse og køn.
Fokus har været på identitetsdannelse, ulighed og social arv. Forløbet har præsenteret eleverne for grundlæggende begreber, der kan forklare forskellige uligheder blandt den danske befolkning, herunder social arv og fattigdom
Centrale begreber:
- Det senmoderne samfund ved Giddens(aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, refleksivitet) samt Ziehe(formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensiering), Beck(risikosamfundet og valgbiografi) og Bouchet(socialkarakter)
- Primær, sekundær og dobbelt socialisering
- Familietyper; team, svingdørs, patriarkalske, socialt akvarium
- Normer; formel og uformel, internaliseret, sanktioner (positive og negative, uofficielle og officielle)
- Social kontrol, sociale roller, sociale strukturer, rollekonflikt
- Jeg-personlig-social-kollektiv identitet.
- Mead: rolleovertagelse, en bestemt anden, generaliserende anden
- Sociale grupper: interaktion, normer og værdier, social identitet
- Primær gruppe, sekundær gruppe, formel gruppe, uformel gruppe, referencegruppe
- Livsstil(herunder minervamodellen) og former
- Erving Goffman; back/frontstage samt Sen; identitet
- Bourdieu (økonomisk, kulturel og social kapital)
- Bernstein, sprogkoder
- Sociale klasser
- Social stratifikation
- Social arv – positiv og negativ kontra chanceulighed
- Social mobilitet – generation og karriere
- Ginikoefficient
- Fattigdom: absolut, relativ
- Socialt udsatte, social eksklusion, marginalisering og selvforstærkende devalueringsproces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik – demokrati og medborgerskab
Beskrivelse/Formål:
Formålet med dette forløb var at give eleverne en grundlæggende og analytisk forståelse af det danske politiske system og de centrale principper, som det moderne demokrati bygger på. Eleverne skulle opnå indsigt i, hvordan politiske beslutninger træffes i Danmark, hvilke institutioner der har magt, og hvordan magten er fordelt og kontrolleret gennem magtens tredeling og den parlamentariske styringskæde.
Forløbet skulle gøre eleverne i stand til at forstå deres egen rolle som borgere i et demokratisk samfund og kvalificere dem til at tage aktivt del i demokratiske processer. Gennem arbejdet med ideologier og partiadfærd opnåede eleverne viden om de bagvedliggende holdninger og værdier, der præger dansk politik. Dette gav dem et sprog til at diskutere og tage stilling til aktuelle politiske spørgsmål samt forstå, hvorfor vælgere og politikere handler, som de gør.
Et centralt fokus i forløbet var også at undersøge og reflektere over begrebet medborgerskab og de rettigheder og pligter, der følger med det. Eleverne fik mulighed for at diskutere, hvad det vil sige at være demokratisk dannet borger i et samfund præget af både national og international lovgivning – herunder EU-medlemskab og de udfordringer og muligheder, det indebærer.
Forløbet skulle desuden udvikle elevernes evne til at anvende samfundsvidenskabelige begreber og metoder i praksis, herunder gennem analyse af konkrete cases, data og empiri fra virkelighedens politiske verden. Ved at arbejde problemorienteret og undersøgende styrkedes elevernes evne til kritisk tænkning og til at danne deres egne begrundede holdninger til spørgsmål om magt, demokrati, rettigheder og politisk deltagelse.
Samlet set sigtede forløbet mod at ruste eleverne både fagligt og dannelsesmæssigt til at agere som oplyste og engagerede samfundsborgere i en tid, hvor demokrati og medborgerskab er under forandring og til debat – både nationalt og globalt.
Faglige mål:
”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå”
”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
”undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold”
”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
”formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber”
”argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”
Kernestof:
”politiske partier i Danmark og politiske ideologier”
”politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng”
”politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene”
Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning.
Individuelt fordybelsesarbejde.
Gruppearbejde.
Skriftligt arbejde, både enkeltvis og i grupper
Fremlæggelser
Materialer:
Grundbogsmaterialer:
Luk samfundet op! Brøndum, Peter et al. (2019). Columbus. S.100-143
Artikler, statistikker og hjemmesider:
Asylpar blev ulovligt adskilt: I dag forklarer kommission, hvordan det skete | Politik | DR
Borgernes Parti – Partiet med den sunde fornuft
Video | Facebook Vi skal sætte Danskerne Først!
For velfærdens skyld - Valgvideo 2022
Enhedslistens valgkamp - Folketingsvalg 2022
Lad os passe på fremtiden
Mere frihed. Flere muligheder
Sådan dannes en regering / Folketinget
Borgerforslag
Folketingsvalg - Danmarks Statistik
cvap.polsci.ku.dk/forskning/valgdeltagelse/papers_og_rapporter/kv21_kortlaegning_af_valgdeltagelse.pdf
Valgdeltagelse i den almene boligsektor ved folketingsvalget 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
fra velfærdsstat til konkurrencestat
Mål i læreplanen:
Undervisningsforløbet et tematisk opbygget og bevæger sig dermed på tværs af bogens kapitler og fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducerer til økonomi og økonomiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
• velfærdsmodeller
• velfærdsprincipper
• det økonomiske kredsløb
• økonomiske mål
• økonomiske styringsinstrumenter
Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes hverdagsliv, privatøkonomi og oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætte disse i sammenhæng med dansk samfundsøkonomi. Der vil være fokus på velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske konjunkturer bliver behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.
Undervejs vil det samfundsøkonomiske kernestof, empiri og elementer i læreplanen blive analyseret og diskuteret ved hjælp af politologisk viden (primært ideologier og danske partier) og sociologisk viden (fx med henvisning til behovspyramiden, livsstile, social ulighed og mobilitet).
Primært kernestof:
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metoder
• Kvantitativ og kvalitativ metode
Sekundært kernestof:
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
- Partifilm, Debatvideo og instruktionsfilm til kapitel 8 og 9 på www.luksamfundetop.dk
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Diskussioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904280544",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904280544",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904280544"
}