Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anders Lunn, Henrik Østergaard
|
Hold
|
2024 sa/de (1de sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologi & identitet
Forløbet introducerer eleverne til centrale samfundsforhold og livsbetingelser i Danmark med fokus på identitet, ulighed og integration. Eleverne arbejder med klassiske og moderne sociologiske teorier samt analyserer konkrete problemstillinger ud fra et fagligt og metodisk perspektiv.
Faglige mål:
- Forklare og anvende centrale begreber inden for sociologi (tradition, modernitet, senmodernitet, habitus, livsformer, social mobilitet, identitet m.m.)
- Forklare og diskutere samfundsforandringer og sociale mønstre
- Undersøge og vurdere konkrete problemstillinger som integration, fattigdom og ulighed
- Arbejde med samfundsvidenskabelig metode gennem anvendelse af statistik og tekstanalyse
Kernestof:
- Sociologi: Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Teoretikere: Giddens, Ziehe, Bourdieu og Bernstein
- Begreber: Livsstil, livsformer, identitet, habitus, social mobilitet, social arv, integration, kultur, anerkendelse
- Ulighed: Økonomisk ulighed, gini-koefficienten, fattigdom og geografisk opdeling
Supplerende stof:
Artikler fra DR og andre medier om ulighed og fattigdom i Danmark
Dokumentar: Exit bandeliv: Livsfarligt fællesskab (DRTV)
Statistisk materiale og aktuelle kort over social/geografisk ulighed i Danmark
Særlige fokuspunkter:
- Faglig metode: Analyse af tekster, statistik og dokumentar
- Argumentation og mundtlig formidling og diskussioner
- Progression i arbejdet med sociologiske teorier fra klassisk til moderne
- Forankring i elevernes egen hverdag og livsverden (fx gennem analyse af reklamer og livsstilsvalg)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, elevpræsentationer, klassebaserede diskussioner, Casearbejde og analyse af artikler, videoer og statistisk materiale.
Individuel refleksion og mundtlig deltagelse
Omfang:
- Ca. 10 moduler à 90 minutter
- Kernestof: Ca. 50 sider fra "Luk samfundet op!"
- Supplerende stof: Artikler, videomateriale og elevproduktioner
- Samlet læsemængde: ca. 55-60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tværfagligt forløb med matematik (TU1)
Tværfagligt forløb med samfundsfag og matematik.
Eleverne har arbejdet med at udarbejde en problemformulering og dertilhørende problemstillinger om emnet mobilforbrug på Allerød Gymnasium.
Fokus:
- Problemorienteret og tværfagligt arbejde.
- Taksonomi (Bloom + SOLO)
- Metode: Introduktion til samfundsfaglig og matematisk metode.
Samfundsfagligt folkus:
Tabellæsning/figurlæsning og anvendelse af teori.
Teori: Erving Goffman om identitetsdannelse, frontstage, backstage, image og branding.
Materiale (samfundsfag): Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 4. udgave, Columbus. s. 52-58.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik & Ideologier
Formålet med forløbet er at give indsigt i de forskellige ideologier og partier, samt parti- og vælgeradfærd og medborgerskabsbegrebet.
Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmuligheder
Materiale:
- ”Luk Samfundet Op! (4.udgave)” af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstat eller konkurrencestat
Undervisningsforløbet et tematisk opbygget og bevæger sig dermed på tværs af bogen ”Luk Samfundet Op!”s kapitler og fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducerer til økonomi og økonomiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
• velfærdsmodeller
• velfærdsprincipper
• det økonomiske kredsløb
• økonomiske mål
• økonomiske styringsinstrumenter
Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes hverdagsliv, privatøkonomi og oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætte disse i sammenhæng med dansk samfundsøkonomi. Der vil være fokus på velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske konjunkturer bliver behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.
Undervejs vil det samfundsøkonomiske kernestof, empiri og elementer i læreplanen blive analyseret og diskuteret ved hjælp af politologisk viden (primært ideologier og danske partier) og sociologisk viden (fx med henvisning til behovspyramiden, livsstile, social ulighed og mobilitet).
Primært kernestof:
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metoder
• Kvantitativ og kvalitativ metode
Sekundært kernestof:
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
- Partifilm, Debatvideo og instruktionsfilm til kapitel 8 og 9 på www.luksamfundetop.dk
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
Forløbets varighed: forløbet består af 6 moduler (á 90 minutters varighed)
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Quiz
- Diskussioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904284261",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904284261",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904284261"
}