Holdet 2024 ng/de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Skjalm Asser Biba
Hold 2024 ng/de (1de ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan verden undgå klimakatastrofen
Titel 2 Hvor kommer råstofferne i mobilen fra?
Titel 3 Løber verden tør for vand?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan verden undgå klimakatastrofen

• Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

• Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

• Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

• Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår

• Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

• FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvor kommer råstofferne i mobilen fra?


Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner

Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Løber verden tør for vand?

Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer

Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter

Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår

Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde